سید محمود احمدی، گفت: افرادی که از فروردین سالجاری با تراکنشهای ناموفق مواجه شده و خسارت به ایشان پرداخت نشده، میتوانند به میز امداد شتاب، مستقر در بانکها مراجعه یا با شماره تلفن ۲۹۹۱۱ تماس حاصل نمایند.
به نقل از روابط عمومي بانك مركزي در اخبار سال گذشته آمده بود بانک مرکزی بابت خدمات پرداخت الکترونیکی بین بانکی که منجر به مغایرت می شود، مبلغی را به عنوان خسارت به مشتریان پرداخت خواهد کرد. همچنین ذکر شده بود منابع پرداخت خسارت به مشتریان، از محل هزینه تراکنش ناموفق اخذ شده از بانکها تامین خواهد شد و به نسبت مدت و مبلغ سپرده، وجه التزام محاسبه و پرداخت خواهد شد.
بخشهایی از سخنان محمود احمدی، دبیرکل بانک مرکزی:
-تراکنشهاي دارای مغایرت به مواردی اطلاق میشود که در انجام عملیاتی مانند انتقال وجه از یک کارت به کارتی دیگری، پول از حساب مبدا کسر و به حساب مقصد واریز نمیشود و در نتیجه، مشتری بدون دریافت خدمت برای مدتی امکان دسترسی به پول خود را نخواهد داشت.
-در سالهای گذشته، اختلال در تراکنشها و بروز تراکنشهای ناموفق و دارای مغایرت، در برخی موارد موجبات نارضایتی مشتریان از خدمات بانکداری الکترونیکی را فراهم می ساخت. بانک مرکزی در راستای ارج نهادن به حقوق مشتریان و حفظ جنبههای اخلاقی در نظام بانکداری کشور، بانکها را مکلف نمود کیفیت خدمات خود را افزایش دهند. در همین راستا، از سال 1387 تاکنون شاهد ارتقای کیفیت و پایداری سرویسهای ارایه شده توسط بانکها و تجهیز به امکانات سخت افزاری و نرمافزاری بهتر و در نتیجه، کاهش تراکنشهای ناموفق بودهایم.
یکی از این تصمیمات در جهت افزایش خوشبینی مردم به حفظ حق و حقوقشان، پرداخت خسارت به تراکنشهای دارای مغایرت بود که پس از بررسی به شورای پول و اعتبار پیشنهاد و مورد موافقت شورا قرار گرفت.
-طرح مذکور از فروردین سال 93 به اجرا گذاشته شده و تا 11خرداد امسال توسط بانکها به بیشاز 328 هزار و 643 فقره تراکنش که به مغایرت منجر شد، به میزان 4 و نیم میلیارد ریال خسارت پرداخت گردید.
-فاز اول اجرای این طرح فقط مربوط به دستگاههای خودپرداز است و باتوجه به روند رو به رشد فعلی، درحال حاضر پرداخت خسارت به تمامی تراکنشهای الکترونیکی، به استثنای پایانههای فروش و ماندهگیری انجام میشود.
- افرادی که از فروردین سالجاری با چنین تراکنشهایی مواجه شده و خسارت به ایشان پرداخت نشده ، میتوانند به میز امداد شتاب، مستقر در بانکها مراجعه یا با شماره تلفن 29911 تماس حاصل نمایند.
-سال گذشته، میزان استفاده از تراکنشهای الکترونیکی، بیش از 70درصد رشد داشت. به طوری که بیش از 6 میلیارد تراکنش در سامانه شاپرک و بیش از 10 میلیارد تراکنش در سامانه شتاب داشتیم که 98.2 درصد آنها موفق، 1.8 ناموفق و کمتر از 1درصد تراکنشهای ناموفق، دارای مغایرت بوده است.
23231
نظر شما