مهدی یاورمنش

بی شک ضرب المثل‌های معروفی چون «کاسه داغ تر از آش»، «دایه مهربان تر از مادر» و «کاتولیک تر از پاپ» را شنیده اید. همه این ضرب المثل ها وقتی به کار می روند که کسی بیشتر از فردی که در یک موضوع  یا موردی ذینفع است، پافشاری و جانبداری به خرج دهد و از نفر اصلی ماجرا هم خود را متعصب تر نشان دهد.

اگر تا کنون مصداق آشکار این ضرب المثل ها را ندیده و تجربه نکرده‌اید، کافی است این روزها شنونده، بیننده و خواننده خبرهایی شوید که برخی رسانه‌های داخلی از درگیری‌های اوکراین منتشر می‌کنند. این روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و البته بخش‌های خبری شبکه‌های گوناگون صدا و سیما، از زمان سقوط دولت ویکتور یانوکوویچ و اوج گیری بحران میان مسکو و کیف، آن چنان از دولت ولادیمیر پوتین و جدایی طلبان شبه جزیره کریمه جانبداری می‌کنند که نه تنها می‌توان آن‌ها را با رسانه‌های خود روسیه مقایسه کرد، بلکه شاید بتوان گفت در این وادی از روس‌ها هم روس تر شده‌اند.

این رسانه‌های داخلی که بودجه همگی آن ها از منابع درآمدهای دولتی و حکومتی تامین می شود، با زیر پا گذاشتن اصول حرفه ای عرصه خبر، ضمن نقض بی طرفی، در امر و اتفاقی که چندان ارتباطی هم با منافع ملی ما پیدا نمی کند، بد جوری سنگ دیگران را به سینه می زنند.

این که اوکراین و به ویژه شبه جزیره کریمه صد‌ها سال است محل درگیری قدرت‌های استعماری شرق و غرب بوده، شکی نیست، در این که اتفاقات سه ماه اخیر اوکراین هم حاصل رقابت دولت‌های اروپایی و آمریکا با روسیه است، نمی توان تردید کرد و ... اما همه این ها دلیل نمی‌شود که رسانه‌های داخلی از یک طرف این درگیری چنین حمایت گرمی کنند.

اگر صرف مقابله روسیه با آمریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان و دیگر دولت‌های غربی، برخی روزنامه‌ها و صدا و سیمای ما را بر آن داشته تا از دولت مسکو پشتیبانی کنند، می توان به جنگ داخلی یوگسلاوی سابق و ماجرای استقلال بوسنی و هرزگوین به عنوان یک نمونه نقض این رویکرد اشاره کرد. در آن درگیری با این که مسکو از حکومت بلگراد حمایت می کرد، اما ایران همچون دولت های غربی به پشتیبانی از جمهوری بوسنی و هرزگوین پرداخت، و این یعنی همیشه منافع ملی و ملاحظات عقیدتی ایران و روسیه هم سو با یکدیگر نیستند.

در بحران شبه جزیره کریمه هم اگر این رسانه‌های داخلی نمی خواهند از مسلمانان تاتار که مخالف پیوستن به روسیه هستند، حمایت نمایند، حداقل بهتر است موضع بی طرفی اتخاذ کنند. واقعیت آن است، درگیری کشورهای غربی و روسیه در این منطقه نه از نظر تاریخی، نه از نظر ژئوپلیتیک و نه از نظر عقیدتی کم ترین ارتباطی با ما ندارد. با وجود این، چرایی پشتیبانی متعصبانه برخی رسانه‌های داخلی از روسیه یک علامت سوال بزرگ را می سازد که نمی توان پاسخی برایش یافت.

این جانبداری های رسانه ای در برنامه خبری 20:30 شبکه دو سیما که شامگاه یک شنبه 18 اسفند پخش شد، به اوج خود رسید. در این برنامه، از نبرد سال 1854 کریمه به عنوان دفاع مردم روسیه مقابل ارتش های متجاوز عثمانی، انگلستان و فرانسه یاد شد که از سوی روس زبانان هر سال گرامی داشته می شود. برنامه 20:30 این وارونه سازی تاریخی را در حالی ارائه کرد که در آن مقطع تاریخی، بیشتر ساکنان شبه جزیره کریمه را تاتارهای مسلمان تشکیل می دادند که تنها 70 سال پیش از آن با یورش ارتش روسیه از امپراتوری عثمانی جدا شده بودند. در واقع نبرد کریمه، جنگی بین سربازان اشغال‌گر روسی و نیروهای عثمانی، انگلیسی و فرانسوی و ناشی از رقابت بین این قدرت‌ها در دریای سیاه بود که سر آخر به شکست سخت ارتش تزاری هم منجر شد.

با چنین جانبداری‌های عجیب و غریبی، اگر چند وقت دیگر از همین برنامه خبری تلویزیون شنیدیم که مقاومت مردم روسیه موجب عقد قراردادهای گلستان و ترکمنچای بین دولت تزاری و سلسه قاجار شده است، نباید چندان شگفت زده شویم؛ چرا که گویا این روزها دفاع از منافع روسیه مهم تر و واجب تر از هر امر دیگری شده است.

58245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 343606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 56
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهران IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    160 4
    متاسفانه این رسانه ملی! تا بوده همین بوده همیشه مسائلی براشون مهم بوده که ذره ای برای مردم اهمیت نداشته و نقطه مقابل مسائلی که برای مردم مهم بوده هیچ وقت برای این سانه ملی! مهم نبوده.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    106 1
    برادر صدای مظلومان تا گلو هم نمیرسد
  • بی نام A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    102 2
    آی گل گفتی اصلاً به ما چه میخوان ذهن مردم رو از مشکلات داخل به سمت و سوی دیگری ببرن این ترفندها قدیمی شده به جای این حرفا بگین چرا دفترچه بیمه هی ما دو هزار نمی ارزه بعد از شروع دور دوم هدفمندی چه بلایی قراره سر مردم بیاد این هدفمندی اساساٌتو دور اولش سودی به حال مملکت داشت اینجا تو شهرستان که ما چیزی ندیدیم شاید همش داره میره اونجایی که نباید بره اینجا یه پل ساختن که باید تو 6 ماه تموم میشد 2سال و نیم طول کشید اینا به ما مربوطه نه روسیه و کریمه و اکراین
  • شاهمرادی A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    237 5
    واقعیت های تاریخی به کنار،آیا این رسانه های به اصطلاح ارزش مدار یادشان رفته در جریان جنگ هشت ساله موشک های اسکاد و جت های میگ روسی بود که شهرهای ما را مورد اصابت قرار می دادند ؟ واقعاً چرا ما باید در یک مسئله که ربطی به ما ندارد از روس ها این جوری حمایت کنیم؟
  • بی نام IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    207 1
    خدايا فرجي حاصل كن كه تو اين كشور همه نون بازوي خودشون رو بخورند
  • بی نام IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    428 8
    قابل توجه رسانه به اصطلاح ملي: امام خميني(ره): آمریکا از انگلیس بدتر،انگلیس از آمریکا بدتر، شوروی از هر دو بدتر !
    • بی نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
      شوروي با روسيه فرق داره.در حال حاضر كشوري با نام شوروي كمونيستي وجود خارجي نداره.حضرت امام به خاطر نوع رژيم حاكم بر شوروي كه مبتني بر بي خدايي بود با آنها مشكل داشت.
    • بی نام IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
      187 5
      نمیدونم چرا صدا وسیما نمی تونه اخبارو بدون جانبداری پخش کنه! هر اتفاقی میوفته خودش یکطرفه میره به قاضی و از یک گروه طرفداری میکنه!
    • حمید A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
      92 1
      بی نام جان، اون مردانی که در مقابل ددمنشی روسها جانانه جنگیدند پدر بزرگهای ما بودند و سرانجام این تراژدی جدایی بهترین مناطق کشورمان طی عهد نامه های ننگین بود.چه وحشی گری هایی که نکردند و چه بلاهایی که بر سر نوامیس این میهن نیاوردند. الان هم تکرار تاریخ است و آنها درپی کشورگشایی در اوکراین اند.ثانیآ جنایت هایی که از آمریکا گفتی درست! اما مگر آمریکا با ژاپن نکرد مگر با آلمان نکرد مگر عراق با ما نکرد.عزیزم اگر نمیدونی بدون دنیای سیاست اینکه هر روز علیه یکی شعار بدی و پرچم کشوری رو زیر پات بندازی نیست؟؟!!
    • محمد اول A1 ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
      35 6
      آقای بی نام اول! اصل جمله امام این بود که آمریکا از شوروی بدتر شوروی از آمریکا بدتر و انگلیس از هردو بدتر! اما واقعیت اینه که آمریکا و روسیه جفتشون دشمن ما هستند هرچند چون روسیه به ما نزدیکتره باید هوای اونو بیشتر داشته باشیم اما نه این که انقدر شور کنیم اشو که از روس ها هم روس تر شده این ضرغام تی وی! علنا از این که روس ها عثمانی ها و مسلمون ها رو توی کریمه شکست داده بودن ابراز خوشحالی می کنه رسانه سید عزت! آقا یا خانوم بی نام دوم! فراموش نکنید در دشمنی روس ها با ما فرقی با شوروی ندارن اینا هم با مردم ما ریشه ای دشمنن یادتون نره روسیه هم به همه قطعنامه های شورای امنیت در تحریم ما رأی مثبت داد! بی خود حلوا حلواش نکنید!
  • بی نام A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    برای اینکه برخی از مسپولین و رسانه های حامی آنها امریکایی تر از امریکایی ها شده اند و هر چه امریکا می کند از نظر اینها گل بی عیب و بی خار است
    • بی نام IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
      165 7
      اگه امريكائي شده بودند كه الان حال و روزمون اينجوري نبود!!!
  • بی نام IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    خيانتهايي كه روسيه در طول تاريخ به اين مرز و بوم كرده صدها برابر امريكا بوده. امريكا به يك وجب از اين كشور دست درازي نكرده در حاليكه روسيه خائن بهترين و سرسبزترين قسمتهاي ايران رو تصرف و ضميمه خاك خودش كرده.
    • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
      نکته ی جالبیه که چرا روسها هر جا میرن میخوان یه قسمتی ازونو به خودشون ضمیمه کنن؟؟!! نمونه ی جدیدشم اوکراین
    • بی نام IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
      پس احتمالاً اون باباي من بود كه اومد حكومت قانوني و ملي دكتر مصدق رو سرنگون كرد و يا اينكه هواپييماي مسافربري رو بر فراز دريا منهدم كرد و يا نيروي دريايي ايران رو نابود كرد و يا اين تحريمهاي كمرشكن رو عليه كشورمان برقرار كرد! در مورد انگليس هم كه چيزي نگم بهتره!
    • بی نام A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
      آمریکا هم کم به مملکت ما دست درازی نکرده
    • بی نام A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
      چرا بعضی خبرگزاری‌های داخلی از آمریکائی‌ها هم آمریکائی‌تر هستند؟!
    • بی نام GB ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
      139 2
      تمام سلاح های عراق هم در جنگ روسی بود. از هواپیماهای میگ گرفته تا تانک های تی 72 و کلاشینکف.
    • معین IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      1 38
      من خطابم به اونایی که سنگ آمریکا رو به سینه می زنن اینه از این کشو چه نفعی جز تحریم و تحقیر و جنگ نصیب شما شده! کی هواپیما ی مسافربری ما رو زد رژیم صهیونیستی غاصب که دانشمندان هسته ای مارو ترور کرد از طرف کدوم کشور حمایت میشه کدوم کشور بود که صدامو علیه ما سازمان دهی کرد کدوم کشور بود مصدقو برکنار کرد و کودتا علیهش به راه انداختن
  • بی نام IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    170 4
    حمایت از روسیه یعنی مشروع دانستن برگزاری رفراندم برای جدا سازی بخشی از خاک هر کشور با حمایت یک ابر قدرت نظامی فردا اگر همین بلا خدای نکرده را سر خودمان آوردند به همین حمایت یا سکوت جانبدارانه خودمان در مورد موضوع کریمه استناد خواهند نمود
  • احمد IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    149 4
    پوتين روسها قابل اعتماد نيست
  • بی نام DE ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    اما یه روزنامه هست که همیشه بیطرفه به نظرم کیهان بیطرفترین روزنامه ایران.......حسین اقا مچکریم
    • بی نام IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
      14 1
      من افسردگی دارم اما به این کامنت خندیدم مرسی!
  • بی نام IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    107 3
    گفتم مارادونا رو ولش کن ، غضنفر رو بچسب!!!! گفتم یا نگفتم؟ گفتم یا نگفتم؟؟
  • هاشم IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    درود بر رفیق پوتین. ما تا آخرین لحظه با پوتین هستیم و آرمان های روسیه آرمان ها ما هستند.
    • هاشم IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
      6 74
      دورانش تموم شده اما روس سودای ابرقدرتی داره. روسا از ما حمایت کردن و باید قدرشناس باشیم.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    59 0
    رسانه به اصطلاح ملی افکار جامعه را نمایندگی نمی کند
  • بی نام US ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    8 86
    با همه سیاستهای کثیفی که روسها در طول تاریخ داشته اند این دفعه حق با اوناست ولی اصلا هیچکس باورشون نمیکنه.
  • مستدل IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    11 56
    علت ترک بودن مسلمانان تاتار هست چون ایران در موردی مشابه از ارامنه در جنگ با آذربایجان حمایت کرد
  • من IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    44 1
    چون منافع فردی شون ایجاب میکنه منافع فردی و حزبی و گروهی نه منافع ملی و مردمی.
  • بی نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    53 0
    این ها به ما هم رحم نکردن نمونش عهد نامه گلستانه.
  • علی IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    17 7
    وقتی این مقاله رو خوندم یاد اون شعار معروف افتادم نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی.............
  • بی نام A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    28 0
    اصن کی گفته ما باید با روسیه یا امریکا یا هر کشور دیگه ای متحد باشیم و گوش به حرف اونا...ما باید با تمام "کشورها" دوسن باشیم و باهاشون مبادله داشته باشیم.
  • بی نام A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    6 33
    جناب یاور منش حالا خودت چرا کاسه داغتر از آش هستی و در مقاله خودت نوشتی دولت دیکتاتور یانوکویچ؟! معیار جنابعالی برای دیکتاتور تشخیص دادن یانوکویچ حرفهای آمریکاست درسته؟ واقعا جالبه کسایی برای دیگران نصیحت و مشاوره میدن که خودشون کاسه دوآتشه هستن نه فقط داغ.
    • ایمانی A1 ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
      31 1
      آقا چشمات رو وا کن و مطلب را خوب ببین؛ در این یادداشت نویسنده نوشته ویکتور یانوکوویچ که شما خوانده اید دیکتاتور یانوکوویچ . در تحریف مثل 20:30 عمل می کنی آقا. شما کاسه داغ تر از آش هستی
  • ارش IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    4 32
    به همون دليل كه خيلي از رسانه ها از امريكايي ها امريكايي تر شدند!
    • بی نام IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
      16 1
      کی جرات داره از آمریکایی ها آمریکایی تر شه . سه سوت تعطیلش می کنن
  • بی نام A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    4 38
    آقای یاور منش با حرفهاتون کاملا ثابت کردید که چقدر بیطرف هستید. حس غربگرایی و ضدروسی تو مطالبتون موج میزنه و براحتی حقایق تاریخی رو نقض کردید تا تفسیر شخصی خودتون رو بر افکار عمومی تحمیل کنید. متاسفم
    • وحید IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
      19 1
      بی نام عزیز ، اگه به این چند جمله حرف حساب میگی ( حس غرب گرایی و ضد روسی )!!! من که به شخصه عاشقشم ...،بار ها شده که در زمان شوروی یا روسیه فعلی اجناس مختلفی (مثل : هواپیما های میگ 29 ، هلیکوپتر ، موشک های s300 و ... و حتی ساخت نیروگاه بوشهر ) به ما با قیمت های آنچنانی فروخته شد ، و حالا کشور محترم روسیه نه تحویلشون میده ، نه لوازم یدکیشونو میده ، نه دفترچه های نگهداریشون و نه حتی تکمیلشون می کنه ،ولی نمونه غربی همین موارد بعد از گذشت بیش از 3 دهه هنوز هم لوازمشون به طرق مختلف به ایران میرسه ....!!!! روس ها اگه میخوان برادریشونو ثابت کنن همون بهتر که نیروگاه بوشهر روبلاخره تکمیل کنند.
  • محمد IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    36 0
    بعضی رسانه های داخلی جوری به نفع مسکواظهارنظرمیکنندکه انگارحکومت مامستعمره روسیه شده است!
  • محمد رضا A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    10 38
    هیچ کشور خارجی برای کشور ما دل نمی سوزونه،نه امریکا و نه روسیه. حرف شما درست هست،ولی شما هم جوری از امریکا دفاع می کنید که انگار یه امریکایی هستید... امریکا شیطان بزرگ هست.در این شک نکنید.
  • بی نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    3 60
    واقعا متاسفم براتون برای زدن صدا و سیما به چه دروغهایی متوسل میشید...
    • شریفی A1 ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
      49 2
      من هم این برنامه 20:30 را دیدم و دقیقاً همین بود که نویسنده محترم گفته . در ضمن در آن برنامه خیلی هم به دولت روحانی حمله شد که تماماً بی اساس و دروغ بود
    • محمد اول A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
      51 2
      متأسفم برای شما که برای تطهیر صداوسیما به دروغ متوسل می شید من خودم هم همینا رو توی صداوسیماتون(هرچند با پول مالیات ما می چرخه) دیدم برادر یا خواهر بی نام!
  • بی نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    41 0
    صدا و سیما که انگار داره از مسکو پخش میشه یکسره از پوتین دفاع میکنه
    • بی نام IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      8 0
      دقیقا داره از کرملین برنامه و خبر پخش می کنه
  • بی نام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    24 0
    دلیلش بی سوادیه. آقا جان بی سوادند
  • بی نام IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    25 0
    ممنون از این نوشته حداقل یکی هست که بفهمد یه عده ای در ایران دچار نوعی دشمنی کور شده اند
  • بی نام A1 ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    21 0
    هرکشوری به فکرمنافع ملی خودشه و طبق اون عمل میکنه.دراینجا ما یک مشکل داریم و اونهم تضاد بین منافع مردم و مصلحت جامعه و منافع یک جریان خاص سیاسی که متاسفانه اهرمهای قدرت که یکیش رسانه است دراختیاراین جریان خاصه.
  • بی نام IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    22 0
    اخر عاقبت پشت گرمی بخ روس جماعت اوکراین بیچاره
  • محمد اول A1 ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    28 0
    این دوستان ما در صداوسیما کلا چیزی از امنیت ملی حالیشون نیست طرف با امریکا بچنگه همین کافیه تا بکنیمش امامزاده! مگه زمان جنگ خلیج فارس نبود که اط صدام حمایت می کردن همون که صداها هزار ار جوانان ما رو به خاک و خون کشید اما جون با آمریکا جنگید شد طرف حق!!!! تا لحظه آخر قبل از سقوط بغداد علنا از صدام حمایت می کردن و خبر می دادن که آمریکایی ها در عراق و از دست نیروهای صدام شکست خوردن!
  • بی نام IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    10 0
    ممنون از این مطلب
  • بی نام IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    19 0
    مزخرف ترین بخش خبری صدا و سیما همین 20:30! باید اون دنیا جواب این دروغگویی هاشونو بدن
  • روح اله A1 ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    11 1
    "رسانه های داخلی" ؟؟؟؟؟؟؟ مگه یه رسانه نیس؟اونم صدا و سیماس دیگه!
  • اصغر شرفی A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    10 0
    ممنون از مقاله ی خوبتون
  • بی نام IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    2 15
    حکومت امریکا یه حکومت تروریستی و جاسوس هست و با حمایت از تندروهای وحشی در منطقه باعث اینهمه اشوب شده و در اکراین هم دولت قانونی برامده از رای مردم که با نظارت اروپا هم برگزار شده بود رو با کودتا و زورگویی مسلحانه سرنگون کردند و حالا هم یه چیزی طلبکار شدند. من کاری ندارم که بعضی ها واسه چی شدند طرفدار امریکا ولی کاش چشماشون رو یه بار هم که شده باز کنند و به جای جریان های صد سال پیش که ربطی به الان نداره این حقیقت بزرگ رو ببینند که اگه همین یک قدرت بزرگ ضدتروریست هم نبود الان وضعیت منطقه با وجود کشورهایی مثل عربستان و پاکستان و ترکیه و قطر چطور بود. بهرحال هر کشوری به منافع خودش فکر میکنه ولی موضع گیری های روسیه در مورد ایران در سالهای گذشته بسیار بهتر از دزدهای امریکایی بوده