ایسنا نوشت:

رئیس سازمان غذا و دارو در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: برای نخستین بار پرداخت هزینه‌های دارویی توسط دولت و بیمه‌ها از پرداختی مردم بیشتر شد.
دکتر دیناروند با بیان این مطلب در هفتاد و ششمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: طی سال‌های گذشته تا سال 91 شاهد سیر صعودی پرداخت از جیب مردم برای تامین هزینه‌های دارو بوده‌ایم ولی با تمهیداتی که در دولت جدید اندیشیده شد برای نخستین بار در کشور رقم پرداختی برای هزینه‌های دارویی توسط دولت 55 درصد شده و پرداخت از جیب مردم به 45 درصد رسید.
وی افزود: هزینه تمام شده دارو ناشی از تغییر ناگهانی نرخ ارز، ناتوانی بیمه‌ها در پوشش دارویی، کمبود شدید دارو و عدم شفافیت در زنجیره تامین دارو بود.

مهمترین بخش سخنان دکتر دیناوروند در این اجلاس:
-توافقنامه ژنو در صورت تحقق مواد آن نقطه عطفی برای ساماندهی وضعیت ارز دارویی است. انشاالله با اجرای این توافقنامه هفت درصد از هزینه‌های مازادی که برای انتقال ارز بین کشور با سایر کشورها صرف می‌شود کاسته می‌شود.
-طی تفاهم نامه‌ای که با آغاز به کار دولت جدید بین وزارت بهداشت و بیمه‌ها منعقد شد 1200 میلیارد تومان از سوی وزارت بهداشت برای بیمه‌ها جهت پوشش دارویی در نظر گرفته شد که تاکنون دو سوم آن پرداخت شده است. خوشبختانه بیمه‌ها هم اکنون تمام قیمت‌ها را پذیرفته و 200 قلم داروی جدید را نیز به فهرست پوشش بیمه‌ای‌شان افزوده‌اند.
-پوشش بیمه‌ای برخی از داروها از 70 درصد به 90 درصد رسیده است و مبلغ هزار میلیارد تومان یارانه برای کنترل تلاطم بازار دارویی و پوشش این داروها که عمدتاً داروی بیماران خاص هستند، پرداخت شده است. تمهیداتی در نظر گرفته ایم تا بحث پوشش دارو در چند ماه اول سال آینده مشکلی نداشته و وابسته به بودجه سال 93 باشد.
-از سه ماه پیش قیمت ارزی و ریالی داروهای وارداتی تثبیت شده است و حتی شاهد کاهش قیمت برخی از داروهای وارداتی بوده‌ایم.
-برای نخستین بار با هماهنگی این دستگاه‌ها و تاکید دولت بیش از 1000 محموله دارویی به ضمانت وزارت بهداشت طی سه ماه اخیر ترخیص شده است.
-برای نخستین بار سال آینده واکسن "پنتاوالان" وارد حوزه سلامت و بازار می‌شود.
-شفاف‌سازی زنجیره تامین و تجویز دارو در سال آینده با ایجاد سامانه جامع مدیریت دارو و نسخه نویسی الکترونیکی بخشی از اقدامات سازمان غذا و دارو برای سال آینده خواهد بود. این طرح‌ها در نیمه دوم سال آینده پایلوت و تا سال 94 به صورت کشوری اجرایی می‌شوند.
-12 هزار واحد تولیدی مواد غذایی در کشور داریم، 1400 واحد آرایشی و بهداشتی و 1000 منبع وارداتی. تعداد محصولات این عرصه 45 هزار محصول است که آرایشی و بهداشتی 8 هزار قلم، وارداتی 25 هزار قلم هستند و بیش از 15 هزار قلم هم ثبت شده داریم که نظارت بر این عرصه با توجه به کمبود نیروی سازمان غذا ودارو بسیار مشکل است.
-آلودگی‌های غذایی، قاچاق، نظارت بر سوپر مارکت‌ها، کنترل مبادی غیررسمی ورود کالا، جلوگیری از تقلب در تولید، کنترل مصرف چربی‌ها، افزودنی‌ها، روغن‌ها، نمک و شکر مواردی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. همچنین ایجاد نظام قیمت گذاری متمرکز و کارآمد تجهیزات پزشکی ضروری است.
45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =