رئیس کمیته نفت، گاز و پتروشیمی کمیسیون انرژی با بیان اینکه تنها ۱۷ درصد بنزین مصرفی کشور دارای استانداردهای یورو ۴ است، گفت: بر اساس آزمایشهای سازمان استاندارد و حفاظت محیط زیست مشخص شده که بنزین تولیدی پتروشیمیها از آلایندگی بالایی برخوردار هستند و بخشی از آلودگی هوای تهران و کلانشهرها ناشی از استفاده از این نوع بنزین است.
نادر فریدونی در گفتگو با مهر با اشاره به جلسه کمیسیون انرژی با حضور مدیران سازمان استاندارد، سازمان محیط زیست، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و مرکز پژوهشها برای بررسی آلایندگی بنزین موجود گفت: سه نوع بنزین در کشور عرضه میشود. اول بنزین تولید پالایشگاهها است که از ۷۰ میلیون لیتر بنزین مصرفی در روز ۶۱ میلیون لیتر را تامین میکند. پتروشیمیها نیز ۵ میلیون لیتر در روز از بنزین مصرفی کشور را تامین می کردند. ۴ میلیون لیتر از بنزین مصرفی کشور نیز وارداتی بودند.
نماینده مردم قیر و کارزین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ۵ نوع آلاینده در ترکیب بنزین وجود دارد که شامل اکتان، آروماتیک، بنزن، اولسین و گوگرد است. طبق استانداردهای یورو ۴ هر کدام از این آلایندهها باید درصد مشخصی داشته باشد، امروز در کشور ما تلاش داریم که به استانداردهای یورو ۴ در تولید سوخت بنزین دست یابیم در حالی که کشورهای پیشرفته در حال دستیابی به استانداردهای یورو ۵ و یورو ۶ در تولید بنزین هستند.
رئیس کمیته نفت و گاز و پتروشیمی کمیسیون انرژی تاکید کرد: از ۹ پالایشگاه کشور که بنزین تولیدی کشور را تامین میکند هر کدام از این ۵ آلاینده درصدهای مختلف آلایندگی را بنزین تولیدی پالایشگاهها دارد.
وی با بیان اینکه در کلانشهر تهران بنزین یورو ۴ تزریق میشود گفت: مقرر شده است که تا پایان مهرماه کلانشهرهای دیگر نیز از بنزین یورو ۴ برخوردار شوند.
رئیس کمیته نفت، گاز و پتروشیمی کمیسیون انرژی تصریح کرد: تنها ۱۷درصد بنزین مصرفی کشور ما دارای استانداردهای یورو ۴ است که این بنزین شامل بنزین تولیدی پالایشگاهها و پتروشیمیها است به عبارت دیگر یعنی همه بنزین تولیدی پالایشگاهها هم دارای استانداردهای یورو ۴ نیست.
فریدونی ادامه داد: بیشترین تولید بنزین در پالایشگاه آبادان انجام می شود که ۱۰ میلیون لیتر در روز است که میزان بنزن و اکتان آن در حد یورو ۴ بوده اما میزان آلایندگی گوگرد آن بالا است.
نماینده مردم قیر و کارزین اظهار داشت: در دولت قبل، وزارت نفت برای حمایت از تولید ملی و در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی به سمت تولید بنزین پتروشیمیها رفته بود، در حال حاضر سازمان استاندارد، حفاظت محیط زیست و سازمانهای پژوهشی بر اساس آزمایشها به این نتیجه رسیدند که بنزین تولیدی پتروشیمیها از آلایندگی بالایی برخوردار هستند و برهمین مبنا تولید پتروشیمیها قطع شده و یا در شرف قطع شدن است و به همان میزان واردات بنزین انجام میشود.
وی افزود: محاسبات نشان میدهد قیمت تمام شده واردات بنزین بیشتر از تولید داخل کشور نیست بنابراین از نظر اقتصادی هم واردات بنزین به صرفه است.
فریدونی تاکید کرد: بر اساس محاسباتی که انجام شده احتمالا بخشی از آلودگی هوای تهران و کلانشهرها ناشی از سوخت بنزین تولید پتروشیمیها است که نتیجه نهایی آن پس از راستی آزماییها اعلام خواهد شد.
رئیس کمیته نفت، گاز و پتروشیمی کمیسیون انرژی گفت: در جلسه کمیسیون مقرر شد در راستای واقع آزمایی و راستیآزمایی کمیته تخصصی مرکب از کارشناسان دیوان محاسبات، سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست، مرکز پژوهشها و تعدادی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس تشکیل شده و در خصوص میزان آلایندگی بنزین وارداتی، پتروشیمیها و پالایشگاهها به مجلس گزارش دهند.
45503
نظر شما