مهر نوشت:

غلامعلی حداد عادل در مراسم معارفه رئیس جدید انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: زمانی که آقای محقق با دستور وزیر ارشاد وقت تغییر کرد بسیار تعجب کردم و به هیچ عنوان برگه این تغییر را امضا نکردم و در طول مدتی که وی در این انجمن حضور نداشت اصلا پای خود را به این انجمن نگذاشتم.

مراسم معارفه مهدی محقق رئیس جدید انجمن آثار و مفاخر فرهنگی صبح امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل این انجمن برگزار شد.

در این مراسم غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سخنانی با اظهار خوشحالی از بازگشت محقق گفت: او به خانه خودش بازگشته است. برای من و سایر اعضای فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی مایه خوشبختی است که دوباره شاهد فعالیت های ایشان در این انجمن باشیم.

وی افزود: تاریخ برای ملت ها همانند حافظه برای آدم ها است، ملتی که تاریخ خود را فراموش کرده و به آن اعتماد نکند همانند فردی است که حافظه خود را از دست داده باشد، قطعا اگر فردی در اثر حادثه‌ای حافظه‌اش را از دست دهد دیگر فرد قبلی نخواهد بود. حافظه جمعی یک ملت از عناصر گوناگونی تشکیل شده که میراث فرهنگی و بزرگان آن کشور از جمله آنهاست، قطعا ملتی که نسبت به گذشته خود حساس نباشد و به تاریخش آگاهی کافی نداشته باشد، ملتی فرهیخته نخواهد بود و نمی تواند هویت خود را حفظ کند.

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: یکی از درس هایی که باید به نسل جوان کشور داد، همین حساس بودن نسبت به تاریخ کشور است. در برخی از کشورها حتی در کوچه‌های خود نیز تابلوهایی زده‌اند و روی آن مدت اقامت مفاخرشان را در یک خانه واقع در آن کوچه نوشته‌اند در حالی که معرفی مفاخر به نسل جوان در کشور ما ضعف دارد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی تصریح کرد: امروز اگر بخواهیم درباره بزرگان معاصر تحقیق کنیم با مشکل کمبود مدارک و اسناد روبرو هستیم، به طور مثال اگر بخواهیم در مورد پروین اعتصامی که یکی از مفاخر معاصر کشورمان است تحقیق کنیم، ضعف اسناد و مدارک داریم و تنها بزرگی که درباره آن اطلاعات تقریبا کاملی در دست است، شاعر بزرگ مولوی است.

وی با تاکید بر اینکه باید حس توجه به مفاخر و بزرگان کشور را در جامعه ایجاد کنیم، افزود: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران ادامه دهنده انجمن ملی است که چند ده سال پیش در کشور راه اندازی شده است طبیعتا این انجمن اقدامات خوبی را در راستای حفظ و معرفی آثار و مفاخر فرهنگی انجام داده است.

حدادعادل با بیان این که در مدت زمانی که مهدی محقق مسئولیت این انجمن را بر عهده داشت انصافا اقدامات مناسبی انجام گرفته است تصریح کرد: او با حضور طولانی در دانشگاه تهران و سایر مراکز علمی توانسته ویژگی اصیل این حوزه یعنی شخصیت شناسی را پیدا کند. به عبارت دیگر مهدی محقق مفاخر ایران را در سایر حوزه ها به خوبی می شناسد و در این حوزه بصیرت کافی را دارد. محقق در دوران مسئولیت خود توانست عده‌ای از مفاخر کشور را به نسل جوان معرفی کند که متاسفانه آنها در بین این نسل ناشناخته بودند و طبیعتا این کار شایسته‌ای است که در طول مدت مدیریت وی در این انجمن صورت گرفته است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با بیان این که همیشه برای حضور در جلسات این انجمن خوشحال بوده‌ام گفت: هر وقت که دعوتنامه‌ای در دوران مسئولیت مهدی محقق برای من از سوی این انجمن فرستاده می شد خوشحال می شدم و در جلسات آن شرکت می کردم. زمانی که آقای محقق با دستور وزیر ارشاد تغییر کرد بسیار تعجب کردم و به هیچ عنوان برگه این تغییر را امضا نکردم و در طول مدتی که وی در این انجمن حضور نداشت اصلا پای خود را به این انجمن نگذاشتم. به همین خاطر و به نمایندگی از جمع حاضر باید از وزیر ارشاد تشکر کنم که مهدی محقق و ما را دوباره به خانه خود بازگرداند

حداد عادل افزود: البته با تغییر دوباره ریاست این انجمن تعجب کردم چرا که معتقدم نباید از مهدی محقق به دلیل سنشان در کارهای اجرایی استفاده شود با این حال عشق و علاقه ایشان او را دوباره به این انجمن بازگرداند، خوشبختانه مهدی محقق شخصی است که دیگر نیاز به رهنمود و راهنمایی کردن ندارد و به عقیده من باید چند نفر از جوانان که فکری سالم دارند به وی در اداره این انجمن کمک کنند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =