مهر نوشت:

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مقایسه با گزارش‌های قبلی اشاره خوبی به اقدامات شفاف‌ساز کشور دارد و این اقدامات را به خوبی بازتاب داده و حرکت روبه جلو در چارچوب همکاری ایران و آژانس است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در واکنش به گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: گزارش به طور کلی نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران تعهدات خود را در قالب برنامه اقدام مشترک که اقدامات داوطلبانه بوده و همچنین بیانیه مشترک بین آقای صالحی و آمانو در آبان ماه انجام داده است.

وی افزود: در گزارش آژانس کلیه فعالیت‌های تحت پادمان ایران، صلح‌آمیز شناخته شده و انحرافی نداشته است. در موارد ۱۳ گانه که با آژانس توافق کرده‌ایم که شامل یک توافق ۶ ماده‌ای و یک توافق ۷ ماده‌ای و همچنین توافق بر سر پنج مورد اخیر مورد اشاره قرار گرفته و آژانس به همکاری‌های خوب کشورمان اشاره کرده و رضایت خود را از روند موضوعات در گذشته و حال اعلام کرده است.

کمالوندی تاکید کرد: البته طبق روال آژانس مجددا درخواست کرده پروتکل الحاقی و کد ۳.۱ اصلاحی را اجرا کند که این امر از استناد به قطعنامه‌های شورای امنیت است و از آنجا که ما این قطعنامه‌ها را غیرقانونی می‌دانستیم به همین دلیل تعلیق را قبول کردیم و یک مسیر دیگر باز شده که بن بست را بشکند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان ادامه داد: گزارش آژانس در مقایسه با گزارش‌های قبلی اشاره خوبی به اقدامات شفاف ساز کشور دارد و این اقدامات را به خوبی بازتاب داده و حرکت روبه جلو در چارچوب همکاری ایران و آژانس است.

وی ادامه داد: در عین حال بعضی تمهیدات باید از نظر ما در این گزارش باشد که نقطه نظرات حقوقی ما راجع به روش گزارش‌دهی است که از گذشته نیز وجود داشته است که ما در قالب توضیحی که کشورها معمولا بعد از گزارش مدیر کل ارائه می‌دهند تمهیدات خود را به آژانس برای بهتر شدن گزارش اعلام خواهیم کرد.

کمالوندی در پاسخ به سوالی درباره پاراگراف ۶۵ آژانس مبنی بر اینکه «در حالی که آژانس به راستی‌آزمایی برای تایید عدم انحراف ایران در تاسیسات هسته‌ای‌اش بر اساس توافق پادمانی با این کشور ادامه می‌دهد، اما در عین حال آژانس موقعیتی نیست که درباره مواد اعلام نشده و فعالیت‌های دیگر هسته‌ای اعلام نشده این کشور اطمینان‌سازی کند و بدین نتیجه برسد که تمامی مواد هسته‌ای در ایران در خدمت فعالیت‌های صلح آمیز است.» گفت: در آن پاراگراف آژانس اعلام کرده یکسری فعالیت‌های غیراعلامی وجود دارد که در موقعیتی نیست که از آن فعالیت‌ها خبر داشته باشد تا بتواند در مورد آن‌ها نظر بدهد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان افزود: در حقیقت این یک جمله فنی است که آژانس عمدتا در رابطه با کشورهایی که پروتکل‌های الحاقی را اجرا نکرده است و دسترسی‌ها را نمی‌دهند، استفاده می‌کند. نباید روی این اصطلاح فنی حساسیت داشت.

وی تاکید کرد: آژانس بیان می‌کند که من در موقعیتی نیستم که اعلام کنم فعالیت‌های اعلام نشده دیگری هم وجود دارد بر اساس همین نیز اعلام می‌کنم که وقتی نمی‌دانم فعالیتی وجود دارد یا نه، نمی‌توانم بگویم صلح‌آمیز است یا خیر.

کمالوندی در پاسخ به این سوال که آیا نگاه مثبت آژانس در این گزارش به اقدامات ایران در خصوص برنامه اقدام مشترک در به نتیجه رسیدن مذاکرات با ۱+۵ تاثیرگذار خواهد بود، اظهار داشت: همانطور که آژانس نیز اذعان می‌کند درست است که این دو موضوع یعنی مذاکرات با ۱+۵ و آژانس جدا از هم هستند، اما روی هم تاثیرات زیادی دارند. از نظر ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران بخش عمده‌ای از اطلاعات که در اختیار آژانس قرار می‌گیرد از طرف یک تعدادی از کشورهای ۱+۵ است و وقتی یک روند خوبی بین آژانس و جمهوری اسلامی ایران باشد، می‌تواند اثر مثبت روی مذاکرات با ۱+۵ بگذارد.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =