قیمت اوراق حق تقدم وام مسکن به عدد 60 هزار تومان رسید. قیمت این اوراق پیش از ابلاغ پرداخت وام 35 میلیون تومانی مسکن تنها 38 هزار تومان بود

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در روزهای پایانی سال بازار مسکن در قیاس با ماه های گذشته با رونق نسبی مواجه شده است. تحلیلگران بازار براین باورند که این شرایط تداوم چندانی نخواهد داشت و بازهم از ابتدای فرودین تا پایان خرداد ماه بازار به سمت رکود می رود.

امروز قیمت اوراق حق تقدم وام مسکن به عدد 60 هزار تومان رسید. قیمت این اوراق پیش از ابلاغ پرداخت وام 35 میلیون تومانی مسکن تنها 38 هزار تومان بود. طی هفته های گذشته اوراق حق تقدم روند صعودی را پیش گرفته بودند و حتی تا عدد 67 هزار تومان نیز بالا آمدند. هفته گذشته قیمت اوراق حق تقدم وام مسکن 61 هزار تومان بود.

برآوردهای وزیرراه وشهرسازی نشان می دهد خانواده های ایرانی برای خرید مسکن باید حداقل 12 سال درآمد خود را پس انداز کنند. این عدد پیش از سال 84 تنها 8 سال پس انداز بود. آخوندی همچنین خبر داده که جمعیت زیرخط فقر ایران از سال 84 تا پایان سال 91 از 16 درصد به 35 درصد رسیده است. برآوردهای وزارت راه و شهرسازی نشان می دهد که در شهرها حداقل 860 هزار خانوار تنها در یک اتاق زندگی می کنند. در سال 84 تعداد خانواده‌های دارای مسکن ملکی 63 درصد بود که این شاخص در سال 91 کاهش یافت و به 58 درصد رسید. این آمارها نشان می دهد نیاز خانوارهای ایرانی به خانه در قیاس با سال 84 بیشتر شده است ولی کاهش قدرت خرید مانع از تحقق رویایی 12 ساله هر خانواده ایرانی می شود.

در همین حال رئیس اتحادیه مشاوران املاک پیش بینی کرده است که تا پایان اسفندماه بازار با رونق نسبی همراه است ولی این رونق منجر به رشد قیمت ها نمی شود. به گفته او تا زمانی که قیمت ها با قدرت خرید شهروندان برابری نکند، امکان رونق بازار وجود ندارد. گزارش های عباس آخوندی هم تایید می کند خانوارهای ایرانی تا این نقطه فاصله زیادی دارند.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 341941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    14 4
    اگه ماهی 50 میلیون درآمد داشته باشی آره باید 12 سال پس انداز کنی تا خونه بخری