ایسنا نوشت:

معاون ساماندهی امور جوانان وزیر ورزش و جوانان گفت: «متأسفانه ارتباط دختران و پسران نسبت به ۳۰ سال گذشته سه برابر شده و زمان شروع رابطه به دوران تحصیلی راهنمایی و نوع رابطه ازعاطفی به جنسی رسیده و ارتباط هم‌زمان با چند نفر زیاد شده است.»

دکتر محمود گلزاری که روز یکشنبه در هفتمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان در دانشگاه صنعتی اصفهان سخن می‌گفت، همچنین با بیان اینکه دوستی و رابطه با جنس مخالف از مشکلات و مسائل متعددی است که وجود دارد، اظهار کرد: از ۳۰ سال پیش که در برنامه جُنگ جوان رادیو به عنوان کارشناس فعالیت می‌کردم با این مسأله آشنایی دارم. در آن برنامه از مخاطبان درخواست می‌شد تا با ارسال نامه مسائل خود را در زمینه جوانان با ما در میان بگذارند، اما هنگامی که با مشکلات آن‌ها در زمینه رابطه با جنس مخالف روبرو می‌شدیم، به عنوان روانشناس نمی‌دانستم با آن‌ها چگونه برخورد کنم؛ زیرا در کتاب‌های روانشناسی و مقاله‌ها چیزی پیدا نمی‌کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که محتوای نامه‌ها را تحلیل و بررسی کنیم.

گلزاری با بیان اینکه ۸۵ درصد از نامه‌ها از دختران ۱۴ تا ۲۵ ساله و ۱۵ درصد آن‌ها توسط پسران ۱۴ تا ۱۸ ساله ارسال شده بود افزود" پس از طبقه‌بندی آن‌ها، جرأت پیدا کردم و پیامدهای منفی به دست آمده از بررسی‌ها را در رادیو خواندم.

وی در ادامه با بیان اینکه در آن زمان استقبال زیادی از این برنامه شد، اضافه کرد: در مجله «رشد معلم» با نوشتن مقاله‌ای به نام «عشق آتشین» مسائل ارتباط با جنس مخالف را تحلیل کردم، اما بر ضد من سخنان بسیاری گفته شد و وزیر آموزش و پرورش که در آن زمان آقای نجفی بود، برای ادای توضیحات من را فراخواند.

معاون وزیر ورزش و جوانان همچنین با اشاره به اینکه پس از ارائه توضیحات به مسئولان وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم تصمیم گرفته شد تا در این زمینه و در این موضوع تحقیق شود، گفت: در این سال‌ها بیش از ۴۰ پایان‌نامه و مقالات زیادی در این زمینه نوشته شده است.

گلزاری با بیان اینکه براساس گزارش‌های آموزش و پرورش ۴۰ درصد از دانش‌آموزان رابطه با جنس مخالف را از ۱۴ سالگی شروع کرده‌اند، اضافه کرد: تا کنون با این مسأله به دو صورت برخورد شده است. یکی توضیح خواستن از کارشناسان و ارائه راهکار توسط آن‌ها و دیگری راهی که دولت قبل در پیش گرفت؛ در یک جلسه خصوصی هم که به عنوان سخنران با کارشناسان حوزه و بهزیستی داشتم، یک خبرنگار بدون اطلاع من و بدون هماهنگی آن جلسه را پخش کرد، در نتیجه من را تهدید و از من شکایت کردند.

این روانشناس بالینی در ادامه با بیان اینکه وزیر آموزش و پروش برخورد درستی با من نداشت، افزود: من نامه‌ای به وزیر نوشتم و گفتم ۲۰ سال پیش که در حال تحقیق در این مسائل بودیم، شما کجا بودید؟!

آمار ناراحت‌کننده رابطه با جنس مخالف در مدارس

گلزاری در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه در سال گذشته با پخش هفت هزار پرسشنامه آمار ناراحت‌کننده‌ای در مدارس به دست آوردیم، گفت: نمی‌خواهم آمار را اعلام کنم، اما باید مسأئل مربوط به رابطه با جنس مخالف را به مدیران و پدر و مادران آموزش دهیم.

وی با اشاره به اینکه جای آن نیست که چشم خود را بر واقعیت‌ها ببندیم، تصریح کرد: مدیران جامعه و دلسوزان نظام باید از دستاوردهای روانشناسان و مشاوران در این زمینه استفاده کنند.

معاون وزیر ورزش و جوانان همچنین با بیان اینکه دوستی برای روانشناسان «عادی» است نه «حلال» ادامه داد: دوستی پسر و دختر چند دوره دارد و در کودکی به هم نزدیکند، ولی در دبستان فاصله زیادی می‌گیرند، اما با شروع سن بلوغ و نوجوانی، به صورت خدادادی به هم نزدیک می‌شوند. این اتفاق مانند تغییرات دوران بلوغ که در قد و وزن و هوش و استعداد حاصل می‌شود طبیعی است.

گلزاری با اشاره به نگاه دین در این زمینه افزود: اگر از نگاه دینی نیز استفاده کنیم، همان خدایی که در دوران دبستان پسران و دختران را از هم دور می‌کند، در دوران نوجوانی آن‌ها را به هم نزدیک می‌کند.

وی با بیان اینکه این نزدیکی یک میل طبیعی است و نباید آن را سرکوب کرد، این سؤال را مطرح کرد که باید چه کار کنیم و ادامه داد: عده‌ای اصلاً وارد این مسأله نمی‌شوند و عده‌ای نیز آن را نشانه مدرنیته می‌دانند که هر دو نگاه اشتباه است.

این روانشناس بالینی با بیان دیدگاه دانشگاهیان، خاطرنشان کرد: دانشگاهیان نه حرف‌های متجددانه را قبول دارند و نه تقابل و نه منع را، بلکه معتقدند این موضوع را باید در سطح کارشناسی از ابعاد گوناگون همچون بعد دینی و علمی شناخت.

وی از الگوی غربی هم انتقاد کرد و گفت: در الگوی غرب به پدر و مادر توصیه می‌شود فرزندان خود را از سن ۱۳ تا ۱۷ سالگی راهنمایی کنند تا رابطه آن‌ها با جنس مخالف به رابطه جنسی تبدیل نشود و تنها مراقب این مسأله باشند، اما آمارها نشان می‌دهد که هزاران دختر نوجوان ۱۵ ساله در این سن باردار شده‌اند.

معاون وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: الگوی غرب همچنین وفاداری بعد از ازدواج را ترویج می‌کند و این نیز راه درستی نیست آن‌ها راه را اشتباه رفته‌اند و البته ما نیز نباید راه‌هایی همچون منع و تقابل را در موضوع رابطه با جنس مخالف در پیش بگیریم.

با نوجوانان با زبان علمی ساده صحبت کنیم

گلزاری در بیان راه حل گفت: باید دیدگاه‌ها و پدیده‌ای به نام جنس مخالف را بشناسیم و در سن قبل از دانشگاه جوانان و خانواده‌ها را به ویژه در دوره‌ای که آن‌ها در آموزش و پرورش هستند، آموزش دهیم.

وی با بیان اینکه دختران بیش از پسران تحت تأثیر آموزش قرار می‌گیرند، اظهار کرد: آموزش مستقیم جوانان را فراموش نکنیم. آموزش، احساس گناه و ایجاد ترس نیست، البته بازکردن مسائل بدون هیچ حیا و شرمی هم نیست.

معاون وزیر ورزش و جوانان اضافه کرد: باید با نوجوانان با زبان علمی ساده صحبت کرد و آموزش والدین نیز در نظر گرفته شود. هم‌چنین از آموزش و پرورش نیز می‌خواهیم راه گذشته را در پیش نگیرد و به آموزش نوجوانان بپردازد.

گلزاری به نقش آموزش عالی هم در این زمینه پرداخت و گفت: دانشگاه باید امر آموزش را در نظر بگیرد. البته من در جایی گفتم دانشگاه جای خوبی برای همسریابی است که مرا تخریب کردند. این را ما در نظر داریم و باید داشته باشیم که کسی کنکور امتحان نمی‌دهد که در دانشگاه ازدواج کند، بلکه برای آموزش آمده است.

وی در ادامه با تاکید بر آموزش‌های درست ملاک‌های ازدواج به ویژه به پسران گفت: من معتقدم با آموزش آن‌ها در دانشگاه مدیریت ارتباط با جنس مخالف انجام می‌شود.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 354538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    94 9
    ما آخرش نفهمیدیم که توی سن بلوغ که به صورت خدادادی به هم نزدیک می‌شوندچکار باید بکنیم باهاشون؟
    • بی نام IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
      12 24
      هیچ کار نمی توان کرد. این ها از برکات و الطاف برنامه ها و سریال های بسیار سازنده ی "ماهواره" ویژه ی سن خدادادی بلوغ و سنین پس از بلوغ می باشد. با تشکر
    • بی نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
      10 9
      سریال های بس آموزنده و سازنده ی ماهواره ای ... خدایا این ماهواره را از ملت مگیر ...
    • بی نام A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
      8 3
      این سریالها قبل از این 30 سال وجود نداشت؟ این سریال ها را فقط مردم ایران می بینند؟
  • بی نام A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    96 5
    متاسفانه در ایران بیشتر با این مسائل برخورد پلیسی انجام میشه
  • نام IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    58 6
    بسیاری از بزرگسالان نحوه برخورد با جنس مخالف رو بلد نیستند به بچه ها آموزش بدن؟ این کار خیلی عظیم هست و ابعاد گوناگون فرهنگی اجتماعی اقتصادی جغرافیایی و.... دارد. ولی با لاخره باید از یک جایی شروع کرد ... با دست روی دست گذاشتن کار درست نمیشه ... فکر آموزش غیر مستقیم نحوه رفتار با جنس مقابل اولین قدم باشد...
  • روان شناس تربیتی A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    88 10
    خیلی دیر به این نتیجه رسیدید خیلی دیر اعلام کردید خیلی دیر پذیرفتید که رابطه دختر و پسر کاملا طبیعی هست و خلافش نباید عمل کرد چون نتیجه میشه همین که می بینید.رابطه عاطفی و اجتماعی تبدیل میشه به رابطه جنسی که هیچ جای دنیا مورد پذیرش نیست. با این حال امیدورام به نظر روان شناسان و متخصصین توجه بشه و بیشتر از این جامعه رو با مشکلات مواجه نکرد
  • سعید A1 ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    14 3
    فرهنگ ما توان ورود ناگهانی مشکلات سبک زندگی غربی رو نداشت و بزرگان جامعه تنها به برخورد پلیسی و خشن در این زمینه. دست زدن. و طبق معمول نتیجه نگرفتن معاونت محترم خودتونم خوب میدونین که هر چی هم آموزش بدین تا واقعا راه حل درست حسابی نداشته باشیم پاسخ نمیده دیدگاه قشر مذهبی جامعه که در همل به جز توصیه به صبر کاری نمیکنن عملی نیست و دیدگاه قشری که برای دین ارزش قايل نیست و روابط رو کاملا آزاد میپسنده هم توسط جامعه مورد پذیرش قرار نمیگیره دیدگاه وسط عملی هم با این اوضاع فرهنگی نداریم. نتیجش میشه این
  • مهربان A1 ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    21 5
    متاسفانه از سن متوسطه اول دانش اموزان با کلیپهای جنسی و... اشنا میشوند
  • بی نام RO ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    50 7
    وقتی که همش محدودیت محدودیت محدودیت هست و میخاین هی جنس مخالف رو جدا کنین همینه دیگه1
    • بی نام IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
      12 1
      خیلی جالب است. این محدودیت ها فقط در فامیل و خویشاوندان است که همه همدیگر را نسبتا می شناسند ولی در مورد غریبه ها که هیچ شناختی ندارند و مستقیم از توی خیابان یا شبکه های اجتماعی اکتشاف می شوند، اصلا محدودیت معنا ندارد.
  • سید علی IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    26 22
    من عذر میخوام چون یه معلمم خودم میگم این رابطه بین پسر و پسر وهمچنین بین دختر و دختر هم زیاد شده . و همش واسه خاطره ماهواره و به قولی به خاطر اینه که پدر مادر بالا سر این بچه ها نیست
    • بی نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
      14 3
      فاجعه ...
    • دکتر IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
      26 5
      وقتی راه ارضا یک امر طبیعی بسته باشه و این امور بشدت سرکوب بشن متاسفانه اینجور گرایشات که سهل الوصول تر ه بشدت رواج پیدا میکنه حقیقتی که الان جامعه ما ناباورانه و شدیدا باهاش دست به گریبان شده کاش اجازه میدادن تا یه تحقیق واقعی در اینمورد انجام میشدتا مردم میتونستن به عمق این فاجعه که فقط ناشی ازعملکرد نادرست مسوولین هستش پی ببرن افسوس
    • آیدا A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
      14 4
      کاملا با دکتر موافقم
  • بی نام IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    26 2
    هیچ کاریش نمیتونید بکنید. انگولک میکنید خراب میشه.
  • بی نام A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    13 23
    عدم توجه به ورزش عمومي ، بي بند و باري پدران ومادران و ورود ماهواره و آزادي مطلق آن در خانواده ها و دين گريزي پدرو مادرهاي جوان و به تبع آن جوانان و همچنين عدم الگوي مناسب اخلاقي در جامعه از علل مهم اين اتفاق است و روز به روز بيشتر خواهد شد. بايد قبول كنيم كه جامعه به لحاظ اخلاقي در حال فرو پاشي است و خودمان را به كوچه علي چپ زديم ، جال است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با آن همه بودجه چه كار مثبت و ريشه اي در جامعه تا كنون انجام داده است؟؟؟
    • بی نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
      15 15
      ماهواره واقعا شورش را درآورده است. این طور رفتارها و لباس پوشیدن ها اصلا در میان مردمان عادی کشورهای مقر این شبکه های ماهواره ای رایج نیست و اگر هم این کشورها شبکه های این چنینی داشته باشند، شبکه های رایگان و آزاد نیست که برای همه پخش شود بلکه به صورت کابلی یا اجاره ای تنها برای متقاضیانی که در خواست دیدن این طرز پوشش و رفتار را دارند، ان هم در برابر هزینه ی قابل توجه پخش می شود ضمن این که گردانندگان این شبکه ها اصولا موظف به درج نشان هشدار برای افراد زیر هجده سال در مورد برنامه هایشان هستند. ولی همیت ها همه چیز را رایگان برای نوزاد تا پیر ما پخش می کنند. نتیجه هم همین می شود که صدای همه را درآورده است.
  • بی نام IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    9 13
    به لطف برنامه های آموزنده و سرگرم کننده ماهواره ...
  • بی نام IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
    9 3
    آخرش از هول حلیم با سر می روند توی دیگ.
  • بی نام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
    22 1
    یک عده که مثل ندید بدیدها رفتار می کنند. لااقل اگر از فرهنگ غربی تقلید می کنید، درست تقلید کنید.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    9 0
    نظرات دکتر رو شنیدیم اما نگفتن باید چکار کنیم تا بجه هامون درست تربیت بشن کاش دراین مورد بیشتر ازشون مطلب تهیه کنید
  • حسین IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    10 1
    هر دم از این باغ بلا میرسد
  • بی نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    20 1
    آموزش علمی توسط کارشناسان خبره حتی به صورت کتاب درسی مخصوصاَ به دخترها به دلیل آسیب پذیری بیشتر دخترها نسبت به پسرها نقش کلیدی در کنترل این مسئله دارد تنها با آموزش دینی و عملکردهای سرکوب گرانه نمی توان نسبت به این مسئله فائق آمد .
    • بی نام IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
      7 2
      آفرین.