امسال 500 میلیون دلار کمتر دارو به کشور وارد شده است. این خبری است که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید حسن قاضی زاده هاشمی، که در حاشیه مراسم جهانی اهدای خون سخن می گفت از کاهش ۵۰۰ میلیون دلاری واردات دارو از امسال خبر داد و گفت: برای رفع کمبود نیروها، پرستاران و بهیاران به صورت قراردادی و ساعتی به کار گرفته می‌شوند.

دکتر قاضی‌زاده هاشمی از مشکلات پرسنل وزارت بهداشت سخن گفت و درباره رفع این مشکلات اظهار کرد: فقط می‌توانم بگویم که شرمنده‌ایم در حال حاضر اورژانس، جامعه پرستاری، آزمایشگاهی، تکنسین رادیولوژی و اتاق عمل مشکلات زیادی دارند و انتظار دارند که برطرف شود.

به گفته او رفع این مشکلات در وزارت بهداشت در حال انجام است و او به نمایندگی از مجلس و دولت متقاضی آن است که این قشر دیده شوند اما وزارت بهداشت مسئولیت سنگینی بر عهده گرفته و خط اول آن پرسنل و پزشکان هستند که متوجه این کار سنگین می‌شوند.


نظام سلامت در سالهای اخیر آسیب جدی دید

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش باز هم به ریشه یابی مشکلات امروز در نظام بهداشت و سلامت پرداخت و آن را متوجه سالهای اخیر کرد و گفت: ما دچار عقب‌ماندگی جدی هستیم چرا که نظام سلامت در سالهای اخیر آسیب‌های جدی دید هر چند که برگشت به گذشته ضرورتی ندارد اما دولت در طرح تحول نظام سلامت صرفاً نگاهش متوجه مردم است نه پرسنل.

دکتر قاضی زاده هاشمی از خدمت 430 هزار نفر پرسنل در وزارت بهداشت خبر داد و گفت: سازمان انتقال خون بخش کوچکی از این جامعه است و ممکن است تصور شود نگاه خاصی به یک قشر داریم در حالی که باید برای همه پرسنل اتفاقات خوبی بیفتد.

به گفته او فشار کار رفته رفته در نظام سلامت در حال افزایش است و باید تمام بخش‌ها به کمک نظام سلامت بیایند.

 

استقبال از زایمان طبیعی رایگان متفاوت بود

وزیر بهداشت البته درباره استقبال مردم از زایمان طبیعی رایگان به جای سزارین هزینه بر گفت: استقبال از این طرح متفاوت بوده و آن را نباید به حساب کاهش آمار سزارین بگذاریم و باید در زمینه اطلاع‌رسانی به زنان باردار سلامت آنها و نوزادشان و رفتن به سمت زایمان طبیعی اقدامات لازم انجام شود.

به گفته او در برخی از دانشگاه‌ها طبق آمارها کاهش سزارین 8 تا 15 درصد هم بوده و در یکی از دانشگاه‌ها هم افزایش آمار سزارین گزارش شده است بنابراین آمارهای به دست آمده متفاوت است.

هاشمی همچنین در مورد گران شدن داروی بیماران خاص گفت: متأسفانه اضافه پرداختی این بیماران افزایش یافت و این موضوع برای داروهای وارداتی که مشابه ایرانی داشتند اتفاق افتاد به همین دلیل ابلاغ کردیم تا 6 ماه آینده شرایط قیمت این داروها مانند گذشته بماند.

وزیر بهداشت و درمان از پزشکان، خانواده‌ها و بیماران خواست تا آنجایی که تولید داخل امکان می دهد، از داروهای وارداتی کمتر استفاده کنند. او گفت: ما امسال 500 میلیون دلار از واردات دارویی را کاهش خواهیم داد.

دکتر هاشمی درباره حمایت از تولیدکنندگان دارویی داخل کشور گفت: این کار شدنی نیست مگر اینکه همه همکاری کنند. ما موظف به حمایت از تولید کنندگان داخل هستیم و به بیماران خاص این نوید داده می‌شود که تا 6 ماه آینده شرایط مشابه خواهد بود اما پس از 6 ماه برنامه در نظر گرفته شده اجرایی می‌شود.

 

12پرستار برای 3 تخت ICU
وزیر بهداشت و درمان همچنین در مورد ارتقای خدمات پرستاری و مشکلات آنها گفت: فشار بر این قشر بسیار زیاد است و از نزدیک دیده‌ام که برای 12 تخت ICU گاهی فقط 3 پرستار وجود دارد، کمبودها زیاد است.

به گفته دکتر هاشمی بکارگیری دانشجوی پرستاری ترم 6 به بعد در مراکز درمانی در دستور کار قرار گرفته و طی 3 روز گذشته برای بکارگیری پرستار و بهیار مجوز داده شده تا به صورت قراردادی و ساعتی در جایی که کمبود وجود دارد به کار گرفته شود.

او همچنین در مورد پرداخت معوقه‌ها گفت: علیرغم تلاش‌های انجام شده هنوز به پرسنل و پزشکان بالغ بر 7 ماه است که بدهکار هستیم، صحبت‌هایی شده و در هیأت دولت قول‌هایی داده شده که امیدواریم عملیاتی شود.

وزیر بهداشت همچنین از اضافه پرداختی به پزشکانی که علاقه‌مند به حضور در مراکز درمانی دولتی هستند خبر داد و گفت: پزشکانی که علاقه‌مند هستند به جای حضور در مطب و بخش خصوصی علاوه بر ساعت‌های صبح در درمانگاه‌ها فعالیت کنند اضافه پرداختی داده می‌شود.

به گفته او این طرح هنوز در تهران عملیاتی نشده اما تا یک ماه آینده تمام بیمارستان‌ها از این امتیاز برخوردار خواهند شد.

 

46231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 360169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    2 1
    شما بايد حداقل به اندازه يک سال دارو و مواد اوليه دارويي در کشور موجود داشته باشيد و به اندازه يک سال بعد هم سفارش داده باشيد
  • مجمع کارمندان ایثارگر دانشگاه علوم پزشکی تهران A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
    0 0
    اگر میخواهید طرح تحول سلامت بسلامت برسد باید افزایش حقوق و مزایا در میان کارکنان نظام سلامت درمانی و غیردرمانی بصورت عادلانه و هماهنگ انجام گیرد.