ایسنا نوشت:

وزیر بهداشت بدون اشاره به رقم بودجه بخش سلامت در سال آینده، تاکید کرد: آنچه مسلم است، اعداد و ارقام بودجه در حد گمانه زنی است.

دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان که در مرکز همایشهای صدا و سیما برگزار شد، اظهارداشت: بودجه نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و درصد قطعی سهم سلامت از بودجه را بعد از ابلاغ رئیس مجلس و تایید شورای نگهبان خواهیم گفت. زیرا اعلام اعداد خوشحال کننده نیست و در مردم توقع ایجاد می‌کند و شاید مردم فکر کنند ما کوتاهی کرده‌ایم.

وی با اعلام اینکه اعداد و ارقام بودجه در حد گمانه‌زنی است، از حذف تبصره 21 بودجه که اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را تا خرداد 93 به تعویق می‌اندازد، خبر داد و گفت: تصور می‌کردیم از ابتدای سال آینده هدفمندی یارانه‌ها انجام شود و اعتباراتی به حوزه سلامت تخصیص داده شود اما نمایندگان تشخیص دادند که این اتفاق با تاخیر بیفتد.

وزیر بهداشت افزود: امیدواریم که تا آن زمان یعنی اول تیر ماه 93 نظرات عوض شود و فضای توجه به سلامت باقی بماند و در آن دوره مردم در حوزه سلامت از اعتباراتی که ممکن بود از این طریق برای کاهش مشکلات در نظر گرفته شود، محروم نشوند.

هاشمی در پاسخ به سئوالی در رابطه با منابع دیگر پیش‌بینی شده برای حوزه سلامت، گفت: رقم بودجه سال 93 بیش از آنچه که دولت پیش‌بینی کرده بود، تعیین خواهد شد. در سال جاری هم این مشکلات را داشتیم که از 210 هزار میلیارد تومان بودجه، کمتر از 130 هزار میلیارد تومان آن محقق شد.

وی در رابطه با بارش بی‌سابقه برف در شمال کشور و تمهیدات وزارت بهداشت، به گزارش وزیر کشور اشاره کرد و افزود: خدمات‌رسانی بسیار خوب بوده و طبق گزارشهای رسیده، همکاران من سه شبانه‌روز در بیمارستان بودند و به مردم خدمت‌رسانی کردند.


هاشمی: منصف باشید؛ اداره حوزه سلامت با این کسری اعتباری میسر نیست

ایسنا نوشت: وزیر بهداشت به تصمیم‌های اخیر برای بودجه 93 حوزه سلامت و همچنین سلب اختصاص یک درصد مالیات بر ارزش افزوده از وزارت بهداشت و تحویل آن به بیمه‌ها در جریان بررسی‌های اخیر مجلس، از مسوولان خواست که حوزه سلامت را جدی گرفته و در برخورد با آن منصف باشند.

دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه بازدید از درمانگاه چشم پزشکی بصیر در پاسخ به سوالی درباره علت انتقال یک درصد مالیات بر ارزش افزوده از وزارت بهداشت به بیمه‌ها در جریان بررسی لایحه بودجه 93 در مجلس شورای اسلامی، گفت: عالم سیاست است دیگر، ما هم آشنایی با آن نداریم.

وی همچنین درباره پیشنهاد دولت برای اختصاص بخشی از درآمد هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت، افزود: به دنبال تصمیم‌های اخیر مجلس این بخش از درآمدها نیز حداقل تا اول تیر ماه و زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها منتفی شده است. اختصاص یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده به سلامت که همه جا نیز آن را مطرح کرده و تبلیغش را کرده بودند نیز با وجود تلاش‌های کمیسیون بهداشت و بودجه مجلس به سبب آشنایی با مشکلات اعتباری وزارت بهداشت، به یکبار از وزارت بهداشت سلب و به بیمه‌ها تحویل داده شد که از این امر متاسفم.

هاشمی در پاسخ به این سوال که با این وضع اعتباری وزارت بهداشت، چه اتفاقی برای بهداشت و درمان مردم در سال 93 می‌افتد، گفت: اینکه چه اتفاقی می‌افتد، نمی‌دانم اما مسلم آن است مردم در این حوزه مشکل دارند. اداره این حوزه با چنین کسری اعتبار و کمبود بودجه، میسر نیست.

 

کسری هفت هزار میلیاردی وزارت بهداشت

وی درباره کسری‌ اعتبارات وزارت بهداشت نیز تصریح کرد: وزارت بهداشت هفت هزار میلیارد تومان کسری اعتبار دارد که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با آن همه سخت‌گیری‌هایش 5500 میلیارد تومان آن را پذیرفته است. سوال این است که با این حجم از بدهی و کسری اعتبار، چه دستگاهی قابل اداره است آن هم دستگاهی که با جان و سلامت مردم ارتباط دارد؟

وزیر بهداشت به پرداخت‌های ناچیز و با تاخیر به پرسنل درمانی اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال پرستاران حدود 22 ماه است که اضافه کارشان را دریافت نکرده‌اند. در پرداخت مطالبات پزشکان و دیگر پرسنل فعال در روستاها هم که وضعیت مشخص است. فعالیت در چنین وضعیتی نشانه نجابت جامعه پزشکی است.

وی در این باره ادامه داد: در طول 10 سال گذشته هر کدام از وزرا با مشکل کمبود اعتبار و تخصیص‌های بودجه‌ای روبرو بوده‌اند، این درحالیست که 40 درصد تولید علم کشور با جامعه پزشکی است و مهم‌تر آنکه پیشگیری و درمان کشور هم با جامعه پزشکی و بر عهده نظام سلامت است.

 

در برخورد با حوزه سلامت منصف باشید

وی افزود: اگر این سیستم تخصیص بودجه صحیح بود پس از 35 سال شرمنده مردم نبودیم. خواهش می‌کنم با بخش پزشکی شوخی نکنید و آن را جدی بگیرید. ما آمده‌ایم برای مردم کار کنیم. حوزه سلامت نیازمند توجه جدی است. انصاف هم خوب چیزی است.

وزیر بهداشت ادامه داد: اگر 35 سال گذشته و در چنین روزهایی انقلاب به ثمر رسید، به دلیل آن بود که سیاست ما عین دیانت‌مان بود. اگر در جنگ هم موفق شدیم به همین دلیل بود. حوزه سلامت را نیز باید به همین چشم نگاه کرد. اگر خواهان پیشرفت کشور هستیم، راه آن توجه به حوزه سلامت است. این حوزه نیازمند توجه جدی است. رهبری، رییس دولت و رییس مجلس نیز بر آن تاکید کرده‌اند. لازم است در این دوره نه در سخن بلکه در عمل، فکر و کمکی جدی به حوزه سلامت صورت بگیرد.

وی افزود: هنوز بودجه در مجلس بسته نشده است. لازم است مقداری بخش سلامت را در بودجه‌بندی‌ها جدی بگیرند. نظام‌های سلامت موفق دنیا را نمی‌توان یافت مگر آنکه تمام سیاستگذاران برای ایجاد تحول در آن تلاش نکرده باشند.

 

روایت هاشمی از لزوم بازگشت بیمه‌ها به وزارت بهداشت

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره تولیت بیمه‌ها و لزوم بازگرداندن آنها به وزارت بهداشت، عنوان کرد: نمی‌خواهم در این بحث وارد شوم. اینکه یک مدیری مسوول پاسخگویی به مردم، مجلس، قانونگذاران و ... باشد اما اعتبار و اختیار نداشته باشد، این چه مدیریتی است؟ بخش زیادی از روستاها به دلیل عدم پرداخت مطالبات پزشکان از سوی بیمه‌ها، اکنون فاقد پزشک هستند. از طرف دیگر بیمه‌ها اکنون رقم بالایی به وزارت بهداشت بدهکارند. در دوره‌ای که بیمه‌ها زیر مجموعه وزارت بهداشت بودند، آیا این همه مشکل وجود داشت؟ نمی‌خواهم آن پرونده‌ها را باز کنم اما آیا حق بیمه‌ای که قرار بود به سمت درمان بیاید، محقق شد؟

وزیر بهداشت در پایان گفت: مشکل عمده وزارت بهداشت آن است که از یک سو بر توسعه تاکید می‌شود اما اعتبارات مربوط به سلامت متناسب با توسعه‌ها را در نظر نمی‌گیرند. به عنوان مثال اتوبان کشیده می‌شود بدون آنکه برای ایجاد پایگاه‌های اورژانس آن اعتباری در نظر بگیرند. شهرک‌های مختلف مانند مسکن مهر در نظر گرفته می‌شود اما برای پزشکی آن فکری نمی‌شود و پیوست سلامت هم ندارد، لازم است متناسب با گسترش‌هایی که صورت می‌گیرد، خدمات لازم را هم در نظر داشت.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رحیم A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۸
    1 1
    با این اشتهایی که برای پزشکان خانواده و متخصص ویزیت سه برابری ایجاد کرده ا ید بدون که در بعضی مواقع کوچکترین خدمتی به بیمار ارائه بشود خب هر چقدر باشه کمه خدا به داد مردم فارس و مازندران که مشمول این طرح شده اند برسد به کی و چطوری بگیم این طرح از اساس مشکل داره با با نخواستیم از طلا بودن پشیمان گشته ایم مرحمت فرموده ما را مس کنید