مهر نوشت:

ایران در سال ۹۲ در مجموع ۴۱ میلیارد و ۶۲۸ میلیون دلار انواع کالا با احتساب میعانات گازی و بدون احتساب نفت، گاز و تجارت چمدانی صادر و در مقابل ۵۰ میلیارد و ۸۱۸ میلیون دلار انواع کالا از سایر کشورها وارد کرد.

جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۲ در مجموع ۴۱ میلیارد و ۶۲۸ میلیون دلار انواع کالا با احتساب میعانات گازی و بدون احتساب نفت، گاز و تجارت چمدانی صادر و در مقابل ۵۰ میلیارد و ۸۱۸ میلیون دلار انواع کالا از سایر کشورها وارد کرد.

دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک اعلام کرد: صادرات غیر نفتی ایران در ماه‌های پایانی سال گذشته بهبود یافت و در مجموع ۴۳ صدم درصد افزایش داشت. همچنین میزان واردات ایران در سال ۱۳۹۲در مجموع به ۵۰ میلیارد و ۸۱۸ میلیون دلار رسید که ارزش واردات کشورمان در سال گذشته ۴ و ۹۲ صدم درصد در مقایسه با سال ۱۳۹۱ کاهش داشته است.

وزن صادرات غیر نفتی ایران در سال گذشته به ۹۲ میلیون و ۹۲۷ هزار تن رسید و وزن صادرات غیر نفتی ایران در سال گذشته به میزان ۱۶ و ۷۹ صدم درصد افزایش داشت. همچنین میزان وزنی کالاهای وارداتی در سال گذشته به ۳۳ میلیون و ۵۶۸ هزار تن رسید که از این حیث ۱۴ و ۹۸ صدم درصد کاهش داشته است.

صادرات

اقلام عمده صادراتی در سال ۱۳۹۲ به ترتیب شامل «پروپان مایع شده در ظروف یک‌هزار سانتی متر مکعب و بیشتر» به ارزش یک میلیارد و ۲۱۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ و ۸۷ صدم درصد، «قیرنفت» به ارزش یک میلیارد و ۱۵۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ و ۶۸ صدم درصد و «متانول» به ارزش یک میلیارد و ۴۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ و ۳۲ صدم درصد بود.

عمده صادرات کشور نیز طی دوازده ماهه سال ۱۳۹۲ به ترتیب به کشورهای «چین» با ۳۴ میلیون و ۵۰۲ هزارتن و ارزش ۷ میلیارد و ۴۳۲ میلیون دلار یا ۴۳ درصد سهم وزنی و ۲۴ درصد سهم ارزشی، «عراق» با ۱۶ میلیون و ۹۱۹ هزارتن و ارزش ۵ میلیارد و ۹۵۰ میلیون دلار یا ۲۱ درصد سهم وزنی و ۱۹ درصد سهم ارزشی، «امارات متحده عربی» با ۵۷۸۹ هزار تن و ارزش ۳۶۲۷ میلیون دلار یا ۷ درصد سهم وزنی و ۱۲ درصد سهم ارزشی، «هند» با ۴ میلیون و ۸۳۰ هزارتن و ارزش ۲ میلیارد و ۴۱۸ میلیون دلار یا ۶ درصد سهم وزنی و ۸ درصد سهم ارزشی و «افغانستان» با ۳ میلیون و ۳۴۶ هزار تن و ارزش ۲ میلیارد و ۴۱۷ میلیون دلار یا ۴ درصد سهم وزنی و ۸ درصد سهم ارزشی صورت گرفته است.

متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی در سال گذشته ۳۹۱ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۱۶ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

واردات

اقلام عمدة وارداتی طی دوازده ماهه سال ۱۳۹۲ به ترتیب شامل «وسایل نقلیه باموتور پیستونی درون‌سوز تناوبی جرقه‌ای -احتراقی باحجم سیلندر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سانتیمتر مکعب» به ارزش ۲ میلیارد و ۸۰۳ میلیون دلار میلیون دلار و سهم ارزشی ۵ و ۵۲ صدم درصد، «برنج» به ارزش ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴ و ۵۳ صدم درصد، «کنجاله و سایر آخال‌های جامد» به ارزش یک میلیارد و ۸۲۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ و ۶ دهم درصد، «دانه ذرت دامی» به ارزش یک میلیارد و ۵۲۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ درصد، «دانه گندم سخت»به ارزش یک میلیارد و ۲۷۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲ و ۵۱ صدم درصد بوده است.

عمده واردات کشور طی دوازده ماهه سال ۱۳۹۲ به ترتیب از کشورهای «امارات متحده عربی» با ۶ میلیون و ۹۳ هزارتن و ارزش ۱۱ میلیارد و  ۸۵۲ میلیون دلار و ۱۸ درصد سهم وزنی و ۲۳ درصد سهم ارزشی، «چین» با ۴ میلیون و ۵۱۳ هزارتن و ارزش ۹ میلیارد و ۶۶۴ میلیون دلار و ۱۳ درصد سهم وزنی و ۱۹ درصد سهم ارزشی، «هند» با ۳ میلیون و ۶۸۹ هزارتن و ارزش ۴ میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار و ۱۱ درصد سهم وزنی و ۸ درصد سهم ارزشی، «جمهوری کره» با یک میلیون و ۶۸۶ هزار تن و ارزش ۳ میلیارد و ۸۵۵ میلیون دلار و ۵ درصد سهم وزنی و ۷ و ۵۹ صدم درصد سهم ارزشی و «ترکیه» با ۲ میلیون و ۷۱۷ هزارتن و ارزش ۳ میلیارد و ۶۴۷ میلیون دلار و ۸ درصد سهم وزنی و ۷ درصد سهم ارزشی انجام گرفته است.

همچنین متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی در سال گذشته ۱۵۱۴ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۲ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 347514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =