وزیر بهداشت در مورد برخی انتقادات درباره مدیریت نادرست در نظام سلامت گفت: مدیریت اشکال دارد اما اگر سیاست‌گذاران از جمله رئیس‌جمهور، رئیس مجلس، رئیس قوه قضائیه، نمایندگان و ... به سلامت، به معنای واقعی کلمه اهمیت دهند، بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،سید حسن هاشمی در هفتمین مجمع عمومی سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور، گفت: علت افزایش مشکلات در بخش سلامت هم گستردگی ماموریت در این حوزه است؛ به ویژه پس از ادغام آموزش پزشکی با بهداشت و درمان، تمام مقبولیت‌های تولید نیرو، تولید علم، بهداشت، درمان، زایشگاه، بیمارستان و ... بر عهده وزارت بهداشت قرار گرفت. هیچ‌گاه نیز این موضوع را نقد نکردیم که این ادغام چه آسیب‌ها و ثمراتی برای نظام سلامت داشته است.
هاشمی کسری اعتبارات،بیمه ها و هزینه تمام شده خدمات و غیرواقعی بودن قیمت خدمات را سه مشکل عمده نظام سلامت دانست.


مهمترین اظهارات وی در جدول زیر آمده است:

موضوع شرح موضوع
کسری اعتبارات وزارت بهداشت - وزارت بهداشت اکنون وزارتخانه‌ای است با هفت تا هشت هزار میلیارد تومان کسری اعتبار. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی حدود 5500 میلیارد تومان آن را پذیرفته است و تاکنون 700 میلیارد تومان آن را پرداخت کرده است. همواره در دو ماه پایانی امسال این مشکل اعتباری بیشتر خود را نشان می‌دهد. دلیل عمده آن نیز آن است که هیچ‌گاه سلامت جزو پنج اولویت اصلی کشور نبوده است.
- بالاخره باید جایی این کسری‌های اعتباری وزارت بهداشت برطرف شود. اکنون در این زمینه در حال تلاشیم. با دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز تفاهم‌نامه‌ای امضا می‌کنیم که میزان بدهی‌ها و همچنین چگونگی پرداخت و زمان پرداخت آنها مشخص شود.
مشکل بیمه ها
- نابسامانی در حوزه بیمه‌ها مشکل دوم در حوزه سلامت است و این موضوع می‌تواند از مطالبات بسیج جامعه پزشکی باشد. اگر بیمه‌ها درست نشوند، نه هزینه‌ها قابل کنترل خواهد بود و نه عدالت محقق می‌شود.
- بیمه‌ها خود خدمات را قیمت‌گذاری می‌کنند و هر وقت دلشان خواست آنها را می‌پردازند. البته 30-20 درصد کسورات نیز بر آن می‌زنند. اختیارات این موضوع هم دست وزارتخانه دیگری است. بیمه‌ها در حال حاضر 800 میلیارد تومان به وزارت بهداشت بدهی دارند. بر این اساس یکپارچه شدن بیمه‌ها و سیاست‌گذاری صحیح در آن باید مطالبه همه ما باشد.
- باید هزینه تمام شده خدمات در بخش خصوصی با احتساب درصد معقول سود تعیین شود. در این زمینه می‌توان گفت که دولت حتی برای تاکسیرانی هم نرخ تعیین می‌کند. اما کدام تاکسی آن را رعایت می‌کند. بیمه‌ها نیز با وجود تعهداتشان، مکررا مردم را به دنبال ملزومات پزشکی می‌فرستند.
- در بخش خصوصی باید هزینه تمام شده خدمات در استان‌های مختلف تعیین شود و پس از آن بگویید که چه کسی متخلف است و چه کسی خوب کار می‌کند.
زیرمیزی گرفتن برخی پزشکان و تعرفه های غیرواقعی - اگر واقع‌بینانه و منطقی با جامعه پزشکی صحبت کنیم، مطمئن باشید این آلودگی‌های اندک هم از بین می‌رود. چوب را برمی‌داریم و بدون توجه به ریشه‌ها، همه را با یک چوب می‌زنیم.
- باید هزینه تمام شده خدمات در بخش خصوصی با احتساب درصد معقول سود تعیین شود. در این زمینه می‌توان گفت که دولت حتی برای تاکسیرانی هم نرخ تعیین می‌کند. اما کدام تاکسی آن را رعایت می‌کند. بیمه‌ها نیز با وجود تعهداتشان، مکررا مردم را به دنبال ملزومات پزشکی می‌فرستند.
- در بخش خصوصی باید هزینه تمام شده خدمات در استان‌های مختلف تعیین شود و پس از آن بگویید که چه کسی متخلف است و چه کسی خوب کار می‌کند.
مدیریت در بخش پزشکی - یکسری از این مشکلات به موضوع ادغام آموزش پزشکی در بهداشت و درمان بازمی‌گردد. البته خیلی‌ها با این موضوع مخالفند.
- اوایل دولت نهم، وزارت بهداشت 230 پرسنل داشت که این رقم به 420 هزار نفر رسیده است. 50 درصد نیروهای این وزارتخانه تخصصی، دیپلم و زیر دیپلم هستند. در چنین شرایطی می‌خواهید رضایتمندی هم وجود داشته باشد؟
دانشگاه‌ها و دانشکده‌های پزشکی - در حال حاضر 91 دانشکده پزشکی و پردیس بین‌الملل درست کرده‌ایم. پردیس‌های بین‌المللی که همین‌طور دانشجوی پولی می‌گیرند و آدم‌های کم سواد روز به روز فارغ‌التحصیل می‌شوند؛ تمام این فارغ‌التحصیلان هم با جان مردم سر و کار دارند. هزینه این توسعه‌ها از کجا تامین می‌شود؛ از جیب مردم.
- تفاوت ما با وزارت علوم آن است که قسم‌نامه‌ای که ما داریم، آنها ندارند. ما باید به مردم مهارت یاد بدهیم. بیایید به شما نشان دهم، حداقل 50 درصد مراکزی که تربیت نیرو دارند، مواد اولیه یعنی بیمار برای این نیروهای تربیت شده را ندارند.
- این آقایان سهم وزارت بهداشت را نمی‌دهند و آدرس غلط می‌دهند. 12 تا وزیر آمده‌اند و رفته‌اند. آیا این 12 وزیر با همه معاونان و روسای دانشگاه‌هایشان مدیریت بلد نبوده‌اند؟ وقتی سهم سلامت را پرداخت نمی‌کنید، چه انتظاری دارید. آیا دیگر آقایان در فرهنگ، صنعت، راه و شهرسازی و ... خیلی موفق بوده‌اند؟ جامعه پزشکی مدیریت بلد نیست، فقط آقایان بلدند؟ وقتی یک طرفه به قاضی بروی، نتیجه همین می‌شود که می‌بینید. اگر فکر می‌کنید شما بهتر از ما مدیریت بلد هستید، شما بیایید یک بخش ورشکسته را اداره کنید.

 

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 336638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    18 7
    راستش وقتی منهم واکنش مردم را نسبت به پزشکان زیرمیزی بگیر دیدم متوجه شدم که سیستم سلامت دچار مشکل جدی مدیریتی است و مردم از این سیستم ناراضی هستند.
  • بی نام A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    43 12
    فقط چون پولدارن با اين دانشگاه هاي مثلاً بين المللي ميشن دكتر! نه سوادي نه هوشي ! متاسف
    • میثم IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
      19 20
      ای کاش شما هم یکی از این دو ( هوش یا پول ) رو داشتی ! متاسفم.
  • بی نام IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    29 12
    وقتی می گوییم پزشک زیرمیزی بگیر یعنی پزشک متخلفی که پول زور می گیرد و نیاز به توضیح اضافه ندارد که بگوییم منظور ما همه جامعه پزشکی نیست پس دلیلی بر گفتن حرف اضافه که چرا به جامعه پزشکی اهانت می کنید وجود ندارد هر کسی که این حرف را بزند خودش حتما یا زیرمیزی بگیر است یا شریک زیرمیزی بگیران است می خواهد با تحریک احساسات جامعه پزشکی و به هم ریختن جو جامعه از برخود با متخلف جلوگیری کند آب را گل آلود می کند تا کماکان بتواند ماهی بگیرد. اگر سازمان تعزیرات یک نانوایی را به علت کم فروشی پلمپ کند چه کسی خواهد گفت که چرا به جامعه نانوایان توهین می شود؟؟؟؟
  • پزشك IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    62 9
    افرين وزير شجاع. اينها نتونستند كرايه تاكسي رو كنترل كنند اونوقت توقع دارند يك پزشك با هشتاد هزار تومن آپانديس عمل كنه و تازه شش ماه بعد پولش رو بگيره! بابا جان بودجه بزاريد براي سلامت مردم. به جاي اينكه به اين و اون كمك كنيد !
    • بی نام IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
      5 10
      باید اسامی پزشکان متخلف کامل بیان بشه تا مردم بشناسند این ها رو. بازی با جون مردم سر پول شده کار این جور پزشکان که باعث بد نامی تمام پزشکان شده
    • جراح IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
      4 0
      اصلاح کنم دوست عزیز 50 هزار تومن و یک سال بعد . اخرین دریافتی من از بیمارستان مال دیماه سال قبله.....
  • بی نام A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    8 2
    از بزرگترین مشکلات ادغام آموزش پزشکی با بهداری بود. یک دلیل محکم برای این مورد: اگر طرح موفقی بود کشورهای دیگر هم به این سمت می رفتند نه اینکه ایران تنها کشوری باشد که اینکارراکرده و مثل بقیه کارها بر کار خطای خود اصرار کند.
  • فرزانه IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    13 4
    ازخدامیخوام پشت وپناهت باشه وزیربهداشت فقط خداکنه ناامیدمون نکنی وپای وعده هات مردونه وایسی.سرافرازباشی.
  • بی نام A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    14 7
    من خودم پزشک هستم.مردم دارن از سیستم غلط زجر میکشند.نه کرامتی نه احترامی بعدش هم پول زیادی از مردم گرفته میشه.البته بنده با مثلا انشار اسم یه عده مخالفم.با این رفتارها به هیچ جایی نمیرسیم باید ساختار رو درست کرد و احساسی برخورد نکرد.در جواب اقای وزیر:کی همه رو با یه چوب رونده؟!اگه یه عده هم صداشون در نیاد خوب چکار کنند؟به کی بگن؟ما که خودمون تو سیستم هستیم و داریم میبینیم.
  • بی نام A1 ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    7 6
    چرا دولت هزینه درمان نمیده تا پزشکان برای تامین هزینه های زندگی زیرمیزی بگیرن!
    • بی نام IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
      4 5
      چون دولت به کارگران و بازنشستگان پول نمیده باید بروند دزدی و زورگیری کنند؟؟؟؟ دوست من ، هرچقدر دولت مقصر است ، پزشکان هم مقصرند
  • دکتر همتی IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    1 0
    سلام آیا درست است که سرلن وزارت بهداشت خودشان هزینه خارج تعرفه میگیرند؟ آیا چاقو دسته خودش را میبرد؟ آیا پزشک متخلف و راننده تاکسی متخلف از نظر حقوقی فرقی با هم دارند؟
  • ابراهیم A1 ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    0 0
    واقعا در مورد بیمه ها خوب گفتید
  • بی نام IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    3 0
    خدمات پزشكي در ايران در مقايسه با اغلب كشورهاي اروپاي وامريىكا ارزان وسهل الوصول است با اجراي طرح پزشك خانواده دسترسي به اين خدمات بويژه خدمات تخصصي بسيار سخت خواهد شد و مردم انوقت قدر اين روزها را خواهند فهميد.