فارس نوشت:

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: ۲۴ درصد جمعیت کشور غذای کافی ندارند، ۳۸ درصد بر اثر سکته قلبی یا مغزی می‌میرند، ۲۴ میلیون نفر یا چاقند یا اضافه وزن دارند، ۱۰ میلیون حاشیه نشین بهداشت ندارند و ۲۱درصد مردم دچار اختلال روانی هستند.
علی اکبر سیاری در هفتاد و ششمین اجلاس رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور گفت: مرگ بدترین حادثه برای هر خانواده است، بنابراین افزایش امید به زندگی و جلوگیری از مرگهای نابهنگام مهمترین وظیفه ماست.
وی بیان داشت: همان طور که رئیس جمهوری گفت توجه به بهداشت موجب ایجاد هزینه کمتر و بازدهی بیشتر می‌شود.
سیاری گفت: از 380 هزار مرگ در سال 90 بالغ بر 92 هراز مرگ یعنی 25 درصد مربوط به سکته‌های قلبی، 43 هزار مرگ یعنی 13 درصد سکته مغزی، 31 هزار مرگ یعنی 7 درصد مربوط به حوادث و 30 هزار مرگ مربوط به سرطان ها بوده است.
وی با اشاره به مخاطره انگیز بودن سیمای مرگ در کشور گفت: متأسفانه گروه سنی 15 تا 49 سال بیشترین تعداد مرگ ها را داشته اند.10 درصد از مرگ ها مربوط به افزایش بیماری های غیرواگیر بوده است که سیمای این مرگ ها نشان می دهد سالانه کشور بر اثر این مرگ ها با 5 درصد کاهش اقتصادی مواجه می شود.
سیاری افزود: بار مالی ناشی از مرگ و میر و بیماری ها در سال 82 بالغ بر 16 میلیارد دلار بوده است که برابر با 13 درصد از تولید ناخالص ملی کشور است.
وی افزود: سالانه 2 هزار میلیارد تومان هزینه درمان بیماران سرطانی می شود که با جمع هزینه های غیرمستقیم درمان سرطان ها که بالغ بر 6 هزار میلیارد تومان است، رقمی حدود 8 هزار میلیارد تومان هزینه سرطان‌ها می شود.این در حالی است که 40 درصد از سرطانها قابل پیشگیری هستند.
معاون بهداشت اظهار داشت: تحرک ناکافی، سیگار کشیدن، دیابت، آلودگی هوا، کلسترول بالا، خطرات شغلی و مصرف مواد مخدر از جمله مهمترین ریسک فاکتورهای فعلی سلامت در کشور هستند.
سیاری افزود: 5 میلیون سیگاری داریم که سالانه 11 هزار نفر از آنان فوت می کنند.
وی با اشاره به کم تحرکی 18 میلیون ایرانی از چاق بودن و اضافه وزن داشتن 24 میلیون نفر دیگر در کشور نام برد و گفت: تأسف برانگیزتر این است که در عین چاقی 24 میلیون ایرانی به 20 درصد از جمعیت کشور غذای کافی نمی‌رسد.
ومتاسفانه 21 تا 23 درصد مردم مشکلات ناشی از بیماری های روانی دارند که کمتر به آن ها توجه شده است.
معاون بهداشت با اشاره به اهمیت برنامه افزایش جمعیت کشور گفت: اگر هیچ کاری نکنیم ولی بتوانیم سن ازدواج خانم ها را دو سال کاهش داده و از سقط 250 هزار نوزاد و مرده زایی 100 هزار نوزاد دیگر جلوگیری کنیم مساله جمعیت کشور حل می شود.
وی افزود: اوایل انقلاب رشد جمعیت در خانوارها 6.8 فرزند بود و در این سال ها به 1.5 درصد رسید و الان باید ابتدا به 2.1 فرزند و سپس به 2.5 فرزند برای هر خانوار برسد.

4545

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    20 0
    اشتباهه! فقط 20 درصد غذای کافی دارند!
  • بی نام A1 ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    14 0
    بالاخره یه چندتا آمار واقعی هم به گوشمون خورد.
  • دلاور US ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 0
    در مورد چاقی باید به کم تحرکی اشاره کرد و بعد به غذاهای فست فود که گریبان همه را گرفته است و به ایران محدود نمی شود . بخصوص که شنیدم ایران استفاده کننده مهم نوشابه در جهان است .
  • بی نام A1 ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    6 0
    مگه يکي نميگفت ما تو ايران محتاج نان شب نداريم؟