ایسنا نوشت:

رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات گفت: چیزی که به جای پیشرفت در حوزه مطبوعات شاهدش هستیم، عقب‌گرد به دوران قبل است. حتی در دوران مشروطه، وضع جراید از امروز بهتر بوده است.

فائزه هاشمی در نشستی با عنوان «مطبوعات و آینده اصلاح‌طلبی» از سلسله نشست‌های آینده اصلاح‌طلبی که به همت سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار برگزار شده بود، اظهار کرد: در مورد ضرورت وجود مطبوعات آزاد و ارتباطش با رشد و توسعه جامعه صحبت‌های زیادی گفته شده و این یک اصل طبیعی است که هرچه در کشوری مطبوعات آزادتری وجود داشته باشد، آن کشور توسعه‌یافته‌تر است اما متاسفانه چیزی که امروز در حوزه مطبوعات شاهد هستیم، عقب‌گرد است. به عنوان مثال در زمان مشروطه انتشار جراید و روزنامه‌ها به مجوز احتیاجی نداشت و صاحبان روزنامه تنها به اعلام ثبت روزنامه‌شان اکتفا می‌کردند.

وی با بیان اینکه «قوانین آن روزها به شدتِ قوانین امروزی نبوده است»، افزود: در صد سال پیش وضع مطبوعات ایران بهتر بود و امروز هم باید اینگونه باشد. جراید باید در چارچوب قانون و با رعایت قانون به انجام امور مطبوعاتی خود بپردازد. اما متأسفانه الان مجوز که هیچ، حتی اشد مجازات را برای یک روزنامه در نظر می‌گیرند.

هاشمی با اشاره به توقیف روزنامه آسمان، اظهار کرد: مدیرمسئول روزنامه آسمان حتی بدون اینکه در دادگاهی قانونی محکوم و حکمی برایش صادر شود، به زندان اوین فرستاده می‌شود. در دنیای امروز و با شرایطی که فضای مجازی در دسترس‌ترین رسانه برای مردم است، چنین عملکردی عجیب است. حتی این موضوع با اصل ۱۶۸ قانون اساسی که عقیده دارد، جراید صنفی و مطبوعاتی باید در دادگاه عمومی با هیأت منصفه برگزار شود، مغایرت دارد.

رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات با بیان اینکه «روزنامه‌ها انتقادات مردم را انعکاس می‌دهند»، تصریح کرد: خطاهایی که از روزنامه‌ها نقل می‌کنند، همان انتقادات مردم است. اینکه بخواهیم روزنامه‌ای را تنها برای یک اشتباه به اشد مجازات یعنی توقیف و همچنین دستگیری مدیرمسئول محکوم کنیم، خارج از قوانین اسلامی است. امیدواریم دولت بتواند چنین اتفاق‌هایی را کنترل کند.

وی در ادامه درباره اتهاماتی که به خود و خانواده‌اش نسبت داده می‌شود، گفت: تا وقتی فضای سیاسی وجود دارد، چنین دعواهای سیاسی تمام‌نشدنی است، اما نظر من در مورد این سیاه‌نمایی و دروغ‌پردازی‌ها این است که در درازمدت نتیجه عکس می‌دهد و به نفع ماست، چراکه قشر جوان و دانشجو کنکجاو می‌شوند و بیشتر مطالعه می‌کنند. آفتاب هیچ‌گاه پشت ابر نمی‌ماند و به زودی همه چیز روشن خواهد شد.

هاشمی همچنین، با تاکید بر لزوم رشد حضور زنان در جامعه افزود: زمانی روزنامه‌هایی مخصوص زنان به چاپ می‌رسید، از جمله روزنامه زن که ۱۰ ماه من مسئول آن بودم و مجله زن که شنیده‌ام قرار است دوباره انتشار یابد. امکان دارد که کوتاهی از طرف خود جامعه زنان باشد. زنان ما باید سعی کنند در عرصه‌های اجتماعی فعال‌تر از گذشته حضور یابند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، با بیان اینکه «فضا برای جراید در دوران دولت قبل امنیتی بود»، افزود: طبیعت دوران ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد امنیتی بودن آن بود. در آن زمان شرایط دانشگاه‌ها را از پویایی و فعالیت خارج کردند، اما با آمدن دولت آقای روحانی امیدوارم فضای بازتری ایجاد شود و دانشجویان با شرایط سختی که در هشت سال گذشته تجربه کردند، به یک عقلانیت نسبی رسیده باشند.

رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات همچنین خاطرنشان کرد: توسعه‌نیافتگی در همه وجوه جامعه ما تبلور دارد؛ حتی این توسعه‌نیافتگی را می‌توانیم در روزنامه‌هایی که مشی اصلاح‌طلب دارند، ببینیم. دلیل نمی‌شود که روزنامه‌ای می‌گوید اصلاح‌طلب است، قوانینش هم مطابق قوانین اصلاحات باشد. ما در یک جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که گام به گام باید حقوق و جایگاه خود را بدست بیاوریم و از آن دفاع کنیم. هنوز خیلی فرصت است تا به یک جامعه توسعه‌یافته تبدیل شویم.

فائزه هاشمی افزود: در مصاحبه‌ای که با شرق‌الاوسط داشتم، خاطرنشان کردم که وضعیت جامعه زنان ما در دوران قبل از انقلاب بهتر از امروز بود. آنان در سنا حضور داشتند و حتی در کابینه دولت وزیر زن داشتیم، اما به عکس، در امور اجتماعی عقب بودند. جمهوری اسلامی توانست جایگاه اجتماعی زن را به وی بازگرداند اما به دلیل برخی از افراطی‌گری‌ها، زنان از جایگاه‌های مدیریتی، وزارتی و مسئولیت‌های مهم در چارچوب نظام بازماندند.

وی با تاکید بر ضرورت وجود رسانه‌های خصوصی در کشور گفت: زمانی که خبر را نصفه به مخاطب می‌دهیم، مخاطب جذب رسانه‌های بیگانه می‌شود. در چنین شرایطی است که نیاز حضور رسانه‌های خصوصی شکل می‌گیرد. امیدواریم که بتوانیم با جابجا کردن قوانین بدون اینکه رسانه‌های خصوصی جرم محسوب شوند، دارای چنین نهاد مطبوعاتی باشیم.

رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در ادامه به توافقنامه ژنو نیز اشاره کرد و افزود: مذاکرات ژنو چه از نظر حقوقی و سیاسی و چه مدیریتی روند درستی را طی کرده است و من قبول ندارم که توافقنامه ژنو مانند قرارداد ترکمنچای است. آقای ظریف جزو افتخارآفرینان این کابینه به حساب می‌آید. همه ما می‌دانیم که تحریم‌ها کم کم دارد برداشته می‌شود و در زندگی روزمره‌مان داریم اثراتش را حس می‌کنیم. شرایطی بوجود آمده که باید اعتمادسازی کنیم تا بتوانیم در عرصه جهانی حضور یابیم. آقای روحانی درست گفتند: انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست اما معشیت هم حق مسلم ماست.

هاشمی با بیان اینکه «به نظر من اسرائیل جنایتکار است»، اظهار کرد: نظر شخصی من نسبت به اسرائیل مثبت نیست، چون یک رژیم ظالم، جنایتکار و غاصب است. من به رسمیت شناختن اسرائیل از طرف سازمان ملل را خطای جامعه بین‌الملل می‌دانم.

وی در پایان به انتخابات مجلس دهم اشاره کرد و با تاکید بر اینکه «مجلس بعد برای آینده کشور بسیار مهم است»، تصریح کرد: مجلس دهم می‌تواند نقش بسیار مهمی را در حضور اصلاح‌طلبان در عرصه‌های سیاسی بر عهده داشته باشد. ما اثرات منفی مجلس مخالف با دولت را در این چند ماه به خوبی احساس کردیم. می‌بینیم که چگونه بدون عقلانیت به مخالفت با وزرای دولت می‌پردازند. این یک جریان است که می‌خواهد دولت را به یک دور فرسایشی بکشاند. از الان باید به فکر مجلس دهم بود و امیدوار باشیم که مجلس بعدی با دولت همراه خواهد شد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =