کمیسیون اصل 90 مجلس از وزیر علوم درباره دانشگاه جامع ایرانیان که به نام دانشگاه احمدی نژاد معروف است، توضیح خواسته. موجودیت این دانشگاه از سال 89 مورد مناقشه است و هنوز نمی توان گفت قانونی است یا نه

امید سلیمی بنی: پرونده دانشگاه جنجالی که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق آن را تشکیل داده، هم اکنون از شورای عالی انقلاب فرهنگی به دست نمایندگان عضو کمیسیون اصل 90 مجلس رسیده، یعنی کمیسیونی که جایگاه رسیدگی به تمام شکایت های علیه سه قوه است.

دانشگاهی که از روز اول تاسیس آن تا به امروز، با مخالفت های گسترده مواجه شده و برخی گفته اند محل تجمع نیروهای منسوب به رئیس جمهور پیشین است و مدافعان آن هم اظهار کرده اند ثبت رسمی دارد و محل دانش اندوزی جوانان است. 

پرونده دانشگاهی که یک روز با برداشتن 16 میلیارد تومان از خزانه، بدل به پرونده حاد قضایی می شود، چند ماهی است بین وزارت علوم، نزدیکان رئیس جمهور سابق و برخی نمایندگان مجلس مانند توپ، پاس داده می شود. تا اینجا البته دستگاه قضایی وارد پرونده نشده، ولی برخی از نمایندگان مجلس که از مخالفان سرسخت دانشگاهداری احمدی نژادند، می گویند پرونده این دانشگاه باید در دستگاه قضایی بررسی شود.

هنوز دستگاه قضایی درباره این موضوع، واکنشی نشان نداده، ولی آن طور که برخی از اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفته اند، به دنبال تکمیل پرونده قضایی برای این دانشگاه و فرستادن آن به دادگاه هستند. اگر اینطور باشد، هنوز کسی نمی داند آیا شکایت از موجودیت این دانشگاه، باز هم مربوط به رسیدگی به عملکرد شکایت از رئیس جمهور سابق و تابع مقررات خاص رسیدگی (مانند نداشتن مرحله دادستانی و بازپرسی) است یا شکایت از موجودیت حقوقی این دانشگاه، اصلا به دادگاه ربطی ندارد و مرجع آن، وزارت علوم است.

با وجود این دعواها، دانشگاه جامع ایرانیان از سال 89 تاکنون، در حال طی کردن دوران تثبیت و رشد خود است، تارنمای این دانشگاه، هر چند با زمان طولانی، ولی به طور مکرر همزمان با وقایع و اخبار مهمی که درباره آن منتشر می شود، اطلاعیه های جدید صادر می کند و به دانشجویان خود که هنوز کسی نمی داند تعدادشان چند نفر است، قوت قلب می دهد که سنگر خود را نگهدارند.

جدول اظهارات و مواضع افراد درباره ادامه فعالیت دانشگاه ایرانیان

نام

سمت/عنوان

موضع

خلاصه اظهارات

محمود احمدی نژاد

رئیس جمهور سابق

موافق

کار دانشگاه (دانشگاه ایرانیان) در حال پیگیری است و درست می شود.

رضا فرجی دانا

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

مخالف

نام رییس دولت قبلی و اکثر کسانی که در حال حاضر به عنوان عضو هیات موسس از آنها نام برده می‌شود، در مجوز قبلی وجود ندارد، به همین دلیل ارتباط آن مجوز با دانشگاه جدید نقض می‌شود.

اعلام نشده (به نقل از سایت دانشگاه)

(نماینده وزارت علوم در این دانشگاه: عبدالرضا شیخ الاسلامی)

معاون آموزشی دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان

موافق

احمدی نژاد در جلسه آخر شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمان دولت دهم از جایگاه یک شهروند درخواستی را از شورا مطرح کرده و اعضای شورا به آن رای داده و این درخواست را به تصویب رسانده ‌ند. هیئت علمی معرفی­ شده به وزارت علوم همگی از استادان مجرب بازنشسته یا شاغل در دانشگاه­ها هستند و هم ­اکنون بسیاری از موسسات آموزش عالی از این دسته از استادان در قالب هیئت علمی پاره­ وقت بهره می­ برند و حتی دانشگاه آزاد اسلامی نیز از همین شیوه متداول استفاده می­ کند.

سعدالله نصیری قیداری

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

مخالف

پرونده دانشگاه ایرانیان هم اکنون در این معاونت در حال بررسی است. دانشگاه ایرانیان قطعاً بدون مجوز وزارت علوم نمی‌تواند اقدام به جذب دانشجو کند و چنین اقدامی برخورد قانونی در پی خواهد داشت.

حسین نادری منش

 

معاون سابق آموزشی وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری

موافق

درخواست تاسیس این دانشگاه نیز مانند هر درخواست دیگری بررسی می شود و مواردی که درباره آنها درخواست مجوز می کنند پس از بررسی اگر صلاح باشد، مجوز صادر می شود.

منصور کبگانیان

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی

ممتنع

گزارش دانشگاه ایرانیان باید مجددا در این شورا جمع‌بندی شود.چون گزارش ما از سابقه تشکیل این دانشگاه در شهرستان بود و سپس رای‌گیری در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد تا این دانشگاه به تهران بیاید.هنوز چون کار کارشناسی دارد، اجازه دهید اعلام‌نظر قطعی نکنم.

سیدحسین حسینی

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم

 

مخالف

تاکنون هیچ پرونده‌‌‌ای برای این دانشگاه تشکیل نشده است. برگزاری آزمون نیز باید با مجوز سازمان سنجش باشد. در صورتی که اقدام دانشگاه ایرانیان بر اساس مجوز نیست، اینکه نامه‌ای را به معاونت آموزشی وزارت علوم فکس کنند کافی نیست بلکه باید روند بررسی اعضای هیأت علمی بر اساس قانون طی شود. اعضای هیأت علمی یک موسسه آموزشی باید تمام وقت باشند در صورتی که دانشگاه ایرانیان افرادی را معرفی کرده است که عضو هیأت علمی تمام وقت دانشگاه‌های دیگر هستند و شرایط و مدارک دیگر نیز کامل نیست بنابراین این دانشگاه مجوزی برای فعالیت ندارد. این دانشگاه همچنان غیرقانونی است، ما بارها اعلام کرده ایم که دانشگاه ایرانیان مجوزهای لازم برای جذب دانشجو و راه اندازی رشته های تحصیلی را ندارد. این اقدام دانشگاه ایرانیان کامل غیر قانونی است از این رو نیاز است که مراجع قانونی و قضایی با این روند برخورد کنند.

حمید بقایی

معاون پشتیبانی دانشگاه ایرانیان

موافق

وزارت علوم با ما همکاری نمی‌کند و بحث‌هایی که مطرح می‌کنند بیشتر در قالب مصاحبه است. این وزارت تا کنون هیچ نامه مکتوبی و موردی را به مجموعه ما اعلام نکرده و به جای آن، بیشتر مصاحبه می‌کنند.

 

مصطفی افضلی فرد

سخنگوی کمیسیون اصل نود قانون اساسی

مخالف

مجوز دانشگاه ایرانیان با ماده 598 قانون مجازات اسلامی در تعارض است. بررسی پرونده دانشگاه ایرانیان همچنان ادامه دارد و در صورت تکمیل شدن به قوه قضاییه ارجاع داده می‌شود.

غلامحسین الهام

سخنگوی دولت سابق

موافق

دانشگاه ایرانیان به رغم آنکه مجوزهای و سیر قانونی خود را برای فعالیت طی کرده است و هیچ منع قانونی برای فعالیت ندارد اما دولت یازدهم از انجام مکاتبات با دانشگاه ایرانیان نیز خودداری می‌کند که این امر بدون منطق صورت گرفته و برخلاف مشی آزاداندیشی است.

کارن ابری‌نیا

مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی

 

مخالف

اصلا دانشگاهی به نام ایرانیان وجود ندارد و بحثی که در وزارت علوم مطرح است این است که ما دانشگاه ایرانیان را به رسمیت نمی‌شناسیم. این دانشگاه مجوزی دریافت نکرده است و اعضای هیأت علمی که باید به وزارت علوم معرفی می‌کرد نیز به صورت غیر معمول معرفی کرده و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های دیگر هستند که این مسئله قانونی نیست.

عوض حیدپور

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس

مخالف

آقای فرجی‌دانا مجوزی را که برای دانشگاه آقای احمدی‌نژاد صادر شده است ملغی کند، ما از وزیر علوم درخواست می‌کنیم که این موضوع را پیگیری کند، این یک ویژه‌خواری آشکار و مسجد ضرار جمهوری اسلامی است ضمن اینکه قبلا مجوز موسسه‌ای به نام موسسه عالی ایرانیان در سال 83 به نام فردی از نزدیکان آنها داده شده است که آن موسسه هم قائدتا دانشگاه خواهد شد بنابراین مجوز دانشگاه آقای احمدی‌نژاد غیرقانونی است.

مصطفی کواکبیان

نماینده سابق مجلس

مخالف

دانشگاه ایرانیان در میان دانشگاه های غیر انتفاعی و غیردولتی نوعی بی عدالتی است، زیرا قرار بود دانشگاه ها و موسسات غیر دولتی چندین کیلومتر خارج از تهران باشند، اما این دانشگاه هم در داخل تهران است و هم در حال پذیرش دانشجویان دوره دکتری است.

اطلاعیه دانشگاه ایرانیان

-

موافق

به اطلاع تمام علاقمندان به ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی می‌رساند دانشگاه جامع بین المللی ایرانیان تمام مستندات و مجوزهای قانونی لازم را طبق مدارکی که از طریق وبگاه دانشگاه منتشر کرده است، از مراجع مربوطه دریافت کرده است.

 

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 343099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
    2 2
    اگر نظر اين ملت شريف هم جويا شوند ميگوييم با ادامه كار چنين موسسه اي كاملا مخالفيم. موسسه يا دانشگاهي كه با سرمايه بيت المال ساخته شد اما مالك 100 خصوصي دارد!