نگرانی تازه برای دولت: واسطه گران کرایه خانه را گران می کنند

درحالی که دولت قصد کنترل قیمت ها در بازار مسکن را دارد ولی گزارش های میدانی نشان می دهد کرایه خانه در برخی نقاط شهر تهران افزایش یافته است.

احسانی میزانی:  این اطلاعات درحالی منتشر می شود که قیمت خرید اوراق حق تقدم مسکن طی 6  ماه گذشته 121 درصد افزایش داشته است. در همین دوره زمانی تعداد معاملات مسکن بیش از 23 درصد کاهش داشته است. این اطلاعات نشان می دهد که بخشی از خرید و فروش اوراق حق تقدم مسکن، رابطه مستقیمی با بازار ندارد چراکه در صورت انتقال این اوراق به بازار، تعداد معاملات نیز افزایش می یافت.

در حال حاضر قیمت اوراق حق تقدم خرید وام مسکن به عدد 84 هزار تومان رسیده است.  قیمت همین اوراق هفته گذشته تنها 71 هزار تومان بود. در صورتی که افزایش خرید اوراق حق تقدم مسکن با رشد تعداد معاملات همراه شود، رونق بازار مسکن را به همراه می آورد ولی در حال  حاضر به نظر می رسد که بازار مسکن در رکود قرار دارد و قیمت اوراق هم برخلاف روند معاملات صعودی شده است.

در همین حال برخی خبرگزاری های کشور گزارش داده اند که قیمت اجاره و خرید و فروش مسکن در تهران افزایش یافته است. از سوی دیگر گزارش بانک مرکزی تایید می کند که تورم 70 درصدی بخش مسکن در سال 91 در اسفند سال 92 تنها به 7 درصد رسیده است. با این حال کاهش 20 درصدی قیمت مسکن طی سال گذشته هنوز مردم را مجاب به خرید نکرده است. با این وجود طی دو هفته گذشته انبوه سازان مسکن تلاش کرده اند با ارائه هشدارهایی به مردم، آنها را به سمت خرید مسکن هدایت کنند. استفاده از صفت هایی همچون وقوع «سونامی» در قیمت مسکن نیز به همین دلیل صورت می گیرد. با این حال بررسی های خبرآنلاین نشان می دهد قیمت کرایه خانه در تهران با رشد قابل توجهی مواجه شده است. برخی گمانه زنی ها نشان می دهد فعالیت واسطه گران و سازندگان مسکن طی روزهای گذشته دلیل اصلی رشد قیمت ملک بوده است.

 

نام منطقه

هزینه رهن کامل برای خانه های تا 50 متر

شاهین شمالی

47 میلیون تومان

سبلان شمالی

44 میلیون تومان

سعادت آباد

68 میلیون تومان

شریعتی

50 میلیون تومان

فلکه صادقیه

47 میلیون تومان

 

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 353116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    17 6
    کرایه چطور افزایش پیدا نکنه؟ همه چیز گرون شده بعضی آدما تنها درآمدشون کرایه خونه س. سود بانکی کم شد و دلار گرون شده و ارزش پول پایین اومد آیا انتظار دارید فقط ارزش ملک پایین بیاد؟
  • بی نام A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    10 2
    نه داداش ارزش ریال پایین اومده حدود 10 درصد
  • بی نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    18 0
    وضع اقتصادی اونقدر نابسامان است که تا مردم را ول می کنی می رن سراغ دلالی
  • امیراسد IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    13 0
    ساعت خواب چندین ساله که مردم میگن کیا مقصر اصلی گرانیها هستند توصیه می کنم به یک متخصص گوش مراجعه فرمایند
  • بی نام A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    19 4
    علت مشكلات مسكن بر ‌ميگردد به مشاوران املاك مسكن، اين افراد نه تخصص و نه سواد دارند ،‌ وزارت صنعت ،‌معدن و تجارت هيچگونه كنترلي روي اين صنف نمي‌تواند داشته باشد چرا كه به دليل درآمد بسيار زياد از مغازه هاي سوپرماركتي بيشتر شده است ،‌ اين امور بايد از دست اين افراد سود جو دلال منفك و به دفاتر ثبت و اسناد محول گردد.
    • بی نام A1 ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
      1 0
      احسنت
  • بی نام IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    7 7
    گراني مسكن؟ آخه تا كي؟ تا چقدر؟‌ تا چه ميزان؟ مگه باز هم جا داره؟ اصلا مگه بيشتر از اين هم ممكنه؟
  • رجایی A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    تا زمانی که قیمت زمین را بسته به نوع منطقه دولت تعیین نکند و قیمت زمین بر تعداد واحدها تقسیم نشود شک نکنید که هیچ چیز درست نمیشود و منتظر روزهای بدتر هم باید بود.تنها کاری که شاخ این غول را میشکند و این مشکل را برای همیشه حل میکند همین تقسیم قیمت زمین به تعداد واحدهاست