۰ نفر
۱۹ دی ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۴

شاهین شایان آرانی

تعیین سیاست های انبساطی از سوی بانک مرکزی برای سال آینده بهترین تصمیمی است که در شرایط رکوداقتصاد فعلی در کشور می توانست گرفته شود اما این تصمیم نیز در صورتیکه به خوبی و به درستی انجام نگیرد می تواند به اقتصاد کشور صدمه بیشتری را وارد کند.
اگر قرار باشد سیاست انبساطی در کشور همزمان با اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه ها اجرایی شود در صورتیکه به درستی اعمال شود می توان آثار تورمی این لایحه را پوشش دهد و مشکلات اقتصادی ناشی از افزایش قیمت ها را کاهش دهد اما این مساله نقطع عکسی نیز دارد.
در صورتیکه سیاست های انبساطی به درستی اجرایی نشود و نتواند ارزش افزوده ایجاد کند قطعا آثار تورمی لایجه هدفمند کردن یارانه ها افزایش چکگیری خواهد یافت و در انزمان کنترل تورم دیگر کاری غیر ممکن می شود .
اجرای درست سیاست انبساطی در کشور نیز کار چندان دشواری به نظر نمی رسد به شرط آنکه منابع مالی به بنگاه های اقتصادی که می توانند ارزش افزوده بیشتری ایجاد کنند تزریق شود .
باید تاکید داشت اگر بازهم منابع مالی به صورت دستوری در اختیار برخی نهادها و بنگاه های خاص قرار بگیرد قطعا عواقب مخربی در انتظار اقتصاد کشورمان خواهد بود.
در صورتیکه می توان با اعمال این سیاست رونق نسبی را به اقتصاد رکود یافته خود برگرداند.براین اساس بانک مرکزی باید برای اجرای این سیاست منعطف تر برخورد کند و اجازه دهد این منابع مالی در بنگاه های اقتصادی که می توانند با درآمدزایی به اقتصاد کشور کمک کنند برسد.
فراموش نکنیم این سیاست به اندازه ای که می تواند برای اقتصاد کشور مفید واقع شود می تواند اقتصاد کشور را به ورطه نابودی بکشد.

*کارشناس اقتصادی

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 35579

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =