باز هم پخش یک سریال با اعتراض مواجه شد / ماجراهای «سرزمین کهن» در تلویزیون

موضوعات مطرح شده در سریال «سرزمین کهن»به کارگردانی کمال تبریزی با اعتراضاتی مواجه شده و سرنوشت پخش این سریال مشخص نیست.

بهناز شیربانی: مجموعه تلویزیونی «سرزمین کهن» به کارگردانی کمال تبریزی مدتی است از شبکه سه سیما روی آنتن می‌رود.

این سریال به قلم علیرضا طالب‌زاده به بررسی تاریخ سیاسی- اجتماعی ایران از سال ۱۳۲۰ تا پیروزی انقلاب اسلامی در بستر زندگی یک پسربچه می‌پردازد که در قالب دو فصل برای پخش آماده شده است.

در فصل اول این سریال کودکی رهی که شخصیت اصلی سرزمین کهن است به تصویر کشیده شده است. رهی بعد از بمباران دهکده محل سکونتشان توسط نیروهای متفقین از زیر آوار بیرون کشیده می‌شود. رهی پس از چند روز مراقبت توسط مادرش راهی تهران می‌شود. سال‌ها بعد او در یک خانواده توده‌ای بزرگ می‌شود، اما براثر به وقوع پیوستن ماجراهایی او به خانواده درباری سپرده می‌شود. در این خانواده است که او رفته رفته به هویت خود پی می‌برد و...

شهاب حسینی، نیکی کریمی، محمدرضا فروتن، حسن‌ پورشیرازی، فرشته صدرعرفایی، جعفردهقان، امیر آقایی، شبنم قلی‌خانی، الهام حمیدی، ثریا قاسمی، علی شادمان، پژمان بازغی، هنگامه قاضیانی و میترا حجار برخی از بازیگران این سریال هستند.

«سرزمین کهن» از ابتدای ساخت تا آماده شدن فاز 1 و 2 با حواشی بسیاری همراه بود؛ از نبود بودجه کافی برای ساخت گرفته تا ایراداتی که به متن گرفته شده بود و... که باعث شد چند بار زمان پخش سریال به تعویق بیفتد، اما ظاهرا این حواشی به راحتی دست از سر «سرزمین کهن» بر نمی‌دارد.

هنوز چند ماه از پخش این مجموعه نگذشته که مردم شهرهای ایذه، اهواز، الیگودرز، دزفول و مسجد سلیمان دست به اعتراض زدند و به سبب آنچه توهین به قوم بختیاری در این سریال عنوان شده، به پخش آن اعتراض کرده‎اند. آن‌ها برخی از سکانس‎های «سرزمین کهن» را بدنمایی علیه بختیاری‎‌ها دانسته‎اند.

تجمع‌کنندگان در بخشی از شعارهای خود خواستار توقف پخش سریال «سرزمین کهن» و استعفای رئیس سازمان صداوسیما شده‌اند.

کمال تبریزی کارگردان این مجموعه تلویزیونی در گفت‌و‌گو با ایسنا، «سرزمین کهن» را روایت مبارزه ملت ایران برای به بارنشستن انقلاب اسلامی دانست و گفت: «اسامی شخصیت‌های این سریال صرفا نام خانوادگی افراد است و اشاره‌ای به هیچ یک از اقوام غیور و دلاور کشور ندارد.»

او ادامه داد: «قهرمان اصلی سریال که نقش مهم و موثری در نهضت خرداد و همراهی با روحانیت و امام دارد، ‌از همین خانواده بختیاری است و قضاوت درباره شخصیت‌های مثبت و منفی این سریال به صبر و حوصله بیشتری احتیاج دارد.»

اما موج این اعتراضات به استان خوزستان هم کشیده شد و عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان در جمع معترضان که سعی داشت آن‌ها را به آرامش دعوت کند اعلام کرد که نباید به دست دشمن بهانه داد و نارضایتی‌ها باید به گونه‌ای درست و معقول مطرح شود.

شنبه چند ساعت بعد از این اعتراضات کارگردان، تهیه‌کننده، مشاور سریال «سرزمین کهن» و مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما نامه مشترکی به معاون سیمای رسانه ملی نوشتند.

در این نامه آمده است: «پیرو مسائل پیش‌آمده در خصوص قسمت‌های پخش‌شده از مجموعه سرزمین کهن توضیحات ذیل را به استحضار می‌رساند، مجموعه «سرزمین کهن» روایتگر وقایع سیاسی اجتماعی و مذهبی تاریخ معاصر کشور است که در بستر قصه‌ای خانوادگی و درام نمایشی، تاریخ تحولات کشور را از شهریور ۱۳۲۰ تا بهمن ۱۳۵۷ به تصویر می‌کشد. کارگردان، نویسنده و عوامل این سریال با احترام کامل به نقش همه اقوام و مردم نواحی کشور در مبارزات تاریخی ملت ایران، حوادث این برهه از تاریخ کشور را از زاویه دید کودکی به نام «رهی» به تصویر کشیده‌اند که در خانواده‌ای بااصالت و از پدری متدین (حمیدرضا بختیاری) که در روستا به ملارضا و آقاملا مشهور است متولد می‌شود و در بدو طفولیت در بمباران‌های نیروهای اشغالگر انگلیسی، پدرش به شهادت می‌رسد. از آن پس رهی در کشاکش حوادث تلخ و شیرین روزگار در جستجوی هویت واقعی خویش است و در مسیر این داستان، این فرزند راستین ملت ایران، فریب جریانات سیاسی حاکم در آن مقطع تاریخ را نخورده و اصالت و هویت خود را در تاریخ معاصر کشور حفظ می‌کند.
 
دیالوگ‌های شخصیت‌های این داستان در نقش اردکانی و بختیاری بیانگر مجادله و کشمکش‌ها در حوادث دهه ۲۰ شمسی است و در این سریال تنها اسامی رجال سیاسی آن برهه نظیر آیت‌الله کاشانی، دکتر مصدق، دکتر فاطمی و شهید نواب صفوی از اسامی واقعی آنان اقتباس شده است.

 در واقع رهی بختیاری نماد جوان غیور، غیرتمند و تیزهوش ایرانی است. او فرزند راستین ملاحمیدرضا بختیاری است که از سویی اعتقاد راسخ دینی را از پدرش به ارث برده است و از سوی دیگر عشق به ایران را در دل می‌پرورد و در آخر در خانواده‌ای متدین مجذوب سلوک و منش امام خمینی (ره) شده و به نهضت او می‌گراید و در قالب قهرمان اصلی داستان، در نهضت انقلاب اسلامی نقش‌آفرینی می‌کند.

 بدیهی است احترام به همه اقوام شریف و متدین کشور از جمله مردمان متدین و نجیب و اصیل ایل بختیاری از اصول انکارناپذیر است و روند حرکت سریال بر همین مدار است.

 بی‌تردید دست‌اندرکاران این سریال به هیچ‌وجه حتی در تصورات ذهنی خویش قصد کوچک‌ترین بی‌احترامی به ساحت مردم شریف و پرافتخار بختیاری را نداشته‌اند. مشاهده قسمت‌های آتی این مجموعه تلویزیونی موید این واقعیت خواهد بود. با این وجود چنانچه پخش قسمت‌های اولیه این مجموعه موجب رنجش خاطر هموطنان عزیز بختیاری شده است، ‌ مراتب عذرخواهی خود را اعلام می‌کنیم.»

 بعد از نگارش این نامه توسط عوامل سریال «سرزمین کهن» رئیس رسانه ملی نیز واکنش نشان داد و تذکراتی را خطاب به معاونت سیما ابلاغ کرد.

در این نامه آمده است: «توضیحات ارائه‌شده توسط جنابعالی ملاحظه شد. ‌همانگونه که گفته شده و انتظار داریم، سریال تاریخی «سرزمین کهن» مجموعه‌ای تاثیرگذار برای روشنگری و به تصویر کشیدن تاریخ انقلاب اسلامی است که حقانیت و اصالت انقلاب و ارزش‌های آن به‌ویژه مبارزات حق‌طلبانه و شجاعانه مردم و اقوام مختلف ایرانی در آن روایت می‌شود.

 به رغم شروع مناسب این مجموعه، با حمله هواپیماهای انگلیسی و شهادت ملارضای بختیاری که به روستا مهاجرت کرده است و تولد «قهرمان فیلم»، متاسفانه برابر دانستن نام خانوادگی بختیاری با قوم بختیاری در بعضی دیالوگ‌ها، ظرفیت برداشت‌های متفاوت از این نام خاص را به وجود آورده و موجب نگرانی و انتقاد هموطنان عزیز بختیاری ما شده است.

 توجه به این نگرانی امری ضروری است. باید اطلاع‌رسانی تصویری در مورد حوادث قسمت‌های آینده سریال درباره شخصیت قهرمان سریال که یک بختیاری اصیل است در دستور کار شبکه قرار گیرد.

ضمنا در برنامه‌های تحلیل هفتگی این سریال، با دعوت از کار‌شناسان ذی‌ربط به‌ویژه در حوزه تاریخ پرافتخار قوم بختیاری، مردم کشورمان را با فداکاری و سلحشوری‌های آنان بیشتر آشنا کنید.

مردم شریف بختیاری، انقلابی و شهید داده‌اند و در طول تاریخ به‌ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، هرگز دشمنان ملت به‌ویژه انگلیسی‌های تفرقه‌افکن نتوانسته‌اند کوچک‌ترین واگرایی بین آنان و اسلام و ایران عزیز ایجاد کنند.

ایجاد کوچک‌ترین بدبینی و بی‌اعتمادی این عزیزان نسبت به فرزندان پرتلاش و خدمتگزارشان در رسانه ملی قابل تحمل نیست و باید از این رنجش خاطر به خداوند بزرگ پناه برد.»

این اولین بار نیست که پخش سریالی در تلویزیون موجب نارضایتی یا سو برداشت عده‌ای به موضوع مطرح شده در سریال می‌شود. پیش از این نیز سریال‌هایی چون «ساختمان پزشکان»، «پایتخت» با اعتراضاتی از اصناف و گروه‌های مختلف مردمی روبرو شدند. اکنون باید دید موج اعتراضات مردم چه تاثیری در روند پخش سریال «سرزمین کهن» دارد، چرا که ظاهرا طبق گفت‌و‌گوی سید تقی سهرابی مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما با خبرگزاری ایسنا، ادامه پخش این سریال منوط به نتیجه تحقیقات و تحقق کامل دستورات قبلی رییس سازمان خواهد بود و در هفته جاری هیئتی از سوی رییس سازمان صداوسیما برای بررسی بازخورد پخش سریال «سرزمین کهن» به برخی استان‌های کشور اعزام می‌شود.

58247

کد خبر 338767

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 101
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهشيد A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    كدوم مردم اعتراض كردن؟؟ صداو سيما كى به نظر مخاطبش احترام گذاشته كه بار دومش باشه!!! بسه ديگه...
    • قوم بختیاری IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      چطور به وقتی فیلم رستاخیز که تو جشنواره فجر (که شاید ده هزار نفر هم ندیده باشن این فیلمو) پخش شد از بالا تا پایین نسبت به این فیلم اعتراض کردن اما تویه فیلمی که از تلویزیون یه اصطلاح مردمی و رسمی کشور به یک قوم توهین شد کسی حرفی نزد؟؟؟دوستانی که از ریشه و اصل قوم بختیاری خبر ندارن خواهشا نظر ندن.توهین کردن به هر قوم و قبیله ای چه در داخل و چه در خارج کشور کار کاملا زشته.وقتی مردم 4استان کشور ناراحتن مطمئن باشید حتما مشکلی است.
    • بی نام A1 ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      63 23
      طبق نشونه ها و عکس هایی که در خانه بختیاری ها نشون دادن(تصویر سردار اسعد بختیاری)خانواده مورد نظر حتما از قوم بختیاری هست. ضمنا سازندگان این خانواده بختیاری رو از مادربزرگ و پسر تا نوه و بچه شش ساله افرادی خبیث و پلید و خائن و غیرانسانی تصویر کردن. چه اصراری داشتن که اسم این خانواده خبیث حتما با اسم یک قوم بزرگ و شناحته شده کشور یکی باشه؟ در این سریال رسما در جایی گفته میشه "بختیاری ها کاسه لیس انگلیس ها هستن و سگ انگلیس ها رو سرپا میگرفتن و..."!! شما اگه بودید چه حسی پیدا میکردی؟همچین توهین بزرگ قومی ای در یک اثر کاملا جدی تاریخی-سیاسی(نه در طنز که بختیاری هابش عادت کردن!) سابقه نداره.خواهش میکنم شما دیگه بجای لاپوشونی افتضاح صداسیما ناراحتی و رنجش هموطنانتون رو درک کنید و ازشون حمایت کنید.
    • بی نام A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      17 28
      یادتون هست ضرغامی تو جشنواره جام جم چی گفت؟؟؟؟ گفتش این معنی نداره فردی بیاد توفیلمی تو قسمت اولاش توهین به برخی بکنه یادتونه؟ ولی احتمالا نقدر فشار بوده که مجبور شده پخش کنن بعدشم سپرذدن این جور فیلم ها به دست تبریزی یه اشتباه استراتژیک هست میدونین کمال تبریزی چندتا فیلم غیر قابل پخش داره؟؟؟؟ یه بررسی بکنین دوستان تو قضیه شهریار هم این طور شد
    • حصین IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      89 53
      خدایا! کمک!!! قرن بیست ویکمه و ما هنوز درگیر تعصبات قومی و قبیله ای هستیم.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    این نشان می دهد که اگر سر مسائل پخش تلویزیونی جشتواره فجر از تلویزیون مردم قوی اعتراض و اعتصاب می کردند آقای ضرغامی کوتاه می آمد. البته از نظر من که این سریال را دیدم توهینی نداشت و اعتراضات بیشتر بدلیل بزرگنمایی برخی سایتها است اما پخش تلویزونی جشنواره فجر خیلی توهین آمیز بود.
  • محمودی A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    به نظر شما بیان جمله: بختیاری ها کاسه لیس انگلیسی ها بوده اند معنیش چیزی به غیر از توهین و هتاکیه؟؟؟ چرا این درجه از توهین رو به سریالی مثل ساختمان پزشکان و ... تقلیل میدین؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      دوست عزیز انصاف داشته باش: پدر ناتنی "رهی" به عمه اقدس که فامیلی اش بختیاری است این جمله را گفت، نه به بختیاری ها یا حتی کل خانواده آن خانم. قسمت چهارم را هم اگر دیده باشی مادر ناتنی "رهی" داشت دردل می کرد می گفت: "کاش یک جو غیرت قوم بختیاری در این خانواده بختیاری وجود داشت." بخنیاری نام فامیلی است. زمان رضا شاه فامیلیها مثل الان نبود. بیشتر فامیلیها اسم محل تولد افراد و یا اسم حرفه شان بود. خب کارگردان و نویسنده هم اسم یک خانواده داستان را گذاشتند بختیاری.
    • بی نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      برادر/ خواهر محمودی به نظر شما سریال موهن پایتخت که در دو سری به یک استان و حدود 2 ملیون نفر توهین کرده قابل مقایسه با یک دیالوگ چند ثانیه ای نیست ؟ البته توهین بههمه قومیت ها محکوم است ولی چیزی که عوض داره گله نداره .
    • بی نام EU ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      آیا کاملا آشکار نیست که مقصود از بختیاری فقط یه اسمه فرضیه و نه قوم بختیاری؟
    • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      بخاطر یه جمله که سریال نباید متوقف بشه اخه!
    • بی نام IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      31 4
      نقی نهار نخردمه
    • مریم . ج IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      74 34
      هموطن عزیز این جمله در فیلم از دهان یک توده ای کمونیست زده میشه که در واقع عقایدش کاملاً مغایر با ما می باشد و در واقع آدم خوب فیلم نیست پس نباید بعنوان توهین تلقی شود. ما همه ایرانی هستیم توهین به یک قوم، توهین به همه ایرانی هاست. ولی به نظر من این موضوع نباید توهین تلقی شود. بختیاری های عزیز نیز این را بخوبی درک می کنند.
    • بی نام EU ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      کی میخواهید عادت کنین آخه؟؟؟؟ بابا سریاله پخش میشه تموم میشه و وتا 2 روز بعدش از یاد همه میره. مثلاً اگر اسم طرف به جای بختیاری، تهرانی بود همه تهرانی ها باید میریختن تو خیابون اعتراض میکردن؟ بسه دیگه.....
    • مصطفی IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      70 90
      بی نام 12:10:07 اگه داری از دو میلیون نفر حرف میزنی ما 6 میلیون بختیاری داریم پس اگر میخوای مقایسه کمی بکنی مطالعه کن.درضمن ما از اون توهین هم ناراحت شدیم ولی این توهین کوچکی نیود.در جایی از فیلم گفته شده که بختیاری ها با کاسه لیسی انگلیسی ها به اینجا رسیدن.بختیاری هایی که در تمامی تاریخ نماد مبارزه بودن و اگر بختیاری نبود انتقلاب مشروطه ای رخ نمیداد
    • غــزلــ6 IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      95 81
      برادارن و خواهران آذری ، بلوچ ، عرب ، قشقایی و سایر اقوام محترم ایران ، یه لحظه به جای کلمه بختیاری ، اسم قومیت خودشون رو بذارن تا بفهمن که این معترضان چی کشیده اند .
    • فرهاد A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      فقط بحث یک نام خانوادگی اتفاقی نیست. اتفاقا دقیقا منظورشون قوم بختیاری بوده. اولا خود ضرغامی در نامه اش به نوعی لو داده که رهی (نوه همون خانواده بختیاری) "یک بختیاری اصیل" است! پس اون خانواده هم حتما بختیاری هستن. دوما در چند صحنه تصویر سردار اسعد بختیاری (از سردارن مشروطه و از قوم بختیار) به عنوان جد این خاندان روی دیوار خونه بختیاری ها نشون داده شد. این دیگه امکان نداره اتفاقی باشه دوستان.
    • بی نام US ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      25 10
      بی نام اول! اون دیالوگ الهام حمیدی رو بعد از اعتراضات روی فیلم گذاشتن. تابلو بود و اصلا ربطی به جریان داستان نداشت. ضمنا اگر مثلا این نام خانوادگی رو مثلا آذربایجانی یا تبریزی میگذاشتن باز همه همینو میگفتن که اتفاقی ست؟ حتی اسامی کوچک شخصیت های سریال های صدا وسیما رو مدیران ارشد سازمان چک میکنن و بارها شده تغییر دادن. مثلا تا حالا دیدی یک شخصیت بد سریالها اتفاقی "سید" باشه؟ اسم رو بختیاری گذاشتن چون منظورشون دقیقا قوم بختیاری بوده.
    • بی نام IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      23 27
      من خودم لر هستم ولی بین پیام یک فیلم با یه دیالوگ هم خیلی فرق هست...بعضی دوستان اما مثل اینکه نمی خوان متوجه بشن..یا کلا عاشق مظلام نمایی هستیم...
  • بی نام A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    واقعا چقدر آستانه تحمل مردم پايين آمده است. مي شد تا آخر سريال صبر كرد و بعدا اگر هم انتقادي بود، قيامت برپا كرد. گويا دنبال قصاص قبل از جنايت هستيم
    • بی نام IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      آقا یا خانم آستانه تحمل، اصلا شما تعریف این کلمه رو بلد هستین اصلا میدونید معنی آستانه تحمل یعنی چی.دیگه این مردم چقدر باید تحمل کنند تا امثال جنابعالی رحم کنیدبهشون.واقعا جای تاسف داره.
    • بی نام A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      چرا وقتی نون 10 تومنی شد 100 تومن یا برنج کیلویی از هزار اومد رو 5 هزار ساتانتون تحریک نشد ! یه جمله اونم با برداشت اشتباه باید استانه ی شما رو تحریک کنه استاد ؟!
  • amir A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    فیلم بدی نیست به نظرم. البته ساختش برمیگرده به دوره اصلاحات که دوس داشتم دنبالش کنم
  • کوشان IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    40 42
    انصافاً سریال " سرزمین کهن" در همین چند قسمت اول نشان داده که از معدود سریالهای خوش ساخت و عمیق تلویزیون بوده و توجه و علاقه امثال بنده را که مدتهاست از تولیدات صداوسیما رویگردان هستم را بخود جلب نموده است. مضافاً اینکه سازندۀ این سریال کارگردان فهیم و خط شکنی همچون کمال تبریزی است که یک اصلاح طلب است و با تولید آثاری همچون لیلی بامن است و مارمولک و ... خط شکنی کرده است. باید با صبر و حوصله قسمتهای بعدی را هم دید تا سوء تفاهمات برطرف شود. اگر با همین دیدگاه و بدون صبر و حوصله بخواهیم سریالها را نقد کنیم قطعاً هیچ سریالی قابل پخش نخواهد بود چون بالاخره مورد اعتراض یکی از قومیتهای متکثر ایرانی یا صنوف( پزشکان، پرستاران، روحانیون، مهندسین، بازاریان، رانندگان و قس علیهذا) قرار خواهد گرفت.
    • ایرانی A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      18 20
      بشدت موافقم اگر قرار باشد در خصوص هر قوم و صنفی سریالی ساخته می شود مورد هجمه و اعتراض قرار گیرد دیگر باید در صدا و سیما رو تخته کرد و هیچ فیلم و سریالی ساخته نشود. لطفا کمی فقط کمی منطقی باشیم
    • مرادی IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      14 5
      لطفا یک قوم بزرگ را با انصاف مقایسه نکنید.در ضمن اگه کارکرد اقای ضرغامی توی صدا و سیما خوب بود ایرانیها نمیرفتند سراغ سریالهای ترکی.
  • کارن A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    برادر بزرگوار این بار اول نیست که صدا و سیما به قوم بختیاری توهین میکنه. دیابوگ کاملا گواه این مدعاست. اگر برخی خوانین بختیاری با انگلیس قرارداد داشتند نباید به کل قوم بختیاری تعمیم داده بشه. مشاورهای تاریخی سریالها ضعیفن. من بختیاری نیستم و دلیلی نداره که حتما تاریخدان باشیم . یه نگاه اجمالی به تاریخ معاصر ایراننشون میده که قوم نجیب و اصیل و ایران دوستی هستن. مجموعه های تاریخی صدا و سیما ضعیفن و میخوان یه دیدگاه خاص رو به مردم تحمیل کنن.
    • بی نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      54 32
      بابا عقل هم موجود شریفیه...این جمله توی دعوا از دهن آدمی که هنوز نمی دونیم آدم خوب یا بد داستانه دراومده.. این شخصیت چند جا هم بی بی که نماز می خونه رو مسخره می کنه.. خوب فیلم داره یه داستان رو روایت می کنه...یعنی ما تو تاریخ مون از این قماش ( که آقای آقایی نقشش رو بازی میکنه) که هر چیز و هرکس جز مرام خودشون رو به سخره میگرفتن نداشتیم؟!؟ اینقدر بی ظرفست و بی تحمل برخورد نکنیم..
    • بی نام IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      34 73
      برو تاریخ رو بخون ,چیز دروغی نگفته
    • بی نام US ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      36 15
      خوب این داستان هم اشاره به یکی از همون به قول شما چند تا دونه خان داره. بنده هم با هیچ قومی مشکل ندارم، شما الان خودتون با نطرتون داستان رو به کل بختیاریها تعمیم دادید، درست مثل خود معترضین. اتفاقاً با این حرکت معترضین بیشتر جلب توجه میکنین، مثل فیلمی که توقیف میشه، همه میبینن.... :)
    • بی نام US ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      28 4
      همچین مواردی در همه اقوام بوده. و اتفاقا در بختیاری ها و لرها از همه اقوام دیگر کمتر بوده. پیشه وری خائن تجزیه طلب مگه آذربایجانی نبود؟ سلسله ملعون قاجار که ایران رو نابود کردن مگر ترک نبودن؟ یک یا چند نفر از قومی کاری کرده باید به همه مردم اون قوم توهین بشه؟
  • مرتضی شیخی IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    98 46
    سلام بر همه هم وطنان عزیزم.ابتدا ازهمه هم وطنان عزیزم به خصوص ایل با اصالت وغیور بختیاری خواهش میکنم صبوری به خرج داده تا جلوی بعضی از سوء استفاده گران گرفته شود .واما از تهیه کنندگان این سریال باید توضیح خواست.وبا سفر به شهر های بختیاری از یکایک انان عذر خواهی نمایند.کشور ما با این همه تاریخ گذشته ومسایل فرهنگی که دارد نیازی به ساخت این گونه سریال ها که تفرقه امیز هستند نداشت .کشور ما در حال حاضر فقط به اتحاد ویک دلی نیاز دارد اقای کمال تبریزی مواظب ساخت این چنین فیلم ها باش.ما مردم ایران هر کسی را که با غرور و اصالت مردم ایران بازی کند هرگز نمی بخشیم واو را جز دشمنان کشور خود میدانیم.زنده باد ایران وایرانی.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    آقای ضرغامی لطفا به اعتراض کسانی که از عملکرد رسانه شما انتقاد دارند وسالهاست فریاد می زنند هم مثل مورد سرزمین کهن واکنش نشان دهید اعتراض فقط اعتراض میدانی نیست یا شاید شما فقط این نوع اعتراض را قابل اعتنا می دانید
  • foj IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    56 18
    اگه صرفا نام خانوادگی هست پس چرا بختیاری ؟؟؟ این همه فامیل وجود دارد چرا بختیاری؟؟؟؟چرا موقعی که تو یکی از روزنامه ها تو یه کاریکاتور نوشتن من نه منم ترکا قیام کردن و همه بهشون حق دادن که چرا کلمه ترکی بکار رفته ولی چنین توهین بزرگ و فاحشی به بختیاری ها رو پیش و پا افتاده فرض می کنید واقعا متاسفم براتون
  • بختیاری A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    57 23
    کسانی که میگید در این سریال توهینی نشده، روزی که صدا و سیما هویت شمارو نشونه گرفت حتما شما هم ناراحت خواهید شد. اما خواهشا تاریخ معاصر و انقلاب مشروطه رو مطالعه کنید تا به نقش بختیاریها و نقش پررنگ سردار اسعد بختاری پی ببرید.
    • مازندرانی A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      28 4
      آفرین کاملا باشماهموطن شریف موافقم ماهم این بلاسرمون اومدتوسریال مسخره پایتخت هم لهجمون مسخره شدهم فارسی زبان معرفی شدیم درحالیکه اصلافارس نیستیم وتبری زبان هستیم که نام قدیمی منطقه جنوب دریای مازندران وقومی که اونجاساکن بودن هست وهم یک مشت آدم بیسوادمارونشون دادنداگرچه ماباتمام وجودایران رودوست داریم وخاطرایران برای ماخیلی عزیزه ولی نشانه گرفتن هویت واقعادردناکه من به بختیاریهاحق میدم
  • آشنا IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    52 11
    به نظر من مردم بختیاری خوب کاری کردند . اگر اعتراض نمی کردند اون موقع نوش دارو بعد از مرگ سهراب می بود امروز بختیاریهاست و فردا آذریها و روز بعد هم کردها و لرها و عربها پس الان باید از این قوم بزرگ حمایت کرد .
  • صادق US ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    این اعتراضات یک اشتباه بزرگه..هیچ تعمدی در کار نبوده..بیخودی از کاه کوه نسازین..اصلا این نام خانوادگی چه ربطی به این قوم داره!!هیچ تعمدی در کار نبوده..این یه سریال فوق العاده است که خیلی براش زحمت کشیدن..حتما باید پخش بشه..
    • ستين IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      77 41
      اگه نام خانوادگي اون شخص آذربايجاني يا تهراني يا عرب يا .... بود ، نظرتون در مورد تهراني يا آذربايجاني كاسه ليس يا ... چيه ؟؟؟ خبر آنلاين لطفا چاپ كن
    • امید A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      12 5
      شما لطفا بگو کجایی هستی ؟ اگه این لابلا کسی بخاطر اینکار بخواد به آقای کمال تبریزی توهین کنه ولی اسمش رو نگه و خطاب توهینش به تبریزی باشه بنظرت هموطنان عزیز تبریزی دلگیر نمیشن ؟ معلومه که میشن
    • السكان IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      32 28
      اقاي صادق مثل اين كه شما سرسري نگاه كرديد!
    • کیوان A1 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      50 26
      آقای محترم شما اشتباه فکر میکنید کاملا مشهود بود که که نام فامیلی نبوده چون حودشون دارن می گن قهرمان داستان ار ایل بخیتیاریه ،ضمنا توی اون دیالوگ هنرپیشه نگفت من بگم شما خانواده بختیاری چگونه بختیاری شدید !!ایشون گفتند می خواهی سر کلاس درس به بچه ها بگم شما بختیاری ها چگونه بختیاری شدید و کلمات زشت دیگر که بگذریم‌،البته برادر عزیز هویت هیچ ملتی با چند تا دیالوگ یا فیلم وکتاب بهش خدشه ای وارد نمی شه ضمنا این اولین بارشون نیست که فیلمی علیه بختیاری ها ساخته می شه نمونش سریال کلاه پهلوی که بزرگان ایل بختیاری را به بدترین نوع ممکن نشون می دن
  • علیرضا سوری A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    70 60
    ولی خوب شد این هجمه ها صورت گرفت چون که پربیننده میشه.
    • بی نام IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      20 12
      نه خیر آقای صبوری ما لرها هیچکدام آن را نگاه نمی کنیم و همه ی قومیتها هم به خاطر توهین دیگر آن را نگاه نمی کنند البته اگر تلیویزیون نگاه کنند.
  • علی محمد IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    16 2
    مشکل تنها این سریال نیست در شبکه های محلی چهار محال بختیاری اجازه نمی دهند مجریها با لباس بختیاری و با زبان بختیاری با مخاطب خود ارتباط پیدا کنند در شبکه خوزستان نیمی از روز برنامه عربی است برای هموطنان عرب زبان که کار خوبی است و نیمی دیگر فارسی است یعنی بیش از نصف استان که بختیاری هستند هیچ جایگاهی در شبکه استانی ندارند گاها یک ترانه می گذارند خوب این ظلم به بختیاری است این قوم هم تاریخ ثبت کرده ظلم پذیر نیست چون نظام جمهوری اسلامی را مال خود می دانند همانند دیگر اقوام برای آن خون داده اند آن را پاس می دارند اما اگر افرادی بخواهند شیطنت کنند بی تفاوت نمی نشینند
  • بی نام A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    18 14
    به نظر من فیلم توهین آمیزی بود وباید مردم بیشتر اعتراض کنند تا دیگر به اقوام توهین نشود
  • بی نام A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    15 4
    بختیاریها مردمان نجیب ، شریف و بسیار اصیلی هستند و همانطور که از ایرانیهای نجیب انتظار میرود طی روزهای گذشته فقط شاهد اعتراضات گسترده رسانه ای و یا راهپیماییهای آرام و منطقی بوده ایم . به نظر من صدا و سیما داره از این حجب و حیای این مردمان نجیب و فهمیده سوء استفاده میکنه وموضوع را سرسری گرفته ، میخواهم بدانم اگر این اعتراضها بمانند درگیریهای شدید 15 سال قبل اردبیل بود یا چرا دور برویم مثل اعتراضات مربوط به اطلاع رسانی ضعیف زلزله ورزقان که بلافاصله صدا و سیما حالت عزای عمومی بخودش گرفت بود آیا باز هم صدا و سیما اینطوری سوء استفاده میکرد . یادتان باشد که دست کم لرها و بختیاریهای دلیر سه برابر اذریها جمعیت و گستردگی دارند .
  • فرزاد A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    15 6
    دوستان عزيز شايد ما زيادي از مردم انتظار داريم اگه الان به ترك ها بگن كاسه ليسه روس ها ببينيد چي ميشد در ضمن از كلمه بختياري ها استفاده ميكنه نه بختياري مطمنا منظورش بختياري ها بوده چند ماه پيش هم اقاي به اصطلاح تاريخدان صدا و سيما به سران قوم توهين كرد و در شبكه ٢پخش شد انتظار نداشته باشيد به قومي هتاكي بشه و هيچي نگن
  • بي نام A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    27 56
    وقتي اين همه آدم انقد تلاش ميكنن و زحمت ميكشن تا يه فيلم تاريخي بسازن، حداقل كاري كه از ما برمياد اينه كه يا حوصله تماشا كنيم و انقد سريع قضاوتش نكنيم. مشخصه واسه اين سريال تلاش زيادي كردن و اينم مشخصه كه قصد توهين به هيچ قومي رو ندارن
  • علی A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    47 16
    اولا این حرفها و سریالها بدون دلیل و مقصود نیست ، هدفشون اختلاف بین ما ایرانی هاست ، کرد و ترک و بختیاری و فارس و عرب و بلوچ و....همشون ایرانی و قابل احترامن، من سریالا دوست دارم اما حق نداشتن اونطوری درمورد با ریشه و اصل ترین قوم ایران حرف بزنن ، به والله بختیاری ها نجیب ترین و با اصالت ترین قوم ایرانند، من دوتا دوست توی دانشگاه داشتم یکی چهارمحالی یکی خوزستانی جفتشون بختیاری و فوق العاده با معرفت نمیتونین و نمیزاریم بین مردم ایران اختلاف بندازین زنده باد ایران ، به قول دوستمون گر ایران زمین بختیاری نداشت، گمانم زه بخت یاری نداشت همه ی ایران سرای من است مرگ بر تفرقه افکن و بدخواه این سرزمین پاک
  • مهدی IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    13 9
    اونایی که میان و از این سریال دفاع میکنند و توهین کردن براشون مهم نسیت باید بدونند بختیاریها کوچکترین اهانت به خودشون رو توهین به تاریخ این مملکت میدونند و حق دارند اعتراض خودشون رو به گوش برسونند....
  • حسن A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    19 8
    بعضی ها میگن این فقط تشابه اسمی بوده قصدش توهین نبود من یک سوال دارم در سریال های صداو سیما همیشه افراد با اسم ایرانی بد هستن و افراد با اسم مذهبی انسان معمولی خوب بخاطر بار معنایش حالا مگه میشه بدون دلیلی اسم فامیل یک خانواده بختیاری انتخاب بشه ؟ بعد توهین به سردار اسعد در این سریال شده از طرفی در این چندین ساله در تاریخ نگاری کشور کوچک ترین اسمی از ایشون که اولین نفری بود با نیروی هایی که داشت اصفهان و تهران آزاد کرد با شکل گیری مشروطه شد نمیشه
  • بی نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    28 50
    به نظر من هم سريال خوبيه و بايد تا آخر دنبال بشه . به نظر مياد هيچ عمدي در كار نبوده من به عنوان يك بيننده متوجه توهين در اين فيلم نشدم چون به نظر من بختياري در اينجا به عنوان فاميلي به كار رفته و اگر هم به عنوان قوم به كار رفته همه ميدانند كه بعضي از خوانين اين قوم با انگليسيها بوده و در تاريخ نام آنها آمده و ربطي به مردم اين قوم ندارد . نبايد اينقدر اين موضوع را حساس كرد .
  • حامد IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    45 11
    همیشه قوم لر در دفاع از ایران خط مقدم بوده..همیشه تو وقت نیاز سلحشور سلحشور دورش رو می گیرن...ولی در واقعیت فقط توهین..جک..پیامک و فقر و منطقه محزوم و رتبه اول بیکاری گیرش اومده..حالا هم تو صداوسیما بهش علنی توهین میشه
  • احمد GB ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    55 14
    وقتی در این سریال تابلو و عکس ( سردار اسعد بختیاری ) در چند نما در خانواده بختیاری نشان داده می شود . و آن معلم توده ای، بزر گ این خاندان ( سردار اسعد )را کاسه لیس انگلیسی ها می خواند پی میبریم که تعمدی در کار است .
  • بی نام EU ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    79 36
    متاسفانه کسانی که اگاهی تاریخی ندارند متوجه توهین های مشخص و هدف دار سریال نشدند .توصیه میکنم یه کاغذ بردارن و تمام دانسته های خودشون درباره مشروطیت رو روی کاغذ بنویسن اگر بیشتر از 5 خط شد و بیان اظهار فضل کنن
    • رضا IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      38 73
      منم متاسفم واسه کسایی که جنبه ندارن و هر چیزی رو به خودشون می گیرن.اگر پخش این سریال متوقف بشه بیشتر از همه واسه بختیاری ها بد میشه.ببین کی گفتم.
  • نرگس A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    30 17
    اگر صدا و سیما در همه ی این سالها که یکه تازی می کند به جای استفاده ی ابزاری از رسانه در جهت چیزی که خودش ترجیح می دهد کمی روی فرهنگ و آداب اجتماعی زندگی حال حاضر ایرانی متمرکز شده بود و سعی میکرد مردمش را ارتقا دهد حالا عده ای به خاطر یک سریال ماشین دیگری را به آتش نمی کشیدند و آشوب نمیشد.
  • اورملی A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    16 21
    عین این میمونه که شعار بختیار نوکر بی اختیار توهین به مردم چهار محال بختیای باشه.
  • علی افتخاری US ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    51 23
    قوم بختیاری همیشه بیدار است ما آرامش قبل از طو فانیم
  • بی نام A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    26 64
    خلاصه باید یارو یه دیالوگی بگه تو فیلم دیگه . نمیشه که هرچی بگه یه عده ناراحت بشن . اگه واقعا یه عده با این حرف حس کردن بهشون توهین شده من واسشون متاسفم . اگه قرار باشه تو فیلمی همچی رعایت بشه و اسمی از هیچکس نیاد اصن اون فیلم بی مزه میشه . حس میکنی یه فیلم فانتزی هست . حالا بختیاری نه هر قوم دیگه ای . بعضیا هم دنبال چه چیزایی هستن .
  • ایمان US ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    41 10
    چو ایران زمین نداشت بختیاری ز بخت نداشت یاری چو ایران زمین نداشت بختیاری کی از ایران میکرد مرزبانی
  • مهربانی A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    57 12
    فقط یک جمله توهینی نبوده ، این دیالوگها در زمانی هستن که دوربین عکس سردار اسعد بختیاری رو نشون میده
  • بی نام IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    29 49
    اين يكي از سريالهاي خوب تلويزيون خواهد بود اگر بعضي ها اجازه بدهند!!!!!!!!!!!!! توهين هم بهانه اي بيش نيست كه دست آويز برخي ها شده است !!!!!!!!
  • بی نام IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    80 9
    کاش ملت نسبت به هر نوع توهین و ظلمی که بهشون می شد انقدر حساس بودن!
  • حامد IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    49 11
    کسایی که از تاریخ اطلاع ندارن پیشنهاد می کنم فقط یه نگاه سطحی به تاریخ بختیاری داشته باشن تا بفهمن چرا این جمله واسه بختیاری ها سنگین بوده، اگه تو بختیاری چند تا خائن بوده جاش هزاران هزار فرزندشو تقدیم این آب و خاک کرده، به هر حال باید جلوی هر گونه توهین به همه ی اقوامی ایرانی گرفته شه
  • بختیاری A1 ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    80 34
    با سلام عزیزان اول به غیرتتون نگاه کنید بعد حرف بزنید، ما که به کسی توهینی نکردیم و حتی نمیذارن هیچ کاری داخل ایران انجام بدیم، انتظار زیادی داریم که بهمون توهین نشه، ببینید تاریخ از قوم لر چه نوشته بعد اظهار اندام کنید، همه چیزو نمیشه گفت ولی همینو بدونید که هیچوقت نذارید یه اقلیت به اکثریتی توهین کنن، بعدم فقط شهرهایی که گفتید نبودن، شهرکرد، اصفهان، کهکلویه و بویر احمد و لرستان و ... هم بودند که به فیلم اعتراض کرده اند، نباید عذر خواهی کنند و باید همه مسئولین فیلم توبیخ بشن و ضرغامی هم باید اسفاء بدهد. ***********************امیدوارم بفهمید دارن چه بلایی سرمون میارن************************
  • بهار IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    74 22
    زاده استان چهارمحال و بختیاری هستم و برایم جالب بود که از این استان هیچ کس اعتراض نکرد! احتمالن مردم استان ما سریال سرزمین کهن را نمی بینند. البته من هم ندیدم و نمی دانم ماجرای توهین چیست! اما نکته مهم این جاست که مردم ما دچار یک اشتباه تاریخی بزرگ هستند، اشتباهی که صدا و سیما هم به شدت به آن پر و بال می دهد! نمی دانم از چه زمانی و چه کسی به ملت ایران توهم بهترین آدم های روی زمین را داد؟ کسانی که مو لای درز کارشان نمی رود، خوب بوده و هستند! اگر همه ایرانی ها فقط و فقط تاریخ افشاریه و زندیه را بخوانند؛ از جنگ ها و خیانت ها و لشگرکشی های همه اقوام ایرانی علیه یکدیگر با خبر شوند و بدانند برادرکشی برای همه شان عادی بوده، دست از هر تعصب قومیتی برمی دارند و با هر اشاره ای به خشم نمی آیند.
    • بی نام A1 ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      11 6
      بسیار زیبا نوشتید
    • امید A1 ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
      18 18
      زاده چهار محال و بختیاری هستی ولی قسم میخورم بختیاری نیستی . جان عزیزت هستی ؟
    • بی نام IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
      5 1
      همه دنیا حتی از ما بدتر بودن! من تعجب میکنم از این بحث ها!! شما با این حرفات میخوای به کجا برسی؟
  • سید مهدی A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    31 20
    ما هنوزگیر دوتاکلمه هستیم بقیه کشورها دارن پیشرفت میکنن امارات متحده عربی از چندتا قبیله تشکیل شدالان بزرگترین ناوگان هوایی رو داره این داستان ما ادامه داره فقط میزنیم سروکله هم بیخود وبی جهت این سریال رو بطور عادی کسی نمیدید از بس که بزرگش کردن حالا فکر میکنن چی ساختن
  • كاوه A1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    31 23
    تابلوئه كه اين موجها را عده اي راه ميندازن تا باهاش گزارش هايي درست كنن كه مسئولين با خوندنش محدوديت هايي را اعمال كنند. اين اعتراضات فقط نتيجه اش محدوديت خواهد بود براي همه از جمله همان قوم بختياري.
  • بی نام A1 ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    13 0
    نباید‏ ‏به‏ ‏هیچ‏ ‏قومی‏ ‏توهین‏ ‏شود.‏ ‏اقوام‏ ‏ایرانی‏ ،‏ ‏چه‏ ‏لر‏ ‏و‏ ‏بلوچ‏ ‏و‏ ‏کرد‏ ‏و‏ ‏فارس‏ ‏و‏ ‏عرب‏ ‏و‏ ‏سیستانی‏ ‏و‏ ‏طالشی‏ ‏و‏ ‏‏ ‏اذری‏ ‏و‏ ‏ترکمنی‏ ‏و‏ ‏‏ ‏ترک‏ ‏و‏ ‏قشقایی‏ ‏و‏ ‏...‏ ‏‏ ‏همه‏ ‏و‏ ‏همه‏ ‏باهم‏ ‏ایرانی‏ ‏هستند.‏ ‏اگر‏ به‏ ‏‏یکی‏ ‏از‏ ‏اقوام‏ ‏توهین‏ ‏شود‏ ‏به‏ ‏ایران‏ ‏توهین‏ ‏شده‏ ‏است.‏ ‏اگر‏ ‏سهوا‏ ‏چنین‏ ‏اشتباهی‏ ‏صورت‏ ‏گرفته‏ ‏باید‏ ‏سریعا‏ ‏از‏ ‏تمام‏ ‏ملت‏ ‏ایران‏ ‏عذر‏ ‏خواهی‏ ‏شود.‏ ‏باید‏ ‏اقوام‏ ‏ایرانی‏ ‏را‏ ‏شناخت‏ ‏، چقدر‏ ‏اداب‏ ‏و‏ ‏رسوم‏ ‏محلی‏ ‏زیبا‏ ‏‏ ‏و‏ ‏ریشه‏ ‏داری‏ ‏دارند.چقدر‏ ‏زبان‏ ‏و‏ ‏گویش‏ ‏های‏ با‏ ‏وسعت‏ ‏کلمات‏ ‏زیاد‏ ‏و‏ ‏شنیدنی‏ ‏دارند.‏ ‏چقدر‏ ‏لباس‏ ‏های‏ ‏زیبا‏ ‏و‏ ‏قشنگ‏ ‏و‏ ‏رنگارنگ‏ ‏و‏ ‏شاد‏ ‏و‏ ‏مناسب‏ ‏دارند...‏ ‏
  • بی نام IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    14 8
    فیلم سازان و قلم به دستان و .... باید بهتر از سایرنن بدانند که نباید به قومیتهای مختلف توهین نمایند
  • بی نام A1 ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    8 7
    تا زمانی که روشنفکریمون واسه بقیه باشه همین آشو همین کاسست
  • بختیاری A1 ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    16 8
    هیچ کس حق نداره به بختیاری ها توهین کنه یا حتی این مورد رو از مخیله اش عبور بده چه به اینکه ابراز بشه بختیاری شیر مردها و شیرزنهایی مثل علی مردان خان و بی بی مریم و... داره بهتره که کمی تاریخ خونده بشه بعد نظر داده بشه بگید خوب
  • بی نام IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    15 10
    چرا بعضی ها می گویند در سریال پایتخت به مردمی که از لهجه انها استفاده شده توهین شده است ؟ من نه شمالیم نه جنوبی نه لر ولی با دیدن این سریال و شنیدن لهجه بسیار زیبا و شیرین مردمان شمال و جنوب بسیار ارامش پیدا کردم
  • الهام A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    13 8
    با سلام خوشحالم که بالاخره رئیس صداو سیما جلوی پخش سریال سرزمین کهن را گرفت سریالی که با خود جنگ و جدال و اشوب در بین قوم بختیاری به همراه داشت اقای ضرغامی خواهش میکنم روی سریالهایی که از صداو سیما پخش می شود نظارت کنید تا اشوب به بار نیاید
  • رکسانا IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    10 12
    همینجوریش هم محدودیت ها در تلویزیون ایران غوغا می کند، دیگه بدترش نکنید و آب به آسیاب بعضی ها نریزید. ای کاش مردم روی بقیه مسائل از جمله گرانی، این همه بی عدالتی و این همه حق خوری و... هم به همین اندازه تعصب و حساسیت نشان می دادن!
  • نسیم A1 ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    13 13
    به نظر من این فیلم اولین فیلم تاریخی جذاب است و ه نظرم مردم بی دلیل اعتراض کردن چون توهینی نشده بود مث اینکه بگی چون بعضی ها تو ملا عام دعوا می کنندتمام ایرانی ها چنین شخصیتی دارند...!آخه مگه میشه؟ حساس نباشید بیخودی
  • بی نام GB ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    11 3
    حالا این، 2 ریال های صدا و سیما چی هست دلتون را بهشون خوش کردین؟ مثل این که از تبلیغات های ضرغامی تی وی خیلی خوشتان امده!!
  • بی نام RO ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    14 20
    به خاطر یک قوم بقیه هم نباید ببینن؟ اینهمه بهمون ظلم کردن هیچکدوم صدامون درنیومد،فقط زورمون به هنرمندای بدبخت میرسه ...
  • بی نام A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    16 3
    کاش مردم همیشه انقدر حساس بودن!!! جالبه که از یک جمله تو سریال اینطور به خشم میان اما ...
  • بی نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    15 4
    درود بر بختیاری های شریف ، درود بر ایران و ایرانی از هر قوم و زبان . ایرانیان در طول تاریخ برعکس بسیاری از کشورها هرگز نزادپرست نبوده اند و نیستند و نخواهند بود. من خودم بختیاری نیستم ولی اگه دل یک هموطنم درد بیاید من هم ناراحت میشوم.
  • بی نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    19 8
    سردار اسعد بود که مشروطه را زنده کرد اما دریغ از یک نام
  • حسین IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    10 4
    داره میگه بختیاری ها کاسه لیس انگلیس هستند...همزمان با این حرف عکس سردار اسعد بختیاری رو هم نشون میده!!!!این اتفاقیه...عکس سردار فاتح تهران و یکی از نماد های جنبش آزادی خواهی در ایران در کنار واژه کاسه لیس!!!!اتفاقیه؟!!!!شما واقعا خیال کردین با بچه طرف هستین؟اگه کسی اسم ستار خان یا باقر خان عزیز رو بیاره برادران آذری زبان ما میشینن و نگاه میکنن؟!!!!...تحریف تاریخ با این وقحات والا نوبره!!!!
    • دانشجو IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
      10 10
      در فارسی وقتی نام (خانوادگی) جمع بسته می شه یعنی اعضای یک خانواده. بختیاری ها فلان اند یعنی افراد خانواده بختیاری یا امثال آنها فلان اند. مثلا فکر کن: "بابک زنجانی ها پول مردم را چاپیدند". آیا حالا باید زنجانی ها خون به پا کنند که چرا گفتید زنجانی ها پول مردم را خوردند؟؟ آیا زنجانی ها باید قشقرق به پا کنند؟؟؟ اصلا ببینم مگر در قوم بزرگ بختیاری که خدمات بزرگی به ایران کردند، شخصیت بد پیدا نمی شه؟ حالا یه خانواده هم اسم این قومیت بزرگ شده.
  • مرتضی IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    6 2
    کاملا موافقم
  • گچساران IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    7 5
    مردم لر وبختیاریها تاریخ این مملکت اند این نوع بی حرمتی ها مطمئنا زیرکانه تعمدا به کار رفته وگر نه چطور ممکنه .کارگردانی که به تعبیر دیگران توانمند وباهوش است این خطب بزرگ را انجام دهد.تاریخ گواه عملکرد نیک قوم لر است.با یک عذرخواهی ساده این مسله حل نمی شود چرا که هویت یک قوم بزرگ زیر سوال رفته است واتحاد ووحدت ملت بزرگ ایران را نشانه گرفته است.
  • بی نام IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    8 6
    توهین کاملا واضح بود اینکه گفته بذار به بچه ها بگم بختیاری ها چطور بختیارری شدند دیگهع کاملا واضحه که منظور قوم بختیاری بوده و هدف این بوده که از سردار اسعد ترور شخصیت بشه افرین به دوستان که این جریان رو در نطفه خفه کردند قهرمانان این سرزمین کماملا مشخص هستند تاریخ با دو تا سریال عوض نمیشه عربها هم خیلی سعی کردن اسم خلیج فارس رو تغییر بدن با پول با پارتی با هر بدبختی اما هنوز خلیج فارسه تاریخ رو نمیشه دستکاری کرد الان دیگه دوره دوات و پر خروس نیست که باهاش تاریخ بنویسن اطلاعات در گردشه نمیشه تحریف کرد
  • دلاور US ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    3 3
    در این فکر هستم که وقتی اقای ضرغامی در مورد مصاحبه با رئیس جمهور نظر شورای سیاستگذاری را در مورد انتخاب خبرنگار می خواهد / چرا در مورد ساخت و پخش سریالهایی که با سبقه تاریخی و قومی و قبیله ای مردم ارتباط پیدا می کند / نظر این شورا در صدا و سیما نمی خواهد که چنین بلوایی به راه می افتد و همه به هم توهین می کنند . چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • d US ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    7 14
    واقعا متاسفم واقعا، اینهمه فیلم میسازن با لهجه های غلیظ مازنی ( که شاید هم خیلی نزدیک به لهجه مازنی ها نباشه )اما مازنی ها هم نگاه میکنن هم میخندن نه اعتراضی نه چیزی چرا ؟ چون انقدر متوجه میشن که فیلم فقط برای سرگرمی ببیننده هاست و اینکه یاد آور خیلی اتفاقات در جامعه است . تازشم این اتفاق درباره اقوام دیگه کشور افتاده واقعا انقدر نیاز به اعتراض داشت؟ متاسفم که هنوز انتقاد پذیر هم نیستیم
    • سیم RO ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
      7 1
      دوست عزیز میدونی مشکل چیه؟نقد با توهین فرق میکنه؟آخه کی گفته بیان تو سریال با ی جمله ی قوم رو بکوبونن!درضمن سریالهای ب زبان مازنی هم تا اونجایی ک ما میدونیم کم بهش اعتراض نشد،البته اون سریالا مایه طنز داشتن ن مثل این سریال ک داره تاریخ رو روایت میکنه،ب همه اقوام ایرانی باید احترام گذاشته بشه ن اینکه بدتر حرمتا شکسته بشه و تفرقه ایجاد کرد
  • بی نام A1 ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    6 10
    کی می خوایم از بند این همه تعصب و پیش داوری خلاص بشیم!!!!! چجوری میشه انتظار پیشرفت داشت وقتی هنوز درگیر این چیزای کوچیکیم... تعصب و موضع گیری آفت همیشگی ما بوده و هست.
  • امیر 314 EU ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    8 1
    من به عنوان یه مازندرانی همیشه افتخار می کردم و می کنم که با اقوام شجاع،مهربان و با غیرتی مثل بختیاری ها قشقایی ها بلوچ،کرد و لر و... هم وطنم.اما واقعا فکر نمی کنم قصد توهینی بوده باشه،وگرنه وفاداری این اقوام فکر نمی کنم بر هیچ کسی پوشیده باشه به قول شهریار: چه شد کرد و لر یاغی کزو هر مشکل آسان بود کجا شد ایل قشقائی کزو دشمن هراسان بود
  • بی نام IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    5 8
    بابا ول کنید این حرفارو ، دلمون خوش بود داریم یه سریال خوب میبینیم که زدن تو ذوقمون!
  • شمیم A1 ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
    2 1
    سریال پایتخت واقعا قشنگه.تعجب می کنم بعضی از دوستان به این سریال می گن،موهن.بازیگران این سریال تلاش کردند تا با گویش شیرین مازندرانی صحبت کنند،حال اگر خیلی موفق نبودن که به معنی تمسخر و توهین به مازنی های عزیز نیست.چرا ما باید به همه چیز با دید منفی نگاه کنیم.محتوای سریال پایتخت خیلی خوب و آموزنده است.اگر ما یاد بگیریم کمی از تعصبات بی مورد خود کم کنیم،آنوقت منطقی تر به مسائل نگاه می کنیم.
  • بی نام RO ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    0 6
    واقعا سرزمین کهن تنها سریالی بود که من می‌دیدم ب دلیل پر محتوا بودنش برای خودمون متاسفم برای این همه محدودیت
  • لر تبار A1 ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    1 28
    با توجه به این که این سریال به قوم لر و همچنین سردار بزرگ لرسردار اسعدبختیاری توهین کرده و نشان داده جز توهین به قوم لر هدف دیگه ای نداره لطف کنید این مجموعه رو پخش نکنید
    • بی نام IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
      2 0
      هدف اینها کوبیدن سردار اسعد و تحریف مشروطه بود که به سرعت وارد عمل شدیم و سرکوبشون کردیم دیگه جرات این کارا رو ندارن. با برنامه طنز خود من مشکلی ندارم ولی در یک برنامه تاریخی با این جملات و بعد با نشان دادن سردار اسعد و جملات توهین امیز و.. قطعا اگر پخش میکردن اتفاقات خیلی بدتری میفتاد کمال تبریزی که از اصلاح طلبان کنونی و عزیزانی است که سال 57 سفارت امریکا رو گرفتن یه ماموریتی بهش داده شده بود که با شکست مواجه شد و در هم کوبیده شد

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین