۰ نفر
۱۳ دی ۱۳۸۸ - ۲۲:۱۴

یوتیوب بی‌شک موفق‌ترین سایت به اشتراک‌گذاری فایل‌های ویدئویی است؛ اما وقتی بحث رقابت با تلویزیون پیش می‌آید، راهی طولانی و تجربه‌هایی متعدد در پیش خواهد داشت.

محبوبه عمیدی: یوتیوب، سایت به اشتراک‌گذاری فایل‌های ویدئویی گرچه بیش از ده‌برابر نزدیک‌ترین رقیبش محبوبیت دارد، باز هم هانتر واک، مدیر محصول این شرکت آنرا بازنده می‌داند. از دیدگاه واک این وبسایت‌ها نیستند که یوتیوب باید با آنها رقابت کند، بلکه رقیب اصلی این سایت تلویزیون است.

او می‌گوید: «کاربران یوتیوب به طور متوسط روزی 15 دقیقه از وقتشان را در این سایت صرف می‌کنند در حالی که این زمان برای تلویزیون حدود 5 ساعت است. دیگران معتقدند یوتیوب بسیار‌بزرگ است، اما من گمان می‌کنم راه‌های زیادی برای پیشرفت باید وجود داشته باشند». برای این منظور واک دارد تیمی شامل حداقل 10 مهندس، طراح و مدیر پروژه را هدایت می‌کند تا یوتیوب به چیزی تبدیل شود که کاربران انتظار دارند. آنها دقیقا راهکارها را نمی‌دانند ولی هدف بیشتر نگه‌داشتن کاربران در یوتیوب و تماشای ویدئوهای بیشتر است.

به گزارش نیویورک‌تایمز، یوتیوب اطلاعاتی در مورد آرشیو ویدئویی این سایت منتشر نکرده است، تنها چیزی که اعلام‌شده آپلود بیش از 20 ساعت ویدئو در هر دقیقه روی این سایت است. این معادل آپلود بیش از 100 هزار فیلم کامل در هفته روی سرور این سایت می‌باشد. چالش پیش روی این تیم انتخاب 5، 10 یا نهایتا 20 ویدئو از میان صدها میلیون فایل ویدئویی و پیشنهاد آنها به هر کاربر است.

اگر این تلاش به سرانجام برسد یوتیوب به نتایج بزرگی دست پیدا خواهد کرد. رؤسای اجرائی گوگل معتقدند که این سایت هنوز به سوددهی نرسیده است اما دارد به آن نزدیک می‌شود. اگر کاربران زمان بیشتری را در این سایت صرف کنند امکان دریافت تبلیغات بیشتر و درآمدزایی سریع‌تر برای این سایت فراهم خواهد شد. علاوه بر این سایت یوتیوب می‌تواند با جذب کاربران بیشتر برتری‌اش را نسبت به سایت‌هایی مانند Hulu که با نمایش فیلم‌ها و ویدئوهای کامل کاربران فراوانی را جذب کرده‌اند حفظ کند یا رقابتی موفق با موتورهای جستجوی ویدئو مانند Truveo یا Blinkx که به شکل حرفه‌ای ویدئوهای آنلاین را به فرد پیشنهاد می‌کنند داشته باشد.

بنا به اعلام چاندراتیلاک بنیانگذار و مدیر اجرایی Blinkx از زمانی که این سایت تحلیل بهتری از محتوای دیداری ویدئوها را به این موتور جستجو اضافه کرده، متوسط بازدید از ویدئوها 2 برابر شده است. برای یوتیوب هم بخشی از کار پاسخ بهتر به جستجوها است. جالب است بدانید تنها در آبان‌ماه گذشته 3.8 میلیارد جستجو در یوتیوب صورت گرفته است. این رقم بعد از رقم جستجوی گوگل است، آن‌هم در حالی که یوتیوب تنها برای تماشای ویدئو جستجو می‌‌شود. اغلب جستجوها هم برای رسیدن به «ویدئوهای سرگرم‌کننده» انجام می‌شوند.

اما احتمالا شاخت سلیقه کاربران برای یوتیوب از فرایند جستجو مهم‌تر است. چرا که این شناخت باعث پیشنهاد سایر ویدئوهای مورد علاقه به کاربر می‌شود. تکنیک همان تکنیکی است که نتفلیکس برای یا آمازون از آن برای پیشنهاد موارد مشابه به کاربران استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر یا ویدئوها به واسطه فایل‌های قبلی مورد توجه کاربر به او پیشنهاد می‌شوند یا از روی جامعه آماری که تقاضای مشابهی داشته‌اند.

کریستوفر ولینسکی مدیر تحقیقات آماری AT&T که ریاست تیم کاری برنده جایزه نتفلیکس را هم به عهده داشته می‌گوید: «گمان نمی‌کنم مشکل یوتیوب متفاوت از مشکل نتفلیکس یا آمازون باشد. ما برای بهبود ده‌درصدی نتایج در نتفلیکس حدود 70 هزار عنوان را به شکل تیمی و برای سه‌سال کار کردیم، با این حساب گستردگی و پیچیدگی کار یوتیوب حیرت‌انگیز است».

تحقیقات یوتیوب بیشتر محرمانه است و به بررسی نکات مختلفی در هر ماه مربوط می‌شود. در حال حاضر این تحقیقات مربوط به «خستگی از عنوان» است و اینکه بعضی اسامی، افراد یا رخدادها در طول زمان جذاب اولیه را حتی برای علاقمندان‌شان از دست می‌دهند.

بنابراین یوتیوب باید به جای پیشنهاد این ویدئوها، ویدئوهایی مرتبط و با عناوینی متفاوت را به کاربر پیشنهاد کند. دیویدسون یکی از اعضای تیم کاری یوتیوب می‌گوید: «اگر خواست کاربران را اشتباه حدس بزنیم می‌توانیم آنها را زودتر از دست بدهیم اما اگر حدس‌مان درست باشد می‌توانیم کاربر را به دیدن 10 ویدئوی دیگر تشویق کنیم. کار ساده‌ای نیست.

این تکنیک‌ها شامل تهیه نمودارهای گسترده و نقشه‌های مفهومی از عناوین وابسته به یکدیگر می‌شوند. نزدیکی هر دو نقطه در نمودار به یکدیگر، نزدیکی موضوعی آنها را نیز نشان می‌دهد. یوتیوب برای پیشنهاد عناوین از این نقشه‌ها هم استفاده می‌کند. یوتیوب می‌گوید در طول زمان روی شخصی‌سازی پیشنهادها بیشتر کار خواهد کرد.

ایجاد صفحاتی که مطابق جستجوی فرد به نمایش گروهی از ویدئوهای مرتبط بپردازند هم به تازگی پیشنهاد شده است. دیویدسون می‌گوید: «هر 45 ثانیه در یوتیوب یک تصمیم نهایی می‌شود. هر لحظه لحظه تصمیم است. ما نمی‌خواهیم کاربری را از دست بدهیم یا از تعامل بی‌بهره بمانیم ولی استفاده از تجربه‌های فعلی به مراتب ساده‌تر است».

پیشنهادهای دیگری هم وجود دارند مانند طراحی نرم‌افزاری که مطابق زمانی که کاربر در یوتیوب صرف می کند به او ویدئوها را پیشنهاد کند. البته یک راه محتمل‌تر وجود دارد و آن تهیه لیستی از ویدئوهای به اشتراک‌گذاشته‌شده مرتبط توسط کاربران در موضوعات متفاوت است.

تخمین موفقیتی که از به کارگیری راهکارهای تازه نصیب یوتیوب شده مشکل است اما مطابق اعلام این سایت میانگین زمانی که کاربران در یوتیوب صرف می‌کنند 50 درصد نسبت به سال گذشته بیشتر شده است. این ارقام با آمارهای سایت کام‌سکور نیز هم‌خوانی دارد. دیویدسون می‌گوید: «ما دومین موتور بزرگ جستجوی دنیا هستیم و با اینکه هنوز جستجو بهترین راه کشف ویدئوها نیست امیدواریم بتوانیم ورای آن حرکت کنیم».

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 34239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =