ایسنا نوشت:

قائم مقام وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در امور بین‌الملل به اعلام آخرین آمار درخصوص کودکان کار در جهان پرداخت و گفت:‌ در سال ۲۰۰۰ بیش از ۲۶۵ میلیون کودک کار در جهان وجود داشت که این آمار در سال ۲۰۱۰ به ۱۶۰ میلیون نفر رسیده و برای ما بسیار نگران کننده است.

دکتر محمدتقی حسینی در دومین جلسه شورای ساماندهی کودکان کار و خیابان که روز سه‌شنبه در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، با بیان اینکه موضوع کودکان کار وخیابان دارای ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است، اظهار کرد: این موضوع مورد توجه محافل بین‌المللی نیز قرار دارد و امروز بسیاری از کشورهای در حال گذار گرفتار این مساله هستند.

وی ادامه داد:‌ در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دارای اقتصاد متوسط، جمعیت‌های فقیر شکل گرفته که کودکان کار نیز از جمله آن‌ها هستند.

قائم مقام وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در امور بین الملل با اشاره به شکل گیری کمپین بین‌المللی کودکان کار و خیابان اظهار کرد:‌ در سال ۲۰۰۰ بیش از ۲۶۵ میلیون کودک کار در جهان وجود داشت که این آمار در سال ۲۰۱۰ به ۱۶۰میلیون نفر کاهش یافت، اما هنوز هم آمار نگران کننده‌ایست.

به گفته حسینی، واقعه نگران کننده در این خصوص این است که از این تعداد ۸۵ میلیون کودک در جهان کارهای بسیار سخت انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه به علت حساس و فراگیر بودن این موضوع کنفرانس‌های مختلفی در دستورکار سازمان‌های جهانی قرار گرفت، اظهار کرد: آخرین کنفرانس مربوط به کودکان کار و خیابان در مهر ماه سال گذشته برگزار شد و طی آن ابعاد مختلف این پدیده مورد بررسی قرار گرفت. تاکید این کنفرانس آن بود که کشورها به کنوانسیون ۱۸۲ بپیوندند و مقررات و سیاست‌های خود را به منظور کاهش آمار کودکان کار تنظیم کنند.

قائم مقام وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در امور بین الملل با بیان اینکه در حال حاضر سیاست‌های اجرایی مربوط به این امر در کشور در حال پیگیری است و همگرایی میان قوای مقننه، مجریه و قضائیه در این خصوص ایجاد شده است، گفت:‌ البته هنوز مشکلاتی پیش روست و نیازمند عزم ملی هستیم. لازم است رهیافت‌های مختلف را در این زمینه مورد توجه قرار دهیم.

حسینی افزود:‌ اکنون اقدامات مختلفی در کشور در نهادهای مختلف صورت پذیرفته که از جمله آن می‌توان به فعالیت‌های مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در وزارت دادگستری اشاره کرد.

وی با تصریح اینکه نیازمند تمرکز در عملکرد و انسجام هستیم تا بتوانیم سیاست‌ها را به گونه‌ای تدوین کنیم که هم‌افزایی داشته باشند، اظهار کرد:‌ همچنین لازم است ضمن استفاده از تجربیات موفق بین‌المللی، تجربیات و دستاوردهای خود را در عرصه بین‌الملل به نمایش بگذاریم.

 

تشریح برنامه‌های دولت از زبان وزیر کار

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از برنامه‌ریزی برای حمایت‌های بیمه‌ای، آموزشی و نگهداری کودکان کار و خیابان در آینده نزدیک خبر داد و اظهار کرد: برای آن دسته از کودکان که در سنین پایین هستند، تصمیم در آموزش و پرورش و برای آن دسته که در سنین بالا قرار دارند، حرفه آموزی در مراکز فنی و حرفه‌ای را درنظر داریم.

دکتر علی ربیعی در حاشیه دومین جلسه شورای ساماندهی کودکان کار و خیابان که در وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، با بیان اینکه مشکل نخست ما برای ساماندهی کودکان کار و خیابان در دست نداشتن اطلاعات آماری دقیق است، اظهار کرد:‌ تشکیل شورای عالی کودکان کار و خیابان مصوبه هیأت وزیران را در سال ۸۴ دریافت کرده بود اما طی ۸ سال گذشته جلسه‌ای در این خصوص تشکیل نشد.

وی اضافه کرد: فعالیت‌هایی که طی این سال‌ها برای کودکان کار و خیابان انجام می‌شد از سوی دستگاه‌های مختلف و براساس اولویت‌های خود آن‌ها صورت می‌پذیرفت. در واقع علی رغم اینکه شورای عالی مکلف بود دستگاه‌های اجرایی ذیربط را دورهم جمع کرده و سیاست‌های اجرایی مشخص را ابلاغ کند، اما فعالیت‌ها متفرقه و پراکنده بودند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مقرر شد مطالعات پیشین صورت پذیرفته در دستگاه‌های مختلف در حیطه کودکان کار و خیابان جمع آوری شده و مبنای کار قرار بگیرد، افزود: در واقع این مطالعات، مطالعات خوبی بودند و آن‌ها را در این جلسه مرور کردیم و واقعیت کار کودکان ترسیم شد.

ربیعی با بیان اینکه بخش کودکان کار و خیابان دو دسته هستند اظهار کرد:‌ گروه اول کودکانی هستند که به علت شرایط اقتصادی نابسامان خانواده‌هایشان ناچار می‌شوند کار کنند، اما گروه دوم مورد سواستفاده برخی افراد سودجو قرار می‌گیرند که در این خصوص برنامه‌هایی داریم برای شناسایی این افراد و برخورد نیروی انتظامی با آن‌ها تا کودکان آسیب دیده را به سرعت تحت حمایت قرار دهیم.

وی از انجام برنامه‌ریزی برای حمایت‌های بیمه‌ای آموزشی و نگهداری کودکان کار و خیابان در آینده نزدیک خبر داد و اظهار کرد: برای آن دسته از کودکان که در سنین پایین هستند تصمیم در آموزش و پرورش و برای آن دسته که در سنین بالا قرار دارند حرفه آموزی در مراکز فنی و حرفه‌ای را درنظر داریم.

وی افزود:‌ همچنین آن دسته از کودکان کار که دچار آسیب‌های روحی شده‌اند تحت مشاوره‌های روانی قرار می‌گیرند. برای نگهداری از کودکانی که خانواده ندارند نیز در حال برنامه‌ریزی هستیم.

ربیعی در ادامه از بازنگری آیین نامه شورای ساماندهی کودکان کار و خیابان در سال 84 خبر داد و اظهار کرد:‌ در گام بعدی وظایف اجرایی دستگاه‌های ذیربط را مشخص می‌کنیم. سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت، هلال احمر، کمیته امداد امام خمینی،‌ وزارت کشور،‌ وزارت آموزش و پرورش و شهرداری‌ها نقش مهمی در ساماندهی دهی کودکان کار دارند. تفکیک کردن وظایف این دستگاه ها در دستور کار جلسه بعدی شورا قرار دارد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه باید کرد تا این کودکان مجددا به چرخه کار در خیابان بازنگردند؟ گفت: باید منشا کودکان خیابانی را پیدا کنیم و برروی اصلاح ساختار خانواده‌های آنها تمرکز کنیم. عده‌ای از کودکان کار هستند که صبح‌ها در خیابان به سر می‌برند و شب‌ها به خانه می‌روند. برای این گروه حمایت از خانواده‌ها در اولویت است، اما گروه دیگری هستند که البته تعدادشان کم است و در خیابان زندگی می‌کنند و خانه‌ای ندارد. ما آنها را در مراکز خود نگهداری خواهیم کرد.همچنین ترجیح ما این است که کودکان فراری از خانه هایشان را نیز به کانون خانواده بازگردانیم و تفکر خانواده را اصلاح کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه درباره آمار مربوط به کودکان کار و خیابان در ایران اظهار کرد:‌ آمارهای مختلف و بعضا غلوآمیزی در این خصوص بیان می‌شود. به عنوان مثال یک آمار بین المللی آمده بود که نیمی از جمعیت فعال کاری ایران را کودکان کار و خیابان تشکیل می‌دهند در حالی که این یک سیاه نمایی است و واقعیت ندارد.

وی در ادامه به ورود خیرین برای حمایت این کودکان تاکید و اظهار کرد:‌ حتما افرادی در جامعه هستند که روح خیر جمعی در نهاد آنها دمیده شده است و در این امور مشارکت می‌کنند.

ربیعی ادامه داد: در همین راستا می‌توانیم از دریافت یارانه انصراف دهیم و یا به عبارتی آن را هدیه کنیم تا صرفه جویی ناشی از آن برای نگهداری کودکان و تحصیل آنها اختصاص یابد. ما باید فرایند اهدا یارانه را تحت عنوان فرهنگ اهدا ترویج کنیم.

وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی افزود: در حال حاضر درآمد ناشی از انصراف مردم از یارانه‌ها به 5 بخش سلامت، بیمه و درمان، اشتغال، محیط زیست، حمل و نقل و امنیت غذایی اختصاص می‌یابد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان یارانه را به طور مشخص برای یکی از این بخش‌ها هدیه کرد؟ گفت:‌ شاید بعد از ثبت نام اولیه عده‌ای بتوانند با عنوان مشخص مثلا برای محیط زیست یا برای سلامت یارانه خود را اهدا و از دریافت آن انصراف دهند که باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =