ترفندها و شگردهای کلاهبرداران تلفنی تمامی ندارد. آنها این روزها، کسب و کار چندش بار خود را همچنان ادامه می دهند و با یک تماس 5 دقیقه ای، زندگی طعمه خود را می ربایند

امید سلیمی بنی: آنها "آرسن لوپن" را درس می دهند. فقط کافی است شماره شما را جایی خوانده باشند و به ذهن سپرده باشند و یا بدتر از آن، نوع شغل شما اقتضا کند که شماره موبایل تان را به بسیاری از اشخاص بدهید یا روی تراکتهای تبلیغاتی بزنید، شما، خوراک آنها شده اید. آنها سلاطین دنیای کلاهبرداری تلفنی هستند.

گاهی تلفن می زنند و احوال شما را می پرسند و سعی می کنند کد ملی یا شماره ثابت خانه تان را گیر بیاورند، گاهی هم بی کله تر از همیشه، فقط تلفن می زنند و با زدن کرم چاق جوایز میلیونی بر سر قلاب طمع، سعی می کنند شما را صید کنند. ترفندشان هم خیلی ساده است، سعی می کنند دیگ طمع شما را طوری به جوش بیاورند که دیگر متوجه نباشید چه کلاهی سرتان می رود و وقتی به خود می آیید که حساب بانکی تان را خالی کرده اند.

ماجرایی که ممکن است زندگی مالی شما را با چالش مواجه کند، یا دست کم، کاری کند تا آخر عمر، خودتان را ملامت کنید که چرا خام شده اید، از یک تلفن ساده شروع می شود. شماره ای که روی ID CALLER شما (شماره نمای تلفن تان) می افتد، شماره ای است که مطمئن باشید اعتباری است. عموما شماره های اعتباری 0910 خوراک آنهاست. سیم کارتی که می توان با 10-12 هزار تومان از هر جایی خرید و حساب و کتابی هم روی ثبت نام آن نیست، گوشی های تلفن مسروقه، سیم کارتهای فعال بی صاحب و خرید و فروش پیاده رویی این سیم کارتهای اعتباری، باعث می شود هرگز نتوانید رد کسی که با شما همکلام شده را پیدا کنید، چون دنیای کلاهبرداری، سر و ته ندارد.


یک تماس ساده و فاجعه بار

همه چیز از یک تماس ساده شروع می شود. کسی که با شما تماس می گیرد، فرصت فکر کردن به شما نمی دهد، چون اگر فکر کنید، خیلی ساده متوجه می شوید ادعایی که درباره خودشان می کنند، از جمله تماس گرفتن از طرف سازمانها، صدا و سیما، شرکتهای دولتی و خصوصی، همه چرند است، این شرکتها، شناسنامه و عنوان دارند و کارمند آنها، با خط اعتباری، تماس نمی گیرد. 

مکالمه خیلی ساده شروع می شود. گاهی طرف صحبتتان، سعی می کند بلافاصله خودش را معرفی کند و بگوید از کجا تماس گرفته (که می دانیم همه اش دروغ است) ولی آنقدر مطمئن خودش را معرفی می کند که شک نمی کنید این آقای تماس گیرنده، تنها یک کلاهبردار تلفنی است. گاهی هم البته، آمار شما را دقیق دارند، می دانند اسم تان چیست، شغلتان چیست و احیانا، یک سال پیش، کجا زندگی می کردید یا شماره تلفن محل کار یا خانه تان چیست. اینطور باشد، زاغ سیاه شما را از مدتها پیش، چوب زده اند. این مدل از کلاهبرداران تلفنی، تلاش دارند با تحویل دادن اطلاعات خودتان به خودتان، اعتماد شما را جلب کنند.

ترفند بعدی که آقایان "آرسن لوپن" در آستین دارند، اعلام برنده شدن شما در یک مسابقه است. مسابقه ممکن است پیامکی باشد، یا حتی به صورت تصادفی، یک اپراتور تلفن همراه، شما را برنده اعلام کرده، (باز هم دروغ، ناف این کلاهبرداران را با دروغ گفتن بریده اند) اعدادی که به شما پیشنهاد می شود از یک میلیون تومان تا 10 میلیون تومان متغیر است. لطفا سکته نکنید! شما برنده نشده اید، اگر برنده شده باشید، از خط ثابتی که صاحب مشخص و معلومی دارد، با شما تماس می گیرند و از شما درخواست می کنند با داشتن کارت شناسایی معتبر، مراجعه حضوری کنید و صدجا را امضا کنید و دست آخر، چک بانکی به شما می دهند. هنوز آنقدر جایزه دهندگان، دست به خیرشان، روان نشده که از طریق دستگاه خودپرداز بانکها، به شما جایزه بدهند.


دستگاه خودپرداز، همکار آرسن لوپن

آقای آرسن لوپنی که تصور می کند شما را صید کرده، بعد از آنکه مطمئن شد اعتماد شما را جلب کرده، شما را پای دستگاه ATM (خودپرداز بانکی) می کشاند. روشهای جلب اعتماد بیشتر شما از طرف آرسن لوپن، باز هم متفاوت است. برخی به شما می گویند صدای شما مستقیما روی آنتن رادیو یا تلوزیون پخش می شود و برخی نیز برای سفر زیارتی که برنده شده اید، از شما پیام رادیویی می خواهند یا التماس دعا دارند که در سفر زیارتی، آنها را فراموش نکنید. همه اینها دروغ است، شاید اصلی ترین جنبه زشت کار آنها از لحاظ اخلاقی نیز، به سخره گرفتن اعتقادات مردم ساده دلی است که اسیرشان شده اند.

این را هم در نظر بگیرید که اگر به آنها با لحنی مودبانه و پرسیدن سئوالات زیاد بخواهید که خودشان را معرفی کنند، بلافاصله، تلفن قطع می شود و دیگر نمی توانید ردشان را پیدا کنید. همچنین اگر حرفی از "پلیس" به میان بیاید. آقای آرسن لوپن، مثل جن، انگار که "بسم الله" گفته باشید، با شنیدن کلمه "پلیس" از سوی شما فراری می شود. هر چند، این را هم باید در نظر داشت که وظیفه وجدانی، شهروندی و قانونی شماست که بلافاصله پس از اتمام این مکالمه زهرآلود، پلیس 110 را در جریان بگذارید و عمده ترین یگانی که این کلاهبرداریها را رصد و پیگیری می کند پلیس فتا (فضای تبادل اطلاعات) یا پلیس آگاهی است. ارتباط با هر یگانی که بخواهید با شماره تماس 110، مقدور است.


مسخ شدگان آرسن لوپن

ولی اگر آقای آرسن لوپن مطمئن شد شما اسیر او شده اید و کاملا اعتماد شما را جلب کرده، سعی می کند از زیر زبانتان بکشد که چقدر در حساب دارید. عموما خودشان یک حد و کفی را برای حساب شما اعلام می کنند! یعنی آقای آرسن لوپن واضح به شما می گوید که برای گرفتن جایزه نقدی تان، باید دست کم یک میلیون تا 10 میلیون تومان توی حساب داشته باشید. اگر جواب مثبت است، آقای آرسن لوپن، به شما می گوید سراغ دستگاه خودپرداز بروید تا بقیه عملیات را مدیریت کند.

آرسن لوپن، قدم به قدم شما را مدیریت کند. شماره کارت شما را چند بار می پرسد، نام بانکی که در آن حساب دارید را استعلام می کند. می پرسد مقابل دستگاه کدام بانک ایستاده اید و حتی از همه جالب تر، می پرسد چند نفر توی صف هستند! کی توبتتان می شود!

عموما کسانی که پای این دستگاه می رسند، آب از سرشان گذشته و کلاه خودشان را باید برداشته شده ببینند. ولی باز هم امیدی هست. آقای آرسن لوپن، باز هم شما را مدیریت می کند. بیشتر ترفندشان این است که از شما می خواهند گزینه زبان انگلیسی دستگاه را انتخاب کنید. اگر فارسی را بخواهد انتخاب کنید، بلافاصله از شما می خواهد که موجودی خودتان را از دستگاه استعلام کنید و برای او، پشت تلفن بخوانید تا مطمئن شود که مطمئن شود شاه ماهی را به قلاب انداخته.

آقای آرسن لوپن، از اینجا به بعد، قدم به قدم، به شما کدها و رمزهای انتقال پولتان را به شما القا می کند و اگر شما، آنقدر طمع جلوی چشمتان را گرفته که دیگر متوجه نیستید با دست خودتان، دارید آتش به زندگی تان می زنید، باید یقه خودتان را بگیرید که یار "آرسن لوپن" شده اید برای کلاهبرداری.

مطمئن باشید جایی در آن سوی کشور و یا در خیابان بالایی، آقای آرسن لوپن، پای دستگاه خودپرداز دیگری ایستاده تا کمتر از یک دقیقه، پول را بردارد و حساب را خالی کند. وقتی این اتفاق افتاد، آقای آرسن لوپن، مودبانه از شما خداحافظی می کند، برایتان سفر خوبی را آرزو می کند و برنده خوش شانس را تا نزدیک سکته، بدرقه می کند. سکته، وقتی سراغتان می آید که دوباره موجودی می گیرید تا آن پول وعده داده شده را در حساب خودتان ببینید، جمع مبلغ: صفر تومان!

* گزارشی که خواندید از فایل صوتی یک مکالمه که ظهر روز 23 بهمن، با یک شماره تلفن اعتباری با پیش شماره 0910 با یکی از شهروندان انجام شده، خارج شد. این شهروند همه مکالمات را ضبط کرد و به خبرآنلاین سپرد. بخشهایی از این مکالمه به زودی منتشر می شود. این مکالمه به طور کامل در اختیارات مقامات مسئول نیز قرار می گیرد.

47/231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • naser saj A1 ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    65 0
    لطفا اگر ممکنه فایل صوتی رو بذارید که ما هم بشنویم. این شیوه کلاهبرداری خیلی وقت هست که مد شده و همیشه برای من سوال بوده که چطوری ممکنه آدم همچین کلاه گنده ای سرش بره. اگر ممکنه لطف کنید فایل رو بذارید...ممنون
    • م A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      32 0
      ماهي را ديدي چه جوري به قلاب مي افته؟ يا گشنه اش است يا هوس غذاي بهتر و بيشتر را كرد!
    • میلاد A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      5 0
      آدم باید خیلی ابله باشه با پای خودش بره پای عابر بانک و پولشو بریزه به حساب یه کلاهبردار تو بازار از یارو طلب داری تا پولتو بهت بده به خدا میرسوندت اونوقت این آدما با دست خودشون پولو میدن به کلاهبردار...........واقعا" که
  • میلاد A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    26 2
    طرف کلاهبرداره چطور میتونه چند میلیونو از عابربانک دریافت کنه اونوقت ؟!!! ببخشید ولی آدم خیلی باید از مرحله پرت باشه که تا پای عابر هم بره و چند میلیون پول خودش را با دست خودش انتقال بده !
  • بی نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    21 0
    ممنون بیشتر از این اطلاع رسانی ها داشته باشید
  • بی نام A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    60 1
    اتفاقاً یکی به من زنگید گفت یک موبایل با یک سکه طلا بردم و باید 20 هزار چوق بریزم حساب شرکت بزرگشون تا برام پست کنن! گفتم خودم میام میگیرم گفت مراجعه حضوری نداریم! منم گفتم داداش سکه طلا رو بفروش و موبایل رو برام پست کن! به تته پته افتاد گفتمش باقی پول سکه رو هم کاه و یونجه بخر بخور چون اونی که فکر میکنی منم خودتی!
  • بی نام IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    35 0
    از شماره تلفن ثابت هم زنگ می زنند بخصوص اینها که به اسم کارت امداد خودرو طلایی با شما تماس می گیرند
  • بی نام IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    7 0
    یک مقدار هم نقص از سیستم بانکی است چرا یک شخص می تواند از کارت بانکی به این الکی ها سوء استفاده کند؟ بالاخره حساب بانکی بنام شخصی است حالا این شخص حتما یا مرده است که از کارت ش می شود اینطوری سوء استفاده کرد یا کارت بانکی ش را واگذار کرده به این کلاهبردارها!
  • بی نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    9 0
    چرا بانکها فیلم اشخاصی که از این کارت بانکی از دستگاه خودپرداز پول را وصول کرده اند به پلیس نمی دهد؟ اصلا فیلم دوربین مداربسته این بانکها کجاست؟
  • بی نام A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    25 0
    یکی اس داد تی وی 47 ال جی برنده شدم. منم یه اس درست و حسابی بهش دادم. تا حالا کسی تی وی 47 اینچ دیده خخخخخخخخخخ
  • حمید رضا IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    13 0
    مقامات همه اینها را میدانند ، فقط این اطلاع رسانی باید برای مردم انجام شود.
  • محمدحسن IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    5 0
    به یکی از بستگان ما در شهرستان زنگ زدند گفتند شما در قرعه کشی برنده شدید. تا پایان وقت اداری 35هزارتومن بریزید به فلان حساب تا جایزه را برایتان ارسال کنیم. وقتی به من گفتند ، من به همان شماره زنگ زدم گفتم شما گفتید در قرعه کشی برنده شدم(در حالیکه به من نگفته بودند به یکی از بستگان من گفته بودند) طرف خانمی بود که سعی داشت خیلی کلاس بالا حرف بزنه . گفت بعله آقا چرا پولو نریختید. اگر تا یک ساعت دیگه واریز نکنید جایزه رو به نفر بعدی میدیم؟!! گفتم من تهران هستم. آدرس بدید میام پولو نقدا میدیم جایزه رو میگیرم. یارو بلافاصله تلفن رو قطع کرد.
  • جواد A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    3 0
    سلام براي من بصورت پيامك و با طرح برنده شدن در طرح مشترك فعال وزارت فناوري اتفاق افتاد استاد با شماره 0939 پيامك داده بو كه 15 ميليون ريال برنده شده ام و يا به سايت وزارت فناوري بروم و يا با سامانه ( بخوانيد شماره ايرانسل ) مورد نظر تماس بگيرم كه خوب بعد از تماس بصورت مرحله به مرحله با سوالات فرعي سعي در جلب اعتنمد داشت ؛ فرمودند كه بعلتت محدوديت هاي سيستم مالي من بايست 2 حساب عابر بانك معرفي كنم تا طي 2 فقره 7500000 ريالي جايزه به من داده شو د . و قصه ادامه داشت تا اينكه از من خواست به نزديك ترين خودپرداز مراجعه كنم كه خوب خنده دار بود اگر قرار بود جايزه را واريز كنند نيازي به مراجعه من به دستگاه خودپرداز نبود و بعدش هم جيم شد حضرت آقا و اطلاع من به پليس فتا كه اميدوارم نتيجه بدهد
  • امير IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    5 0
    شماره اعتباري تلفن همراه قابل شناسايي نيست شماره حساب مقصد چطور؟ با عقل جور در نمياد
  • من A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    2 0
    عجب از حرص و طمع ادامایی که اینقده دنبال مال مفتند.