درآمدهای اتفاقی مشمول مالیات است/ دریافت مالیات از نهادهای خاص در انتظار تصمیم مجلس

اتکا بودجه 93 به درآمدهای مالیاتی افزایش یافته است و این همان وعده ای است که وزیر اقتصاد در برنامه های خود اعلام کرد.

مریم کائید: وزیر کاهش وابستگی اقتصاد را به عنوان برنامه ای قابل دفاع عنوان کرد که باید به منصه ظهور رسد و اقتصاد را از نفت نجات دهد.بر همین اساس در بودجه 93 سهم درآمد های مالیاتی افزایش یافته است. علی عسکری رئیس کل سازمان امور مالیاتی و معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در خصوص سهم درآمدهای مالیاتی در بودجه 93 می گوید: در سال جاری و تاکنون بالغ بر 31 هزارو 500 میلیارد تومان درآمد مالیاتی محقق شده است و پیش بینی می شود درآمدهای مالیاتی تا پایان سال به 41 هزار میلیارد تومان برسد . بر این اساس در لایحه بودجه 93 درآمدهای مالیاتی 55 هزارو 600 میلیارد تومان پیش بینی شده است که به نظر می رسد رقم درست و قابل دست رسی است .

وی در پاسخ به این پرسش که برخی در مجلس چنین درآمدی را غیر قابل تحقق می دانند می گوید :تحقق درآمد مالیاتی 10 ماهه امسال نشان می دهد که در صورتی که به 40 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی تا پایان سال دست پیدا کنیم حدود 15 هزار میلیارد تومان به مالیات امسال اضافه شده که این رقم قابل تحقق است .این موضوع در معاونت راهبردی ریاست جمهوری و در کمیسیون های مجلس نیز مورد بررسی و دفاع  قرار گرفت .

تحقق این رقم چه الزاماتی دارد ؟

لازمه دستیابی به این میزان پیاده سازی ماده 120 قانون برنامه پنجم است . بر اساس این ماده قانونی به تبادل اطلاعات مؤدیان مالیاتی و نظام اقتصادی به سازمان امور مالیاتی تاکیده شده است .با این ماده قانونی می توان به درآمد و هزینه های واقعی مودیان دست پیدا کرد تا بر اساس عدالت درآمد مالیاتی کسب کنیم. با این ماده برنامه پنجم می توانیم اهداف درآمدها را به هدف برسانیم و این پیش بینی دور از انتظار نیست .

بحث نامه کانون بانک های خصوصی به وزیر اقتصاد در خصوص ارائه اطلاعات مشتریان بانک ها به سازمان امور مالیاتی که بانک ها افشای اطلاعات مشتریان خود به این سازمان را غیر قانونی می دانستند به کجا رسید ؟

در اجرای ماده 186 قانون مالیات بانک ها موظفند در ازای اعطای تسهیلات از عدم بدهی مالیاتی مشتریان مطمئن باشند. اما سوال گذشته ضوابطی بر اساس قانون برنامه پنجم بین بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی حاکم بود که مورد بازنگری قرار گرفت و قرار شد استعلام های عدم بدهی مشتریان بانک ها سیستمی شود که این مورد از 2 ماه در همه بانک ها عملیاتی شد و استعلام مربوط به بدهی مالیاتی مشتریان سیستمی صورت می گیرد .

اما کانون بانک های خصوص عنوان داشت که اطلاعات محرمانه است و این اطلاعات را در اختیار سازمان قرار نمی دهیم که در جلسه ای که با حضور وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی داشتیم مقرر شد اطلاعات به سازمان ابراز شود.

بحث مالیات از مسکن در بودجه چگونه است ؟

مسکن زیر 75 متر از مالیات اجاره معاف است .اما بحث دیگری در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه در بودجه مطرح است که مربوط به معاملات نقل و انتقال مسکن است .به عبارت دیگر اگر فردی خانه ای را بخرد و زمان دیگری بفروشد و در این معامله تفاوت خرید و فروش بیش از تورم زمان معامله باشد مشمول مالیات خواهد شد.

بحث دریافت مالیات از نهادهای خاص که در این زمینه استفتائاتی هم از دفتر مقام معظم رهبری صورت گرفته بود به کجا رسید؟

نهادها و بنیاد ها مشمول مالیات نیستند و آنچه مد نظر است شرکت های وابسته به نهاد ها و بنیاد ها است که بر اساس قانون باید مالیات بدهند .آنچه باید مورد اصلاح قرار می گرفت در این خصوص بود که مطابق نظر دفتر مقام معظم رهبری در اصلاحات گنجانده شده که شرکت های وابسته به نهادهای خاص مثل بقیه فعالین اقتصادی مالیات بدهند و در حکم قانون جامع مالیاتی صراحتش تصریح شد که در صورتی در مجلس رای بیاورد اجرایی خواهد شد.

وضعیت اخذ مالیات نقل و انتقال سهام در بازار سرمایه چگونه است ؟

پرداخت می کنند و پس از تصویب قانون ابزارهای جدید نرخ برای بازار سهام کمی پایین آمد ولی نسبت به نرخ خریداران و فروشندگان مالیاتشان را پرداخت می کنند. یکی از منابعی که امسال درآمد های سازمان را افزایش داده مالیات نقل و انتقال سهام است که 175 درصد رشد دارد چرا که بازار سهام امسال رونق خوبی داشت منابع پیش بینی ما 150 درصد محقق شد .

پایه های مالیاتی تغییر کرده است ؟

یکی دو پایه در قانون جدید مالیاتی هست که اگر تصویب شود ممکن است پایه های مالیاتی افزایش پیدا کند اما نرخ مالیات ها اضافه نمی شود در لایحه هیچ نرخی اضافه نشده و بلکه یکی دو نرخ هم کم شده است .

در شرایط رکود تورمی بسیاری از کشورها بخشودگی مالیاتی دارند چرا این مسئله در کشور ما رایج نیست ؟

مشکلی نداریم چراکه در شرایط رکود بسیاری از افراد هم وضع خوبی پیدا کردند .بسیاری از فعالیت های اقتصادی پس از افزایش قیمت ارز رونق گرفت . کالاهایی که انگیزه واردات داشت تولید داخل آن رونق گرفته و این فعالیت ها رونق دارد و از این شرایط بسیاری منافعی کسب کردند.

قرعه کشی ها مشمول مالیات می شود ؟

بله - درآمدهای اتفاقی مشمول مالیات است و افراد باید تا 35 درصد آن را مالیات بپردازند.

در مورد مالیات بر ارزش افزوده که بحث افزایش آن به 8 درصد مطرح است توضیحاتی ارائه بفرمائید.هرچند که تا پایان برنامه پنجم قرار بود این رقم به 8 درصد برسد .

به هر حال پیشنهاد نمایندگان است و اگر تصویب شود به عنوان مجری آن را اجرا خواهیم کرد .یک درصد اضافی این رقم به خاطر تامین هزینه های بهداشت مردم است و درآمد حاصل از آن در این ردیف قرار می گیرد .

سازمان امور مالیاتی در اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده افزایش چند درصدی را در این بخش پیشنهاد داده است ؟

سازمان پیشنهاد خاصی در نرخ ندارد.لایحه تمام نقاط قوت و ضعف را که در این 5 سال آزمایشی قانون به دست آوریم در حال اجرا و اصلاح و پیاده سازی هستیم.این موارد کلان توسط دولت و مجلس مورد تصویب قرار می گیرد اما ذکر این نکته ضروری است که این نرخ در کشورهای توسعه یافته بیش از 20 درصد است.

البته هنوز مالیات بر ارزش افزوده بیش از 8 درصد نرسیده ایم اما ممکن است برای افزایش در این بخش در برنامه های توسعه بعدی بازنگری در طبقه بندی مالیات ها صورت گیرد.

35222

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 336435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    1 0
    تازمانی که کلیه نهادها و بنیادهای دولتی وغیر دولتی که در تولید ثروت و تجارت و پروزهای عمرانی فعالیت میکنند .معاف از پرداخت مالیات باشند . قانون نظام مالیاتی یک قانون تبعیز آمیز وفساد آفرین می باشد .زیرا موسسهایی که معاف از مالیات می باشند خود قابلیت تولید یا ارایه خدمات پیمان را ندارند وبخش بزرگی از خدمات را از پیمان کاران دسته دوم استفاده میکنند که بدین وسیله کلیه این خدمات یا تجارت و یا درامدها معاف از پرداخت هر مالیاتی می باشند وبه همین دلیل تولید فساد مالی و ترویج رشوه خواری می نماید و در حق مالیات دهندگان دیگر اجهاف میشود
  • حکیم IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    1 0
    خیلی راحت از کنار رکود فعالان اقتصادی گذشتند و افزایش درامد مالیاتی مطرح میکنن در صورتی که تعطیلی بخش اعظم اقتصاد کشور بخصوص تولید و فروشندگان مشهود است تازه من نمی دانم چرا علاوه برمالیات عملکرد ،مالیات بر درامد ناخالص که به ارزش افزوده معروف است باید مردم بپردازند تازه این پرداختها سوای زکات و خمس و بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی است .بعد می گویند برای بهداشت یک درصد بیتشر خواهد شد.به این دریافتها عوارض و حق اشتراک و .. را که در قبوض اب و گاز و .. است نیز اضافه کنبد یه نفر برام حساب کنه درجمع چقدر مالیان می دهم تعجم از اینه که برای مصرف گاز و برق و ... ارزش افزوده باید بدم معنی ارزش افزوده چیه تازه دارم میفهمم من اقتصاد بلد نیستم