شما نظر بدهید/ دیدگاه موافقان و مخالفان دفن ریچارد فرای در اصفهان را چگونه ارزیابی می کنید؟

ایران‌شناس برجسته آمریکایی چندی پیش درگذشت. او وصیت کرده بود که در کنار زاینده رود اصفهان دفن شود. اما این وصیت با مخالفت هایی مواجه شده است.

مخالفت ها به این دلیل است که برخی او را جاسوس می خوانند. البته همسرش گفته که فرای چند دهه پیش جاسوسی می کرده و این هم در دست نوشته هایش وجود دارد. (اینجا)

از طرف دیگر وزیر امور خارجه در پیگیری درخواست مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، نامه ای به رییس دفتر رییس جمهور زده و از او خواسته که برای انتقال جسد فرای از بستون آمریکا به ایران، اقداماتی انجام دهد (اینجا)

فرای البته شیفته فرهنگ ایرانی بود و البته همسری ایرانی هم داشت. (سوابقی از او را اینجا بخوانید)

نظر شما در این باره چیست؛ آیا باید به وصیت فرای، او را در ایران به خاک سپرد؟

نظرات خود را در این باره در بخش کامنت های همین خبر برای ما بفرستید.

نظراتی که پس از ساعت ۸ شب ارسال شوند، احتمالا صبح روز بعد منتشر خواهند شد.

۱۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 208
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    چرا نشود؟ باید دفن شود. خدا رحمتش کند.
    • بی نام IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      4 76
      جاسوسان نباید درایران دفن شوند
  • آرمین A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    اگر واقعا جاسوس آمریکا بوده و به ما ظلم کرده به هیچ وجه نباید اجازه چنین کاری را بدن.
    • نامدار IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      239 7
      كسي از بيرون به ما ظلم نميكنه،ما خودمون به خودمون ظلم ميكنيم.
    • جواد IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      3 18
      واقعا برای من سایت مفیدی است. اگر این سایت نبود، من باورم نمی شد کسانی در این کشور هستند که مانند دوست عزیز "نامدار" فکر می کنند. یعنی شما میگویی حتی اگر جاسوس است، در اصفهان دفنش کنیم؟ دوست عزیز شما در خانه تان را قفل نکنید و دزد بیاید، خودتون مقصر هستید، اما دیگه اقای دزد را در خونتون دفن نمی کنید که. آخه همه اش که نباید با لج بازی و تعصب نظر بدهیم.
    • مهرداد A1 ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      103 5
      واقعاً این توهم شماها کی میخواد تموم بشه ؟
  • بی نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    308 7
    اري چه ايرادي دارد مگه
  • کیوان A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    77 89
    او را مانند سایر افراد در شهر اصفهان در نزدیکترین قبرستان به زاینده رود دفن کنید بدون ساختن مقبره و برج و بارو
  • نامدار IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    455 6
    مطمئنا جسد اون خدابيامرز هيچ آزاري به هيچ آدم عاقلي نميرسونه،بهتره به وصيتش احترام گذاشته بشه،من كه نميشناسمش و راجع بهش نميتونم قضاوت كنم ولي هركه بوده خوب يا بد روحش قرين رحمت باد.
  • بی نام DE ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    بله هر کسی یک قدم در راه ایران آریائی برداره قدمش سر چشم
  • بی نام IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    199 6
    نظر دادن من چه فایده داره؟ این همه نظر سنجی گذاشتید چه نتیجه ای داشت.
  • معین A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    322 6
    قــــــــــــــــــــطعا. اگه یه ذره هم شک داشتم با اون اعتراض دوستان معلوم الحال , مطمئن شدم که اشتباه نمیکنم
  • بی نام A1 ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    با توجه به میزان سواد و آگاهی واندیشه ی این آدم باید پذیرفت که به خاک سپردنش در اصفهان باعث افتخاره
    • بی نام GB ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      355 3
      يه عده اي عادت كردن ايجاد تنش كنن ماجراي ٥١ تموم نشده گير دادن به اين مرحوم بنده خدا. خدا به دادمون برسه
    • البرز EU ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      من نمیتونم قضاوت کنم که این آقا جاسوس بوده یا نه، البته اتهام جاسوسی همواره درباره همه شرق شناسها و ایران شناسها مطرح و گاهی هم وارد بوده، اما آنچه مسلمه اینه که تا بحال شما کدوم شرق شناس یا ایران شناسی رو دیدیدن که با وجود ابراز شیفتگی های فراوان به دفاع از ملت ایران پرداخته باشه یا استعمار رو نکوهیده باشه. بد نیست در این باره نگاهی به کتاب ارسطوی بغداد جناب دکتر فشاهی بیندازید مخصوصا قسمت هایی که درباره هانری کربن اظهار کرده اند. من بشخصه ترجیح میدم به جای دفن دکتر فرای در اصفهان یه یادبود برای توماس پین ساخته و در اصفهان نصب کنید
    • بی نام IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      338 3
      همه جاي زمين متعلق به خداست اين بنده خدا دوست داشته در ايران دفن بشه فكر نميكنم دفن ايشون اسيبي به تندروها بزنه و ما از اينكه كسي اينقدر به ايران علاقمند بوده بايد به خود بباليم .
    • مصطفی A1 ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      10 31
      من نه زیر مجسمه آزادی نیویورک و نه زیر برج ایفل و نه هیچ جای توریستی دیگه ای نرفتم که توش کسی دفن شده باشه مطمئن باش کسی هم وصیتت کنه اونا تره هم واسش خرد نمی کنن. پس بی خود جو گیر نشو، ضمنا مگه پل خاجو قبرستونه، حالا اگه هم خواستن بیارندش ببرن تو قبرستون مسیحی ها یا یهودی ها دفنش کنن کسی هم کاری ب کارشون نداره. هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد
  • بی نام IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    چه اشکالی دارد؟ مگر اجساد بسیاری از شیفتگان حضرت سید الشتدا علیه السلام به کربلا منتقل نشده و نمیشود؟ حالا این جناب هم شیفته اصفهان بوده.
    • بی نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
      3 0
      بسی باعث مباهات ما ایرانیان است که یک ایرانشناس غیر ایرانی عاشق کشور و تاریخمان است .چیزی است که خیلی از وطن فروشان بی اصل و نسب آن را نمیفهمند
  • امیر A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    اصفهان شهر منه منم به عنوان یه اصفهانی با کمال میل میگم فرای به شهر ما خوش امدی
    • بی نام A1 ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      6 62
      آدمو برق بگیره جو نگیره اگه اینقد دوسش داری بگو بیارن تو حیاط خونتون. اصفهان شهر تو و من و یک میلیون و ششصد هزار آدم دیگه، و میلیون ها تورییست دیگه هم هست. از کیسه خلیفه نبخش لطفا
    • مستر الف IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      19 11
      طرف مرده چی رو به شهر ما خوش امدی بهتره با عمل به وصیتش فرهنگ ایرانی رو به دنیا نشون بدیم اصلا بحث راجعبه این موضوع زشته
    • مهران A1 ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      35 1
      امیر جان ۱ نگاهی به نظرا بندازی ۹۹٪ موافقن اونوقت من دقیقا نمیدونم امام جمعه شهرتون و نمایندگان از کدوم مردم مخالف حرف میزنن دقیقاُ .. کسی که میگه جسدم به عشق ایران ببرین اونور کره زمین دفن کنید رو باید مجسمش رو هم ساخت و کنار قبرش گذاشت... خبر با این نظر سنجیا حرصمون میدیا
    • بی نام A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      2 11
      مهران جان یه طرفه به قاضی نرو. حالا شما فکر کردین تمام مردم ایران و از جمله اصفهان میان تو سایت خبرآنلاین برای نظر دادن و رای دادن به کامنتها؟؟؟
  • فرزاد IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    317 3
    خب چه ایرادی داره؟ من آقای فرای رو نمیشناسم و نمیشناختم اما دفن جسد یه مرده تو کشوری به وسعت ایزان جای کسیو مگه تنگ میکنه ؟ ولی ای کاش به جای اینکه به گورستان اندیشمندان تبدیل بشیم ، زادگاه اندیشمندان باشیم
    • شهریار A1 ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      123 3
      آقا فرزاد؛ این جمله آخرد خیلی منا گرفت.
  • صباغی IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    406 7
    امانت خاک را باید تحویل اش داد.و او که خواهان دفن در ایران بودپس عاشق ایران وایرانی بود . لذا باید در ملک خریداری شده خود در ایران دفن شود. و افراطیون را باید قانع کرد.
  • سينا A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    300 3
    چرا تا وقتى زنده بود نگفتيد جاسوسه باهاش برخورد نكرديد حالا كه مرده و دستش از دنيا كوتاهه يادتون افتاده جاسوسه؟ به وصيتش عمل كنيد
    • مریم A1 ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      184 4
      بهتره بگیم چرا تا زمانی که احمدی نژاد بود این آقا ایران شناس خطاب می شد حالا که آقای روحانی اومدن شدن جاسوس ؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    7 181
    آقا در اینکه ایشون یک ایرانشناس هستند شکی نیست ولی در شرایط پرتنش کنونی کشور که عده ای تندرو همواره دنبال بهانه برای شلوغ کردن و تاختن به دولت می گردن به صلاح نیست. همین اخیرا آرامگاه دیگر ایرانشناسانی که در اصفهان هستند اسمشون رو یادم نیست مورد حمله قرار گرفتن. اصلن اون بنا رو با اسپری زدن نابود کردن که الان شده یک نمای بسیار زشت در پارک زاینده رود.
    • حامد A1 ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      128 2
      تو این کشور همیشه یه عده تندرو هست، اگه قرار باشه همه چی به حرف اونها باشه پس بقیه مردم چی؟ یه حرفی بزن که خودت بتونی توجیه کنی
  • بی نام EU ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    380 4
    این باید باعث افتخارمان باشد که یک نفر ترجیح دهد به جای خاک کشور خودش در ایران دفن شود
    • بی نام IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      245 4
      آفرین
  • پروفسور جهان عالیان A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    چند صد هزار نفر ایرانی در آمریکا هستند . اون وقت ما برای یک مرده اونها این قدر بخیل هستیم...
    • بی نام A1 ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      طبق قانون کسی نمیتونه مرده خودش را کنار زاینده رود دفن کنه.
    • بی نام IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      رحمت خدا بر همه دانشمندان تاریخ
    • فرهاد A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      بی نام اول ریچارد فرای 60 سال برای پژوهش و اشاعه و شناساندن تمدن، فرهنگ، تاریخ، زبان و آداب ایرانیان و اقوام مختلف ایرانی به مردم جهان بی وقفه تلاش کرد. فرای یک عامل اصلی در مقابل جریان نادیده انگاری و بی توجهی به نقش مهم تمدن ایران در بین تاریخ نگاران جهان عرب و غرب بود. فرای عاشق ایران و مردم این سرزمین بود. بخدا اگر به تنهاترین و کمترین خواسته این مرد از ملت ایران توجه نکنیم ننگ این نمک نشناسی و بی معرفتی هیچوقت پاک از پیشانی ما نخواهد شد.
    • طولابي A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      ايراني جماعت خداي افراط و تفريط
    • خزاعي A1 ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      آخرين نمايش فرهنگ و قانون مداري از نصف جهان 1
    • عربلو A1 ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      196 3
      كاسه داغتر از آش شدن جماعتي .....
    • نظري A1 ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      233 6
      از ماست كه بر ماست ، آنوقت انتظار برخورد خوب و بين المللي با ايرانيان را در دنيا داريم آن هم به بهانه تمدن چندين هزار ساله
    • حداديان A1 ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      ايا ترسيدن از يك مرده و جنازه كار خوبيست ؟ ماها كه در مرده پرستي شهره آفاق هستيم
    • بی نام A1 ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      خوبه دوستان کتاب خاطرات مستر همفر را بخوانند تا بدانند سرویس های جاسوسی غربی چگونه در جوامع مسلمان نفوذ کرده و خرابکاری میکنند.
    • امین A1 ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      296 4
      باسلام.بدیهی است این دومطلب با هم قابل مقایسه نمی باشندالبته اجازه می خواهد مطلبی افزون برنظر جناب عالی عرض نماید:مسلمآ ایرانی های دفن شده درآمریکا فاقد جاذبه های خاصی نسبت به این مرحوم می باشند ؛صرف نظر از این موضوع وسایرجهات مهمه دیگر مسلما اگر ما با دفن ایشان مخالفت کنیم چند روزی تیتر خبرهایی خواهیم شد وقضیه تمام می شود ودیگر یادی هم از این اتفاق نخواهد شد ولکن دفن وی همیشه ماندنی خواهد بودویاد این آدم برای علاقمندانش پیوسته گرامی داشته شده و..بلاخره موجب جلب توریست ها وتفکر انسان های متفکر به بزرگی این ملت خواهد شد؛حتی اگر خبرمنتشره درمورد دائره المعارف درست هم نباشد دولتمردان باید مقدمات دفن وی را فراهم آورده وبه تهدید آن نماینده قلیل از مردم فرهنگ پرور اصفهان وقعی گذاشته نشود. با حتر
    • فرهاد A1 ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      123 9
      چرا نظر منو نمیگذارید؟؟ اینکارا یعنی چی؟
    • بی نام IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      130 1
      "چند صد هزار" نفر فقط تو لس آنجلس زندگی می کنند...در مجموع نزدیک به 4 میلیون ایرانی در امریکا زندگی میکنند....
    • من 25 IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      66 0
      فقط ببین چه عشقی به این خاک پیدا کرده....... ما استقبال می کنیم.
    • بی نام IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      6 46
      لزوما ایشان برای ایران کار نمی کرده،بلکه بدنبال عشق و علاقه خودش بوده. ضمنا نگفته من رو تو خاک ایران دفن کنید، دقیقا جاش رو مشخص کرده در کنار زاینده رود و نه هر کناری .فکر کنید یک ایرانی علاقه مند به آمریکا بگه منو پای مجسمه آزادی دفن کنید
    • amir A1 ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      36 0
      کدوم قانون آقای بی نام؟؟؟؟؟؟ خاکش کنید بره
    • جلال IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      4 58
      چرا در کنار زاینده رود؟؟ مگر اونجا قبرستان هست که بخوان فرای رو اونجا دفن کنند؟؟
    • بی نام AU ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      55 0
      حالا اگه يه نفر بسازو بفروش بود و رابطه هم داشت كنارش كه سهل وسطش ميذاشتن هتل بزنه
    • بی نام A1 ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      6 42
      آقای پروفسور اون چندصد هزار ایرانی تو آمریکا, عاشق آمریکا هستن. فکر کردین همه مردم ایران عاشق آمریکا هستن؟؟شما هر وقت در تحمل تحریمهای علیه ایران با مردم ایران شریک بودین اونوقت میتونین از خارج ایران چنین دستوراتی صادر کنین.
    • بی نام A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      31 0
      بی نام جان، کنار زاینده رود نه همین لب ساحل: « او در وصیتش خواسته بود تا پس از مرگش در اصفهان و در کنار رودخانه زاینده رود نزدیک آرامگاه پروفسور آرتور پوپ شرق‌شناس معروف به خاک سپرده شود.»
    • بی نام IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      1 24
      میت جاش تو قبرسونه نه کنار رودخونه، کلا ما ایرانیا خیلی جو گیریم، یعنی چی کنار پل خاجو یه مقبره درست کردن، مگه بهشت زهراست اونجا؟؟ میخوادم اصفهان دفن بشه ببرنش قبرسون اصفهان
  • علي A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    74 13
    يعني ما كه مشكل ديگه اي نداريم فقط اين مسئله مونده
  • vahid IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    274 1
    واقعا شرم آوره ، یک خارجی که علاقه به کشور و فرهنگِ ما داشته ، قبل از این هر کاری و هر برخوردی با این پیرمرد داشتیم بماند. اما حالا فوت کرده. هیچ کاری که نکرده باشه حداقل کسی بوده که اشاعه دهنده فرهنگ، زبان و آداب و رسوم و تاریخِ کشورِ ما در بینِ بیگانگان و غربی ها بوده. اون هم در حد استاد بزرگ و رئیس بخش فارسیِ یک دانشگاه معتبر. واقعا شرم آوره اگر بخواهیم با خواسته ی یک انسان که دیگه بینِ ما نیست این برخورد ها صورت بگیره. خواهش میکنم از کسانی که مخالفِ خاک کردنِ این استاد در خاکِ کشور، شهرِ اصفهان، نزدیکِ زاینده رود و در کنارِ پلِ خواجو هستند دلایلِ منطقی و روشن و واضحِ خودشون رو بیان کنند. لطفا از لفظِ جاسوس استفاده نکنید. دقیقا بفرمایید اگر ایشون در ایران خاک شوند چه تبعاتِ منفی دارد
  • بی نام A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    219 2
    دفن ایشون باعث اصلاح وجهه ایران در جهان میشه و مخالفت با دفنشون تایید حرفهای بی اساس همه دشمنان واقعی این مملکته. ضمن اینکه این فرد تمام زندگیش رو صرف تحقیق در مورد کشور ما کرده و اجازه دفنشون کمترین جبران برای کارهاشونه.
  • ش. IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    196 4
    باید دفن شود.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    همون بهتره که ببرندش آمریکا دفنش کنند...............
    • بی نام A1 ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      11 2
      به شما چه ربطی داره وقتی وزیر نامه می دهد .شما چه کاره ای اصلا من در اصفهان زندگی می کنم اینهایی که ریختند بیرون نمی دانستد که این اقا چه کاره است ..مملکت مگه صاحب نداره .
  • بی نام A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    72 9
    این بنده خدا با توجه به چیزهای خوبی که ازش تعریف میکنن هنوز نیامده اینطور مورد حمله مردم و وکلاشون در مجلس قرار گرفته و با رنگ پیام براش گذاشتن وای به روزی که اینجا باشه و در برابر اعمال غیر قابل کنترل عده ای بنا به عللی قرار بگیره .اونوقت ممکنه کارهای بدتر ازاین رو سنگ قبرش انجام بدن که خوبیت نداره.نه به صلاحه که اینجا دفن نشه.خدایش بیامرزد
    • بی نام A1 ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      66 0
      واقعا اینقدر بی قانون و بی نظارتیم که, اینچنین افرادی فلان کنند وچنان وای بر ما اگه اینطوریه, باید به وصیت فرای که تبعات بین المللی مثبتی دارد عمل شود, در عوض جلوی تندروی و قانون شکنی گرفته شود
    • بی نام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      74 0
      با پذیرش دفن ایشان فرهنگ تاثیر پذیر تمدن ایرانی را بهمگان اثبات خواهیم کرد و در صورت نپذیرفتن دفن ایشان در ایران تمامی تمجید های آن مرحوم درباره غنای فرهنگی ایرانیان برباد خواهد رفت
  • غلام IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    176 3
    به نظر من اول قبل از هر چیز باید به وصیت نامه آقای فرای احترام گذاشت و دوما این شخصی که طول عمرش را صرف ایران شناسی و فرهنگ ایرانی کرده، آیا نباید به چنین شخصیتی احترام گذاشت ؟؟
  • محمد ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    155 3
    خيلى از وطن دوستان تو غربت دفن شدند چرا اين ايران شناس تو اين مملكت دفن نشه؟ حتما دفن ايشون تو ايران يه تبليق ميشه براى شناسوندن ايران
  • د IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    7 234
    خیر
  • مجید IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    181 1
    دلم براش میسوزه که با این همه تحقیق و مطالعه ایرانی جماعتو بعد از مرگ شناخت
    • امیر A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      11 0
      منم دلم براش میسوزه اما مشکل از فرای نیست ایرانی جماعت خیلی تغییر کردن
  • پاییز A1 ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    130 2
    به نظر من عمل به وصیت پروفسور ریچارد فرای ، ایران شناس و شرق شناس برجسته، کمترین کاری هست که ما می توانیم انجام دهیم آن هم در برابر دریای بی کران خدماتی که او در طول بیش از نیم قرن در راه پژوهش و شناساندن تاریخ و فرهنگ ایران به جهانیان به عنوان کشوری با تمدن و پیشینه درخشان تاریخی نمود.
  • هامان A1 ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    153 1
    من یه سوال ساده ازاونهائی که تجمع کرده بودن واونهائی که عکسهای اون تجمع رو دیدن دارم واون هم اینکه اون پسرده دوازده ساله ای که توی عکس هست وبه دیوارآرامگاه پروفسوپوپ تکیه داده آخه چه درک وبرداشتی ازپروفسورفرای واجتماعی که توی اون شرکت داشته داره . خبرآنلاین اگه امکان داره اون عکس روهم توی همین صفحه نشون بده .باتشکر
  • بی نام IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    119 3
    به ايران شناس بايد جايزه داد نه اين حرفها
  • محمد IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    135 1
    اشکالی نداره . ما ایرانی ها انسان های مهمان پذیری هستیم . حال اینکه مهمان خاک ما جسد شیفته ی یک ایران شناس باشه
  • سید IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    112 1
    چه اشکالی داشت اگر او را در ایران دفن میکردند در همان مقبره ای که موجود است؟؟ حال اگر مقبره جدیدی درخواست کرده بودند خوب خالی از اشکال نبود بدتر از آن اینکه عده ای مقبره موجود را هم متاسفانه بهش بی احترامی کردند و فرهنگ ایرانی باید از این نوع رفتار بری باشد
  • علیرضا US ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    134 1
    گروه فشار اصفهان هیچ منطقی ندارند پوپ یک ایراندوست بود همانطور که فرای بود این بزرگی ملت ماست که حتی یک بیگانه را در وقتی به آداب و رسوم ما عشق می متاورزد در زمینخود با محبت می پذیرد اینها نسبتی با اسلام و ایران ندارند اینها همان ددوست نادان هستند
  • بی نام IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    76 2
    یک آدم باید خیلی بزرگ باشد که از وطن خودش بگذرد و دوست داشته باشد در ایران دفن شود. همه ما دوست داریم در وطنمان دفن شویم. او هم دست دارد در وطنش دفن شود. ایران وطنش است.
  • بی نام IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    53 0
    بیشتر از خودمون ایران میشناخت وبیشتر از ما برای شناسوندن ومعرفیش به دنیا تلاش کرد فقط پاسپورتش ایرانی نبود.خدارحمتش کنه من موافقم.
  • امین US ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    70 1
    موافق دفن ایشان هستم
  • بی نام IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    66 1
    بايد در ايران دفن شه اين يه افتخار براي ايرانيهاست كه كسي با عظمت فراي خواسته تو ايران دفن شه
  • بی نام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    79 0
    بيــــا تا جهــــان را به بــد نسپريم به كوشش همه دست نيكي بريم نبــاشد همي نيك و بـــد، پــــايدار همـــــان به كه نيكي بود يادگار
  • س ه EU ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    75 1
    اصلن گیریم این آقا یه وقتی جاسوس بوده این چه ربطی به ایران پژوهی و خدماتی داره که در راه شناختن و شناسایی ایران انجام داده . اشتباه کرده که جاسوسی کرده ولی این باعث نمیشه که کارهای دانشگاهیش از بین بره و بی اعتبار بشه .
  • امیر محمودی IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    98 3
    شیفته این مرز و بوم جایش در دل ملت است بوصیتش عمل کنیم
    • بماند A1 ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      3 20
      آقا شما کلاً میفهمی جاسوس یعنی چی؟؟
  • هادی A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    6 181
    من تا یادمه دکتر احمدی نژاد در مراسم ایرانیان خارج از کشور به ایشون وعده داد نه تنها در اصفهان دفن خواهند شد بلکه منزلی هم در اصفهان بهشون داده میشه همون موقع بعضی ها فرای رو به فعالیت در یک مرکز تحقیقات تاریخی وابسته به سی آی ای متهم کردند فکر می کنم در شرایطی که آمریکا به سفیر ایران برای سازمان ملل به خاطر این که روزی در یک حرکت ضد امریکایی دخالت داشته از ورود به امریکا هم محروم کرده وزارت خارجه شایسته بود با این خاک سپاری مخالفت کنه. ضمناً استاد مجتبی مینوی هم کتابی در هجو فرای داشتند یعنی قبل انقلاب هم اگر بود راهش نمیدادن حتی.
    • بی نام IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      0 2
      همینکه روادید نمیدن .. یکم نرمش قهرمانانه بد نیستا ... برادران بزرگوار ..
    • هادی A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      0 1
      وزارت خارجه ی امریکا هم اومده گفته مسئله ی ندادن روادید تأثیری روی بحث هسته ای نداره خوب ایرانم نه اجازه ی دفن به یه جاسوسو بده نه مذاکرات هسته ای رو متوقف کنه. هسته ای امروز و فردا تموم میشه ولی دفن این بابا تا ابد الدهر داستان میشه وا. حالا از ما گفتن از شما نشنفتن.
  • بی نام IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    57 1
    به خاطر نشان دادن حسن نیتمان در زمینه گفتمان فرهنگی حتما باید این کار انجام بشه
  • بایرام قلی IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    8 250
    احتمالا بازماندگانشان نیتی جز جاسوسی ندارند جوگیر نشید و ژست روشنفکری نگیرید خواهشا.
    • بی نام US ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      1 0
      بایرام خان خو ب جوکی گفتی ولی بقیه جدی گرفتن
    • بی نام A1 ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      4 0
      تو هم خیلی داری تاریک فکر میکنی
    • كامران IR ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      10 0
      اقاي بايرام اين نظرات ژست نيست از فرهنگ و احساسات ايراني نشئت گرفته و عين روشنفكري است همانطور كه جمود فكري شما ذاتي است .
  • کارشناس میراث فرهنگی IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    93 3
    من خودم با چند نفر از این معترضین دفن فرای صحبت کردم اصلا نمی دونستن که فرای کیه و چکاره بوده؟این معترضین فقط گفتن که ظرف این چند روزه به ما گفتن که فرای جاسوس بوده؟
  • رامین A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    61 1
    دوستان در بدترین حالت ایشون جاسوس یا دوستدار پهلوی ها بوده دیگر مرده اش که جاسوسی نمیکند. کمی تمدن و فرهنگ داشته باشیم به خاطر علاقه اش به زنده رود بگذاریم همانجا دفن شود
  • بی نام IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    34 0
    اینکه در اصفهان دفن بشوند از هر نظر به نفع ایران و ایرانی است.
  • بی نام A1 ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    57 1
    به دلیل خدماتی که به ایران و فرهنگ ایران کرده این کمترین حق او و حداقل میزان قدر شناسی از اوست
  • مهدی IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    62 0
    دفن ایشان برای آنها افتخار و برای ایران اسلامی سر بلندی خواهد داشت. زیرا به درخواست آنها این کار انجام میشود.
  • mehdi IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    9 151
    نظر سنجی نمیخواد دفن نمیشه
    • بی نام IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      25 83
      موافقم.
  • همایون IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    57 1
    ایشون یک ایران شناس بوده و با توجه به علاقش چنین وصیتی کرده، جای تاسف داره که با چنین رفتار هایی وجهه ایران در سطح بین المللی تحت تاثیر قرار بگیره. با قبول این درخواست شاید کمی در بازسازی چهره خراب شده کشورمون تو ذهن مردم دیگر کشورها کمکی کرده باشیم... البته بماند که دیگه زاینده رودی هم باقی نذاشتیم...
  • بی نام IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    62 1
    به نظر من حتما باید جهت دفن وی در اصفهان اقدام جدی به عمل بیاد.
  • مانی A1 ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    76 4
    حالا چه عیبی داره؟ بیارنش شیراز دفن کنن. شیرازیها به مهمان نوازی و دست و دل بازی مشهورند.
    • بی نام A1 ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      0 23
      کاکو فرای رو برای چی بیاریم شیراز؟؟میخوای تن حافظ رو تو گور بلرزونی؟؟؟؟؟
  • محمد از اصفهان IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    84 0
    شاید اگر مرحوم فرای میدانست زاینده رود خشک است و خشک میماند هیچوقت این درخواست را نمیکرد. به هر حال من و تمامی افرادی که در اصفهان میشناسم با این موضوع مشکلی نداشته و حتی خوشحال هم شدیم از لطف ایشان به کشورمان
  • علی IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    53 0
    مسئله زیاد مهمی نیست که جاسوس بوده یا نه اگه وصیت کرده باید بهش عمل کنیم
  • بی نام A1 ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    9 0
    بی نام اول ریچارد فرای 60 سال از عمرش رو وقف پژوهش، اشاعه و معرفی تاریخ، تمدن، فرهنگ، زبان و آداب ایرانیان و اقوام ایرانی کرده. فرای عاشق ایران و مردم این سرزمین بود. فرای یک عامل مهم ایستادگی مقابل جریان نادیده انگاری نقش عظیم تمدنی و فرهنگی ایران بین جوامع دانشگاهی جهان عرب و غربی بود. بخدا اگر به این تنهاترین و کمترین خواسته این مرد از ملت ایران بی توجهی کنیم ننگ این نمک نشناسی و بی معرفتی هیچوقت پاک نخواهد شد.
  • بی نام IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    56 1
    موضوع جاسوس بودن ایشان چرا در زمان احمدی نژاد بحث نشد ایشون که درزمان حیاتشان به این آقا منزل مسکونی بخشیدن من فکر میکنم منتقدان دولت جنازه این آقا رو خطرناکتر میدونن میترسن از راه زیرزمینی اخبار رو مخابره کنه ان چیزی که مشخصه منتقدان دولت یا بهتر بگم مخالفان وتندروها به هر چیزی چنگ میزنن تا دولت روتخریب کنن اینجا دولت باید مقتدرتر عمل کنه ما توقبرستانهامون فکرمیکنم جاسوس یا خائن به مملکت کم دفن نشده باشه
  • آ.ر IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    5 0
    یعنی هرکی در ایران خاکه جز قدسیانه .هرکسی در هرکسوتی به معرفی فرهنگ ملتی خدمت کرده باشه ، محترمه .واین بزرگترین تبلیغ فرهنگی برای ایران به تمام ملتهای دنیاست ،آمریکایی سویسی تباری که عمری درراه تحقیق وشناسایی فرهنگ ایرانی تلاش کرده وپس از مرگش هم خواهان دفن جسدش درایران است.این تبلیغ احتمالا از نقش یوز ایرانی بر پیراهن بازیکنان فوتبال قویتر ودراز مدت تر عمل خواهد کرد. وبعنوان اثری دیدنی مورد بازدید توریستها درآینده قرار خواهد گرفت.زنده باد ایرانی وطن پرست وانسانهای ایران دوست.راستی خفاش شب کجا خاکه .
  • بی نام A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    16 0
    امروز رادیو با یک نماینده مجلس حرف زد و پرسید ایشان کی جاسوسی کرده آقای نماینده فرمودند جاسوسی کرده هم قبل و هم بعد از انقلاب. بعد خبرنگار پرسید ایشان چند روز دهه هفتاد آمده بود برای دریافت لوح از آقای خاتمی. همان چندروز جاسوسی کرده؟ گفته بله بعد خبرنگار گفت چه جوری در عرض چند روز می توان جاسوسی کرد و در چه زمینه ای؟ گفت من نمی دانم اما من باید پرونده اش را مطالعه کنم بعد بگم واقعا آدم شاخ در میاره
  • بی نام IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    10 0
    اکثریت موافقند. این بخشی از فرهنگ ماست که باید به وصیت عمل کرد.
  • حاج علي A1 ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    3 0
    خداوند رحمتشون كنه ما ايرانيان مهربان و مهمان نواز بوديم و هستيم فكر نميكنم براي دفن اين انسان حتي اگر به فرهنگ ما علاقه مند نبود ايرادي وجود داشته باشد
  • بيات IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    6 0
    موافق دفن ايشان در ايران هستم از مرده كه ديگر كاري بر نمي آيد.
  • لپ کلام IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    3 13
    رودخانه محل دفن اجساد نیست.
  • عاشق ایران A1 ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    9 0
    جالبه که آقایون به اصطلاح نماینده سابقابرای عدم بی آبی زاینده رود هیچ اقدام و اعتراضی نداشتن اما چطور میشه با دفن یک مرده که دستش از زمین و آسمون کوتاست و فقط تنها خواستش انتخاب محل دفنش تو ایران کنار زاینده رود ه مخالفت میکنن و جالبتر این که در دولت گذشته که خونه تاریخی تو اصفهان به ایشون اهدا شد این مرحوم جاسوس نبودن وتوسط آقایون هیچ مخالفتی نشد
  • رضا IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    6 0
    سلام به نظرم بدون در نظر گرفتن ملیت و فعالیت‌های جاسوسی به خاطر خدمت به ایران و ایرانی باید در محل مورد نظر دفن گردد.
  • جودی ابوت A1 ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    10 0
    زمین وآسمانها مال خداست.مردم چی کارن که نذارن کی کجا دفن بشه.خدا خودش میدونه این ریچارد فرای بهتره یا اختلاس کنندگان مال مردم.حداقل این ریچارد فرای ادعای مسلمونی نداشت.اون بهتره یا اقازاده ها؟؟؟؟؟؟؟؟
  • محسن IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    10 0
    یه سوالی دارم...اینایی که رفتن و راه پیمایی به راه انداختن و اعتراض کردن به دفن احتمالی پروفسور فرای اصلا میدونن ریچارد فرای کی بوده؟
  • بی نام US ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    5 0
    با فرض اینکه جاسوس بوده ،یه جاسوس یا باید تحت فشار و منافع مادی مجبور به جاسوسی بشه یا عرق و مهین پرستی فراوان اگه این ادم از جنس گروه اول بود که نمی خواست تو ایران دفن شه اما اگه گروه دوم باشه باید خیلی به خودمون ببالیم که حتی جاسوس هم تحت تاثیر فرهنگمون قرار می گیرن ... با این هیچ دلیلی برای عدم اجازه دفن وجود نداره
  • کوروش A1 ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    11 0
    ما ایرانیها که این همه ادعای فرهنگ غنی داریم چه اشکالی داره که دفن بشه موافقم نباید کورکورانه دنباله رو یک عده به ظاهر دلسوز راه بیفتیم وساز مخالفت بزنیم
  • بی نام A1 ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    6 0
    با توجه به خدمات این فرد ما ایرانیها باید رسم مهمان نوازی بجا آوریم. به نظر من از مرده یک پیرمرد ترسیدن در خور ما ایرانیها نیست
  • مینا IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    12 0
    دفن ایشون در ایران هیچ اشکالی نداره. اتفاقاً صلح دوستی مارو نشون ميده. اصلا بیارن همدان دفن کنن
  • حامد زنوزی IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    8 0
    من شک ندارم اگه یه امریکایی شناس این وصیت رو کرده بودبیشک امریکاییها با تشریفات کامل پذیرا بودن.من کاملا موافقم
  • بی نام IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    3 0
    خاکسپاری ایشان بدلیل زحمتهای که بابت معرفی ایران کرده درست است ولی او هم به وطن خود خدمت کرده وقتی جاسوسی میکرده . لازم بذکراست اکثر شرق شناسان غربی اولویت کاری شان جاسوسی بوده و اساسا این دلیل مطالعات آنها بوده است .
  • فرید لشگری A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    3 1
    من نمی دونستم دوستان اینقدر به دفن مرده ای ک تا دیروز حتی اسمش رو هم نمی دونستن علاقه مند هستن. ما ملت ایران کلا با یه مویز گرمی مون میشه با یه غوره سردی. تو افراط و تفریط ید طولایی داریم. نه به اون دوستان که جند روز پیش مقبره ی پوپ رو داغون کردند نه به شما که اگه دست شما بود کل حاشیه زاینده رود رو به گورستان تبدیل می کردید
  • نوشین A1 ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    9 0
    عمل این اقاییونی که به قبر دکتر پوپ اهانت کردن و کسانی که 1 متر قبر رو از یه محقق ایرانشناس دریغ میکنن واقعا خجالت اور و باعث شرمندگی ایران و ایرانی ه .متاسفم که این عده معرف فرهنگ ایران تو جهانن
  • بی نام A1 ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    10 0
    کاملا موافقم با دفن ایشان
  • بی نام A1 ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    10 0
    موافقم .
  • سحر US ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    6 1
    با اجازه اصفهانی ها. دفن شود.
  • بی نام IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    11 0
    آقا هادی خودت داری می گی امریکا به کسی که یه زمانی برعلیهش کار کرده ویزا نداده نه کسی که تمام عمرش رو برای امریکا شناسی صرف کرده باشه و آمریکا رو دوست داشته باشه
  • محمّد IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    4 0
    عمل‌نکردن به وصیت که غیر اسلامی‌ست، نیست؟
  • بیسواد A1 ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    1 10
    ببخشید الن تو ینگه دنیای آمال بعضی از دوستان قانونی تصویب کردن برای اینکه جلوی نماینده کشور و دولت محترم رو تو سازمان ملل با توجه به حق قانونی کشور و به دلیل یه چیز مضحک بگیرن بعد دوستان تو اوج این مسائل مگن یه امریکایی بیاد اینجا دفن بشه حالا اون بند خداه که دستش از دنیا کوتاه هست براش فرقی نداره کجا دفن بشه و از دوستان انتظار میره یه کمی هم در این موضوع تامل کن.
  • روح IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    4 1
    دفن ایشون میتونست با یک مراسم آبرومند و زیبا برگزار بشه که برد بسیار تبلیغاتی هم داشته باشه .. حتی حتی حتی اگر جاسوس هم بوده باشه ما میتونیم از یک جنازه به قول ما جاسوس استفاده کنیم و با مراسمی زبا اونو به یک برد تبلیغاتی برای کشورمون تبدیل کنیم... امان از ما که استاد تبدیل فرصت ها به تهدید هستیم
  • محسن IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    4 0
    من کاری به جاسوس بودن یا نبودن ایشون ندارم اما سوالم اینه که این افرادی که امروز به نام ایران برای ممانعت از دفن ایشون در ایران سینه سپر کردن چقدر به فرهنگ و تمدن ایران خدمت کردن حالا نگیم که برای نابودکردنش چه ها که نکردن همین که ایشون آرزوشون دفن در کنار زاینده رود بوده نشون دهنده ی عشق ایشون به ایران می باشد و خود این وصیت نشانه ی بزرگ همین عشق. اگرم در گذشته جاسوسی کردن بهتر که تقاص اون کارشون رو سر یه جنازه در نیاریم.تازه همین کار میتونه سایر ایرانشناس ها رو هم تشویق کنه به پژوهش در فرهنگ ایرانی ما که خودمون به اون صورت کاری نمی کنیم لا اقل یه کم برای دیگران انگیزه ایجاد کنیم و بگیم مردم ایران قدر زحمات اون ها رو میدونن. همیشه خشونت و طرد بهترین پاسخ نیست خیلی وقت ها گذشت مفیدتریه
  • حسین IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    4 0
    حضراتی که اعتراض کردند خودشان چقدر از تاریخ تمدن ایران اطلاع دارند.چقدر از تاریخ بعد از اسلام اطلاع دارند که اینقدر برای دفن این دانشمند پیراهن می درانند.حالا یک بیگانه اینکار را کرده واقایان معترض احساس حقارت می کنند. تازه باید افتخار کنند که چنین تمدنی دارند که بیگانگان سر تعظیم به این تاریخ فرود می اورند
  • بی طرف IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    3 13
    نظر شما درمورد این سوال چیه؟«اگه به فرض یکی از غرب شناسای ما اعلام کنه می خواد تو حیاط کاخ سفید دفن شه، امریکاییها چه واکنشی نشون میدن؟
    • آرزو IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      3 0
      داداش طرف گفت منو حاشیه زاینده رود خاک کنید. نگفت تو حیاط کاخ نیاوران والله اگه من پول داشتم وصیت میکردم منو حاشیه رود می سی سی پی خاک کنن. خرجشم جلو جلو میدادم.
  • reza A1 ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    7 0
    آقا بزارین دفن شه بنده خدا این کارای افراطی چیه چرا جدیدا جای جای ایران بابته هرچیزی اعتراض میکنن؟ بخاطر فیلم و سریالو یه فامیلی توش اعتراض بخاطر لهجه پایتخت اعتراض حالا واسه زاینده رود اصفهانیا اعتراض. بسه دیگه تورو خدا.
  • بی نام A1 ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    5 0
    اگر قرار باشه اینجا دفنش کنند بشه امامزاده مردم برن برای حاجتشون اونجا دعا کنند خیر مخالفم. اما بعنوان کسی که به ایران احترام گذاشته و ایرانو دوست داشته بنظر دفن کردنش ضرری به منافع ملیمون نمیرسونه.
  • احسان IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    4 0
    به نظر من حتما بايد طي مراسمي كه همراه با تبليغات مناسبي براي فرهنگ ايراني و شناسوندن ايران باشه اين اتفاق عمل به وصيت اين ايران شناس برجسته بيفته. اما جدا از نظر منِ نوعي كه موافقم يا مخالف، بايد براي جلوگيري و مقابله با تندروهايي كه فكر ميكنن با تجمع و شلوغ بازي ميتونن حرف خودشون رو به كرسي بشونن و ياد بگيرن با هوچي گري كار پيش نميره بايد حتما اين خاكسپاري انجام بشه. موفق باشيد
  • ایرانی IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    16 0
    ما اجازه دفن ایران شناس امریکایی رو تو کشورمون نمیدیمالبته مسئولانبعد انتظار داریم امریکا به کسی که به سفارتش حمله کرده ویزا بده
  • حسینی IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    2 7
    میتواند طبق قوانین ایران در هر آرامستانی مخصوصا مسیحیان دفن بشود ولی کنار زاینده رود بدعت گذاریست
  • شهروند A1 ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    7 0
    این همه زمین خدا یه گوشه از زاینده رود این دانشمند خاکسپاری شود چی میشه
  • نادر IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    6 0
    از جنازه که کاری ساخته نیست اگر براساس قوانین ایرادی نداشته باشد باید طبق وصیت نامه دفن شودبرای اینکه عده ای معترض هستند واز جنازه جاسوس می ترسند قبل از دفن بررسی بدنی شود
  • امير RO ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    9 0
    اين همه ميگين ما با دولت امريكا مشكل داريم، نه مردمش يه جوري رفتار ميكنين انگار مردم آمريكا نجس هستن
  • بی نام IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    10 0
    این فرد به تنهایی به اندازه صدها پژوهشگر ایرانی در مورد فرهنگ وتاریخ ایران تحقیق کرده .ببینید مگر دفن او چه سودی به حال اوداره جز یک افتخاری برای مملکت ماست؟
  • سعید A1 ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    4 1
    این تند روها منافع شون دراین جور مخالفتها است. چرا وقتی بیچاره زنده بود و رییس جمهور وقت ازش تقدیر کرد این جرکات را انجام ندادند؟ زنده اش جاسوس نبود؟ مرده اش هست؟ چه ضرری برای کسی داره که اصفهان دفن بشه و ما هم به وصیت اون بیجاره و قولی که ریس جمهور محبوب و عزیز خودتون در دوره قیل بهش داده پابند بمونیم؟
  • من A1 ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    9 0
    انصافا این شخصیت از خیلی از ما ها ایرانی تره . حقشه در ایران دفن بشه .
  • ت ح GB ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    10 0
    باعث افتخاره خدمتی که این اقا به ایران کرده خیلی و خیلی از خود ایرانی ها نکردن
  • بی نام IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    5 0
    بهترین نظر بین کامنتها این بود که چرا تا چند سال پیش و در زمان زندگی این مرد بزرگ خانه ای قدیمی در اصفهان به قمیت میلیاردی بهش دادند و کسی هیچ اعتراضی نکرد و حال فقط یه قبر کوچک چند مترمربعی بعضی از این تندروها را به واکنش وا داشته که بگن جاسوسه. متاسفانه تو ایران همه چی سیاستزده شده. روحش شاد. دفن او در اصفهان افتخاری است برای ایران و ایرانی
  • بی نام DE ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    8 0
    از 76 میلیون ایرانی 75999999 نفر دوست دارند برند آمریکا، حالا یک آمریکایی خواسته مرده اش بیاد ایران، تو را خدا جلوی جنازش را بگیرید، چون اون یک نفر هم تصمیم می گیره بره آمریکا.
  • بی نام AE ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    7 0
    کریستیبرگ خاننده ای که در ایران هم با گروه آریان در ایران برنامه اجراکرد, صحبت خیلی زیبایی داره , ایشون میگن که اگر از سیاره ای دیگر زمین رو ببینید ,همه انسانها یکشکل هستند, و خیلی خنده دار که در این منظومه به این بزرگی انسانها روی این کره خاکی یکدیگر رو نمیتوانند تحمل کنند, حالا ما مرده همدیگرو نمیتونیم تحمل کنیم, کشور امریکا میلیونها ایرانی رو تو خودش جا داده حالاما مرده یک ملیت دیگر رو نمیتونیم تحمل کنیم؟ بشمارید چندتا ایرانی در امریکا به خاک سپرده شدند؟ مگر نه بخیل بودن در اسلام بد است؟ در همین کشور امارات در قبرستان شیعه ها مجانی قبر میدهند, و همه مردم دنیا بدون پرسیدن ملیت شغل وغیرو, میزارن برن زیر خاک از دست این دنیا و مردمش راحت بشن
  • ایرانی IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    8 44
    کنار زاینده رود نه ولی تو کلیسای ارامنه اصفهان خاکش کنید.
  • آرش EU ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    1 8
    بدون اینکه از یک موضوع اطلاعات کامل بدهید تنها از یک زاویه معرفی کرده و نظرخواهی می کنید این یعنی فضای باز اطلاعات؟ این یعنی احترام به مخاطب؟ شما لااقل ارجاع بدهید به نشریه ایران نامه متعلق به بنیاد اشرف پهلوی در آمریکا که ریچارد فرای از نویسندگانش بود یا نظراتش را درباره مکتب ایرانی درج کنید که بعدا در دولت احمدی نژاد هواخواهانی یافت و امثال مشایی و بقایی مبلغش شدند. انگار که شما در معرفی نوشابه گازدار بدون اینکه مضراتش را توضیح دهید به بچه های دبستانی بگویید : این نوشابه خنک و دلچسب است ، حالا به آن رای می دهید یا خیر؟
    • بی نام IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      5 0
      آرش جان کلی گویی نکن. مثل اینکه خودتم از نظرات آقای فرای اطلاعات درستی نداری. خب عوض سیاه مشق نوشتن و آسمون ریسمون بافتن از احمدی نژاد و بقایی و مشایی یک کلمه بگو نظرات ایشون چی بود؟
  • بی نام IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    46 0
    مردم فرهنگ دوست واقعی ایران حرفی ندارن
  • محسن A1 ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    8 94
    آقای فرای از همان نسل و دوستان آقای آرتور پوپ است که اشیای عتیقه و از جمله الواح هخامنشی را از ایران غارت کردند.
    • بی نام DE ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
      0 0
      شما بگو غارت ولي يكي از كارا اينه كه تخت جمشيد رو با اشياي برده شده به لوور مقايسه كنين يا موزاييك هاي بيشاپور تو ايران به جاي صندلي، پايه ستون تخت جمشيد رو گذاشتن واسه نشستن ملت براي پوشيدن كفششون بعد از نماز ولي اونجا چي؟ من براي اولين بار اونجا ديدم كه نقش برجسته ها رنگي بودن پايان نامه ارشد من درباره موزاييك هاي دوره ساساني بود، توي ايران يه نمونش هست كه همه سفيده ولي در لوور رنگ ها هنوز هست، پوپ اگه نبود ما چيزي از موزاييك هاي دوره ساساني و بيشاپور نداشتيم، فراي هم خدمت كرد خجالت بكشيد، لااقل اگه غارت كردن باعث ميشن آثارمون شناخته بشن باعث ميشن سالم بمونن نه مثل ايران كه روشون سد ميسازن يا با بلدزر رو آثار باستاني مون مانور ميرن
  • علی A1 ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    35 0
    خداوکیلی حقشه ما ایرانی ها انقدر واسه شناخت خودمون به اندازه این آقا زحمت نکشیدیم
  • پرسپولیس RO ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    40 0
    خاک کنید جسد مرده نباید رو زمین بمونه
  • علی IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    20 3
    دفنش کنیدولی گنبدبرج وبارو برای مرده پرستی درست نکنید
  • مهدي A1 ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    48 1
    سلام....من خودم اهل اصفهان هستم و اشكالي در اين كار نميبينم...اين كار حتي باعث دوستي مردم دو كشور خواهد شد و ديد بدي كه رسانه هاي غربي از ما در ذهن غربي ها ايجاد كرده اند را از بين ميبرد...
  • قاسم مهرعلی تبار IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    8 18
    صلاح کار را خسروان دانند . . . باید از اهلش پرسید به نظرم . . .
  • یسنی IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    40 0
    یکی از اینایی که رفتن شعار داون فرای را نمی شناسند، فقط سارماندهی میشن برن و مخالفت کنن. تفکری که پشت این کارها هست هدفش به زمین زدن دولت هست، وگرنه همین ها وقتی احمدی نژاد از فرای تجلیل کرد بودند و نه تنها شاکی نبودند بلکه ذوق زده هم بودند
    • بی نام A1 ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      0 12
      مثلا شما خیلی فرای رو میشناسی؟؟؟طوری صحبت میکنی که فکر کردم فرای بچه محلتون بوده. ههههه
  • مهدی A1 ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    37 0
    من در مطالبی رو که درباره تاریخ ایران نوشته مطالعه کردم. برای ایران خیلی زحمت کشیده در بیشتر نوشته هاش ایران رو مهد تمدن و انسانیت معرفی کرده. به نظر من باید به وصیتش عمل کنن چون به ایران و ایرانی خیلی خدمت کرده
  • بی نام A1 ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    16 1
    خدارو شکر الان نمیتونه نظرشو رد مورد ایران رسانه ای کنه...
  • اصفهان A1 ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    7 0
    من اصفهانی هستم چطور شد تا اسم یه آمریکایی آمد اصفهان با ارزش شد زاینده رودش مطرح شد .من سلام میکنم به روساي اصفهان و نمایندگانش از کنار زنده رود خشک وجوانان بیکارش از صنعت در گل مانده اش
  • مهدی A1 ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    8 0
    در مورد اتفاقات شهر اصفهان باید نظر اکثریت اعمال شود نه اقلیت تندروها .طبق نظر سنجی های صورت گرفته اکثر مردم موافق دفن فرای در این شهر میباشند .چرا به موافقین به دفن اجازه داده نمیشود مثل مخالفین تجمع کنند ؟
  • بی نام US ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    10 0
    به نظرم ایران به این شخص باید احترام بیشتری بذاره چون اولین نفره که در آمریکا کرسی ایران شناسی در بهترین دانشگاه‌ها تاسیس کرده و در شناساندن ایران به ایران و ایرانی خدمت کرده
  • علیرضا IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    4 0
    باسلام باتشکر جناب آقای ظریف ،بیاد داشته باشیم تجلیل و خاک سپاری دکتر فرای در اصفهان نه به عنوان یک فرد علاقمند به زبان پارسی می باشد بلکه تجلیل از یک خادم فرهنگ کهن پارسی که مبلغی شایسته برای تمدن انسانی و اسلامی دراقصی نقاط جهان در طول عمر شریفش بود می باشد.
  • حمید A1 ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    3 0
    سیاستمداران واساتید دانشگاه واهل قلم با ایجاد یک اتاق فکر تصمیم نهایی بگیرند این مورد درآینده برای روابط ایران وامریکا هم میتونه فرصت باشه وهم چالش
  • بی نام IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    4 0
    بعضي نظرات رو كه خوندم. خجالت كشيدم ... يعني به راستي ما ايراني مدعي فرهنگيم. مسلمان مدعي رافت .. فكر ميكنيد بازتاب ممانعت از خاكسپاري ايشان در بين اهالي فرهنگ و ساير شرقشناسان دنيا چه خواهد بود ؟.. فكر ميكنيد منبعد پايشان را در مراسم ياديود حافظ سعدي شيخ بهايي و و و. ديگر به ايران خواهند گذاشت ؟؟؟
  • بی نام IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    4 0
    براي من احساس غرور مياره كه يه بيگانه چجوري مجذوب فرهنگ نياكان من شده مه مي خواد اينجا دفن شه و خمچنين يه تبليغ خوب هم هست كه ديگر اساتيد خارجي رو كنجكاو كنه كه بيشتر در تاريخ ايران و نياكان ما تحقيق كنن اميدوارم كردم هم فرهنگ خودشون رو نشون بدن و آبرو ريزي نشه....
  • ایرانی IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    9 0
    فرض که ایشان جاسوس و قاچاقچی اشیائ عطیقه. الان فقط یه جسده. ایشان این همه تحقیق راجع به ایران و فرهنگ ایرانی انجام دادند. دفن پیکر ایشان حد اقل احترام به ایشان و خانواده ایشان است .
  • مجید IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    12 0
    من یه سوال دارم از اینایی که میگن جاسوس بوده؟ واسه چی این آقا وصیت کرده تو ایران دفن بشه در حالی که یه عمر داشته واسه کشورش اطلاعات جمع میکرده؟ نکنه بعد مرگشم میخواد جاسوسی کنه؟
  • بی نام A1 ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    9 0
    موافقم
  • محمد A1 ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    3 1
    آن مرحوم در ایران دوستی و ایران شناسی از بسیاری از مدعیان و شهروندان ایرانی سرآمد بود . احساسات ایشان پاک و صادقانه بود
  • بی نام IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    10 0
    شخص بزرگی هست باید تو ایران دفن شود
  • اباذر دارآفرين IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    4 10
    اگر پيكر آقاي فراي رو به ايران بيارن منم وصيت ميكنم كه من رو در وال استريت دفن كنن :
  • هما IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    9 0
    بايد وقتي زنده بود به او مي فهمانديم دفن در اين مكان امكان بذير نيست اما اين كارنشده بس بهتر است به وصيت او عمل كنيم
  • اکرم حسینی IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    7 2
    ایا دفن یک نفر اینقدر بحث داره
  • حسن A1 ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    3 0
    دفن این اندیشمند و ایرانشناس بزرگ بین المللی در ایران از نظر فرهنگی و علمی برای کشور ما بسیار حائز اهمیت است . این مرحوم شخصیت بسیار بزرگی بوده است و حق فراوانی بر گردن ما دارد .خدایش رحمت کند . او وصیت کرده است در کنار زاینده رود دفن شود ما نباید کاری کنیم وصیت این بنده خدا که اجرایش لازم است ، با مشکل روبرو شود . کاش این مرد بزرگ در شوش دفن می شد .
  • سجاد جنوب IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    5 0
    روزي اصفهان مهد تمدن و تساهل ايراني بوده در زمان صفويه مسيحيان از همه دنيا ارزوي زندگي در اصفهان را داشتند اصفهان هميشه مظهر علم وتمدن بوده حالا ببينيد چه بر سر اين شهر امده
  • بی نام A1 ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    4 0
    اینها که مخالف بودن باید همون زمان که اقای فرای وصیت کرد ابراز وجود میکردن باعث تاسفه که افرادی با بیشترین ادعای دینداری نمی فهمند با نگه داشتن جسدروی زمین برای بیش از ۱۵روز اون هم وقتی به این فرد از طرف شخص دوم یک مملکت قبلا قول داده شده بوده دارن ۲ گناه بزرگ مرتکب میشن نمیدونم انگار نهج البلاغة وقران برخی با مال بقیه فرق داره که این طور رفتارهای خالی از انسانیت ومردانگی رو به پای دینداری خود میگذارند؟
  • بی نام A1 ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    4 0
    این موضوع پیش از آنکه سیاسی تلقی شود،فرهنگی است. امید که اهل اصفهان ایشان را بیشتر بشناسند، ترجمه چند کتاب ایشان به فارسی در سالهای دور و نزدیک انجام گرفته، و همین بس که پژوهشگرانی چون فرای و پوپ اصفهان را موطن خویش قلمداد کنند.
  • بابا IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    1 39
    بابا جان این امریکایی های بد جنس مرده شون هم برای مملکت ما درد سر درست می کنه امان از زنده ها
    • رضا IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      23 1
      تا اینجاش که خودمون درد سر درست کردیم برا خودمون. دردسرای ما هیچ ربطی به امریکا و کشورای دیگه نداره عزیزم
    • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
      3 0
      عقل ِ سلیم میگه یه مرده نمیتونه جاسوسی کنه
  • بی نام A1 ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    6 1
    خبرآنلاین زودتر نظرسنجیت رو تموم کن. در دفن میت باید شتاب کرد. بابا جان اینقدر تو سر و کله هم نزنین و وقت رو تلف نکنین. جنازه بو میگیرها. حالا از ما گفتن.
  • بی نام A1 ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    3 2
    حیف که فرای یادش رفت که دیگه رودی از زاینده نمونده
  • صمد آقا A1 ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    2 32
    وقتی جاسوس بوده یعنی به ابن آب و خاک خیانت کرده لذا نباید به وصیت نامه ش اهمیت داد و لیاقت خلک سپاری در این سرزمین کهن و پاک رو نداره.
  • بی نام A1 ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    4 2
    اصلا فرض کنیم جرج بوش بخواهد در ایران دفن بشوند. حتی این درخواست هم که نشان دهنده جذابیت فرهنک و تمدن ایران برای دوستان و دشمنان این کشور است باعث مباحات است و قابل اجرا. حتی باید برایشان آرامگاهی هم ساخت.
    • بی نام A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
      0 0
      بی نام جان این بذل و بخششت من رو کشته. میخوای جرج بوش رو اصلا در صحن رضوی دفن کنیم؟؟؟؟؟شما فقط امر بفرمایید. هههههههههههه
  • توران IR ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    7 1
    چرا اجازه داده شد عده قليلي در اصفهان دست به تخريب بزنند و ابرو و وجهه ايراني ها را از بين ببرند ؟ من واقعا خجالت زده ام از اين رفتار و مقصر دولت را مي دانم كه با اين افراد نمي تواند يا نمي خواهد برخورد كند و باعث دلگيري اكثريت مردم از خود مي شود
  • شاهبداغی EU ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    9 0
    اگر برای شناسای فرهنگ ایران تلاش کرده اند چه اشکالی دارد که به خواسته اش توجه بشود؟
  • کورش A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    3 0
    به نظر من احترام به شخصیت افرادی که به ما و فرهنگ ما احترام میگذارند در حقیقت نشان از فرهنگ غنی ماست پس شایسته است که نظر ایشان تامین و به وصیت عمل شود.
  • بی نام IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 8
    رحمت خدا بر همه دانشمندان تاریخ بنده برای این فرد محترم که خدایش بیامرزد احترام زیادی قائلم ولی به نظرم این کار در صورتی صحیح است که اولا ایشان در قبرستان اصفهان دفن شوند و نه کنار زاینده رود و ثانیا" هزینه انتقال جسد را دولت آمریکا بر عهده بگیرد.
  • کسری IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    3 0
    ادمهایی که با دفن فای مخالف هستن متاسفانه از کمبود سواد رنج میبرن چون نمیدان امثال پوپ و فرای چه خدماتی از نظر شناسندن فرهنگ و تاریخ ایران در جهان انجام داده اند که امثال شما ها یک هزارم انرا نه انجام داده اید و نه توانش را دارید پس به ایشان به عنوان یک استاد ایرانشناس باید نهایت احترام را گذاشت که ایران را به وطنش ترجیح داد و باعث افتخار هر ایرانی است
  • بی نام EU ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    2 1
    یه روز هم فرصت بدن موافق ها بیا ن بیرون و نظر بدن . 200 نفر ادم با نماینده های که فقط 5 درصد رای مردم رو دارن که نمیشه برای یه استان تصمیم گرفت . چرا اینقدر شلو غش میکنید ؟
  • بی نام IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    4 0
    بزارین اینجا دفن بشه چی میشه بابا اخه...؟؟؟؟ شاید اینطوری رابطه ما با امریکا به حالت عادی برگرده البته میدونم تندروها نمیزارند
  • بی نام IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    1 0
    البته. باید به این بیشتر به عنوان فرصت نگاه کرد تا تهدید.
  • ستارخان A1 ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    3 1
    اون عقب افتاده هایی که مخالفت میکنن می خوان مردم اصفهان رو متحجر نشون بدن اما من با اینکه اصفهانی نیستم میدونم که اصفهانی ها انسان های شریفی هستند . اینها مشکلشون با جسد یک مرد نیست اینها با نفس ایران دوستی مشکل دارن....زنده باد ایران و زنده باد تاریخ ایران.و در واقع تعداد رای هایی که در این سایت به نظرات داده شده نشانگر مهر مردم ایران به دانشمند عزیز فرای هست.
  • داود A1 ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    0 0
    اگر باتوجه به وصیتی که شده ،اجازه دفن درایران راندهند دردنیا وآخرت باید جوابگو باشیم چراکه این شخص نه قاتل بوده ونه درحق کسی که معلوم باشد ظلمی انجام داده .وزمین ازآن همه انسانهاست که خداوند آفریده که باوصیت خود دوست دارند درآن محل دفن شوند،از نظر من بلامانع است .
  • بی نام A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    2 0
    اینک اما عده ای که جز خودشان ، کس دیگری را قبول ندارند و می کوشند در اقلیت بودنشان را با فریاد کشیدن و سر و صدا راه انداختن جبران کنند ، یکی از زشت ترین کارهای ممکن را انجام می دهند تا چهره ایران و مردم ایران را در جهان ، کریه و بدمنظر جلوه دهند. حمله به آرامگاه دو استاد خارجی ایران شناسی که از انها جز استخوان هایی در زیر خاک باقی نمانده است و تلاش برای جلوگیری از دفن یک ایران شناس در ایران بر اساس وصیت نامه اش به گونه ای که مدت هاست که جسد فرای در سردخانه مانده است هرگز با فرهنگ اصیل ایرانی و آموزه های اسلامی سازگار نیست.
  • بی نام A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    2 1
    به نظر من چون ما لیاقت ایشان را نداریم بهتر است ایشان در دیار رودکی تاجیکستان یا در دیار زرتشت و خواجه عبدالله انصاری افغانستان دفن شوند. البته به عنوان یک شیرازی ترجیح می دهم ایشان در نارنجستان قوام دفن شوند تا هر بار برای ایشان هم طلب رحمت کنیم.
  • علی PL ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    1 0
    کتاب میراث باستانی ایران اثر فرای که منبع خوبی برای دانشجویان وعلاقمندان به تاریخ ایران است حداقل به خاطر این یک کتاب و به پاس زحمتی که برای آن کشیده است به این مشت استخوان کاری نداشته باشید...توصیه می شود که مخالفان حتی برای لحظه خودشان را جای نویسنده کتاب بگذارند تا ببینند که نوشتن وجمع آوری آن همه منبع و ماخذ کار آسانی نیست و قابل احترام است کسی که مخالف است و باور ندارد حداقل یک بار از روی آن کتاب قطور فقط مشق بنویسد تا قدر مولف را بداند ومتوجه شود که چه زحمتی کشیده است ضمنا با کمی آینده نگری در آینده می تواند یکی از هزاران جاذبه جذب توریست به اصفهان باشد. بنابر این کار عاقلان آن است که به عنوان فرصت به این قضیه نگاه کرد نه تهدید
  • بی نام IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 1
    ایرانشناسی که ایرانی هارو نشناخت سر از خاک بردار ودوباره شروع کن
  • mahmood A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 1
    سفیر ایران در سازمان ملل ÷ذیرفته نمی شود چون آمریکا نمیخواهد اصلا به آمریکا چه ربطی دارد که در امور سازمان ملل دخالت می کند. با احترام به همه دانشمندان تا وقتی که آمریکا اینگونه اقداماتی را اناجم می دهد دفن یک آمریکایی هر چند دانشمند در کنار یکی از سبملهای ایران به صلاح نیست
  • حمید IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
    0 0
    ایشان یک ایران شناس واقعی بوده.اگر کسی هم مخالف دفن ایشان است به هیچوجه نبایدتوهین کند.وباید دلیلش را بگوید.به نظر من این یک فرصت کمیاب است که امکان داردهیچگاه تکرار نشود.پس بیاید این فرصت را از دست ندهیم که باعث افسوس میشود
  • فاطمه A1 ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    حالا که تماینده مردم اصفهان نمیذاره بیارینش خرم اباد دفنش کنید خرم اباد که تمدنش هفت هزار ساله است خودم خونمو میفروشم و براش ارامگاه میسازم قدمش رو چشمام