مراقب باشید؛ پوکی استخوان در کمین است / از هر سه زن یک نفر به پوکی استخوان مبتلا می‌شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: از هر سه زن یک نفر به پوکی استخوان مبتلا می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، دکتر سیدعلیرضا مروجی با اشاره به اینکه از هر هشت مرد یک نفر به پوکی استخوان مبتلا می شود، افزود: زنان در هر سنی 4 تا 5 برابر بیشتر از آقایان دچار شکستگی استخوان می شوند که به دلیل ظریف بودن و تراکم کمتر استخوان زنان است.

دکتر مروجی، جنس، سن، عدم تحرک و ورزش، کمبود کلسیم در برنامه غذایی، کمبود ویتامین، محدود کردن مصرف کافئین، مصرف الکل، سیگار کشیدن، یائسگی و مصرف دارو را از عوامل مستعدکننده پوکی استخوان برشمرد.

او ورزش و مواد غذایی سرشار از کلسیم را بهترین راه پیشگیری از پوکی استخوان برشمرد و گفت: کلسیم باعث قوی شدن استخوان ها می شود، کمبود ذخیره کلسیم می تواند به علت کاهش دریافت کلسیم در زمان کودکی یا بزرگسالی باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان تاکید کرد: ورزش های سنگین که باعث قطع عادات ماهیانه بیش از شش ماه می شوند کاهش توده استخوانی را به همراه خواهد داشت.

او با اشاره به اینکه استراحت و عدم تحرک باعث تحلیل بافت استخوانی می شود، ادامه داد: ورزش هایی مثل پیاده روی نقش مهمی در رسوب کلسیم در استخوان ها و استحکام آن ها دارند و به افزایش توده استخوانی کمک می کند.

دکتر مروجی، با اشاره به اینکه ویتامین D زمینه ساز جذب کلسیم است گفت: این ویتامین مانند کلیدی است که در قفل شده روده ها را به طرف جریان خون باز می کند و باعث می شود تا کلسیم مواد غذایی از روده ها وارد جریان خون شود و از آنجا به استخوان ها برسد.

او یکی از منابع طبیعی ویتامین D را تماس مستقیم با نور خورشید عنوان کرد و گفت: شیشه پنجره ها و کرم های ضد آفتاب مانع از جذب این ویتامین توسط پوست می شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان تاکید کرد: افرادی که از بعضی اختلالات هورمونی مشخص مانند پرکاری تیروئید و پارا تیروئید، بیماری غددجنسی (کم کاری) و بیماری غدد فوق کلیوی (کم کاری یا پرکاری) رنج می برند در معرض ابتلای بالاتری به پوکی استخوان هستند.

او ادامه داد: هرقدر یائسگی در سنین پایین تر شروع شود خطر ابتلا به پوکی استخوان بیشتر می شود.

این مقام مسئول افزود: استفاده طولانی از کورتن ها یا داروهای ادرارآور، می تواند باعث پوکی استخوان شود البته مصرف یک یا چند آمپول کورتن در سال چنین اختلالی را ایجاد نمی کند.

پوکی استخوان که با افزایش سن به وجود می آید، وضعیتی است که در آن استخوان شکننده شده و احتمال شکستگی با ضربات کوچک افزایش می یابد، در نتیجه از استحکام بافت و املاح استخوانی کم شده و از مقاومت آن کاسته می شود.


47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پ م IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    34 4
    میدونید چرا پوکی استخوان زیادشده دلیلش رو برید از عاملان تورم بپرسید ما دیگه هیچی نمیگیم..............