رئیس شورای عالی استانها گفت: آلودگی بصری شهری بیشتر به طراحی نماها و عدم انسجام، هماهنگی و همگونی آنها و بسیاری جاها بی‌سلیقگی بساز و بفروش ها بر اثر اطلاعات کم آنها در معماری برمی گردد که با ساختمان مثل یک عروسک رفتار می کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران، مهدی چمران درباره طرح «به پیشواز بهار می رویم» گفت: مردم همان طور که داخل خانه هایشان را تمیز و نو می کنند، دوست دارند و خوب هم هست که نمای بیرونی خانه خود را نیز تمیز کنند، در این راستا بعضی وقت ها مرمت، بنایی و سفید کاری هم می کنند تا خانه هایشان برای ایام عید تمیز و نو باشد و این سنت دیرینه ماست.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: این نظافت خودجوش بسیار خوب است و نباید انتظار داشته باشیم که مرتب رفتگر شهرداری کوچه و محله را نظافت کند، چون او تنها شب ‌ها می آید. اما مردم از قدیم خودشان جلوی خانه و مغازه خود درخت می کاشتند، به آنها آب می دادند، باغچه ها، کوچه ها و نمای خانه ها را تمیز می کردند و این کارها از سنت های دیرینه ماست و چه خوب است که باز هم با شوق و ذوق آنها را احیا کنیم.

چمران تاثیر اجرای طرح «پلاک بهاری» در جلب مشارکت مردم به نظافت نمای ساختمان ها را چنین توصیف کرد: مشوق های سازمان زیباسازی مردم را تشویق به مشارکت در این کار می کند. البته گاهی اوقات ما به ساختمان هایی که می بینیم نماهای فرسوده و زشت دارند، تذکر می دهیم که دیوار بکشند یا رنگ آمیزی و سفیدکاری کنند و خلاصه فکری به حال نمای ساختمان خود بکنند. البته نه این رنگ های پیستوله ای که می پاشند و بدتر نما را زشت می کند. بنابراین ما به شیوه های گوناگون این مسائل را به مردم یادآوری می کنیم تا دنبال کنند و طرح پلاک بهاری نیز در راستای همین تشویق ها و راهنمایی ها است. این تشویق ها و بعضا راهنمایی و کمک باید وجود داشته باشد تا نمای بیرونی شهر هم زیبا شود.

چمران درباره آلودگی بصری شهر ادامه داد: آلودگی بصری شهری ما چندان مربوط به کثیف بودن نما نیست، بلکه بیشتر به طراحی نماها و عدم انسجام، هماهنگی و همگونی آنها و بسیاری جاها بی سلیقگی بساز و بفروش ها بر اثر اطلاعات کم آنها در معماری برمی گردد که با ساختمان مثل یک عروسک رفتار می کنند.

عضو شورای شهر درباره استفاده از هنر برای کاهش آلودگی بصری شهر گفت: هنر معماری در اینجا بسیار می تواند موثر باشد و معماران ورزیده می توانند طرح های خوبی را اجرا کنند. من خودم هر جا از کنار ساختمان زیبا یا زشتی رد می شوم، عکس می گیرم و بعضی جاها بسیار لذت می برم و بسیاری جاها هم از کارهای عجیبی که در شهر به عنوان نماسازی صورت می گیرد، عصبی می شوم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 347474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    17 5
    سهم قانون گذاران در این زشتی نمای تهران چیست؟ یک موقع از چهار راه پارک وی میتوانستی تصویر البرز با شکوه را ببینی. اما الان برج بی قواره بتنی این چشم انداز را از ما دزدیده است. طراحی یک شهر زیبا کار معماران و هنرمندان است. اوج معماری ایرانی را در اصفهان ببینید که سیاستمداران دانا کار شهر سازی را به کاردان سپردند.
    • سپاهان IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
      11 1
      چی چی میگی آقو برج نقش جهانو یادت رفته؟
    • بی نام IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
      9 5
      چرا انقدر به برجها گیر میدید؟ فکر نمی کنید کشورهایی مثل امارات و سنگاپور با همین برجها زیبا شدن؟
    • بی نام A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
      2 14
      نمیخوام بیخود از شهر خودم تعریف کنم، اما اصفهان نسبت به تهران از نظر شهرسازی قابل مقایسه نیست، اینجا از هر جای شهر اصفهان میتونید کوه صفه رو ببینید، مسئولان هم اومدن گند بزنند و یه جهان نما بسازن، ولی خوشبختانه ارتفاعش رو کم کردن.
  • بی نام A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    18 0
    بی سلیقگی بساز بفروشها نیست، تقصیر اون مسئولینی هست که مجوز ساخت می‌دن. اگه از این شکل شهر خوشتون نمیاد دفعه‌ بعد که خواستید مجوز بدید یه کم دقت کنید ببینید چی قراره ساخته بشه.
  • بی نام A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    13 0
    بفرماييد وظيفه شما و همكارانتان در شهرداري تهران چيست؟ فقط نشسته ايد براي خودتان شورا تشكيل داده ايد؟ واي به حال شهري كه منظره و نماي ساختمانهاي شهر را بساز بفروشهاي آن تعيين كنند چه خوب كه اين مطالب را به زبان هم مياوريد حضرت آقا!!!
  • مجید A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    9 0
    عکس و که ما هم می تونیم بگیریم شمایی که تو شورای شهری تو این همه مدت چه کردی این بی قوارگی محصول بی تدبیری و عدم رسیدگی شماس
  • بی نام FI ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    11 0
    ببخشيد شما انتقاد از جه كسي مي كنيد؟ مكر نه اينكه نظارت بر ساخت و سازها و معماري شهر وظيفه شماست ؟؟؟ واقعا متاسفم ....
  • سهراب IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    2 0
    پس نقش و وظیفه ی شماها توی شهرداری و شورای شهر چی هست؟!!!
  • بی نام IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    2 0
    از فروش نابجای تراکم در کوچه پس کوچه های تنگ و باریک هم بگین . آدم باید نصف خودش را هم در خیابان بگذارد تا بتواند از این کوچه ها رد شود آنوقت میبینی هیجده تا هشت طبقه توش ساختن !
  • بی نام IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    2 0
    جناب آقاي چمران الان بيش از 10 سال است كه با مصوبات شوراي شهر از تراكم فروشي و به هم ريختن منظر شهر و ساخت ساختمان هاي 5 طبقه و 6 طبقه و 10 طبقه و برج در كنار ساختمان هاي 2 طبقه پشتيباني مي كند. به قول آقاي قاليباف امضاي جناب چمران پاي 95 درصد مصوبات كميسيون ماده 5 موجود است. هنوز امضاي شما پاي تغيير كاربري باغ معنوي جمشيديه از خاطرها نرفته است. تراكم را شما فروختيد و براي شوراي شهر و شهرداري تبليغ كرديد و حال بساز و بفروش مقصر شده اند كه چرا چي؟؟