پول یارانه های نقدی کجا هزینه شود؟/ لیلاز: دولت بهداشت را توسعه دهد

اگر بودجه مازادی به ارزش 5 هزار میلیارد تومان به بخش بهداشت داده شود. به یکباره درصد مطلوبیت در این حوزه افزایش می یابد.

رئیس جمهور در آخرین گفت و گوی خود با مردم اشاره کرد که منابع حاصل از صرفه جویی در پرداخت یارنه نقدی به مردم و همچنین درآمدهای حاصل از افزایش قیمت سوخت را در حوزه های مختلف مانند تولید و کشاورزی سرمایه گذاری می کنند.

تحلیلگران اقتصادی براین باورند که این منابع می تواند به سمت تولید هدایت شود. سعید لیلاز هم چنین اعتقادی دارد. او  به دولت توصیه می کند تا به بخش بهداشت و تولید توجه ویژه داشته باشد.

سعید لیلاز در گفت و گو با خبرآنلاین در این رابطه گفت: آنچه مهم است و دولت آقای روحانی با آن مواجه خواهد بود، استفاده مطلوب و عینی از این مبالغ به نفع رفاه عمومی است. به عنوان مثال تزریق تعداد مشخصی اتوبوس و مینی بوس به ناوگان حمل و نقل عمومی به طور سالانه؛ نوسازی 5 بیمارستان در طول یک سال و یا افزایش سالانه 10 درصدی سهم بیمه در پرداخت هزینه خدمات درمانی تا رسیده به نقطه مطلوب، می تواند اقداماتی باشد که دولت از محل اصلاح روش پرداخت یارانه به طور محسوس به نفع عموم، پیش ببرد. با این حساب چالش بعدی دولت کارآمدی در این بخش است. تاکنون دولت در روشی که برای تغییر مسیر یارانه و جلوگیری از خونریزی بزرگ ناشی از کسری 15 هزار میلیارد تومانی در هر سال، به کار بسته است، صحیح عمل کرده است. امید می رود که در گام بعد نیز کارآمدی خود را نشان دهد تا اصلاح امور با سرعت بیشتری پیش برود.

وی بیان داشت: مجموع هزینه در بخش بهداشت در سال 93 در مجموع بخش های بخش دولتی و خصوصی، حدود 60 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. اگر بودجه مازادی به ارزش 5 هزار میلیارد تومان به این بخش داده شود. به یکباره درصد مطلوبیت منایع اضافه خواهد شد بسیار اثرگذار خواهد بود. به عنوان مثال اگر این مبلغ فقط در بخش احیای بیمارستان های دولتی تمرکز یابد، طی مدت کوتاهی چهره بیمارستان های دولتی به کلی تغییر می کند. در واقع می توان گفت پس از اصلاح رویه پرداخت یارانه نقدی و صرفه جویی در این بخش گام دوم برای دولت آغاز می شود. از این مرحله به بعد میزان کارآمدی دولت مسئله کلیدی خواهد بود. باید دید آیا دولت می تواند صرفه جویی یارانه ای را مستقیما به رفاه تبدیل کند تا مردم به موقع نتایج آن را ببینند؟ تجربه های قبلی نشان داده است که دولت ها در نیمه دوم و پس از طرح شعار گران کردن برای رفاه، ناموفق بوده اند.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 352368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =