فارس نوشت:

رئیس اداره عملیات بازار فرابورس با اشاره به این خبر که شیوه معاملات 14 شرکت بازار پایه از روز شنبه تغییر کرد، گفت: تصمیم اتخاذ شده با توجه به پیام‌هایی که پیش از این نیز توسط ناظر بازار اطلاع‌رسانی شده بود، انجام می‌شود.
به نقل از فرابورس ایران، بهنام محسنی با بیان اینکه برخلاف آنچه مطرح می‌شود، تصمیمی برای تغییر بازار معاملاتی شرکت‌ها نگرفته‌ایم، گفت: بازار این 14 شرکت همچنان همان بازار پایه است و صرفا شاهد تغییر شیوه معاملات سهام آنها از حالت عادی به حالت توافقی خواهیم بود.
وی با اعلام این موضوع که خصوصیات شرکت‌های حاضر در بازار پایه منحصر به این بازار است، پیرامون این خصوصیات اظهار داشت: بازار پایه فرابورس به موجب تبصره «ب» ماده 99 قانون پنجم توسعه ایجاد شده و شرکت‌ها در آن پذیرش نشده، بلکه تنها درج می‌شوند.
به گفته وی شرکت‌های درج شده در بازار پایه حداقل شرایط لازم برای پذیرش را دارا نبوده‌اند، ضمن آنکه ناشران حاضر در این بازار الزامات گزارشگری در خصوص ارائه گزارشات پیش‌بینی را نداشته و اکثر شرکت‌هایی که در این بازار حضور دارند فاقد ساختارهای مالی شکل یافته هستند یا محدودیت‌ مؤثری در نقل و انتقال سهام این شرکت‌ها وجود دارد.
اهم سخنان بهنام محسنی در سایت فرابورس ایران:
- شفافیت لازم در ساختارها و عملیات شرکتی اکثر شرکت‌های بازار پایه وجود نداشته و حاکمیت شرکتی در آنها مستقر نشده است. البته این موضوع امری نسبی در میان شرکت‌های بازار پایه بوده و شرایط همه شرکت‌های حاضر در این بازار یکسان نیست، همچنین این موضوع شامل تمامی شرکت‌های حاضر در بازار پایه خواهد بود، چه عادی و چه توافقی است.
-شرکت‌هایی در بازار اول و دوم فرابورس و همچنین بورس تهران پذیرش می‌شوند که دارای حداقل شرایط لازم اعم از حداقل سرمایه مورد نیاز و مدت‌زمان سپری شده از آغاز فعالیت شرکت باشند؛ این شرکت‌ها همچنین باید سودآور بوده یا دارای چشم‌انداز سودآوری مناسبی باشند. درخواست این شرکت‌ها به هیئت پذیرش سازمان بورس اعلام می‌شود و بعد از پذیرش، سهام شرکت مورد عرضه اولیه قرار گرفته و به میزان 5 تا 10 درصد سهام به عموم عرضه می‌شود، ضمن آنکه شرکت ملزم خواهد بود تا در دوره‌های زمانی مشخص اطلاعات مالی و پیش‌بینی سود هر سهم خود را به صورت شفاف به عموم ارائه دهد.
-در بازار پایه توافقی شرکت‌های معتبری حضور دارند و حتی معاملات سهام فرابورس ایران، بورس تهران، بورس کالا، بورس انرژی و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیز دربازار پایه توافقی درحال انجام است، اینکه برخی از صاحبان سهام این 14 شرکت و سهامداران آنها بیان می‌دارند که بازار پایه عادی از توافقی معتبرتر است، کاملا مخدوش است چرا که اگر این گونه بود نقل و انتقال سهام بورس‌ها در بازار پایه توافقی صورت نمی‌گرفت.
-از شرکت‌های حاضر در بازار پایه، سهام تعداد 95 شرکت با تنوع 27 صنعت مختلف به صورت توافقی در حال معامله است. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به بورس های کشور، بانک سامان، بانک شهر، شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان و شرکت کیسون اشاره کرد؛ ضمن آنکه سهامداران هیچ نوع نگرانی از بابت عدم انجام معاملات سهامشان در بازار پایه توافقی نداشته باشند و بدانند که معاملات در بازار پایه توافقی چه به صورت خرد و چه به صورت بلوکی و عمده، در هر زمان و با هر میزان اطلاعات منتشر شده امکان‌پذیر است.
-به مدیران و سهامداران این 14 شرکت‌ برای تلاش به‌منظور ارتقای جایگاه شرکت خود از بازار پایه به یکی از بازارهای اصلی، توصیه می کنیم. حضور شرکت‌ها در بازار عادی یا توافقی بر اعتبار آنها تاثیرگذار نیست و تغییر در نحوه مکانیسم معاملات تاثیری در اعتبار یا عدم اعتبار یک شرکت نخواهد داشت؛ آن چیزی که بر اعتبار شرکت‌ها تاثیر می‌گذارد تلاش متولیان یا سهامداران عمده برای احراز شرایط پذیرش در یکی از بازارهای اصلی فرابورس خواهد بود.
-هر زمان این اقدام انجام می‌شد عده‌ای نسبت به آن واکنش نشان می‌دادند و معترض می‌شدند، فرآیند بررسی معاملات سهام شرکت‌ها و رصد کردن تخلفاتی از قبیل دستکاری قیمت یا القای ظاهری گمراه‌کننده در معاملات سهام شرکت‌ها به ‌صورت مداوم از سوی نظارت بازار در حال انجام است اما نتیجه‌گیری قطعی و احراز تخلفاتی از قبیل دستکاری قیمت فرآیندی است که به زمان احتیاج دارد.
-مرتبط دانستن ریزش شاخص بورس و فرابورس و افزایش بی‌اعتمادی به بازار سرمایه را با این تصمیم نادرست است. قیمت‌های مورد معامله سهام شرکت‌ها بر اساس عرضه و تقاضای بازار صورت می‌پذیرد که این امر ناشی از شرایط بنیادین شرکت‌ها، جو عمومی حاکم بر بازار سرمایه و شرایط کلان اقتصادی است. در این میان بورس‌ها موظفند تا با بررسی نحوه انجام معاملات سهام شرکت‌ها، تخلفات را شناسایی و متخلفان را به مراجع ذیصلاح رسیدگی ارجاع دهند.
-مسئولان بورس‌ها و سازمان همواره بر انجام تحلیل وضعیت شرکت‌ها از سوی سهامداران تأکید داشته‌اند، سهامداران باید وضعیت بنیادین شرکت‌ها را تحلیل کنند و پس از شناسایی ریسک‌های مربوط به صنعت و شرکت مورد نظر، تصمیم به سرمایه‌گذاری گرفته شود.
-از ابتدا نیز شرکت‌های حاضر در بازار پایه، در یک بازار پر ریسک حضور داشتند و آن دسته از افراد که یک بازار پر ریسک را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند، کسانی هستند که می‌بایست از ریسک‌های مترتب بر تصمیمی که گرفته‌اند، آگاه باشند.
-مدیران فرابورس نسبت به ریسک‌های بالای موجود در معاملات سهام در بازار پایه توصیه می کنیم. ما از ابتدا بارها اعلام کرده‌ایم که بازار پایه بازار پر ریسکی است و دستورالعمل‌هایی که برای این بازار نوشته شده نیز کاملا این موضوع را مشخص می‌کند، بنابراین هیچ سهامداری نمی‌تواند مدعی شود که بواسطه این تصمیم متضرر شده است چرا که مشخص می‌شود بدون آگاهی و با نادیده گرفتن این توصیه‌ها در بازار پایه مبادرت به خرید و فروش سهام کرده است.
-علاوه بر این 14 شرکت، سایر شرکت‌های اخراجی و یا شرکت‌هایی که نتوانند شرایط پذیرش در بازارهای اصلی فرابورس ایران را أخذ نمایند و یا شرایط مورد نیاز برای یک شرکت پذیرش شده در بازارهای بورس و فرابورس را حفظ نکنند، بنابر تصمیم هیأت پذیرش به بازار توافقی منتقل می‌شوند و این پایش شرکت‌ها به صورت مستمر در آینده نیز انجام خواهد شد.


23231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =