تبعات فاز اول هدفمندی نشان داد افزایش قیمت انرژی به آسانی سرعت رشد قیمت کالاهای استراتژیکی مانند مسکن را افزایش می دهد.

علی پاکزاد:  در حالی که دولت تلاش دارد در سال آینده فضای اقتصادی را آرام کرده و فاز دوم هدفمندی را به دور از تنش ها و ضعف های فاز نخست به اجرا در آورد، کارشناسان اقتصادی نسبت به تاثیر اجرای فاز دوم هدفمندی و تبعات افزایش قیمت حامل های انرژی بر روی کالاهای استراتژیک دیگر از جمله مسکن هشدار می دهند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها بر اکثر بخش های اقتصادی اثرگذار خواهد بود، گفت: هدفمند شدن یارانه ها به خصوص در حوزه حمل و نقل و حاملهای انرژی موضوعی است که بر اکثر بخش های اقتصادی اثر گذار است و هزینه ها را به نوعی افزایش خواهد داد.

سید مهدی هاشمی در خصوص آثار اجرای فاز دوم هدفمند سازی یارانه ها بر حوزه مسکن، افزود: با توجه به اینکه اجرای این طرح بر بخش های مختلف اقتصادی تاثیر می گذارد، حوزه مسکن هم از این قائده مستثنی نیست و در بحث تامین مصالح تاثیراتی خواهد داشت و ما یک افزایش حداقلی را خواهیم داشت.

قیمت مسکن بعد از هدفمندی

این اظهار نظرها البته با توجه به تجربه فاز نخست اظهار شده است. در زمان اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها آنچه در بازار مسکن اتفاق افتاد، رشد قیمت مسکن ناشی از دو عامل بود اول افزایش هزینه های زندگی که صاحبان مسکن را مجبور به افزایش قیمت و اجاره بها کرد تا هزنیه های رشد پیدا کرده را از این طریق جبران کنند. البته در این میان عامل حفظ ارزش دارایی ها به تبع افزایش قیمت ارز نیز باید لحاظ شود. موضوعی که به دلیل افزایش قیمت ارز اتفاق افتاد و مردم نیز در عکس العمل به این مسئله که باعث کاهش ارزش دارایی هایشان بود برای دارایی های خود ارزش گذاری را به سطوح بالاتر قیمتی انتقال دادند.

دومین عامل موثر بر افزایش قیمت البته رشد نقدینگی و هزنیه تولید مسکن بود که در پی آن هزینه تولید مسکن افزایش پیدا کرد و البته خود مسکن به عنوان یک صندوق پس انداز دارایی شد که در زمان افت ارزش پول ملی مناسب ترین صندوق پس انداز برای صاحبان نقدینگی بود.

بیت الله ستاری تحلیل گر بازار مسکن در رابطه با چشم انداز بازار مسکن و عکس العمل بازار مسکن نسبت به اجرای فاز دوم پیش بینی می کند: «با توجه به مولفه هایی مانند اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه ها و همچنین افزایش قیمت حامل های انرژی می توان پیش بینی کرد که روند قیمت گذاری ها در بازار مسکن صعودی باشد. البته مولفه های دیگری نیز در مورد قیمت مسکن وجود دارد ولی با اتکا به همین یک داده می توان به جمع بندی اولیه رسید».

بنا بر آنچه این کارشناسان اقتصادی به آن اشاره دارند باید گفت واقعیت این است که افزایش قیمت حاملهای انرژی تمامی شاخص های اقتصادی و هزنیه های زندگی را تحت الشعاع قرار می دهد و البته این مسئله با توجه به روند پلکانی قیمت در بازار مسکن دقیقا در زمانی در حال اتفاق افتاده است که بازار مسکن یک دوره رکود دو ساله را پشت سر گذاشته است.

البته سعید لیلاز کارشناس اقتصادی پیش شرطی برای رشد قیمت ها در بازار مسکن لحاظ کرده می گوید: « در صورتی که بازارهای دیگر مانند بورس، ارز و طلا دچار رکود شوند یا به مرحله توقف سرمایه گذاری برسند، نقدینگی به سمت بازار مسکن می رود. در این شرایط رشد قیمت ها اولین اتفاق در بازار خواهد بود. حوادث دو هفته گذشته بورس هم نشان داد که هنوز به این بازار اتکای نیست».

39222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    7 3
    با توجه به افزایش وام مسکن به 35 میلیون تومان باز هم درآمد مردم آنقدر نیست که بتوانند مسکن بخرند و صاحب خانه بشوند لذا فاز دوم هدفمندی نه تنها برروی مسکن بلکه بر سایر موارد نیز تاثیر گذار خواهد بود لذا حتی اگر افزایش قیمت مسکن را داشته باشیم ولی خریدار وجود ندارد چون توان مالی مردم در آن حد نمی باشد لذا بازار مسکن راکد خواهد بود و رونق خاصی نخواهد داشت.
  • بی نام A1 ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    16 2
    سال 93 باید سال تورم چند صد درصدی نام نهاده شود !!!!!
  • بی نام A1 ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    4 4
    با سلام بعضی دارن خیلی این مسکن رو شلوغ می کنن. برای سال دیگه معاملات مسکن مهر کلی تقاضا رو می پوشنه. نیم میلیون واحد مسکونی نوساز در تهران قابل عرضه است. که ارزش اون بیش از صد و پنجاه هزار میلیارد تومنه. پس انداز های مردم داره کمتر میشه. توان خرید مردم داره کاهش پیدا می کنه. ممکن نهایتا 30 درصد به قیمت ساخت خونه اضافه بشه. که خود قیمت ساخت در تهران 30 تا 40 در صد قیمت تمام شه. یعنی پر و پر 15% به قیمت خونه اضافه می شه.
  • شهروند IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    3 0
    فاب خودرو بای 2 برابر فاب خلیج فارس باشد/ تویوتای ترسل در دبی 12 تا 15 هزار دلار در ایران 90 میلیون 30 هزار دلار/ فاب حامل های انرژی باید فا خلیج فارس باشد/ ولی درآمد به ریال بابا عجب دولت اعتدالی ما داریم/ مردم را هر ساله 30 درصد فقیر می کنید و اسم آن را تامین بودجه می گذارید
  • مردم ایران IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    1 12
    اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه هرچقدر هم مشکلات ایجاد کنه بدلیل نقش بسیار موثری که افزایش قیمت حاملهای انرژی (با شیب تند) در مهار سونامی سرطان ناشی از آلودگی هوا داره باید اجرا بشه . چه کسی موافقه خدای نخواسته یکی از عزیزانش ... . هیچ عاملی مثل افزایش قیمت نمیتونه در کاهش مصرف سوخت موثر باشه . خدا وکیلی چه معنی داره ساعت یک ونیم یا 2 بعد از نیمه شب ترافیک باشه . اونایی که مخالف هستند یه سر به بخشهای سرطان بیمارستانها بزنند .
    • هادی IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
      3 0
      هیچکس به مرگ دشمنش هم را ضی نیست چه برسه به هموطن ولیکن چاره بنزین خراب و هوای الوده از بی تدبیری مسوولین است و گرنه گران شدن سوخت نه تنها راهکار نیست بلکه باعث نابودی زندگی خیلی از همین هموطنان میشود که بایستی بار افزایش قیمتهای شیر مرغ تا جون ادمیزاد را تحمل کنند!!!
  • بی نام IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    2 0
    دولت روحانی باید به شدت دست به عصا راه برود
  • بی نام A1 ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    18 0
    اینها از دولت قبلی بابت اجرای هدفمندی یارانه ها انتقاد میکنند ولی خودشان اشتباه انها را تکرار میکنند .چون تنها چیزی که برای دولتها مهمه جیب خودشونه و جیب مردم براشون مهم نیست.از این افزایش قیمتها در درجه اول بازاریها و قشر پولدار سود میبرن.....دولت فکر میکنه که از این بابت سود زیادی میبره ولی نمیدونه که با افزایش تورم هزینه های دولت هم افزایش پیدا میکنه و فقط رو سیاهی به ذغال میمونه اتفاقی که برای دولت قبلی هم افتاد....اینها را ما مردم عادی هم می فهمیم ولی مثل اینکه فقط کارشناسان دولت نمیفهمن؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • مصطفی EU ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      1 1
      حرفت کاملا درسته ولی در نظر بگیر که مجلس دولت رو مکلف به اجرای فاز دوم کرده و دولت چاره ای نداره شما میگید چیکار کنه وقتی بهش گفتن حتما باید اجرا کنه؟؟؟
  • بی نام IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    8 0
    بدبخت میشم اگه فاز دوم اچرا بشه، زندگی کردن همین جوریش هم سخته وای به حال بعد از اجرای هدفمندی
  • بی نام DE ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    8 0
    افزایش قیمت انرژی همه چیز را گران خواهد کرد دولت قبل هم میگفت که شیب ملایم است و نگران نباشید این شیب ملایم از سالی که قیمت بنزین افزایش پیدا کرد تا به حال قیمتها حداقل 600 درصد بالا رفته ؟؟؟؟
  • افشین IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    2 4
    والا وقتی همه جا جار زده میشه که گرون میشه گرون میشه گرون میشه معلومه که قیمتا خودبخود میره بالا. البته مصالح که گرون شده معلومه مسکن هم گرون میشه
  • بی نام IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    4 1
    ذینفعان با هر تزویر بدنبال شوک به بازار مسکن هستند . کجا ما دو سال رکود داشته ایم داغ ترین زمان بازار مسکن همین اردیبهشت ماه سالجاری بوده . دیگه تابلو تر از این کارشناس نبود که سنگ دارایی های خودش رو به سینه بزنه؟
  • بی نام IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    8 0
    همه چیز در حال گران شدن است و دولت مثل کبک سرش را کرده زیر برف !
  • بهمن A1 ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    3 2
    اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها در كنار تكميل ظرفيت رشد بورس سهام در نهايت منجر به سوق دادن نقدينگي به سمت بازار مسكن و درنتيجه افزايش قيمت آن خواهد شد .
  • بی نام A1 ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    2 0
    اولا مردم پول ندارند که گرانتر بشود یا نشود دوم اینکه مردم فهمیده اند که سود گران خریدن خانه فقط در جیب دلال و بساز بفروش میرود و اگر نخرند میتوانند ارزانتر بخرند و دلیلی وجود ندارد که پول بی زبان را در جیب مشاور املاک ها یا بساز بفروش ها بریزند
  • بی نام A1 ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    6 0
    اصلا بشه متری 200میلیون تو همین قیمتها مردم موندن.اگه قصد نگهداری تا ابد دارید به شایعاتتون ادامه بدید.گران شدن مسکن تا حداقل 4 سال آینده به ضرر سازنده هاست.ملت به مستاجری عادت کردن
  • کارمند IR ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    4 0
    هرچی گرونتر بشه دوره رکود بیشتر میشه مردم دیگه پول ندارن که حتی پس انداز کنن شما میخواهی خونه بخرن
  • بی نام A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    6 0
    فقط و فقط خدا با دادمان برسد.120 سال دیگر هم خانه دار نمیشیم.پیشاپیش گفتن که حساب کار دستمون بیاد دیگه معترض نشیم.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    3 0
    ماشاالله برکات هدفمندی یکی دوتا نیست که هنوز اسم مرحله دوم داره میاد مسکن می خواد گرون بشه تا خودش بیاد ببین چی میشه
  • -- IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    3 0
    درفاز دوم هدفمندي يارانه ها صحبت بر سر داشتن خونه وماشين هست واين درحالي است كه يك كارمند بيچاره در طول سالهاي خدمت خود با گرفتن وامهاي متعدد سبك وسنگين كه پرداخت اقساط آن تا زمان مرگش ادامه دارد ،تونسته يك خونه و ماشين لزينگي با سودهاي بالا تهيه كنه حالا بايد جزء افراد مرفه جامعه قلمداد بشه واز دريافت يارانه محروم بشه؟ بخدا اين انصاف نيست. كارمندهايي هستند كه هم خونه دارن وهم ماشين ولي براي تهيه مايحتاج ابتدايي بچه هاش مانده ونداره تا لباس آنها را تهيه كنه ،حالا بايد اينو بي نياز از دريافت يارانه اعلام كنيم؟