خبرگزاری فارس به نقل از سایت موسسه ابرار نوشت:

تولید سریال‌های تلویزیونی متعدد در شبکه‌های خصوصی و دولتی ترکیه، در حد و اندازه‌ای بسیار فراتر از میزان رشد و پیشرفت سینمای این کشور است و می‌توان گفت سریال‌های تلویزیونی ترکی، به یکی از مهم‌ترین کالاهای فرهنگی صادراتی این کشور تبدیل شده و از ایران و کشورهای عربی گرفته تا بسیاری از کشورهای آفریقایی، چند کشور اروپایی، چین، ژاپن، کره و تایوان، به مشتری‌های پروپاقرص آنان تبدیل شده‌اند.

 در طبقه‌بندی کلی  می‌توانیم سریال‌های مزبور را به این چند دسته تقسیم کنیم: الف) ملودرام‌های عاشقانه، ب) پلیسی ـ حادثه‌ای، ج) تاریخی، د) پلیسی ـ امنیتی، ه‍)‍ دینی و اخلاقی، و) طنز خانوادگی.

طی چند سال گذشته در هرکدام از این حوزه‌ها، سریال‌هایی تولید شده که برخی از آنها در اغلب کشورهای خاورمیانه و گاهی در آفریقا، شرق دور و البته در ایران، طرفداران فراوانی پیدا کرده‌اند.

در گروه سریال‌های تاریخی ترکیه، مجموعه «سده باشکوه» دارای بیشترین میزان شهرت و استقبال است و پخش این سریال، بازار این کالای فرهنگی را در میان شبکه‌های تلویزیونی ترکیه تحت تأثیر قرار داده و تاکنون بیشترین اقبال را در میان بینندگان ترکیه‌ای داشته است. این مجموعه، درظاهر بازگوکننده داستان زندگی سلطان سلیمان قانونی، یکی از مهم‌ترین سلاطین عثمانی است؛ اما درواقع آنچه دیده می‌شود، ارتباط چندانی با تحولات سیاسی ـ اجتماعی و تاریخی دوران سلطان سلیمان ندارد و نزاع و رقابت‌های زنان درباری و دلالان قدرت و پول، تم اصلی این داستان را به‌وجود آورده‌اند. اهمیت این قضیه چنان برجسته شد که اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، در یکی از سخنرانی‌های خود با لحنی به‌شدت برافروخته گفت: «چنین نیست که اجداد ما، زمان خود را به‌طور مداوم با زنان حرمسرا و درباری‌ها به‌سر برده باشند. عمر بسیاری از آنان بر زین اسب سپری شده است. این تصویر حرمسرایی، آینه واقعی زندگی اجداد ما نیست».

ازآنجاکه شبکه تلویزیونی STARtv، یعنی کانال تولیدکننده و پخش‌کننده این سریال، به بخش خصوصی تعلق دارد، دست دولت برای متوقف کردن پروژه باز نیست. بااین‌حال، مدیران این شبکه در چند قسمت از سریال خود، چند نمای مصلحتی از سلطان سلیمان درحال اسب‌سواری را به تصویر کشیدند تا دل اردوغان را به‌دست بیاورند؛ اما این تمام ماجرا نیست و سریال سده باشکوه، حواشی مهم دیگری نیز دارد.

تهیه‌کننده این مجموعه، برای آنکه جذابیت اثر را بالا ببرد، به‌جای البسه مرسوم دوران امپراتوری عثمانی، از جامه‌های نیمه‌برهنه اروپایی برای زنان و رداهای مخملی مدل فرانسوی برای مردان استفاده کرده و این درحالی است که نقاشی‌های به‌جامانده از دوران سلطان سلیمان و نیز عکس‌های قدیمی آخرین دهه‌های بقای این امپراتوری، نشان می‌دهد که برهنگی زنان، دست‌کم به آن میزان که در سریال مزبور مشاهده می‌شود، مرسوم نبوده است و اتفاقاً اغلب همسران رسمی پادشاه و زنان رجال نامدار، پوشیده و مستور بوده‌اند.

ازسوی‌دیگر، در شرایطی که کف حقوق ماهیانه بخش وسیعی از مردم ترکیه درحال‌حاضر بالغ بر 725 لیره است، بازیگر نقش اول این مجموعه تلویزیونی تاریخی، هر هفته شصت هزار دلار دستمزد دریافت می‌کند و تمام طلاها و جواهرات به‌کاررفته در این سریال اصل بوده و این تصویر تجملی و اشرافی و هزینه‌های گزاف ساخت سده باشکوه، با نمای واقعی زندگی مردم کنونی ترکیه هیچ تطابقی ندارد و جالب اینجاست که در تصویر ارائه‌شده از دوران عثمانیان نیز اثر چندانی از فقر، ستم و حکمرانی نظامی دیده نمی‌شود و پادشاهان و رجال عثمانی، ایدئال، عادل، کاردان، دوراندیش و دین‌مدار نشان داده می‌شوند!

 

در گروه ملودرام‌های عاشقانه می‌توان به نمونه‌های فراوانی اشاره کرد که اتفاقاً بیشترین حجم تولیدات داستانی شبکه‌های تلویزیونی ترکیه نیز در این حوزه صورت گرفته است. عشق ممنوع، مزرعه خانم، عفت، سرخ سرخ، ازل، عمر گل لاله، برگ‌ریزان، فرار، من او را بسیار دوست داشتم و ده‌ها نمونه دیگر، ازجمله سریال‌های تلویزیونی ترکیه است که به بسیاری از زبان‌های خارجی دوبله شده‌اند. غالب این سریال‌ها براساس تم‌هایی همچون خیانت، روابط عاطفی مثلثی و روابط مافیایی ساخته شده‌اند و می‌توان این نمونه‌ها را از مصادیقی دانست که شایان انتقادات فراوانی هستند.

تهیه‌کنندگان این سریال‌ها برای هرچه جذاب‌تر نشان دادن آثار خود، در این داستان‌ها به استفاده از بازیگران خوش‌سیما و جوان، جامه‌های نیمه‌برهنه، خودروهای لوکس، خانه‌ها و ویلاهای مجلل و نشان دادن تصویری مدرن، جذاب و آزاد از ترکیه روی آورده‌اند. به‌طور خلاصه درمورد این تیپ از آثار ترکیه‌ای می‌توان گفت تصاویری که در این سریال‌ها نشان داده می‌شود، فقط با زندگی اقلیت کم‌شماری از جامعه ترکیه تناسب و انطباق دارد.

براساس تحقیقات و اطلاعات موثق و رسمی، 70 درصد از زنان و دختران ترکیه‌ای محجبه‌اند ـ و اتفاقاً حجاب زنان ترکیه‌ای از بسیاری از زنان کشورهای مسلمان دیگر کامل‌تر است ـ بااین‌حال، در سریال‌های تلویزیونی، بسیار به‌ندرت یک زن محجبه مشاهده می‌شود و اگر هم زن محجبه‌ای به‌عنوان بازیگر نشان داده شود، نقشی در حد کلفت، آشپز و زنان فقیر روستایی دارد که با حجاب ناقص و ناتمام نشان داده می‌شوند.

در این سریال‌ها معمولاً پدیده‌ای به نام رفتار عبادی، نماز، روزه و جایگاه خداوند و معنویت وجود ندارد و تأکید ویژه‌ای بر روابط دختر و پسری به مثابه نمادی از مدرنیته و آزادی صورت گرفته و معمولاً قهرمانان متأهل نیز در سودای داشتن روابط پنهانی و نامشروع هستند. میزان انحراف اخلاقی و اجتماعی در این سریال‌ها و ترس از تأثیرگذاری‌های گسترده و عمیق آنها در بین خانواده‌های ترکیه در حدی است که بارها بلنت آرنچ، معاون نخست‌وزیر و سخنگوی هیئت دولت و نیز حسین چلیک، سخنگوی حزب عدالت و توسعه، این آثار را مخرب دانسته و اعلام کرده‌اند که با ادامه این روند، اخلاق و روابط خانوادگی سالم و دینی در ترکیه مورد تهدید جدی قرار می‌گیرد. بااین‌حال، صاحبان رانت‌های بزرگ رسانه‌ای که دست‌کم در برنامه‌های خبری و تحلیل‌های سیاسی، حزب حاکم را نمک‌خور کرده‌اند، حاضر نیستند از درآمدهای چند میلیون لیره‌ای این سریال‌ها دست بکشند.

 

17302

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 358999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 129
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هلیا A1 ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    75 6
    خب حالا این سریالهای بد و اخ اخ رو کجا نشون میدن؟؟؟ والا ما که ته تهش از شبکه ای فیلم سریال 3در4رو برای هزارمین بار میبینیم و قاه قاه میخندیم ؟؟؟؟؟شما هم ببینید قشنگه ؟؟؟؟؟؟؟
  • ايمان A1 ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    83 7
    ما هم كه تركيه نرفتيم اصن
  • بی نام IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    140 1
    سوال اینه که چند درصد مردم ایران حجاب دارند ؟ :
  • بی نام A1 ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    در ترکیه حجاب آزاد است و 70 درصد زنان حجاب دارند اگر در ایران حجاب را آزاد کنیم چند درصد زنان حجاب خواهند داشت؟ این سوالی در مورد فرهنگسازی نسبت به مسئله حجاب است که باید همیشه در ذهن برنامه ریزیان باشد.
  • بی نام IR ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    173 2
    خداییش آیا صدا و سیمای ملی ما نشان دهنده مردم ماست؟ آیا فیلم های سینمایی که در شمال تهران و ویلاهای شمال ساخته می شوند با واقعیت زندگی مردم ایران تطابق دارند؟ به هر حال اینها فیلم اند. همین و بس.
  • بی نام IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    78 31
    ما ماهواره نداريم ولي حريم سلطان را دوست داريم
  • بی نام IR ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    180 4
    فعلا که مردم بجای صدا و سیمای معتوی و با کرامت انسانی شما جذب این کانال های به قول شما مبتذل شدند چرا؟؟؟ از ضرقامی بپرسید
    • حامد A1 ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      ضزغامی عزیزم.
    • بی نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      12 9
      خب حالا دیگه حامد توام.
  • بی نام IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    266 6
    ...."و اتفاقاً حجاب زنان ترکیه‌ای از بسیاری از زنان کشورهای مسلمان دیگر کامل‌تر است ـ...." به این خبرگذاری باید گفت اگر فردا ما هم با کت و دامن و روسری بریم بیرون حجاب کاملمون ما رو به ماشینهای گشت ارشاد هدایت نمیکنه آیا ؟
  • بی نام IR ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    90 14
    من بارها به ترکیه وشهرهای مختلف آن سفر کرده ام 30 درصد زنان حجاب دارند آن هم حجاب کامل و 30درصد بی حجابند آمار را دقیقا برعکس منتشرکرده اید
    • بی نام IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      46 1
      اون وقت اون 40 بقیه چی هستند؟
    • بی نام IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      31 2
      40 درصد بقیه چی شد؟
  • علی IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    215 9
    والا من که ترکیه اکثر شهرهاش رو رفتم فک نکنم 30 مردم هم حجاب داشته باشن .. نمیدونم فارس این آمار رو از کجا آورده
  • بی نام A1 ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    49 7
    انتظار داری بازیگر اصلی سریالی که اینقدر بیننده داره به اندازه کارمند معمولی حقوق بگیره. سود سازندگانم در نظر بگیرین. تقریبا تمام خاور میانه و اروپای شرقی سریال رو پخش کردن.... اینقدر عصبی و اذیت شده که با وجود دستمزد بالا گذاشت رفت و بچه به دنیا آورد.
  • مهرداد IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    111 4
    مگه هنرپیشه های ما کم پول میگیرن؟
  • بدون نام ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    سريالاي تركيه اي واقعا ارزش ديدن ندارن.
    • بی نام IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      50 26
      اشنتباهي منفي دادم
  • علی IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    56 94
    ساخت این سریالها چند هدف داره:1 میخواهند ذائقه مردم ترکیه رو اروپایی مثل فرانسه و ایتالیا کنند که مفهوم خانواده دیگه وجود نداره. 2 نشان دادن این مساله در بین مخاطبان عام سایر کشورها که ترکیه کشوری پیشرفته با افراد ثروتمند زیادی است. و...
    • ناطق RS ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      34 15
      مگه غیر از اینه؟؟ ترکیه کشوری پیشرفته هست. با رشد اقتصادی بسیار بالا. آمارها دروغ نمیگویند. یه سری به آماراهای جهانی بزن و شاخص های اقتصادی و رفاه و سلامت رو در مورد خودمون و اونا مقایسه کن. خیلی چیزا برات روشن میشه
    • RO ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      28 10
      واقعا ايني كه مي گي: اونا تيشه به ريشه ي خانواده زدند رو از كجا اوردي والا من دكتراي روانشناسي دارم تزم درباره مكتب كاركردگرايي و بينيان خانواده بود به خصوص نظريه واتسون watsonاصن چنين چيزي كه شما مي گيد نيست هيچ جاي دنيا نمي ياند تيشه به ريشه ي خودشون بزنند يه كم فاصله بگير از طرز فكرت و كتاب مطالعه كن و فكر كن اگه غرب واقعا اون چيزي كه تو فك مي كني بود اصن پيشرفت نمي كرد اخلاق ضامن پيشرفت ماديه بدون اخلاق هيچ جامعه اي ره به هيچ جا نمي بره
  • بی نام A1 ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    80 12
    مطمئن باشین دولت ترکیه موافق اینکار... زندگی خودشون رو میکنن در عوض این سریالا کل خاور میانه رو مغزشویی کردن و بهشون قبولوندن ترکیه کشور پیشرفته ای...مثل کشورای اروپایی... مردم ثروتمندن.... چه پلیس خوب و مودبی داریم... کلا اگه به جزئیات سریالا نگاه کنید به جز اینکه از روابط خانوداگی بشه ایراد گرفت چه چیز بدی از ترکیه نشون میدن...؟؟؟حتی یه نمای بد و کثیف و شلوغ از استانبول نشون نمیدن....
  • عباس IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    سلام،وقتی ماباآن همه تاریخ پرشکوه وعظمت هیچگونه فیلمی که توجه جوانان ومردم رابه خودجلب کندنمی سازیم این حق ماست که دیگران باساختن فیلم وسریالهای کذب برای ماتاریخ سازی کنندویاتاریخ پرازجرم وجنایت خودرا وارونه بخوردمرذم مابدهندوازخودانسانهایی متمدن وبا فرهنگ به نمایش بگذارند.تاریخ اساطیری ایران زمین وشاهنامه وپادشاهی کورش کبیروداریوش وخشایار شاه و...دلاوریهای آریوبرزن وسورنا،پادشاهی کیخسرووعدالت بزرگمهر وهزاران موضوع دیگرمیتواندداستان وسناریوی فیلمهایی باشدکه برای مردم ما ایجادجاذبه فرهنگی وجوانان مارا ازخودباختگی فرهنگی حفظ کرده وهمچنین آنان راباهویت ملی شان آشناکند.هویت ملی ماهیچگونه تضادی باهویت مذهبی مانداردماایرانیانی باتمدن وفرهنگ بوده ایم که بواسطه آن برترین دین راانتخاب کرده ایم.
    • بی نام A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      43 81
      معلومه افسانه کوروش رو خیلی خوب باور کردی
    • صولتی RS ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      33 55
      دوست عزیز توهم را کنار بگذار. بیشتر اونهایی که که گفتی چیزی جز تاریخ سازی و جعل تاریخ توسط رژیم پهلوی برای مشروعیت بخشیدن به خود نبود
    • نصیری RS ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      23 35
      عباس جان در مورد اون تاریخی که شما میگی غلو شده عزیزم غلوّو
    • حمید IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      37 16
      داشتم داشتم حساب نیست، دارم دارم حساب است اینایی که میگی الان کجا هستند؟
    • ایرانی IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      46 23
      شاید یه سری حرف ها در مورد کوروش غلو باشه ولی کسی که ۲۵۰۰ سال پیش به فکر حقوق بشر بوده چیزی که همین امروز خیلی جاها وجود نداره قطعا یکی از افراد موثر تو تاریخ بشر بوده
    • حامد A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      34 21
      چی غلو شده بوده؟ یه کم میشه توضیح بدید شاید ما بیسوادها هم یاد بگیریم؟ عزیزم این حرفهایی که راجع به کوروش زده میشه خیلیهاشو خود خارجی ها میگن نه ما. آخه خودباختگی هم حدی داره. شما اگه این حرفها رو به یک ژاپنی بزنید، شک نکنید که برخورد شدیدی باهاتون میکنه. درحالی که شاید تاریخ کشورش هم زیاد قابل توجه نباشه. اما چون تاریخشون بخشی از هویتشونه، بخشی از فرهنگشونه، اجازه نمیدن به این راحتی باهاش بازی بشه. اما توی کشور ما، از بس که میهن پرستیم، خودمون تیشه به ریشه این تاریخ و فرهنگمون میزنیم، بعد میخوایم پیشرفت هم کنیم. جالبه که به کتابهای درسی هم ایراد میگیریم که تاریخ ما رو تغییر دادن. واقعا مشکل امثال شما چیه؟ به نظر شما لوح گلی که از بیانیه حقوق بشر کوروش هم وجود داره، افسانه است؟
    • بی نام IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
      10 12
      هم وطن این ها که گفتی کاملا دروغ و ساخته و پرداخته صهیونیست هاست.شک نکن. تعمل کن لطفا. موفق باشی.
  • علی IR ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    این اطلاعات کاملا غلط است. هفته ای 60 هزار دلار ؟ یعنی ماهانه یک چهارم میلیون دلار؟ سینما و تلوزیون ترکیه توان اقتصادی چنین پرداختهای را ندارد، در آن جا خبری هم از پول نفت و رانت نیست که بعضی از تهیه کننده های نور چشمی بتوانند از این ولخرجی ها کنند. هالیت ارگنچ یا همان بازیگر سلطان سلیمان خیلی کمتر از این اعداد حقوق می گیرد.
  • ناشناس1 RO ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    132 1
    ماشالله شما هم پیگیر سریال هستیدا
  • بی نام A1 ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    81 5
    قبول . همه اینها که گفتید درست . اما این را هم بگویید که چرا مردم ما را جذب دیدن خودشان کرده اند ؟ هدف اولیه آنها جذب مخاطب برای شبکه های خصوصی خودشان است . بخاطر ما نمیسازند که حالا نگران دستمزد بازیگر نقش اول آن باشیم. یا نگران تحریف تاریخ ترکیه . اما آنقدر جذاب میسازند که کشورهای مختلف خریدار سریالهایشان هستند.
  • بی نام A1 ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    99 19
    البته این 70 درصد بیشتر در نواحی شرقی و مرکزی ترکیه هستن. در نواحی غربی مثل استانبول که بیشتر این فیلمها اونجا ساخته میشن، فرهنگ مردم فرق داره. در هر صورت سریالهای کم ارزشی هستن، که بیشتر بازیگرهاشون هم تکراری ان. بعضا حتی داستان هم تکراریه.
  • بهنام IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    فعلا که مردم این سریالا رو نگاه میکنند، صداو سیما اگر توانایی رقابت سالم رو داره باید سریالی بهتر بسازه و گرنه رقابت ناسالم بدگویی و حذف رقیب کار پسندیده ای نیست
    • بی نام IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      دنيايي عجيبيه،سريال هايي كه صدا و سيما توليد مي كنه و هيچكي نمي بينه ،ما صادر مي كنيم به كشور هاي ديگر و جالبه سريال هايي را كه ترك ها نميبينند وميگند سطح پايينه به خورد ما و چند كشور غير مطرح ديگر ميدند،
    • بی نام A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      16 5
      دوستان عزیز بیننده و شنونده باید عاقل باشه شاید اونا بخوان هرچیزی به خورد ما بدهند.
    • بی نام IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      43 4
      ما صادر نمی کنیم بلکه مجانی اهدا می کنیم به عنوان ترویج فرهنگ تا بودجه این مفاخر هنری توجیه بشه
    • بی نام IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      5 1
      آفرين بهترين و شايد تنها راه حل همينه البته بعضي چيزهاي ديگه هم بايد تغيير كنه
  • بی نام A1 ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    ولي خداييش سريالهاي تركي خيلي مبتذل است و من افسوس مي خورم كه افراد تحصيل كرده ما هم اين سريالها را دنبال مي كنند.
    • حامد تحصیل کرده A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      من که دنبال نمیکنم. به نظرم آدم برفک ببینه، بهتر از اینه که این سریالها رو نگاه کنه. اگر بخوام سریال نگاه کنم، دانلود میکنم.
    • بی نام A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      21 11
      بسیار سریالهای سطح پایین و مبتذلی هستند و ذائقه و شعور هنری مردم رو بشدت تنزل دادند واقعا ادم سریالهایی مثل بازی تاج و تخت یا بریکینگ بد رو ول کنه بشینه اینا رو نگاه کنه
    • شایان RS ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      18 18
      این نظر شخصی شما هست و برای من محترم. ولی به نظر من اینگونه نیست و این سریالها بیشترشون مبتذل نیستند. خود من خیلی چیزها از سریال حریم سلطان یاد گرفته ام و مثلن شرایط دربار توی این سریال رو با دربار قاجار تطبیق داده ام. و از این سریال بود که فهمیدم در دوره قاجار چه خبر بوده و دربار چه جنایت ها کرده اند. من جنایات مهد اولیا مادر ناصرالدین شاه را با تمام وجود به واسطه این سریال لمس کردم از جمله قتل امیر کبیر.
    • بی نام IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      19 10
      این برفک رو خیلی خوب اومدید. اصلاً‌ چطوره کمپین نگاه کردن به برفک به جای سریال‌های ترکی رو راه بندازیم؟
  • نریمان RS ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    من که چند سال در ترکیه زندگی کرده ام، صحبت های شما در مورد 70 درصد محجبه را تایید نمیکنم.
    • بی نام IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      من هم تركيه زندگي كردم ولي اين را هم قبول داري كه خود ترك ها ميگند اين سريال ها سطح پايينه و نگاه نمي كنند،اون ها مي گند اصلا فرهنگ ما اينطوري نيست
    • بی نام IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      حالا كه شما اونجا زندگي كردي يك سوال دارم،آيا بخش بزرگي از مردم تركيه اين طوري زندگي مي كنند تجاوز،خيانت و.....؟ اگر زندگي مي كنند كه هيچي و اگر نه پس چرا اين سريال ها را مي سازند و به خورد ما ميدند؟
    • بی نام A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      اولا 70 درصد یکم زیاده اما شاید بشه گفت نیمی از خانمهای ترکیه محجبند. ثانیا اوضاع شهرهایی مثل استانبول و آنکارا با شهرهای کوچک و روستاها فرق داره. ثالثا مهم اینه که هم دولت هم مردم به بی حجاب و محجب احترام میگذارند و این مسایل براشون حل شده هست. مثل مملکت ما نیستند یهو یه عده ای الکی دلواپس بشوند
    • فرهاد IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      88 4
      کسی که تو یه کشور ازاده دینی حجاب داره ببین چقدر پایبند به دینش هس که ذره ذرش و قبول داره اما تو کشوره اسلامی من حجاب معنیش و از دست داده مهم فکر و منطق هر شخصه نه سریال به هر کسی سیگنالای مختلفی میدن نباید که همش و بگیره ترکیه مهد اینجور فیلماس همشون بی حجاب شدن؟؟؟مهم فرهنگ سازیه که کشور من با زور می خواد بهش برسه و این جز لج و لجبازی نتیجه ای نداره
    • بی نام A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      14 93
      شاید هم واقعا اینطوری زندگی میکنن.
    • بی نام IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      92 4
      تو ايران كه آمار ارائه كردند كار سختي نيست. هر كس بنا به مصلحت خود آماري درست مي كنه.
    • بی نام A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      والا دوستانی که ترکیه زندگی کردن بگن سرجمع تو اون چند سال چند درصد با حجاب دیدن؟ بعدشم اونا اگه ماشین و خونه و ویلای لوکس و فیلم های خوش رنگ و لعاب دارن واسه اینه که تبلیغ کشورشون رو کنن و جذب سرمایه بشه براشون میخام ببینم شماها عرضه ی همین کار رو دارین؟ ته فیلم و سریال های ایرانی چیه؟ ستایش؟ یا اون طنز های درپیت و مزخرف؟ شماها برین همون کلید اسرارآمیزتون رو دوبله کنین جالب اینه که همونم سانسور میکنین
    • اس اس IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      99 14
      دوست عزیز نوع زندگی که تو سریال های ایرانی نشون میده مگه مثل کل جامعه ایرانه؟ مگه سریال های ایران واقعیت جامعه امروز ایرانه؟ درضمن این ها فیلمه، مگه با دیدن سریال های ایران مردم مثل شخصیت های این فیلم ها شدن که با دیدن سریال های ترکیه بشن؟
    • امیر تبریز اوغلی ضد لنگ و کیسه IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      بدبختی ما همینه. ترکیه بزرگترین کشور اسلامی هستش.حالا شما تو خیابونهای خودمون وضع حجابو ببین بعد حساب سایرجاها رو بکن
    • بی نام IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      54 20
      بي نام جان،به خورد ما ميدن؟ شما ميتوني بشيني تا سريالهاي صداوسيما رو به خوردت بدن،كسي مجبورت نكرده ماهواره ببيني.
    • به بی نام IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      53 8
      سریال هایی که تو ایران ساخته میشه 10 با جامعه ما تطبیق دارن؟؟؟ شما ترکیه رو ندیدی فقط خواستی یه چیزی بگی در ثانی این سریال ها رو برای ایران نمیسازن میتونی نگاه نکنی که به خوردت ندن اگر اکثر مردم ترکیه این سریال ها رو نگاه نمیکردن الان شبکه خصوصی پخششون نمیکرد شبکه خصوصی فقط به پول فک می کنه بدون اینکه بدونی چرا نظر میدی. در ضمن 70 حجاب در ترکیه هم جک بود واقعا
    • آرش A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      55 23
      به خورد؟؟ مگه ما عقل و شعور نداریم که خوب و از بد تشخیص بدیم؟ یه جوری صحبت می کنیم که انگار مردم ایران مثل بچه های 2 ساله هر کی هر کار می کنه یاد می گیرن ما فرق خوب و از بد تشخیص میدیم، احتیاج به چوپان هم نداریم
    • بی نام IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      64 4
      من هم خيلي از جاهاي تركيه رفتم در تابستانها با اينكه هوا بهاريست اما كمتر از 10 درصد حجاب دارند. ولي در مورد فيلمهاي عاشقانه ميتوان گفت واقعا بي محتوا ، سوژه تكراري و روابط كثيفي وجود دارد كه انسانيت را زير سوال برده است اما به علت كيفيت بالاي اين فيلمها و در مقابل شبكه هاي آبكي داخلي مردم ترجيح ميدهند همان سريالهاي تركيه اي را ببينند.
    • نریمان RS ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      20 33
      ماشالا میبینم بینام دوم و سوم حس وطن پرستیشون گل کرده. در جواب بینام اول باید بگم حرف شما رو در مورد اینکه میگین مردمشون معتقدند که سطح سریالاشون پایینه رو قبول ندارم. الان علتشو میگم.ببین سریالهایی که توی شبکه های خصوصی پر مخاطب ترکیه پخش میشه، از یه ساز و کار علمی و دقیق برای بررسیشون استفاده میشه بنام رِیتینگ. بدین نحو که سریال ابتدا فقط چند قسمت اولش ساخته میشه و پخش میشه، و همزمان هم نظر سنجی های متعددی از مخاطبان صورت میگیره اگر چنان چه توانست حداقل مخاطب مورد نظر شبکه رو توو همون چند قسمت اول پای تلویزیون میخکوب کنه که هیچ وگرنه خیلی راحت کنار گذاشته میشه و به پخش اون دیگه ادامه نمیدن. و بدین ترتیب خیلی راحت از بالا اومدن سریال های بی کیفت جلو گیری میشه. فقط به ذائقه مخاطب توجه میشه
    • بی نام IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      33 32
      بی نام دومی که میگی سریال ها سطح پایینه، سریال ازل رو کامل نگاه کن بعد نظر بده
    • نریمان RS ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      17 12
      در جواب بینام دوم باید بگم. ببین دوس عزیز دنیا دیگه عوض شده و امروزه همه چی شکل تجاری به خودش گرفته. فوتبال، سینما، تلویزیون و.. همشون ابتدا به ساکن خودشونو یک بنگاه اقتصادی تعریف میکنند که وارد یه صنعت شده اند و بایستی درآمد زایی داشته باشند تا بتونن به بقای خودشون ادامه بدن. در این حالت هست که توجه به ذائقه مخاطب و حفظ مخاطب با چنگ و دندون براشون اجتناب ناپذیر میشه. شبکه های تلویزیونی ترکیه به مانند هزاران بنگاه اقتصادی دیگر خودشو مسئول فرهنگ سازی و حفظ فرهنگ جامعه نمیدونن. درست مثل هالیوود، باشگاه چلسی و... کسی هم نمیتونه اینا رو مجبور بکاری بکنه چون از بیت المال ارتزاق نکرده اند که در قبالش پاسخگو باشند.
    • بی نام GB ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      20 17
      دوست عزیز اقای "بی نام یکشنبه 18 خرداد 1393 09:33:03" : در فیلمنامه نویسی یک سری داستانهای جا افتاده هست که معمولا فیلنامه بر اساس انها تعریف میشود و بسیاری معتقدند که به اینها محدود میشود در اینجا بحث اصلی ما نیست. در این میان یک سری داستانها پلات ها هستند که احتمال فروش بسیار بالایی و سوداوری خوبی دارند که داستانهایی بر اساس خیانت ، تجاوز، روابط عاشقانه شامل این دسته هستند. پس تهیه کننده فیلم "زرد یا هالیوودی که فقط به دنبال کسب درامد هست با سرمایه گذاری بر این گونه فیلم ها به دنبال کاهش ریسک سرمایه گذاری هست. دست برداریذ از این توهم توطیه، مردم دنیا کارهای بسیاری دارند و همه در تمام دنیا فقط برای ایران و بر علیه ایرانی تصمیم گیری نمیکنند
    • محمد UA ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      داشتن یا نداشتن حجاب ربطی به درستکار بودن و یا خوب و بد بودن زن ندارد
    • بدیع الزمان A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      اصل حجاب امري فطري ست كه هر انساني تمايل به پوشاندن خود دارد . ..تازه گفته شده 70 درصد ولی تمامی زنان عالم ذاتا به حجاب گرایش دارند همانطور که به دیگر افعال نیک گرایش دارند اما ....زنان غربی خود متوجه نیستند که چطور به استثمار در آمدند.....
    • بی نام IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      46 5
      بخدا از پشت سر دیگران حرف زدن به جایی نمیرسیم درست و غلط ، تحریف و واقعیت ما هم باید تلاش کنیم چند روز پیش تو خبرها خوندم یه شرکت ترکی امریکایی تو ازمیر کارخونه ای رو افتتاح کردن که موتور اف 35 را تولید خواهد کرد اونهم قطعات حساسشو ما هم فکر درصد حجاب اونایییم ترکیه روز به روز داره فاصلش از خاورمیانه بیشتر میشه و به غرب نزدیکتر
    • بی نام US ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      40 10
      تو مگه اختیارت دست خودت نیست که تصمیم بگیری نیگا کنی یا نیگا نکنی؟
    • بی نام TR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      62 3
      من هم 8 ماه است در ترکیه ام. شاید 30 یا 40 درصد بانوان حجاب را رعایت کنند. البته شهرهای مختلف فرق دارند. این نسبت در استانبول بیشتر از شهرهای ازمیر و آنتالیا است.
    • وحید A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      21 2
      به نظر من مهم تحریک کننده و غیر طبیعی نبودن رفتار فرد بر اساس قضاوت عرف است، اینکه چه پوششی بپوشد چه چادر و چه مانتو و ... فی نفسه هیچ ارتباطی به خوب یا بد بودن طرف ندارد، افکار و نیت واقعی مهم است، باید پرسید چرا آمار استفاده از لوازم آرایشی در دو کشور بزرگ اسلامی ایران و عربستان از همه جای دنیا بیشتر است؟؟؟
    • بی نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      15 10
      بسياري از اين سريال ها كه در تركيه ساخته شده و بعضي از شبكه هاي ايراني هم نشان ميدهند به شدت مورد انتقاد محافل دانشگاهي و علمي و نشريات هم قرار گرفته،از دو جهت يكي اين كه ميگند چرا فرهنگ ما را در جهت كذب نشان ميدهيد و از طرف ديگر مي گويند داريد بي بندباري را در كشورمان رواج ميدهيد،جالبه بدونيد كه اين سريال ها در تركيه مورد تحريم بسياري از جامعه قرار گرفته و داد خيلي ها را در آورده،كساني كه نشريات تركيه را مطالعه مي كنند مي توانند نظر دهند
    • بی نام IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      24 23
      دوستاني كه از سززريال حريم سلطان دفاع مي كنند،ميدانند كه همين سلطان به ايران حمله كرد شهر ها را ويران ولي تو اين سريال به اين موارد اشاره اي نمي كنند،و سلطلان را فردي بسيار موجه نشان مي دهد
    • رعنا IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      16 22
      این سریال ها اثرات خیلی بدی بر روح وجسم انسان میگذاره عمر انسان و هوشش را این فیلم های مبتذل کم میکند
    • سالار IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      5 3
      در جواب دوستمان نریمان که میفرمایید ریتینگ و ... اولا شما که ترکیه زندگی کردی و زبانشون هم که بلدی یه سرچ کن ببین چند شکایت از سریال شده و یا نظر رئیس جمهور ترکیه چیه نسبت به سریال، شبکه های خصوصی در همه جای دنیا با آمار مخالفان کاری ندارند، مهم اینه که فروش خوب باشه یعنی آمار بیننده ها، حالا قسمتی 4 5 میلیون معمولا کفایت میکنه، این در مورد آمریکاس، ترکیه رو خودت حساب کن، این بی نام آخری که فرمودی این سلطان حمله کرده، بله حمله کرده ولی راهی بجایی نبرده، اون که میگی پدرش سلیم اوله که خلاف قوانین جنگ برابر و توافقش در جنگ چالدران اون جنایت رو کرد
  • بی نام IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    من در دوماه گذشته ترکیه بودم به هیچ وجه 70 درصد حجاب نداشتند ... از هر صد نفر 5 نفر حدودا حجاب داشتند.
    • احسان A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      رفتی آنتالیا شاید
    • بی نام IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      نه عزیزم آنتالیا نرفته این 70 درصد دروغ. آره عزیزم
    • بی نام A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      استانبول و آنتالیا که بیشتر توریست پذیرند ممکنه که این طور نباشند و کمتر از 20 درصد محجبه باشند اما شهرهای کوچکتر هم بیشتر از35 45 درصد نیستند. در آمار 70 درصدی یک کم اغراق شده...
    • بی نام IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      69 6
      من اونجا ديدم كه محجبه و بي حجاب با صلح وصفا در كنار هم زندگي مي كنند و كاري به كار هم ندارند
    • بی نام IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      29 37
      من در ماه مبارک رمضان از حداقل 8 شهر ترکیه شامل آنکارا ، قونیه ، بورسا ، ازمیت ،ساکاریا ، اینگول ، دربند و ...بازدید داشتم. باور کنید در برخی از شهرهای کوچک حتی یک بی حجاب ندیدم. اما در شهرهای بزرگی مانند استانبول شاید نسبت 50 وجود داشت. در هر حال من در 12 روزی که در ترکیه اقامت داشتم حتی یک مورد تظاهر به روزه خواری ندیدم.حتی در استانبول که شهری توریستی است.
    • احسان A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      11 20
      استانبول و آنتالیا شهرهای توریستی ترکیه هستن. علاوه بر اینکه بخش بزرگی از جمعیتشو توریستای اروپایی و آسیایی تشکیل میدن و طبیعتا حجاب هم ندارن کلا بافت فرهنگی مردم بومی اون مناطق همبه هر دلیلی با بقیه بخش های ترکیه متفاوت هست. رو 70 بحث نمی کنم ولی اینکه گفته بشه 5 حجاب داشتن هم از اون حرفاست ترکیه بیش از 90 جمعیتش مسلمون هستن اون وقت 5 حجاب دارن؟
    • یکی IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      10 16
      70 درصد شامل زنان شهری و روستایی و مناطق مرفه و نیمه مرفهه یعنی حضرتعالی همه این مناطق و رفتی که میگی از هر 100 نفر 5 نفر حجاب دارن یا فقط به قول دوستان آنتالیا بودی
    • سعدى A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      18 31
      آقايان، خانمها، عزيزان. كانال فارسى وان كه معرف حضورتان هست تمامى سريالهاوفيلمهاى اين كانال به روابط زنان شوهردارباسايرمردان زن دار ونشان دادن اين قبيل روابط ميگذرد. كانالى به تمام معنا فاسد وبنيان خانواده كن. حالا باز درسريالهاى ترك جاى شكرش باقيست.
  • سامان RS ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    این نوشته پر بود از سیاه نمایی و حسادت. واقعیت امر این است که دلیل این همه اقبال گسترده، کیفیت این سریال هاست که باعث شده تا مردم از بلژیک گرفته تا چین واز ایران گرفته تا امارات بنشینند و این سریالها را نگاه کنند.
    • بی نام A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      23 12
      کدوم کیفیت برادر من؟ آخه سریالهای که نه داستان درست و حسابی دارن، بازیگرهاشون همه تکراری ان، داستانها تکراری ان، تاریخ رو به نفع خودشون تحریف میکنن، پر از خاله زنک بازی و دروغ و زیرآب زدن ان، هرکدوم هم حداقل 500 قسمت هستن، درحالیکه توی 10 قسمت میشه کل داستان رو جمع کرد، کجاشون کیفیت دارن؟ درسته که صدا و سیمای ما هم نمیتونه سریال خوب بسازه، ولی این سریالهای ترکیه ای واقعا ارزش تماشا رو ندارن. ولی به نظرم حالا که همه اینترنت و وسایل مختلف ارتباطی دارن، به راحتی میشه، برنامه های خوب رو گرفت و نگاه کرد. تصور نمیکنم که مردم کشورهای دیگه حتی خود ترکیه هم مثل مردم ما اینها رو دنبال کنن.
  • مردیم از دلواپسی A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    291 3
    فرهنگ خودمون کم بود حالا دلواپس ترکیه هم شدیم
  • negar IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    من که نه ماهواره دارم . نه تلویزیون ایران ومیبینم . به جاش کتاب میخونم . توفیق اجباری
    • فرهاد A1 ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      192 3
      کار درست رو شما میکنید.
    • بی نام A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      61 1
      بعضی وقت ها هم اینترنت میایی
    • بی نام IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      28 1
      اینترنت که داری
  • بی نام A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    82 1
    رونوشت: ریاست محترم سازمان صدا و سیما جناب آقای مهندس ضرغامی جهت استحضار و اقدام اصلح
    • بی نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      30 1
      فكر ميكنيد ايشان بجز افزايش پارازيت و به خطر انداختن سلامتي مردم كار ديگري هم بلد هستند؟
  • بی نام A1 ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    61 3
    ا تحلیل شما هم درست نیست وبا نگاه داخلی خودمون فیلمهای اونار رو انالیز میکنین.من چندین بار ترکیه رفتم مسله حجاب اونطور که شما میگین نیست ومردم آزادند وتعدادزنان با پوشش اسلامی بسیار کم است.ومطلب دوستان نشون میده که هر تحلیلی رونمی تونین به خورد مردم بدین
  • سعید A1 ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    17 5
    مردم ترکیه 70 حجاب دارند این آمار از کجا آمده پس لابد من اشتباهی دیدم ترکیه رو رفته بودم کشور بغلیش اونجا شاید به جرات از هر 100 نفر 5 نفر حجاب داشته باشند
  • توسیوند A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    16 3
    وقتی حجاب اجباری نباشه استقبال بیشتری نداره؟
  • بی نام A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    16 1
    این امار 70 درصدی برای همه ترکیه کاملا بی ربطه. در شهرهای بزرگ مثل انکارا و استانبول و ازمیر شاید تنها 20 درصد بانوان حجاب دارند و در شهرهای کوچک نیمی از از انها با حجابند و در روستاها تقریبا 80 درصد یا بیشتر با حجابند. وضعیت فرهنگی در مناطق مختلف ترکیه متفاوت است و نمی توان یک امار 70 درصدی را برای همه ترکیه ارائه داد.
  • بی نام A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    15 1
    مگه آقای عرب نیا برای بازی در چ ماهانه 60 میلیون نمی گرفت که 6 برابر درآمد متوسط مردم بود
  • بی نام IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    12 2
    برعكسه، 70 درصد حجاب ندارند تنها 30 درصد و عمدتا خانم هاي ميانسال به بالا در آنجا حجاب دارند، حقيقت رو كه نبايد كتمان كرد
  • بی نام IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    15 2
    این هفته قسمت آخر سده با شکوه پخش میشه. به جرات میتونم بگم میلیونها مخاطب داره و این یعنی موفقیت.
  • 44 IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    12 0
    آمار 100 اشتباهه این آمار در قبال کشور مالزی صدق میکنه که البته فقط شامل مالایی ها میشود.
  • بی نام IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    6 10
    رونوشت به برادرضرغامی: سطح کیفی سریال های ترکیه ای اصلاقابل مقایسه باسریالهای ایرانی نیستش وهزینه ای که اونها میکنند هزاران برابر هزینه ای هستش که شما میکنین
  • علی IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    17 0
    حتی اگه 70 درصد مورد اختلاف درست باشه این به این معنیه که اون جماعت با میل و رغبت حجاب رو پسندیدن حتی با وجود چنبن سریالهایی
  • بی نام IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    19 15
    من سده باشکوه رو میبینم تنها انتقادی که دارم اینه که تاریخ رو دستکاری ناعادلانه ای کردند مثلن پادشاه اونا لباسهاد فاخر میپوشه و جواهرات گران قیمت استفاده میکنه و توی قصرهای مبله زندگی میکنه اما توی همین فیلم شاه طهماسب ایرانی رو نشون میده که روی یه چهارچوب نشسته و به کلاهش پر طاووس چسبونده وقصرش هم خیلی داغونه
  • امير علي EU ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    21 0
    آخه امار خودمون رو عادت كرديم دروغ بهمون بگن آمار تركيه رو چرا ديگه دستكاري ميكنين من سالي ١٠ دفعه ميرم برعكس ٣٠٪ محجبه داره ٧٠٪ بي حجاب اونوقت انتاليا كوشادسي بودروم واينجور مكانهاي تفريحي كه اكثراَ ايرانيها ميرن تو عراق و عربستانه نه ؟نكنيد اين كارارو تورو خدا مردم ميرن ميبينن ضايع ميشين
  • بی نام IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    15 1
    این خبرو اینجوری بنویسند بهتره : خبر گذاری فارس دوست داره که 70 درصد زنان ترکیه حجاب داشته باشند ، نه اینکه 70 درصد حجاب دارند .
  • بی نام IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    19 0
    بنده خدا رو شاهد میگیرم با اینکه ماهواره دارم تا حالا هیچکدوم از سریال های ترکیه ای یا آمریکا جنوبی رو دنبال نکردم ولی بعضی دوستان که مخالف این سریال ها هستن ظاهرا خیلی خوب دنبال میکنن
  • بی نام IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    9 15
    ما که ماهواره داریم اما هنوز یه بارم این سریالهای آشغال ندیدیم ماهواره فقط برای سانسور مسابقات ورزشی زنده مثل والیبال و فوتبال به درد میخوره.
  • هادی IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    14 0
    همین که نوشتید : "ازآنجاکه شبکه تلویزیونی استار تی وی، یعنی کانال تولیدکننده و پخش‌کننده این سریال، به بخش خصوصی تعلق دارد، دست دولت برای متوقف کردن پروژه باز نیست." نشون دهنده خیلی چیزها هست که ما با رسیدن به اون خیلی فاصله داریم.
  • بی نام IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    23 0
    البته نباید یادمون بره که اینا فقط فیلمه قرار نیست همه طبق واقعیت باشه مستند که نیست. مگه سریال های ایران واقعیت جامعه ایران رو نشون میده؟ مهم اینه که به کارگردان دیکته نشه که فیلم رو با معیار هایی که ما میخوایم بساز که من از سیستم ترکیه خبر ندارم که به کارگردان های ترکیه این توصیه میشه یا نه
  • حسن IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    12 10
    سریال های ترکیه واقعاًمضمون ندارند وپر از خیانت وارتباط نامشروع که فکر کنم ضرری که جامعه ما ازآنها متحمل میشود بیشتر از خود جامعه ترکیه است چون درآنجا چون فرهنگ سازی شده است نمی تواند زیاد به اجتماع ضربه بزند
  • بی نام A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    11 0
    شاید بنده خدا نویسنده مقاله ترکیه روندیده ضمنا درسریال ها وفیلم ها ساخت ایران چقدر واقعیت جامعه مارو می رسونه چند درصد ویلا های آنچنانی درشمال وبالاشهردارندضمنااگر شما دلیل استقبال مردم رو از این سریال هامتوجه شدین به ماهم بگین
  • کاکائو A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    22 2
    آیا در تهران و شیراز و .... 70 زنان حجاب دارند؟
  • بی نام IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    19 3
    اين بار دلواپس تركيه شده ايد ؟
  • آزاد A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    12 7
    تنها سریال ترکی قشنگی که دیدم ایزل بود. واقعا" متفاوت با بقیه اشون بود. خدا بیامرزه تونجل کورتیز دایی رامیز رو. چقد خوب بازی میکرد.
  • آرشام A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    27 1
    من که چند ماه هم استانبول بودم هم آنکارا چیزی برخلاف تیتر خبر شما دیدم. الان که دیگه زمان رضا شاه نیست مردم سفر می کنند... :
  • مونا A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    12 10
    در سریال های ترکی مفهوم خانواده و عشق و زندگی واقعی و روابط واقعی بین انسانها خیلی خوب به تصویر کشیده میشه.واقعا بعضی از سریال های پر مخاطب کشش داستانی بالایی دارند. شخصیت ها خیلی رئال و به دور از کلیشه های خوب و بد هستند.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    35 1
    هفتاد در صد حجاب دارند؟؟؟؟ دوباره جو دادی؟؟؟
  • بی نام IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    18 6
    انصافا در استانبول از هر 500 نفر شاید یکنفر با حجاب باشهآمار بی خودی ندیم
  • بی نام IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    13 10
    اتفاقا 70 درصد مردم ترکیه حجاب ندارن. ترویج این سریالها فقط واسه تخریب کشورهای جهان سوم مثل ایرانه.
  • بی نام IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    14 2
    وقتی تلویزیون ایران فرهنگ سازی نمیکنه و هیچ سریال و فیلمی از تاریخ و هویت ایرانی نمیسازه، خوب معلومه ملت جذب سریالهای این تیپی میشن، حالا می خواد ترکی باشه یا اسپانیایی... حریم سلطان که خوبش هست بعضی از این سریالها محتواشون بیشتر شبیه فیلمهای .......... هست. این سریالها یک جور خیانت و فحشا رو نشون میدن که انگار چیز خوبیه.
  • ali from iran A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    11 10
    آقا بیان بررسی کنیم ببینیم چرا این فیلما اینقدر طرفدار داره ؟ به خاطر ذات ادمی یعنی چی ؟ یعنی دس میذارن روی امیال انسان فیلمایی رو میسازن که جاذبه جنسی داشته باشه و از اونجایی که نفس انسان اماره بسوء است جذب این سریالا میشه مثلا خودشو با شخصیتهای فیلم جانشین سازی میکنه ؟ باید به هر حال به فکر چاره بود ؟ من خیلی صدا و سیما رو مقصر نمیدونم ؟ چون که نمیتونه از این نوع فیلما بسازه که البته خیلی هم خوبه .
  • وحيد ES ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    10 8
    من نميدونم اين ٧٠درصد رو چه جورى محاسبه كردن ولى به يك موضوع اطمينان دارم اونم اينه كه سبك زندگى و نوع روابطى كه توى سريالهاى تركيه نشون داده ميشه اصلا با فرهنگ مردم تركيه مطابقت نداره واين سبك زندگى رو فقط وفقط توى بعضى از محله هاى خاص استانبول و دو سه تا شهر بزرگ تركيه ميتونيد ببينيد واين سريالها به نوعى تابلوى تبليغاتى براى انواع كمپانيهاى تركيه اى ميباشند.
  • بی نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    8 16
    تو ایران هم امار بگیرند
  • علی IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    14 5
    در ترکیه دولت نه تنها کمکی به ساخت فیلم و سریال نمی کند بلکه مالیات سنگینی هم از آنها می گیرد و این باعث می شود تا تهیه کنندگان دست به دامان اسپانسر ها شده و اسپانسر هم بخاطر پولی که خرج کرده اعمال نظر می کند و این یعنی فاجعه ، مشکل بعدی آنها مسئله است که ممکن است هر هفته تغییر کند برای همین هر موقع بالا و یا پایین می شود دست به تغییر سناریو می زنند تا مخاطب را از دست ندهند و بعضا سریال هایی که مخاطب لازم را کسب نکرده به یکباره قطع میشوند که اتفاقا این بلا اغلب سر سریال های با ارزش می آیدو این هم فاجعه دیگریست . در ضمن حریم سلطان اصلا سریال محبوبی نیست و در بهترین وضعیت رتبه ششم را در ترکیه داشته است.
    • علی IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
      4 1
      با عرض معذرت ، در سطر سوم بعد از کلمه "مسئله" و در سطر چهارم بعد از کلمه "موقع" عبارت ریتینگ جا افتاده است .
  • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    10 1
    اولا که این که 70 درصد مردم ترکیه حجاب دارند رو نمیدونم بر چه اساسی نوشته اید. کافیه خودتون یه مسافرت ترکیه برید تا ببینید که اتفاقا برعکس بیش از 70 درصد بی حجاب هستند دوما بعضی از این سریال های ترکیه در خود ترکیه تماشاچی میلیونی دارند و خیلی محبوب هستند پس دلیل نمیشه کسی که با حجابه دوست نداشته باشه این سریال ها رو ببینه.
  • لطفی A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    13 28
    اولا امار 70 درصد کاملا اشتباهه بیشتر از این حرفهاست دوما با توجه به اینکه اکثرا مسلمان هستند به خیلی از مسائل اخلاقی پایبندند و کشور متمدن ودر حال رشدیه وبه نظر من میتونه الگوی خوبی برای کشور ما باشه .
  • خودم A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    14 3
    لازم است نگارنده محترم یک سفر به استانبول داشته باشن تا ببینند کمتر از 20 در صد زنان حجاب دارن. راجع به سریالها هم بد نیست بفرمایند آیا سریالهایی که با بودجه بیت المال در صدا و سیما ساخته میشن نشاندهنده جامعه ماست؟
  • بی نام A1 ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    11 5
    بابا بشينين سريالهايي مثل بازي تاج و تخت رو نگاه كنين بعد مي فهمين سريال يعني چي.
  • بندپی ریکا A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۲
    6 4
    خب بابا راست میگه دیگه سریال های ترکی ماهواره ای همشون ضداخلاقی اند من که به شخصه یقین پیدا کردم
  • مریم A1 ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    4 3
    واقعا بنظرتون بازی تاج و تخت خیلی بهتر از سریالهای ترکیه هست؟اونم پر از صحنه های رابطه جنسی و خیانته.آدم حالش به هم میخورهدنگا کنه.همش فقط تحریک جنسی و ابزاری بودن زنها رو نشون میدن