اساس تکفیر، درک اشتباه از قرآن است/ برنامه رهبران تکفیری‌ نابود کردن تفکر غزالی است

عصام یحیی عماد گفت: «رهبران تکفیری قصد دارند ابتدا بزرگان اهل سنت را نابود و مقامشان را نزد دیگران خراب کنند و خود جایگزین آنان شوند، سپس نابودی اهل شیعه و بزرگان آن در دستور کار آن‌هاست.»

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی سرچشمه، نخستین نشست از سلسله نشست‌های جریان‌شناسی جبهه معارض انقلاب اسلامی، با حضور عصام یحیی عماد، وهابی شیعه شده در تالار گفت‌وگوی مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.

«عصام یحیی عماد» وهابی گرویده به مذهب تشیع در این نشست درباره تفکر گروهای تکفیری و تاریخچه آن در جهان اظهار نظر کرده و گفت: «شیخ محمد عبدالوهاب را باید موسس اصلی گروه وهابی در جهان دانست. این شخص از بزرگ‌ترین رهبران اهل سنت در جهان بود که هم اکنون کتاب‌های بسیاری از او در دانشگاه‌های مختلف تدریس می‌شود؛ اما در زمان عبدالوهاب هیچ شعیه‌ای در جهان کشته نشد و مسأله شیعه‌کشی بعد از فوت او مطرح شد. او ابتدا علیه اهل سنت و سپس علیه شیعیان موضع گرفت.»

وی در ادامه درباره ریشه‌های فکری تکفیری گفت: «اساس فرقه تکفیری، برداشت غلط از قرآن و سخنان رسول اکرم(ص) است. این برداشت غلط باعث شد تعدادی از یاران علی(ع) از او جدا شوند و گروه خوارج را تشکیل دهند. این گروه، علیه حضرت قیام هم کردند. بسیاری از رهبران این گروه‌ها معتقدند بعد از فوت پیامبر، مردم از اسلام واقعی برگشته‌اند. شیخ سلیمان یکی از همین رهبران است. برای همین اینان دست به کشتار زدند. اساس تکفیر، درک اشتباه از قرآن است.»

یحیی عماد، درباره مفهوم «مرتدین» در نزد اهل سنت گفت: «یکی از رهبران برجسته اهل سنت، ابو حامد محمد عزالی است. او صاحب کتاب‌های بسیاری در مسایل دینی است که در دانشگاه‌های مختلف جهان تدریس می‌شوند. در زمان محمد غزالی هیچ‌کس کشته نشد. بنای عملکرد او، ترویج صحیح دین و آموختن بود؛ و اما یکی از برنامه‌های تکفیری‌ها، برخورد با همین اندیشه‌های غزالی است. بیش‌تر دشمنی‌ها و کشتار این گروه، فقط غرض ورزی شخصی است، نه کشف حقیقت و آیات الهی. برنامه رهبری تکفیری‌ها تا کنون نابود کردن تفکر غزالی است. این رهبران قصد دارند ابتدا بزرگان اهل سنت را نابود و مقامشان را نزد دیگران خراب کنند و خود جایگزین آنان شوند، سپس نابودی اهل شیعه و بزرگان آن در دستور کار آن‌هاست.»

این متفکر گرویده به مذهب تشیع، در ادامه سخنانش درباره مشکلات فکری تکفیری‌ها گفت: «اصول فقه، روش و نحوه درک کلام خدا را بیان می‌کند. فقه، علم درک قرآن است و ناآشنایی به علوم و اصول فقهی و درک نادرست کلام خدا از عمده‌ترین مشکلات تکفیری‌هاست. ممکن است کسی اصول فقه را بخواند ولی باز هم تکفیری بماند؛ اما من با خواندن این اصول بود که از گروه تکفیری جدا شدم. رهبران تکفیری، مطالعه این علوم را تحریم کرده‌اند.»

عماد یحیی در پاسخ به سوال یکی از حاضران درباره لزوم وحدت و سیره رسول خدا و ضرورت مقابله با تکفیری و همچنین فطرت امام راحل در این مورد، گفت: «وحدت اسلامی همان تفکر قرآنی است. آیه وحدت اسلامی کاملا شفاف و روشن است. این کلام هزاران بار در قرآن و دیگر کتاب‌های دینی تکرار شده است؛ زیرا بسیار با اهمیت است. خداوند می‌فرماید: «شما قبل از مسلمان شدن با هم دوست و برادر نبودید، حال که مسلمان شده‌اید باید با هم دوست و همراه باشید.» این کلام وحدت است. آیه اهتمام، آیه اسلام است. اگر کسی آن را قبول ندارد، مسلمان نیست. در این مورد امام خمینی(ره) هم تاکید بسیار داشتند و به همین دلیل بود که هفته وحدت ایجاد شد.»

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 344101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    12 0
    أساس انحراف خود را حق مطلق و ديگران نادان ومغرض فرض كردن است اگر هر كس احتمال بدهد كه يك در صد احتمال دارد او اشتباه مي كند و ممكن است طرف مقابل حق داسته بأشد تكفيريا و مشابه أين طرز تفكر بوجود نمي آيد
  • بی نام A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    3 0
    تکفیر یک نوع حسادت و کمبودنسبت به دین اسلام دارد وقتی نمیتواند گفته هایش را ثابت کند دست به حیوانیت ود رندگی میزند با کشتن میخاد ثابت کند آیا پیامبران الهی بااز بین بردن انسانها خودشون رابرحق میدانستند