اگر به دنبال قدیمی‌ترین رد پای انسانی در خارج از آفریقا هستید باید در انگلیس سراغش را بگیرید؛ چراکه ردپای 5 انسان متعلق به 850 تا 950هزار سال پیش در آنجا کشف شده است.

مجید جویا: رد پاهایی از 5 انسان ما قبل تاریخ که در فاصله زمانی 850 تا 950 هزار سال پیش می زیستند در نوار ساحلی نورفالک انگلیس کشف شده است. این‌ها یکی از قدیمی‌ترین رد پاهایی است که تا کنون در خارج از افریقا یافت شده است.

این ردپاها در اردیبهشت امسال، و بعد از ان کشف شد که یک طوفان شدید صخره‌های بالای آن را از جا کند. 49 رد پا در آنجا مشاهده شد که 12 عدد از آنها با جزئیات زیادی بررسی شدند. امواج دریا در کمتر از دو هفته این رد پاها را شست و از بین برد، اما قبل از آن، اعضای گروه تحقیقاتی از همه رد پاها عکس‌های دیجیتالی گرفتند تا بتوانند به کمک آن‌ها، تصاویر سه بعدی با دقت بالا خلق کنند.

یکی از اعضای این گروه پژوهشی، ایزابل دی‌گروته از دانشگاه جان مورس لیورپول می‌گوید: «ما فکر می‌کنیم که دست کم دو یاسه کودک هم در بین آنها بودند. سه تا از ردپاها متعلق به فردی است که قدش بلندتر است، از همین رو فکر می‌کنیم که باید متعلق به یک مرد باشد. شاید آنها در جستجوی غذا و منابع آب، در امتداد رودخانه حرکت می‌کردند.»

پیشگامان
دی گروته و همکارانش می‌گویند که شاید این اولین انگلیسی‌های تاریخ، از گونه‌ای به نام هومو انتسسور بودند. این انسان‌وارهای اروپایی اولین بار در حدود 1.2 میلیون سال پیش ظاهر شدند. استخوان‌های اجداد هومو انتسسورها که در آتاپروکای اسپانیا پیدا شده، تقریبا هم سن این رد پاها هستند، و به نظر می‌رسد که با اندازه براورد شده انسان‌وارهای هپیزبرگ هم سازگاری داشته باشند.

نسل هومو انتسسور، که «مرد پیشگام» هم نامیده می‌شود، احتمالا در حدود 600 هزار سال پیش در اروپا منقرض شده است. پس از آن گونه انسانی دیگری به نام هومو هایدلبرگنسیس جای ان را گرفت، که عموما تصور می‌شود نیای مشترک ما (هوموسپین‌ها) و انسان‌های نئاندرتال است.

کریس استرینگر از موزه تاریخ طبیعی لندن که در پروژه بررسی این ردپاها هم حضور داشته، می‌گوید که نئاندرتال‌ها، در حدود 400 هزار سال پیش جای هومو هایدلبرگنسیس را در اروپا گرفتند، و تقریبا 40 هزار سال پیش هم، از اروپا رفتند و جای خود را به گونه ما دادند.

به گفته استینگر، آب و هوای 850 هزار سال پیش سردتر از حالا بوده، در نتیجه این افراد به شمالی‌ترین مرز مناطق قابل سکونت انسانی در آن زمان رفته بودند. «انها با شرایط سخت‌تری نسبت به امروز مواجه بودند، به همین دلیل احتمالا بدن آنها چربی بیشتری نسبت به زمان حال داشت. یا لباس بر تن داشتند یا اینکه بادشکن درست کرده بودند، یا شاید هم آتش داشتند؟ ما هنوز هیچ مدرکی نداریم».

دو برابر قدیمی‌تر
محققان سن رد پاها را از فسیل حیوانات (مانند گوزن شمالی) و گیاهان به جا مانده در آن رسوبات تخمین زدند که می‌دانیم بعد از عبور این افراد از آنجا مرده‌اند. ابزارهای سنگی، استخوان‌های تراشیده‌ حیوانات و دیگر مصنوعات انسانی هم که در سال 2010/1389 در نزدیکی همین ساحل پیدا شدند، از نظر قدمت با این رد پاها سازگاری دارند.

اینها در مجموع نشان می‌دهند که انسان‌ها 350 هزار سال زودتر از چیزی که قبلا تخمین زده می‌شد، به شمال اروپا رسیدند. اما هنوز نشانه‌هایی از بقایای فسیلی بشر در آن مکان وجود ندارد. استرینگر می‌گوید: «امیدواریم که فسیل‌های انسانی را برای اثبات حضور انسان در آنجا بیابیم».

این رد پاها، که قدمتشان تقریبا به یک میلیون سال پیش می‌رسد، بیش از دو برابر از هر رد پای انسانی کشف شده دیگری در اروپا، قدیمی‌ترند. اما قدمت رد پاهای انسان‌وارهای کشف شده در افریقا از این هم بیشتر است. در آنجا آثاری متعلق به 3.5 و 1.5 میلیون سال پیش پیدا شده‌اند که به ترتیب متعلق به لایتولین در تانزانیا و کوبی فورا در کنیا است.

جزئیات این کشف در نشریه پلاس وان منتشر شده است.

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    9 18
    سلام البته این جزایر مالویناس مربوط به آرژانتین است که انگلستان آنجا را به تصرف خود در آورده است. پس قطعا این رد پای انگلیسی ها نیست اگر شما جزایر مالویناس را مربوط به انگلیس بدانید ..............!!!!!!
    • بی نام A1 ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
      19 3
      نورفلک شرق جزیره بریتانیاست ان جزیره فالکلند است که نزدیک ارژانتین است
  • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    6 20
    این حرفا رو نزنید طبق فرموده قرآن زمین و انسان ده هزار سال بیشتر قدمت ندارند
    • بی نام A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
      10 6
      چنين مطلبى در قران نيست اما بعضى مسيحيان چنين اعتقادى دارند