کیهان در سرمقاله خود نوشت:

چند سال قبل، آمریکا و هم‌پیمانانش در مسیر اعمال تحریمی همه‌جانبه و تاثیرگذار که بتواند در کوتاه‌مدت کشور را با بحران جدی و موثری مواجه کند، به رویکرد «تحریم بنزین» رسیدند آنها می‌دانستند که بخش مهمی از بنزین مصرفی کشور از طریق واردات تامین می‌شود و با توجه به روند تولید خودرو، واردات بنزین مسیر پرشتاب صعودی را طی می‌کند. در حالیکه دشمن درصدد طراحی تحریمی همه‌جانبه و توقف یکباره حمل و نقل داخلی بود، مسئولان وقت با آگاهی از قصد دشمن، با بکار بستن تدابیری این حرکت  و نقشه دشمن را خنثی کردند. آنها از یک سو نظام سهمیه‌بندی بنزین را در مدت کوتاهی عملیاتی کردند و از دیگر سو با بکارگیری ظرفیت‌های خالی برخی پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی بر توان تولید داخلی افزودند، این امر تا آنجا موثر بود که دشمنان ما که تا چند روز قبل از این اقدامات، از تحریم وسیع و عدم فروش بنزین به ایران دم می‌زدند، مفتضح شده و در یک عقب‌نشینی آشکار از آمادگی خود برای فروش بنزین بدون قید و شرط سخن گفتند!
اما اکنون مدتی است بحث جدی واردات بنزین و توقف روند تولید توسط مجتمع‌های پتروشیمی در دستور کار قرار گرفته است! دلیل و بهانه اصلی برای این اقدام، تکیه به ادعای آلودگی هوای شهرهای بزرگ و بخصوص تهران بدلیل آلاینده بودن بنزین‌های پتروشیمی است!
و این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند که بنزین‌های وارداتی به مراتب آلاینده‌تر از بنزین‌های تولید داخل و به ویژه بنزین پتروشیمی‌هاست و نباید به بهانه آلایندگی، بار دیگر کشور را با واردات بی‌رویه و گسترده بنزین، وابسته و نیازمند بیگانگان کرد. چندی پیش رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت کشور اعلام کرده بود: « در سال‌های گذشته 3/5 میلیون لیتر بنزین وارد کشور می‌شد که اخیرا با دستور وزیر نفت به 10 میلیون لیتر افزایش یافته است! این در حالیست که بنزین‌های وارداتی فاقد استانداردهای جهانی است!» نکته نگران‌کننده‌ای که موید این سخنان و اظهارات بسیاری از کارشناسان مبنی بر آلایندگی بنزین خارجی است، حتی آنالیز 4 محموله بنزین وارداتی در نیمه دوم سال 92 و مقایسه آن با 4 محموله تولیدی مجتمع‌های پتروشیمی در اسفند 92 و فروردین 93 به  صراحت از آلایندگی و پائین‌تر بودن کیفیت بنزین وارداتی حکایت دارد.
لازمست در کنار موضوع مهم و حیاتی آلایندگی، برخی موضوعات مهم دیگر را هم در نظر گرفت.
نخست آنکه واردات بنزین در شرایط تحریمی و با استفاده از دلار از کشورهای فروشنده بنزین صورت می‌گیرد و براساس شرایط موجود آن کشورها حاضر به انعقاد قرارداد بلندمدت با ما نبوده و در اصل ما این کالای مهم را بصورت محموله‌ای خریداری می‌کنیم! و این یعنی در حالیکه ما زیر ساخت‌های خود را از دست داده و به واردات بنزین وابسته شده‌ایم، هر روز ممکن است فروش بنزین به ما متوقف شود!
حال آنکه در فرآیند تولید بنزین توسط مجتمع‌های پتروشیمی، دولت نیازی به استفاده از دلار نداشته و موضوع با تامین خوراک پتروشیمی‌ها انجام می‌پذیرد.
نکته دوم، هزینه ناشی از واردات بنزین در شرایط تحریم است. با توجه به گستردگی تحریم به ویژه در حوزه حمل و نقل دریایی، طبیعتا هزینه بیمه و حمل کالا به کشور، به خصوص درباره حمل مشتقات نفتی بصورت نگران‌کننده‌ای افزایش یافته است و این افزایش قیمت یا باید از جیب مصرف‌کننده پرداخت شود و یا در قالب یارانه از بیت‌المال. که در هر دو حالت پذیرفتن خسارتی است که پذیرش آن اجتناب‌ناپذیر نبوده و راه‌های دیگری برای پیشگیری از آن وجود داشته و دارد.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 355149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 41
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین شریعت سیاره ای IR ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    230 4
    به آمارهای دولت قبل و ادعاهاش در مورد آلودگی بنزین وارداتی نمی شه اعتماد کرد
  • هلیا A1 ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    و امروز کیهان و اون رییس طنز پردازش متخصص امور محیط زیست و شناخت الودگیهای بنزینی میشوند .چه شود ؟؟؟ صبحمون رو شاد کردی . افرین .
  • بی نام A1 ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    216 5
    به نظر شما کیهان و کیهانی ها چرا دولت باید همچین اقدامی رو بکنه ؟خود درگیری داره ؟پول اضافه داره ؟این دولتی که الان روی کاره فرقش با دولت قبل فقط در یک چیزه ،اون هم اینه که همه جوانب یک کار رو میسنجه .نمیاد تمام تولید یک پالایشگاه رو تعطیل کنه و فقط بنزین تولید کنه .در ضمن مردم اون هایی که ماشین دارند خودشون بهتر متوجه اکتان بنزینبه سوزی بنزین و کارکرد خودروشون و میزان آلایندگی میشوند .نیازی به هشدارها و انتقاد ها و گیر های الکی و بی پایان شما نیست.
  • امین IR ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    جک گفت باز
  • بی نام A1 ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    کاش کیهان حداقل به همان مباحث سیاسی بسنده میکرد و موارد تخصصی وعلمیتر رو با احتیاط بیشتری چاپ میکرد . به عنوان یک طراح حوزه نفت وپتروشیمی باید عرض کنم که اصولا چیزی به نام بنزین پتروشیمی که سابقا توزیع میشد وجود نداره ودرواقع محصولات پتروشیمی شامل ترکیبات اروماتیک و حلقوی و مشتقات انها به علت دارا بودن ظرفیت حرارتی مشابه بنزین در سطح کشور توزیع میشد تا کمبود بنزین جبران بشه. سرطان زایی بسیار بسیار شدید اینگونه ترکیبات حلقوی بر هیچکس پوشیده نیست جز روزنامه بیطرف و وزین کیهان
  • بی نام A1 ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    این برخی کارشناسان که نام بردی نکنه از خوانندگان کیهان هستند؟
  • سالار IR ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    175 8
    کاظمی معاون وزیرنفت:به واحدهای پتروشیمی، برای تولید بنزین اکتان افزا 90 دلار بیشتر از رقمی که می توانیم از خارج بنزین بخریم پول می دهیم. بصورت دلاری هم می دهیم. از طرفی برخی با جنجال آفرینی می خواهند کار بزرگی که در تهران، کرج و اراک انجام شده است را به محاق ببرند. از اسفند پارسال در این سه شهر فقط بنزین با استاندارد یورو 4 توزیع شده است. کیفیت بنزین تهران، اراک و کرج مطابق با کیفیت بنزین درآمریکا و اروپاست. حاضرم هر کس می خواهد برود تست بگیرد پولش را هم من می دهم.
  • بی نام A1 ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    نوشته ای سر شار از بغض و کینه و با در نظر گرفتن منافع شخصی
    • homa IR ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
      بزن دست قشنگ رو به افتخار مادر عروس
    • بی نام IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
      جناب شریعتمداری این بود نقد منصفانه ای که فرمودید؟
  • بی نام A1 ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    کلا تو گزارش های کیهان کلمات مبهم و حرفهای بی منبع زیاد دیده میشه....
  • بی نام IR ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    کیهان جواب دهد چرا در مدتی که بنزین وارداتی در تهران مصرف می شود هوا اینقدر خوب شده است؟ تصادفی است؟
  • بی نام IR ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    بابا اينا دیگه مطالبشون طنز شده
  • بی نام A1 ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    فکرشو بکنید برای نوشتن این مطالب وزین کلی هم یارانه مطبوعات میگیره
  • بی نام A1 ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    283 4
    عجب رویی داره
  • رضا IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    بابا حاج حسين انصاف داشته باش. ادامه استفاده از بنزين حاوي تركيبات سرطان زا گريبان خودت و خانودت رو هم مي گيره.
  • بی نام IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    164 4
    رئيسشون كه مي گفت تحريمها كاغذ پاره است و تاثيري ندارد پس براي چه مجبور شديم در داخل توليد كنيم؟
  • بی نام IR ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    مگه كوريم؟ داريم ميبينيم هوا اصلا" مثل قبل آلوده نيست؛ پنجره رو باز كني بيرون نگاه كني ميفهمي
    • بی نام DE ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
      جو زده نشو این مال فصل بهاره.بنزین هنوز از سال 89 اصلاح نشده
  • علي A1 ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    134 2
    كلا اينارو نوشتن دوره هم باشيم
  • بی نام IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    79 2
    دروغه
  • بی نام IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    165 2
    باشه تو خوب تو اصلا ای کیو سان ما همه پت و مت ، تو خوبی تو میفهمی
  • محمدرضا A1 ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    201 4
    بايد ديد وقتى يكى از نزديكانش بر اثر آلودگى هوا مبتلا به سرطان شد آيا باز هم نظرش همينه؟
  • بی نام RO ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    152 2
    ما هم جيگريم
  • بی نام A1 ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    123 1
    معمولا نویسنده یک مقاله خود را معرفی میکند و در موارد اینچنین سوابق تحصیلی و علمی خود را بیان می نماید. نویسنده این مقاله کیست؟ آیا در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی دارای تخصص است؟ من در هیچیک از موارد فوق تخصص ندارم ولی وقتی به آسمان نگاه میکنم و آلودگی کمتری میبینم خیلی چیزها را متوجه میشوم. امیدوارم ایشان هم چشم هایشان برای دیدن حقایق باز شود....
  • بی نام IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    112 3
    اگه اینجوری باشه که کیهان میگه پس این آلودگی هوا هم همش تقصیر این دولته و تو دولت قبل اصلا هوا آلوده نبوده
  • بینام IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    137 3
    از کی تاحالا روزنامه کیهان کارشناس سوخت شده
  • بی نام IR ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    36 7
    عدم حمایت از تولید‌کننده در اغلب قوانین ملی حرف اول را می‌زند و در عوض، حمایت از رانتخوار مفت‌خور چیزی نمانده تبدیل به اصول ملی زیست در ایران شود. شکی نیست که نان دلالان نفتی و آنها که جز دریوزگی به ساحت شرکت‌های چندملیتی کلان سرمایه‌دار خارجی و کسب پورسانت‌های میلیون‌دلاری هنری ندارند، در شرایط اجرای سیاست‌های «اقتصاد مقاومتی» و حرکت به سمت حمایت از تولید‌کننده «آجر» است.
  • بی نام IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    25 98
    آسان‌ترین مسیر برای ماندگاری در فضای اقتصاد آلوده رانتی روی آوردن به حمایت از تبلیغاتچی‌های ارزانقیمت است. اگر اولین پرونده بزرگ این دلالان را ماجرای «ما نمی‌توانیم» در عسلویه و پارس جنوبی بدانیم آخرینش پرونده واردات 11 میلیون لیتر بنزین در روز است.
  • بی نام IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    اصل ماجرا همین یک جمله است: بنزین یورو 2 با کیفیت بسیار پایین‌تر از تولید ملی را با حاتم‌بخشی بیت‌المال مسلمین وارد کشور می‌کنند و بعد افتخار هم می‌ورزند که: """ در بهار هوای تهران «آلوده» نیست""".
  • بی نام IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    انگار دوباره بناست به دست مدعیان «خط امام»‌؟ تبدیل به بهشت سرمایه‌داری شویم و خنجر «خودکفایی» را بر زمین بکوبیم و به قول رئیس‌جمهور محترم با دنیا «سازگار» شویم. کمی رودربایستی با ملت هم بد نیست...اینطور فریاد علنی برآوردن در فضای نظام سرمایه‌داری بین‌الملل که «ما گاوهای شیرده خیلی خوبی هستیم به خدا بیایید ما را بدوشید» کمی بی‌آبرویی محسوب نمی‌شود؟
    • بی نام IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
      5 0
      خدایا منو ببخش اشتباهی مثبت دادم
  • بی نام IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    41 1
    اگر بنا داشتید ایران را تبدیل به «منطقه آزاد نفتی» در خاورمیانه نمایید چرا مقابل محمدرضا پهلوی ایستادید؟ خب مگر وی نیز تصمیم نداشت ایران را یک نفت فروش تهی از درون مشابه سعودی نماید؟ اگر بنا بود ایران با تهیه صنایع تبدیلی؛ نفت ارزان را به بنزین و هزار مشتق گرانقیمت دیگر تبدیل کند که خود آمریکا و انگلیس 50 سال پیش چنین می‌کردند بالاخره برای ثروتمند شدن و توسعه یافتن در فضای جهانی فقط که «نفت فروشی» ملاک نیست بعضی هم عاقلانه عمل می‌نمایند و منابع انرژی‌شان را به جای خام‌فروشی صرف خودکفایی درونی و صنعتی شدن می‌کنند.
  • بی نام IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    82 0
    این همه کارشناس خبره که در مورد همه چیز اطلاعات و تخصص دارند از کجا می آورید؟ لطفا معرفی کنید تا هم در داخل و هم در سطح جهان می شود از این افراد نخبه استفا ده کرد
  • محمود A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    90 1
    اولا در دولت قبل کسی از ظرفیت خالی پتروشیمی ها استفاده نکرده بود و فقط با تعطیلی بخش های مختلف پتروشیمی و اقدام به تولید بنزین کرده بوند ثانیا از کی تاحال بنزین ونزوئلا که در دولت قبل خرید میشد به عنوان بنزین استاندارد در جهان شناخته می‌شه؟؟؟؟؟؟
  • رضا IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    106 3
    اگه دقت کرده باشید امسال هوای تهران خیلی پاک تر از سال های دیگه است آیا این به خاطر توزیع بنزین وارداتی و صد البته بدون آلاینده نیست؟؟؟ حاج حسین شریعتمداری تو رو به هر کی دوست داری دست از سر این مردم بدبخت و بی نوا بردار
    • بی نام DE ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
      40 9
      با بنزین بازی سیاسی نکنید.بنزین زمان دولت قبل آلوده شد و هنوز هم آلوده است.جز مقداری که وارد میشود.اگر الان هوا تمیز تره چون بهاره.پاییز و زمستان بنزین مرگ ومیرش را آغاز می کند
  • بی نام A1 ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    72 0
    ای بابا... ما اگه تورو نداشتیم باید چه کار می کردیم؟؟ ها؟
  • بی نام DE ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    33 5
    خواهش می کنم از هر 2 طرف داستان.اصولگرایان و اصلاح طلبان. با بنزین بازی سیاسی نکنید.جون مردم در خطره.در سال 89 به اقتضای تحریم ها بنزین آلوده شد و در این دولت هم جز واردات مقداری بنزین کار اساسی نشده.بنزین یورو 4 هم هنوز آلوده است طبق تحقیقات دانشگاه شریف.اگر هوا کمی تمیزه به خاطر بهاره که پدیده وارونگی نیست
  • بی نام IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    6 0
    ماست هم سیاهه دیگه نه ؟
  • بی نام IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    6 0
    از هوای تهران معلومه ؟