مرور اخبار اجتماعی روز جمعه 18 بهمن

 یکی از مشکلاتی که معمولا معتادان پس از ترک اعتیاد با آن روبه‌رو هستند این است که جدی گرفته نمی‌شوند و در اشتغال نیز مشکل دارند، اما اکنون فرصتی برایشان فراهم شده که بتوانند تحصیل کنند و پس از آن شاغل شوند.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره، با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه جامع علمی کاربردی اعلام کرده بر اساس این تفاهم‌نامه، امکان ادامه تحصیل 370 معتاد بهبودیافته در دانشگاه فوق از ابتدای ماه جاری فراهم شده است.

 او با اشاره به این که دانشگاه جامع علمی کاربردی، 20 درصد و جمعیت خیریه تولد دوباره 40 درصد از هزینه‌های تحصیل هر معتاد بهبودیافته در این دانشگاه را متقبل می‌شوند، اعلام کرده 40 درصد باقیمانده از ‌هزینه‌های تحصیل هر معتاد بهبودیافته در دانشگاه توسط خود فرد پرداخت می‌شود که البته امکان تقسیط آن نیز وجود دارد.

به گفته عباس دیلمی‌زاده معتادان بهبودیافته با تحصیل در دانشگاه جامع علمی کاربردی، از ابتدای دوره تحصیل، به عنوان دستیار در کارخانه‌های صنعتی مشغول به کار می‌شوند و پس از فارغ‌التحصیلی نیز در همان محل به استخدام درمی‌آیند.

باز هم درباره معتادان
5 نمونه از دستگاه‌های خودپرداز سرنگ در تهران نصب شده تا معتادان پرخطر بتوانند نیاز به سرنگ خود را در مواقعی که دسترسی به داروخانه ندارند از طریق این خودپردازها تامین کنند.

 سعید صفاتیان، مدیرکل درمان و بازپروری ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن بیان این مطلب به ایرنا گفته ‌بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده این خودپردازها به صورت شبانه‌روزی دایر بوده و با انداختن سکه‌های 25 و 50 تومانی قرار است به معتادان پرخطر و تزریقی، سرنگ تحویل دهند.

 او همچنین با اشاره به این که به دلیل تقاضای بیش از ظرفیت از این خودپردازها هم‌اکنون تنها سه دستگاه آن فعال است و دو دستگاه به خاطر نقص فنی در مرحله تعمیر قرار دارد، تاکید کرده که باید در این دستگاه‌ها تغییراتی داده شود تا میزان ظرفیت آن‌ها که هم‌اکنون تنها 40 عدد تحویل سرنگ است افزایش یابد.

 عدد منطقی ایدز
چندی پیش آماری از بیماران ایدزی منتشر شد که نشان از افزایش ابتلا به این بیماری داشت اما دیروز رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت در گفت‌وگو با فارس اظهار کرده که «می‌توانیم به جرأت مدعی شویم عفونت HIV ‌را با یک برنامه‌ریزی حساب شده تحت کنترل خود درآورده‌ایم.»

محمد‌مهدی گویا البته در این زمینه توضیح داده این که عفونت HIV را تحت کنترل درآورده‌ایم به این معنا نیست که این بیماری در کشور دیده نمی‌شود ولی به یک عدد منطقی رسیده‌ایم.
او همچنین با ارایه آماری، از ریشه‌کنی بیماری فلج اطفال و جذام و حذف سرخک و سرخجه مادرزادی خبر داد.

 دلیل افسردگی پس از زایمان
دلیل این که برخی زنان پس از زایمان افسرده می‌شوند هم شناخته شد؛ نوسانات هورمونی. به گزارش مهر، محققان آمریکایی کشف کرده‌‌اند که افزایش هورمونی به نام کورتی کوتروپین که از جفت ترشح می‌شود مادران را در معرض ابتلا به افسردگی قرار می‌دهد.

آنها میزان هورمون‌های بیش از 100 مادر باردار را از هفته شانزدهم در زمان‌های گوناگون تا پایان بارداری مورد بررسی قرار دادند که از این میان 16 نفر مبتلا به افسردگی پس از زایمان شدند.

 میزان افزایش هورمونی شدید آنها در هفته 25 حاکی از احتمال بروز افسردگی پس از پایان بارداری و کاهش هورمونی بود. با توجه به این که این تغییرات در هفته‌های 25 تا 28 تاثیر قابل ملاحظه‌ای در نوسانات قند خون نیز دارد می‌تواند عامل اصلی در بروز اختلالات روحی و افسردگی پس از زایمان باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 3448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =