ایرنا نوشت:

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با برشمردن برخی از مهمترین چالش های زیست محیطی، ارزیابی های نادرست گذشته را عامل قدرت گرفتن این چالش ها دانست و گفت: برای رفع این مشکلات رویکردهای نوینی وجود دارد، اما بایداکنون با هزینه های بیشتر، امکانات کشور را برای مقابله و کنترل آنها بسیج کرد.
معصومه ابتکار ضمن پاسخ به سوالات مختلف، مهمترین اقدامات دولت را در حوزه های بیشمار زیست محیطی که در بخش های مختلف زندگی فردی و اجتماعی جامعه نفوذ پیدا کرده است را برشمرد.

مهمترین سخنان ابتکار در این گفتگو:
-اجرای صحیح هدفمندی یارانه ها نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت، زیرا الگوی مصرف در کشور ما به هیچ وجه استاندارد نیست، در تبصره 21 بند ( ه ) هدفمندی یارانه ها به بحث هدفمندی به عنوان یکی از مولفه های مهم در کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست تاکید شده است.
-اصلاح الگوی مصرف مهمترین عامل موثر در بهبود شرایط زیست محیطی کشور است. قیمت پایین فرآورده های انرژی شامل نفت، گاز و آب و مصرف بی رویه آنها به دلیل نداشتن الگوی صحیح مصرف در بخش های مختلف دولتی ، خانگی و صنعتی، عوارض زیست محیطی جبران ناپذیری به همراه داشته که یکی از تاکیدات هدفمندی یارانه ها بر اصلاح این بخش است. اگر طرح هدفمندی یارانه ها به روش درستی اجرا شود و رویکرد عدالت محور و بخش جبرانی آن نسبت به نیازهای طبقات آسیب پذیر صحیح اعمال شود، می تواند در اصلاح الگوی مصرف بسیار تاثیر گذار باشد.
-در دو زمینه در شاخص های جهانی بدترین وضعیت را داریم. یکی مصرف انرژی و دیگری بحث آب است که درهر دو بخش باید اصلاح الگو داشته باشیم، در بخش کشاورزی نحوه صحیح آبیاری باید فرهنگ سازی شود. امروز تغییر الگوی مصرف آب در کشاورزی یک تکلیف است و با توجه به تنش آبی که در پیش داریم باید این تغییر رویکرد هرچه زودتر انجام شود.
-کارگروه اجرای کاهش آلودگی هوا در سطح ملی تشکیل شده است. این کارگروه اکنون در شهرهای تهران ، کرج ، اهواز ، اصفهان، اراک ، شیراز و تبریز فعال است. تمام این شهرها در سال 1384 برنامه جامع کاهش آلودگی هوا داشتند اما فعالیت آن در چند سال اخیر متوقف شد و اکنون با ریاست استانداران و دبیری سازمان حفاظت محیط زیست، تشکل های مردم نهاد، نمایندگان دستگاه های اجرایی و دانشگاهیان در حال بازنگری و تصویب مجدد است.
-پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست بر تولید سوخت استاندارد است که راه آن تولید بنزین یورو 4 خواهد بود. البته وزارت نفت عقب ماندگی زیادی دارد اما تاکید ما بر این است که برخی موارد فوریت دارند و باید با تمام مشکلات جدی گرفته شوند، یکی از بحث ها حذف بنزین پتروشیمی است که درخواست متوقف شدن تولید و عرضه با صراحت به رییس جمهوری و وزیر نفت اعلام شد. -قطعا تحریم ها لطمه زیادی وارد کرده و موجب عقب ماندگی پالایشگاه ها از لحاظ ورود فناوری های روز شده است اما باید با تلاش بیشتر عقب ماندگی جبران شوند.
-توزیع بنزین یورو 4 در کلان شهرها یکی از گام های اساسی در زمینه کاهش آلودگی هواست که برداشته شده و اکنون تمام بنزین مورد نیاز شهر اراک با استاندارد یورو 4 است و توزیع آن در شهر تهران نیز آغاز شده است که به ترتیب اولویت شهرها پیش می رود.
-بروز ریزگردها پدیده نوظهوری است که در سالهای اخیر کشور را درگیر کرده است و اکنون حدود 23 استان کشور را در بر گرفته است، این پدیده در استان های جنوبی مشکلات زیادی به بار آورده است .
-خشک شدن تالاب ها یکی دیگر ازعلل اصلی بروز ریزگردها است. به همین دلیل تاکنون سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت امور خارجه و نیرو 6 جلسه خاص در مورد تالاب هامون برگزار شد و با سفر به افغانستان نیز مذاکراتی بین طرفین انجام شد که بر این اساس برنامه کاملی برای تالاب هامون در نظر گرفته شده است.
-رسیدگی به وضعیت تالاب هامون در دستور کار دولت و سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد و در سفری که به سیستان و بلوچستان داشتم با مشاهده وضعیت هامون، گزارشی از اهمیت حفظ این تالاب به دولت ارایه شد، هامون فقط یک تالاب و مساله زیست محیطی نیست بلکه یک مساله اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی است زیرا معیشت جمعیت منطقه وابسته به هامون است.
-نجات دریاچه ارومیه کار سختی است اما با اقدامات صورت گرفته به احیای آن امیدواریم ، برای اولین بار مدیر ملی نجات دریاچه ارومیه با اختیارات تام تعیین شد و سازمان حفاظت محیط زیست هم در سطح عالی بر وضعیت نظارت خواهد داشت.
-کشت گیاهان شورپسند مشکلی را برای دریاچه و اهالی منطقه برطرف نمی کند، ابتدا باید منابع آبی از دست رفته حوضه دریاچه جایگزین و سفره های زیر زمینی احیا شوند در غیر اینصورت عوارض جبران ناپذیر و آثار سوء زیادی به همراه خواهد داشت.
-تامین حقابه دریاچه ارومیه باید جدی گرفته شود که در این زمینه مکاتبات زیادی با وزارت نیرو داشته یم، همچنین چاه های غیر مجاز زیادی در حوضه دریاچه ارومیه وجود دارد که نیازمند مدیریت صحیح است.
-جاده میان گذر ( شهید کلانتری ) دریاچه ارومیه اثرات مخرب زیست میحطی زیادی بر دریاچه وارد کرده است زیرا چرخش طبیعی آب را مختل و مانع جابجایی و چرخش هیدرولیکی آب شده است.
-در شورای عالی آب احداث سد جدید کاملا متوقف شده و بر بازنگری و ارزیابی زیست محیطی سدها نیز تاکید شده است. ارزیابی راهبردی سدهای حوضه دریاچه ارومیه در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد و این کار از مناطق بحرانی آغاز می شود.
-امیدواریم آنقدر قدرتمند باشیم که خودروسازان را مجاب به رعایت ضوابط و استانداردهای زیست محیطی کنیم تا شرایط بهتری برای زندگی شهروندان در سراسر کشور فراهم شود و دیگر مشکلی از این بابت نداشته باشیم. مقررشده است، خودروسازان تا پایان خرداد 93 تمام محصولات خود را بر اساس استاندارد یورو 4 تولید کنند.


23231

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 342943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =