گرچه تعداد مقالات ایران در پایگاه های علمی افزایش قابل توجهی داشته است و باعث بهبود وضعیت ایران در تعداد مقالات ارسالی شده است اما اشاره و مانور بر این موضوع تحت عنوان سهم بالای ایران در تولید علم جهان نه تنها واقعیت ندارد، بلکه اشاره به بخش اندکی از واقعیت است.

محمدحسین نجاتی: سال هاست که مسوولان وزارت علوم با ارایه آماری از پیشرفت قابل توجه ایران در ارسال مقالات علمی به پایگاه علمی ISI و سایر پایگاه های علمی و سهم بالای تولید علم ایران در جهان خبر می دهند. گرچه تعداد مقالات ایران در پایگاه های علمی افزایش قابل توجهی داشته است و باعث بهبود وضعیت ایران در تعداد مقالات ارسالی شده است اما اشاره و مانور بر این موضوع تحت عنوان سهم بالای ایران در تولید علم جهان نه تنها واقعیت ندارد، بلکه اشاره به بخش اندکی از واقعیت است. از طرف دیگر، رونق گرفتن بازار خرید و فروش مقالات ISI در کشورنیز، باعث شده، مخالفان افزایش تعداد مقالات نیز، دست پری برای انتقاد داشته باشند.

برای نمونه چندی پیش حجت الاسلام حسن روحانی،‌ رییس جمهور در جمع دانشگاهیان به گرایش استادان و دانشجویان به تولید مقاله معترض شد و گفت: "امروز بیاید در هر استان‌تان جهانی بیاندیشید و ملّی و محلّی حل کنید. در استان خودتان، دانشگاه خودتان، دانشگاه استان نمی‌خواهد به مسایل استان بپردازد. برایش راه‌حل پیشنهاد کند، تحقیقاتش را در آن مسیر قرار دهد. مدام به فکر ISI نباشیم، به فکر امتیاز نباشیم؛ رها کنیم این شرک‌ها را و به فکر کشورمان و ملتمان باشیم." (اینجا)

اعتراض او به توروم علمی بود که تنها باعث افزایش آمار های کمی می شود و کمکی به کیفیت و تولید علم نافع در کشور نمی کند (اینجا)

هم اکنون ایران از پنج شاخص عمده در سنجش تولید علم تنها در زمینه ارسال مقالات پیشرفت قابل توجهی داشته است و در سایر شاخص ها همچون رتبه کشور در میزان ارجاع به مقالات، سهم تولیدات علمی در مقایسه با سایر تولیدات، نسبت تولیدعلم به تولید ناخالص ملی و تعداد محققان به ازای یک میلیون نفر از موقعیت مناسبی برخوردار نیست.

هم اکنون براساس آخرین اطلاعات ارایه شده از سوی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) وابسته به وزارت علوم، آمار تولیدات علمی تا یک ماه ونیم پیش یعنی تا ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ نشان می داد که ایران از اول سال میلادی تا این بازه زمانی برابر با ششم می ۲۰۱۳ در پایگاه استنادی «اسکوپوس» با تولید ۱۱ هزار و ۷۰۳ مقاله همچنان رتبه ۱۶ را حفظ کرده و درپایگاه ISI با تولید شش هزار و ۴۴۲ مقاله در جایگاه ۱۸ تولید علم جهان قرار دارد.

 

درصد تولید علم ایران در مقایسه با کل تولیدات کشور

انتقاد دیگری که مخالفان در رابطه با افزایش کمیت مقالات علمی در ایران مطرح می شود، این است که، یکی از معیار های سنجش تولید علم هر کشور که از سوی مجامع علمی معتبر در دنیا همواره به آن تاکید می شود، سهم تولید علم هر کشور از کل تولیدات آن است.

براساس اطلاعات مندرج در گزارش توسعه انسانی برنامه توسعه ملل متحد در سال 2013، ایران در زمینه درصد تولید علم ایران در مقایسه با کل تولیدات کشور با 0.12 درصد در جایگاهی پایین تر از کشورهایی همچون عربستان سعودی، ترکیه و مصر، قرار دارد. (نمودار شماره 2) همچنین کشور هایی همچون آمریکا با 32 درصد، انگلستان با 7.8 درصد، آلمان با 6.9 درصد، ژاپن با 6.8 درصد، فرانسه با 4.8 درصد پنج کشور اول دنیا در زمینه بیشترین سهم تولید علم از کل تولیدات هستند.

 

نکته مغفول درباره رشد قارچ وار مقاله های علمی

فارغ از مسایل مطرح شده ، انچه که کمتر در رابطه با افزایش قارچ وار مقاله های علمی کمتر مورد توجه قرار گرفته است، این است که افزایش تعداد مقالات علمی در ایران، رابطه نزدیکی با سیاست های وزارت علوم در این رابطه دارد. به طوریکه، وزارت علوم طی سال های اخیر،با تنظیم سیاست های تشویقی برای چاپ مقالات علمی، خواسته و یا ناخواسته به عطش موجود برای چاپ مقاله ISI، دامن زده است. در جدول های زیر، مزایای چاپ مقالات ISI، و نظر موافقان و مخالفان در این رابطه را بخوانید.

 

مزایای انتشار مقاله ISI برای اساتید

1   

افزایش رتبه علمی 

2

افزایش حقوق و مزایای شغلی

3

امکان عضویت در بنیاد ملی نخبگان

4

شناخته شدن به عنوان متخصص و صاحب نظر در موضوع

5

امکان گرفتن پروژه های تحقیقاتی با درآمدهایی بسیار بالا

6

ایجاد شدن احساس افتخار و اعتماد به نفس در نویسندگان مقالات

7

نظریه پردازی و بیان دیدگاه های نویسندگان در زمینه های تخصصی

8

ثبت کردن تحقیقات و مطالعات انجام شده به نام نویسندگان و حفظ دائمی آنها

9

عرضه پژوهش و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی به افراد زیادی در تمامی نقاط جهان

 

 

مزایای انتشار مقاله ISI برای دانشجویان 

1  

پذیرش راحت تر در مقطع دکتری

گرفتن بورس تحصیلی از دانشگاه های معتبر بین المللی در سراسر جهان

3

استخدام راحت تر در کلیه ادارات و سایر مراکز دولتی و خصوصی

4

پذیرفته شدن بسیار راحت تر به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی

5    

امکان ادامه تحصیل در مقطع، رشته و دانشگاه دلخواه در تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بدون آزمون ورودی

6

امکان عضویت در بنیاد ملی نخبگان

7

شناخته شدن به عنوان متخصص و صاحب نظر در موضوع

8

امکان گرفتن پروژه های تحقیقاتی با درآمدهایی بسیار بالا

9

ایجاد شدن احساس افتخار و اعتماد به نفس در نویسندگان مقالات

10

نظریه پردازی و بیان دیدگاه های نویسندگان در زمینه های تخصصی

11

ثبت کردن تحقیقات و مطالعات انجام شده به نام نویسندگان و حفظ دائمی آنها

12 

عرضه پژوهش و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی به افراد زیادی در تمامی نقاط جهان

 

 

مخالفان  

عماد افروغ، استاد دانشگاه، نماینده مجلس هفتم 

وابسته شدن به آی اس آی از بعد علمی باعث می شود اندیشمندان کشور از رسالت فرهنگی و اجتماعی خود محروم شوند. برخی با بها دادن به آی اس آی دارند کشور را به عقب می برند این افراد چون درک درستی ازعلم ندارند چنین می کنند و حتی شورای عالی انقلاب فرهنگی هم که باید ترمز این سیاست ها و اشتباهات باشد نقش شتاب دهنده در گرایش به آی اس آی پیدا کرده است.

این یک بلا و درد خانمان سوز است که توسط کسانی به جان کشور افتاده که مباحث نرم افزاری علم را نمی شناسند و با نگاهی اثبات گرایانه دارند به انقلاب و فرهنگ این کشور خیانت می کنند.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور 

امروز بیاید در هر استان‌تان جهانی بیاندیشید و ملّی و محلّی حل کنید. در استان خودتان، دانشگاه خودتان، دانشگاه استان نمی‌خواهد به مسایل استان بپردازد. برایش راه‌حل پیشنهاد کند، تحقیقاتش را در آن مسیر قرار دهد. مدام به فکر ISI نباشیم، به فکر امتیاز نباشیم؛ رها کنیم این شرک‌ها را و به فکر کشورمان و ملتمان باشیم

محمدامین قانعی‌فرد استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت معلم و عضو هیات رئیسه انجمن جامعه شناسی ایران

از یک طرف شما شاهد رشد مقالات، رشد ISI، رشد تعداد دانشجو، رشد تعداد دانشگاه و بزرگ‌شدن آموزش عالی هستید، از یک طرف هم، بی‌محتوا شدن و دچار زوال‌شدن این قضیه است. این پدیده را از نگاهی دیگر می‌توان «تورم آموزش عالی» نامید. غربی‌ها یک اصطلاح توده‌ای شدن آموزش عالی یا Massification دارند، اما این توده‌ای شدن ارتباطی با بخش‌های مختلف جامعه دارد؛ از جامعه نیرو می‌گیرد و به جامعه خدمت می‌رساند، و توده‌ای شدن برای خودش جایگاه مناسبی دارد، اما دانشگاه‌های ما دچار تورم شده است، این تورم مثل هر تورم دیگری منجر به کاهش ارزش می‌شود. همین جور که تورم اقتصادی، ارزش (پول) را کاهش می‌دهد، اینجا هم ما شاهد هستیم که ارزش‌های دانشگاهی، مسئله اخلاق دانشگاهی و مسئله روح دانشگاهی دارد دچار نوعی بی‌ارزشی می‌شود، ارزش‌های علم دارد جایگاه خودش را از دست می‌دهد."

رضا داوری‌اردکانی، چهره ماندگار فلسفه 

مقاله‌نویسى در مجله‌هاى ISIرا تشویق کنیم، اما الزام دانشمندان به این کار و موکول کردن ارتقا در مراتب دانشگاهى به داشتن مقاله در ISIنشانه خوبى نیست و شاید با روح علم ناسازگار باشد

دکتر یلپانی، استاد رشته شیمی

خلاق علمی در چاپ مقاله ها رعایت نمی شود. گاهی اسم مقاله عوض و دوباره در جای دیگری چاپ می شود. هیچ یک از مقاله های تولید شده قابلیت تبدیل به صنعت را ندارد، مثلا بیشتر مقاله های شیمی ایران، نه در ایران و نه در خارج، استفاده صنعتی ندارد. ما در واقع فقط در آمار و عدد و رقم رشد کرده ایم.

دکتر عصاره عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز

برای رشد علمی، باید زمینه همکاری اندیشمندان ایرانی را با دیگر متفکران رشته های مرتبط در خارج از کشور فراهم کرد چرا که یکی از ملاک های ISI، همکاری بین المللی در تالیف و تدوین مقاله های علمی است. همچنین آثار نویسندگان مختلفی که در مقالات علمی مورد استناد قرار گرفته است شاخص مهمی در ISI محسوب می شود، هر قدر استناد مقاله های علمی به مجله های علمی بیشتر باشد، اعتبار یا ضریب تاثیر آن مجله ها بیشتر خواهد بود در حالی که بررسی نشان می دهد، بیشتر منابع و مآخذ مقاله های علمی تولید شده در ایران، کتاب ها و مقاله های داخلی است

 

موافقان 

مهدی‌نژاد معاون سابق پژوهشی وزارت‌علوم

این مجلات هر مقاله ای را منتشر نمی کنند و ملاک ما هستند.از سوی دیگر ممکن است یک نفر برای ورود به هیات علمی دانشگاه،۱۰ مقاله بیاورد اما ما یک هیات ممیزه در وزارت علوم و تحقیقات داریم که صحت و جدید بودن این مقالات در مجله ها را بررسی می کند و اگر معتبر نباشند امتیاز نمی دهند . اگرهم خدای نکرده تقلبی باشند حتما برخورد می شود. ما برای این مجلات معیارهایی داریم و هر چند وقت یکبار هم آیین نامه های مربوط به آنها تغییر می کند تا از مجله های معتبر در بخش پژوهش و پایان نامه استفاده کنیم.

محمدعلی زلفی گل، رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا

توسعه علمی کشور، نه تنها توهم نیست، بلکه واقعیتی انکارناپذیر است. فرآیند پژوهش در مرزهای دانش، علاوه بر رشد تعداد مقاله‌های علمی کشور، پیامد‌های بسیار با ارزش‌تری به همراه داشته است. در این سال‌ها، نسل جدیدی از پژوهشگران کشور تربیت‌شده‌اند که علاوه بر آشنایی به روش تحقیق در مرزهای دانش، نگاهی جدی به حل مسائل و موضوعات مورد نیاز کشور دارند و در این زمینه به موفقیت‌های بزرگی نیز دست‌یافته‌اند.پیشرفت‌های اخیر علمی ایران در زمینه‌های پزشکی، صنایع دفاعی و هسته‌ای، از جمله بارزترین این دستاوردهای علمی است.

دکتر حسین غریبی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد

دانشمندانی که در نشریات فهرست شده در ISI مقاله چاپ می‌کنند، بر این باورند که امروز دارای تجربه بهتری در حوزه تحقیق شده‌اند، تبادل علمی بسیار خوبی با دانشمندان جهان دارند و تجارب بسیار خوبی از آنان آموخته‌اند. وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و اعضای هیأت ممیزه همه دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی خصوصی و دولتی به گونه‌ای می‌دانند که روش‌های علمی به ‌کارگرفته شده توسط محققان امروز، برای انجام طرح‌های تحقیقاتی، بسیار پخته‌تر و دقیق‌تر از گذشته است.

 

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 343403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 57
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    40 12
    من دانشجوی ارشد بهترین دانشگاه این مملکت بودم، امسال هم کنکور دکتری دادم ولی مقاله isi ندارم، چون تو دوران تحصیلم شرایطی داشتم که مجبور بودم کار کنم و پول در بیارم، یعنی اصلا وقتی نداشتم برای این کار، غروب بعد از کار جنازه م به خوابگاه برمیگشت، حالا هم هیچ امیدی به قبولی ندارم چون وقتی تو مصاحبه بفهمن مقاله ندارم صد در صدر نگاهشون به من عوض میشه
    • بی نام IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
      35 14
      چه اصراری هست شما دکتری بخونی!؟
    • محمد IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
      20 1
      من رامسری هستم، تو شهرم کار نیست، تو تهران هم نمی ارزه خونه اجاره کنم، مجبورم از بیکاری
  • دانشجو A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    18 1
    البته به نظر من مقاله خیلی خوبه و یکی از نماد های پیشرفت علم هست و نباید مقاله دادن را نهی کرد. ولی نکته مهم این است که نباید مقاله دادن به عنوان یک شغل برای بعضی ها محسوب بشه! همچنین کیفیت مقالات بسیار مهمتراز کمیت آن است که این موضوع اصلا در نظرگرفته نمی شود. مطمئن باشید که یکی از بهترین پارامترها برای کیفیت دانش افراد همین مقاله هست و این بیشتر به کیفیت مقاله و نشریه ای که مقاله در آن چاپ شده است برمی گردد. من یک سوالی که دارم این هست که به نظر شما برای سنجش دانش یک فرد، معدل مهمتر است و یا کیفیت مقالات آن فرد؟
    • بی نام A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
      14 2
      کیفیت مقالات مسلما مهمتره ولی اصن بحث سر این نیست . بحث اینه که چرا باید مقاله ای منتشر بشه (حالا هرچقدر هم با کیفیت ) با اهداف غیر علمی . که بعد ازش هیچ استفاده ای هم نمیشه .
  • فارغ التحصیل شریف A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    من تا کنون شانزده مقاله آی اس آی منتشر کردم که تازه بعضی از اونا نزدیک به صد بار ارجاع داشته اند ولی با اطمینان میگم که این مقالات هیچ سودی برای کشور ندارد و واقعا مشتی کاغذ پاره است. اگر ذره ای سود داشت الان تو این کشور پراید تولید نمیشد. وقتی دانشگاه شریف شرط دفاع رو ارایه مقاله میگذاره ما هم مجبوریم هوش و توانمون رو معطوف این کار کنیم که مصداق آب در هاون کوبیدنه. علمی که نه تنها ثروتی برای جامعه نمیاره بلکه عمر و توان نخبگاه رو تلف میکنه به درد لای جرز ‌میخوره. من فکر میکنم الگوی توسعه کشور ما این نیست. ما به شکل مضحکی به سمت صنعتی شدن پیش‌میریم! اغلب دانش آموختگان دانشگاه شریف معتقدند که چندان سودی برای جامعه ندارند و یه دلیل مهاجرتشون همینه
    • بی نام A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
      60 5
      من هم ۵ سال پیش از شریف فارغ التحصیل شدم. خیلی تلاش کردم که برای مملکتم مفید باشم. ولی بعد از ۵ سال به این نتیجه رسیدم بود یا نبود من برای این مملکت مهم نیست. تابستان از ایران می رم.
  • مصطفی A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    21 3
    متأسفانه برخی از موسسات مثل باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه . . . . با دادن پول برای هر مقاله‌ای که به اسم این باشگاه یا دانشگاه چاپ شود، باعث گسترش دروغ در حوزه علمی شده است، بعضی از افراد که اصلا فارغ التحصیل دانشگاه دولتی هستند اما به اسم این دانشگاه و باشگاه مقاله چاپ می‌کنند تا از مزایایی مالی آن بهره مند شوند. بنده موارد متعدد از این اقدام خلاف علم و اخلاق علمی را سراغ داشته و آماده ارائه مستندات هستم.
  • بی نام IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    کسی با مقاله دادن مخالف نیست.منتهی مقاله معیار سنجش خوبی نیست چون 60-70 درصد به استاد راهنما بستگی داره. کسی هست توانایی علمیش بالاست منتهی موضوع و استادش جوریه که در نهایت کارش به مقاله دادن ختم نمیشه. من یه سوال از اساتید محترم دارم... چرا من مهندس که توانایی فنی زیادی در زمینه کار عملی در رشته ی خودم(برق-الکترونیک) دارم و میتونم 100 برار اونی که مقاله داده کار عملی سطح بالا انجام بدم امتیازی برای دکتری ندارم اما اون که صرفا چند تا آنالیز نرم افزاری انجام داده و به کمک استادش دوتا متغیر رو جابجا کرده و قول خودش نیم دهم درصد نتایج رو بهبود داده و مقاله داده ، اون باید امتیاز داشته باشه؟ آخه برو ببین مقاله ای که میدی کجای صنعت رو میگیره؟ اصلا کسی میخونه چی نوشتی؟
    • samad A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
      67 12
      حالا اگه از این مقالات به یه اختراعی چیزی منتج بشه باز خوبه.بدبختی اینجاست که تو ایران تولید علم فقط رو کاغذه و هیچ سودی برای هیچکس نداره. مثلا همین فناوری نانو که بقولا اینقد پیشرفت کردیم کجاست؟ خب اگه واقعا پیشرفت کردیم چرا من تو زندگیم احساسش نمی کنم؟ ما تولید علم می کنیم می فرستیم اون ور عملیش می کنن و به خودمون می فروشن
    • استاد برق US ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
      40 33
      اول- کیفیت دانشجوی تحصیلات تکمیلی از خروجی تحقیق آن مشخص می شود لذا خروجی تحقیق همان مقاله معتبر است دوم- اکثر دانشجویان بر این باورند که در تحصیلات تکمیلی انجام پروژه های عملی حائز اهمیت است که چنین نیست و تحقیق جایگاه اصلی را در این نوع تحصیلات دارد سوم- دوستان اگر در عمل موفق هستند بجای پژوهش به سمت مراکز فنی و حرفه ای و صنعتی و کارخانه ها سوق داده شوند چهارم- خروجی تحصیلات تکمیلی باید یک مححق باشد نه تنها یک مهندس و در آخر نیاز به دانشگاه های فنی حرفه ای در کشور بیشتر احساس می گردد تا جوانهای مستعد در این زمینه را به خود جذب کند (دکترای مهندسی بجای دکترای فلسفه )
    • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
      59 10
      دوست عزیز اگر توانایی فنی بالایی داری حتما جایی که باید باشی را پیدا می کنی. مدرک دکتری هم آش دهن سوزی نیست
    • بی نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
      55 55
      لطفا برای بزرگ کردن خودتان کار دیگران را کوچک جلوه ندهید اگر شما هم می توانید همین مقدار کم را جابجا کنید
    • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
      39 18
      وقتی پروژه های صنعتی فقط به افراد خاصی داده می شود که اکثرا از رانت و لابی استفاده می کنند اساتید دیگر و در خیلی موارد قویتر مجبورند برای مطرح کردن خود در حوزه علمی مقاله بدهند و کمتر سراغ کارهای کاربردی که هزینه های بسیار بالا داره بروند
    • بی نام A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
      29 8
      ضمنا کی گفته ما تو نانو تولید علم میکنیم؟ من فارغ التحصیل رشته نانو از دانشگاه صنعتی ش... هستم. ولمون کنین. به خدا کلا داده سازی و بالا پایین کردن نتایج تو اکسل و یا گرفتن "اس ای ام" از بهترین جای نمونه بطور دلخواه هستش که نمیدونم فلان قدر بازده رفته بالا و یا فلان چیزو درست کردن که اندازه اپسیلون پارامتر چی چی زیاد شده. ما تولید علم نمیکنیم تقلید تولید علم میکنیم. ضمنا همه اون چیزایی هم که به قول خودمون تولید علم کردیم نهایتا تو چین تولید انبوه میشه و با دلارهای نفتی ما مبادله میشه و ما وارد کننده اون میشیم.
    • بی نام IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
      23 3
      دوست عزیز فارغ از مشکلات اما چرا باید شما امتیازی برای دکتری داشته باشید؟ دکتری کاری تحقیقاتی در زمینه ای خاص است، نه عملیاتی. البته پروژه تحقیقاتی بایستی گره ای از مشکلات عملیاتی باز کند که این ارتباط آبشخور ارتباط صنعت و دانشگاه است.
    • رضا A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
      4 8
      بی نام 12:01 . موضوع رو نگرفتی
  • بی نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    34 7
    خود مقاله های آی اس آی و علمی پژوهشی که باید باشند و اصل و اساس نشر نتایج پژوهش ها در مجامع علمی هست. اما بیراهه ای که در اون گرفتار آمده این شیوه تهیه این مقالات هست. تقلب و دروغ و بی انصافی . در کدام کشور موسس هایی هستند که مقاله می نویسند و پایان نامه و علنا هم اطلاعیه می دهند؟؟ در کدام کشور دانشگاه شده مثل مدارس ابتدایی و هر کسی با هر میزان دانش می تونه بره رو صندلی دانشگاه بشینه؟ دانشگاه رفتن آداب و شرایطی داره و باید با فیلتر های بسیار سخت گیرانه همراه باشه و نسبت فضا و هسات علمی و کتابخانه .. رعایت بشه. واقعا ما 300 هزار تا دانشجوی واقعی داشته باشیم بسیار ارزنده تر از 1 میلیون تولید مدرک هست
    • بی نام IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
      17 1
      اینقدر گفتند کنکور بده که این شد نتیجه اش. به نظرم بهترین روش پذیرش برای کشور ما همان کنکور سختگیرانه تا چند سال پیش بود
    • بی نام FI ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
      11 12
      خروج از دانشگاه باید سخت باشه نه ورود به آن. شما هم که دارید قیف سر و ته را تبلیغ می کنید.
  • بی نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    52 36
    تولید مدرک انبوه اشکال هست و نحوه تهیه مقالات آی اس آی. عدم کنترل ظرفیت ها و کیفیت دانشگاه آزاد که یکباره ظرفیت تحصیلات تکمیلی از 12 نفر در هر رشته به 100 نفر در هر کلاس تغییر داد!!! پردیس ها که فقط مخصوص دانشگاههای مادر بود در ظرف یک سال گذشته چنان همه گیر شده که همه دانشگاههای درجه 2 و 3 و جتی شعب پیام نور اقدام به باز کردن پردیس کرده اند اونم پذیرش دانشجوی ارشد و دکتری !!! واقعا این همه پذیرش دکتری چه مشکلاتی در پی خواهد داشت..؟ بیکاری قشر عظیمی که فقط سوداس استاد دانشگاه شدن دارند را چه کسی پاسخ خواهد داد؟دانشگاه پیام نور با 2 هیات علیم 5 دانشجوی دکتری پذیرفته است. این بر اساس چه استانداری هست آخه؟
    • دانشجوی دانشگاه بابلسر A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
      42 34
      بخدا واقعیتم دقیقا همین چیزیه که شما گفتی احسنت
    • عابد A1 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
      13 0
      در یک مقطعی که ظرفیت دانشگاه های دولتی باکیفیت، با تعداد داوطلبانی که شایستگی ورود به اینگونه دانشگاه ها را داشتند، مطابقت نداشت...؛ یا نیاز به افزایش ناگهانی و بی حساب کتاب ظرفیت های اینگونه دانشگاه ها بود یا حضور دانشگاهی تقریبا هم سطح دانشگاه های دولتی باکیفیت که بتواند نیاز داوطلبانی که شایستگی تقریبا مشابهی دارند را براورده کند.ظرفیت که در آن مقطع افزایش درخور توجهی پیدا نکرد(امکانش هم نبود)ولی متاسفانه دانشگاه آزاد به جای پر کردن این خلا با گرفتن بی حساب و کتاب دانشجو و صرفا نگاه سودجویانه، نه تنها خود را بی اعتبار کرد بلکه ظلم بزرگی به داوطلبانی شد که شایستگی تقریبا مشابهی با پذیرفته شدگان دانشگاه دولتی باکیفیت داشتند که حال خود را همردیف ضعیف ترین ها می دیدند! "مشکل از ریشه هاست"
    • محمد A1 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
      12 4
      هر چند نظرتون چندان ربطی به بحث نداره(البته در جای خودش قابل احترامه و من با اکثر صحبتاتون موافقم)اما صحبتتون راجع به همه واحدهای دانشگاه آزاد صادق نیست برخی از واحدهای دانشگاه آزاد در بعضی رشته ها از بسیاری از دانشگاههای دولتی بهتره.ای کاش دانشگاه آزاد نگاه سودجویانه خود را در مورد اخذ دانشجو تغییر میداد تا این سوء ظن همه گیر و متاسفانه به جا نسبت به دانشجویان قوی و باکیفیت و هم چنین رشته/محل های باکیفیت دانشگاه آزاد برطرف می شد.این دسته دانشجویان صرفا گرفتار انفجار جمعیت داوطلبان ورود به دانشگاه قرار گرفتن اما از لحاظ قدرت و تلاش و استعداد و در کل تراز تفاوت چندانی با هم ورودی خود در دانشگاه دولتی نداشتند.خواهش من اینه که در صحبت ها جهت حفظ عدالت در مورد این قبیل دانشجویان تمییز قائل شویم
  • اکبر A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    19 5
    همه جای دنیا همینه... مشکل اصلی ما که همه هم می دونن عدم ارتباط بخش خصوصی صنعت و دانشگاه هستش...
  • بی نام A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    16 0
    اصلا چرا ما باید این همه وقت رو در "مرزهای دانش" سپری کنیم تا اونو جلو ببریم در حالی که در واقعیت (نه روی کاغذهای مقاله) فرسنگ‌ها با اون فاصله داریم. برای دانشجوها هم این مقاله‌ها شده وسیله‌ای برای رفتن از این کشور که خب حق هم دارن البته.
  • حمید A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    52 40
    من که تا الان دو تا مقاله isi ثبت کردم . راستشو بگم اصلا هم به فکر کشور نیستم چون موفقیت من برای کسی مهم نیست ، موفقیت کشور هم برام مهم نیست . شکر خدا بورسیه من هم در حال جور شدنه و بعدش میتونم برای مهاجرت خیلی راحت اقدام کنم .
  • محمد A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    23 30
    من خودم دانشجو ارشد هستم ولی کلا مقاله چیز خیلی مزخرفیه
  • بی نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    15 1
    البته کمی اغراق هم داره ..مثلا کانون نخبگان شرط معدل لیسانس و ارشد داره ....ورودی بدون کنکور دانشگاه ازاد با شرط معدل می باشد .شاید کمی کمک کند ولی نه اونقدر که بلا نوشته .... ملاک دکتری بودن هم برای تمام دانشگاه های دنیا می باشد و مختص ایرانیست. مقاله isi چیزیه که در دنیا جا افتاده و ربطی هم به ایران نداره !! نمی شه صنعت را با راه آکادمیک مقایسه کرد ...کسی که آکادامیک میاد با مقاله و تحقیق داشته باشه که گاهی ممکنه ایده الی باشه که در صنعت کاربرد نداشته باشه و کسی هم که در صنعت می باشد راه صنعت و موفقیت را در اونجا داره و در دنیا این دو حوضه توسط تحقیق های دانشگاهی به هم متصل می باشند . ولی در کار همدیگه دخالتی ندارن و راه های موجود متقاوتی هم دارند .
  • بی نام IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    20 1
    تحقیقات در کشورهای صاحب علم از یک چارت کلی پیروی می کند. بعبارتی دیگر کل مجموعه دانشگاهها از یک سیاست گذاری کلی تبعیت می کنند. در این کشورها هر ساله و یا هر چند سال طرح های تحقیقاتی مشخصی و با هدف مشخصی به داشنگاه جهت انجام ابلاغ میشود. این طرح ها غالبا جهت رفع معضلات موجود در آن جامعه تعریف شده است. ولی در کشور ما هر استاد دانشگاه راسا و بدلخواه هر موضوعی را کار می کند که غالب این موضوعات تنها و تنها در جهت تولید مقالات دهن پر کن می باشد. از اینرو تحقیقات دانشگاه های ما مانند حرکات کاتوره ای و بی هدف است. در این راه بی نتیجه تولید مقاله چه بی اخلاقی های علمی که صورت نمی گیرد تا مقاله به هر نحو ممکن به چاپ برسد....
  • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    19 1
    مقاله هایی که سایتیشن نداشته باشند ای اس ای هم باشند با کاغذ سفید هیچ تفاوتی ندارند ما داریم خودمان را گول میزنیم الان انقلاب بروید اونجا تولید مقاله میکنن این یعنی مقالات فاقد تحقیق هستند و بیشتر سر هم بندیه
  • بی نام A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    31 16
    اکثرمقالات isi رو خوداستادان مینویسند وفقط ازدانشجوها استفاده ابزاری میکنند....... درواقع این مقالات هم چیزی جز کپی برداری ازمقالات خارجی نیستش..........
  • بی نام EU ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    26 8
    معیار باید تعداد ارجاع خارجی ها و نه ایرانی ها به مقالات باشه
  • بی نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    22 0
    متاسفانه مقاله دادن جایگاه واقعی خودش را در جامعه ما از دست داده و به یک وسیله ابزاری تبدیل شده که به بدترین وضع از آن استفاده میشود. اگر واقعا کسانی که سابقه پژوهشی افراد را بررسی میکنند صاحب نظر باشند اولین سوالی که با دیدن لیست بلند بالای مقالات عده ای باید برایشان ایجاد شود این است که مگر مقاله چکیده یک کار پژوهشی کارآمد و تولید علم نیست پس چطور میتوان در یک زمان نامتعارف آن را تولید کرد ؟ نه اینکه متاسفانه به فرد امتیاز هم داده شود که در این سال 20 مقاله تولید کرده است!!!
  • بی نام A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    51 1
    اکثر دانشجوها من جمله خود من هدف دادن مقاله فقط افزایش شانش برای گرفتتن پذیرش و بورس تحصیلی خارح کشور است،اکثر دانشجویان امروز به دنبال مهاجرت و خروج از کشور هستند
  • دانشجوی دکتری دانشگاه تهران A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    33 1
    با درود و سپاس از خبر آنلاین به خاطر توجه به این موضوع بسیار مهم اینجانب به عنوان دانشجوی سال آخر دوره دکتری تخصصی دانشگاه تهران از مسوولانی که موضوع رشد تولید علم در ایران را به عنوان یک موفقیت بی نظیر با شاخص های کمی و استناد به مقالات آی اس آی در سطح جامعه مطرح می کنند خواهشمند ام توجهی هم به پاسداری از اخلاق علمی به عمل آورند و از رشد لجام گسیخته بی اخلاقی علمی و داد و ستد مقالات آی اس آی در مکان هایی چون میدان انقلاب تهران و خیابان های مرکزی شهر تهران و موسساتی که هر روز به مانند قارچ های سمی سربرمی آورند و دانشجوایان و عالمان اخلاق گرا و نخبگان واقعی کشور را با چنین فضایی نا امید می کنند جلوگیری کنند.....................
  • بی نام IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    13 2
    می دانم منتشر نمی کنید ولی جهت گیری افراد در رابطه با چاپ مقالات هم سیاسی است. همین آقای دکتر ... که جزو موافقان بود پس از صحبت دکتر روحانی 180 درجه تغییر جهت داد و الان طرفدار تحقیقات کاربردی شده است.
  • بی نام A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    8 2
    باید بیشتر به جنبه کاربردی تحقیقات توجه شود
  • بی نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    7 0
    شما بفرمایید مشکلات استان یا شهرها را لیست و طبقه بندی کرده اید؟ به دانشگاه ارسال کرده اید؟ از همین فردا شروع کنید
  • بی نام FI ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    28 1
    من الآن از روبروی دانشگاه رد شدم.جوانان فریاد می زدند مقالات آی اس آی پایان نامه تحقیق و .....
  • بی نام IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    8 0
    بعضیا متاسفانه نمی دونند سیستم دانشگاههای هارجی چطوره بعد میاند نظر می دند اونجا خیلی از اساتید ارتباط با صنعت دارند و یکی از راههای عمده ی درامد دانشگاست که این پژوهشهای مذابط با صنعت ممکن به مقاله هم ختم بشه اون موقعه اون استاد فقط تو یه زمینه کار می کنه مثلا ماشین لرنینگ و تو این زمینه با شرکتهای فعال مثلا مایکروسافت همکاری داره اما تو ایران می بینی استادی دکترای ریاضی داره بعد کلی مقاله تو زمینه های بین رشته ای مثله کامپیوتر و مکانیک داره که البته از هیج کدومشم سر درنمی یاره فقط به خاطر اخلاق خوب دانشجو اومده باهاش تزشو برداشته نمی دونم هیچ جای دنیا چنین چیزی وجود نداره یه مشت مقاله تولید می کنیم که به هیچ دردی جز مهاجرت یا رفتن به مقطع بالاتر تحصیلی نمی خوره
  • حسین A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    33 4
    مقاله در ایران مساویه با بهره کشی از دانشجو برای بالا رفتن رزومه اساتید و نشون دادن پیشرفت علمی(از نوع فکاهی) که کمترین تاثیرو تو زندگی مردم داره
    • رامتین RO ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
      7 0
      دقیقا. اساتید دانشگاه بعد از قانون اجباری شدن مقاله واسه دانشجوها یهو از همین راه دانشیار و استاد تمام شدن
  • بی نام IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    26 0
    ما ایرانی ها در هر زمینه ای، در مرحله اول خواب هستیم، در مرحله دوم که خبردار میشویم شورش را در می آوریم، در مرحله سوم هم دچار حالت تهوع می شویم و اخ وتف می کنیم.
    • احمد IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      0 0
      واقعا روانشناسی در حد بالاییه خیلی قشنگ گفتی
  • بی نام A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    16 11
    واقعا که در فنلاند که در اروپا از کشور مهم در تکنولوژی است دانشجوی دکتری برای فارغ التحصیلی باید 4 مقاله داشته باشد اونوقت ما اسمش رو گذاشتیم عطش همه جای دنیا چاپ مقاله در ژورنال های معتبر مهمه چون پایه صنعت کشور بر پایه تحقیقات است
    • محمد A1 ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
      8 2
      خودت هم داری میگی تحقیقات پایه صنعت یه کشور تحقیقاتی که خود شما راجع به صنعت وکشاورزی و... کردی چقدر به کمک شهرت محل زندگیت کشورت و دنیا کمک کرده چقدر این مقالات و تحقیقات به کشورت کمک کرده اینکه فقط به فکر منافع خودت باشی این درست نیست چون اگه اینطور بود که فقط به فکر منافع خودمون باشیم و مشکلات مردم رو فاموش کنیم که میشد قانون جنگل که هر کی واسه خودش منظور رئیس جمهور هم همین بود که این مقالات رو فقط به خاطر isi ننویسیم و بتونیم چرخ صنعت و کشاورزی را با همین تحقیقات بجرخانیم قبول دارم که بودجه ای که برای تحقیقات در ایران تصویب میشه کمتر از بوجه ای است که آمریکا برای محققاش کنار گذاشته ولی ما هم باید از یه جایی شروع کنیم همش به دنبال بورسیه نباشید یه روزی باید پاسخگوی فرزندانمون باشیم
    • بی نام RO ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
      2 0
      لطفا شرایط کشورها را با هم مقایسه کنید با وود چنین تحریم هایی که داریم آیا انصافا یک دانشجوی دکترا می تواند ظرف مدت 4 سال 4 مقاله بدهد؟ بله هستند کسانی که این تعداد مقاله می دهند، اما 7 سال مدت دکترایشان طول می کشد
  • بی نام EU ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    15 0
    آقا مگه فقط مقاله نوشتنه. بيايد ببينيد چه بساطي توي همايش ها راه انداختن. چه بريز و بپاش ها و چه دوز و كلك هايي. بخدا ميشناسم كسي رو كه يه مقاله رو چندين بار توي همايش هاي مختلف پذيرش كرده. خدا رحمت كنه سعدي رو : عالم بي عمل به چه ماند؟ به زنبور بي عسل.
  • بی نام A1 ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    9 0
    اغلب مقالات آی اس ای ایرانی متعلق به دانشجویان دکترایی است که مایل به کامل شدن ریزومه اشان دارند و غالبا منجر به تولید دانش فنی نمیشود و روش پیشنهاد شده غالب آنها عملا پس از مدتی به کتابخانه ها سپرده میشود. در حالیکه اصل علم همان دانش فنی است که در شرکتهای دارای بخش آر اند دی و پس از سالها وقت و هزینه های بسیار زیاد حاصل میشود و چون الماس گرانبهاست و در دسترس همگان نیست! به عبارت ساده دانش فنی ساخت تجهیزات پیشرفته و یا روشهای کاربردی با ارزش افزوده بالا عملا در فضای اینترنت و یا کتابخانه ها نیست بلکه در اختیار شرکتهای دانش بنیان با پرسنل نخبه و تجهیزات تحقیقاتی فوق العاده گران و خاص است! درد ایران امروز در بخش فنی این حلقه مفقوده است !
  • بیخیال A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    13 6
    مقاله دادن هم پارتی میخاد بخدا....
  • رسول A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    4 8
    نوشتن مقاله فی نفسه کار بسیار خوبی است، چون نوشتن مقاله باعث می شود تا اساتید دانشگاه ها به مرور وارد مباحث عمیق و پایه ای علمی شوند و سطح معلومات نظری آنها افزایش یابد. اما آنچه ناپسند است توجه به بعد کمی آن است که می توان با انجام اصلاحاتی مانند در نظر گرفتن تاثیر آن مقاله در تولید علم، بررسی ارجاعات صورت گرفته و ... آن را بهبود بخشید.
  • بی نام A1 ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    11 1
    واقعا باعث تاسفه این همه مقاله چاپ می کنیم دوزار نمی ارزه. استادام که واسه رتبه علمیشون از دانشجوها مقاله باج می گیرن. این همه مقاله چاپ کردیم کو پیشرفتمون تو این زمینه ها
  • بی نام A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    12 3
    آخه چجوری میشه ظر فمدت 4 سال دکترا را تمام کرد و 2 مقاله آس اس آی هم داد با این شرایط تحریم برای عدم پذیرش مقالات از طرف کشور ما؟ هرجا می فرستیم بی دلیل ریجکت می شود!
  • حمید ملکی IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    9 0
    کلا" دچار کوتوله گی علمی شده ایم .
  • دانشجوی دکتری phd IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    15 0
    آقای دکتر، چرا حتی دانشگاه های کشور خودمان، مجلات علمی پژوهشی داخلی را برای چاپ مقاله قبول ندارند؟ بنابراین مسلما کشورهای دیگر نیز مجلات داخلی ما را قبول نخواهند داشت!
  • طاهره RO ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    7 2
    من در دوره دبیرستان رشته ریاضی و معدلم 19.5 بود و در پیش دانشگاهی هم بدون درس خوندن بهترین بود همه اساتید می گفتند بهترین دانشگاههای تهران قبول می شوی.خلاصه من مریض شدم و سر کنکور نتونستم بروم وتازه اگر هم می رفتم فایده ای نداشت چون پدرم اجازه نمی داد از شهر خودمان یعنی قم بیرون بروم و دانشگاه قم هم اون سال رشته ای برای بچه های ریاضی و فیزک نداشت به اجبار خانواده وارد دانشگاه آزاد قم شدم ترم اول کلا گریه می کردم و دنبال کار انصراف بودم ولی مسئولین نگذاشتند وترم دوم هم به زور می رفتم از ترم سوم گفتم عیبی نداره همین جا هم می تونم رشد کنم خیلی خوب درس خوندم و معدلم 18.5 شد .و شروع به کار تحقیقی کردم هر چی رفتم پژوهش دانشگاه و پروپوزال پر کردم که 1میلیون بدهند من دستگاهم را بسازم ندادن و اذیتم ک