مهر نوشت:

رئیس شورای رقابت به خودروسازان اولتیماتوم داد که باید دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو را بپذیرند و گفت: هیچ بهانه ای برای عدم اجرای قانون پذیرفته شده نیست.
رضا شيوا شب گذشته در ارتباط تلفني با برنامه پايش در پاسخ به اين سؤال مجري كه خودرو سازان گفتند مصوبه شوراي رقابت را قبول ندارند. اگر نخواهند اين مصوبه را اجرا كنند چه برخوردي مي كنيد، گفت: خودرو سازان رسماً اين حرف را نزده اند و انجمن هاي مختلفي كه خود را نماينده خودرو سازان مي دانستند؛ اين مسئله را مطرح كرده اند.

رئیس شورای رقابت گفت: شوراي رقابت يك نهاد قانوني است كه قانون گذار وظيفه دستورالعمل تنظيم قيمت را براي بازارهاي انحصاري به اين شورا داده است. بر همین اساس شورای رقابت از سال گذشته اين دستورالعمل را تنظيم كرده بود و طي چند ماه اخير به دليل اينكه مشكلاتي در زمينه متغير كيفيت وجود داشت، مجدد بررسي و آن را كامل كردیم که بر اساس آن به قیمت‌های اعلامی رسیدیم.

او گفت: خودرو سازان نمي توانند اين دستورالعمل را اجرا نكنند و آنها ملزم به اجرای قانون هستند. طبق آخرين اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت بنا بر این است که خودروسازان ملزم به اجرای قانون باشند و بايد شوراي رقابت در اين بازار دخالت كند؛ چراکه بازار خودرو در ايران انحصاري است و قانون گذار تشخيص بازار انحصاري و غير انحصاري را برعهده شوراي رقابت گذاشته و ما نيز تشخيص مي دهيم كه بازار خودرو انحصاري است. بر اين اساس سال گذشته وارد عمل شديم و دستورالعمل اجرا را نيز خودروسازان پذيرفتند.

رئيس شوراي رقابت گفت:‌ اعلام قيمت ها بر اساس ميزان توليد، ميزان عرضه (ميزان عرضه توليد كنندگان انحصاري بايد پيوسته مشخص باشد. نبايد كم و زياد كردن عرضه دست خودرو ساز باشد، چون بر قيمت بازار اثر مي گذارد)، شفافيت در قراردادها (قراردادها بايد دو طرفه باشد) و آبشن ها بايد اختياري باشد؛ مگر اينكه الزامات قانوني داشته باشند، تعيين شد.

شيوا در پايان گفت: ‌بازار حاشيه اي بايد از بين برود. روش فروش نيز بسيار اهميت دارد. فروش خودروسازها بايد مستقيم دست مصرف كننده نهايي برسد و واسطه گرها و دلال‌ها از بين بروند. همچنين مهمترين بحث در صنعت خودرو، قيمت و شفاف سازي است و در صورتي كه اين شفاف سازي صورت بگيرد، مشكلات اين صنعت و واسطه گري ها از بين مي رود.


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 360497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =