ایسنا نوشت:

بسیاری از شرکت‌های بزرگ هواپیمایی قیمت‌های جدید بلیت مسیرهای داخلی خود را ارائه و پروازهایشان را با این نرخ بسته‌اند و برخی از دیگر شرکت‌ها پس از نرخ‌گذاری جدید، بازاریابی‌های لازم و اطلاع‌رسانی به سازمان هواپیمایی وارد این عرصه خواهند شد.

حمید غوابش - دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی - ضمن بیان این خبر گفت: تاکنون نرخ بلیت هواپیما به شکل واحد اندازه گیری و لحاظ می‌شده است به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت تمام شرکت‌ها با سرعت، تغییرات قیمتی را اجرایی کنند.

او گفت: البته در طول روزهایی که از ابلاغ قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما گذشته بسیاری از شرکت‌های بزرگ قیمت‌های جدید خود را ارائه و پروازهایشان را با این نرخ بسته‌اند و برخی از دیگر شرکت‌ها نیز پس از نرخ‌گذاری جدید، بازاریابی‌های لازم و اطلاع رسانی به سازمان هواپیمایی وارد این عرصه خواهند شد.

غوابش گفت:‌با توجه به زمان بر بودن طراحی جداول قیمتی جدید و لزوم اطلاع‌رسانی آن به سازمان هواپیمایی کشوری ثابت ماندن قیمت بلیت هواپیما توسط برخی شرکت‌ها طبیعی است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره تمهیدات اندیشیده شده برای جلوگیری از تبانی و اخلال در بازار رقابتی بلیت هواپیما نیز گفت:‌ طبق قانون بر تمام بازارهای رقابتی نظارت صورت می‌گیرد و قطعا شرکت‌های هواپیمایی نیز از این موضوع مستثنی نیستند.

او گفت:‌ با آزادسازی نرخ‌ها انتظار می‌رود رقابتی مناسب بین شرکت‌ها شکل بگیرد و از طرف مقابل مسافران برای چیدن برنامه‌های سفر انتخاب‌های بیشتری داشته باشند اما اگر هر عاملی در این رقابت خلل ایجاد کند طبق قانون مورد برخورد قرار خواهد گرفت.

طبق برنامه پنجم توسعه باید نرخ بلیت سفرهای هوایی از حالت دستوری خارج شود که بر این اساس طبق تصویب شورای عالی هواپیمایی و اعلام قائم مقام وزیر راه و شهرسازی مقرر شده بود از 28 اردیبهشت، نرخ‌ها آزاد شود که این دستورالعمل کمی دیرتر از موعد به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد.

تاکنون قیمت بلیت هواپیما به صورت دستوری از سوی شورای عالی هواپیمایی تعیین و با تایید رییس‌جمهور ابلاغ می‌شد که بر اساس آن در آخرین تغییر که از 14 آبان 91 اعمال شد نرخ بلیت پرواز در مسیرهای داخلی 65 تا 70 درصد افزایش یافت لذا با توجه به اینکه تاکنون قیمت‌ها در هر مسیر دستوری و مشخص شده بود احتمال تخلف کمتر وجود داشت و مسافران نرخ‌های مصوب را به راحتی مطلع می‌شدند اما اکنون با اجرای آزادسازی و متنوع‌سازی، نرخ‌ها از حالت دستوری خارج می‌شود و ممکن است هر ساعت و هر روز قیمت یک مسیر متفاوت باشد.

البته این امر مزایایی از جمله رقابت‌پذیری میان ایرلاین‌ها را دارد و مسافران هم می‌توانند برای ارزان شدن سفر خود زمان‌های کم‌تقاضاتر را انتخاب کنند اما نگرانی که در این زمینه وجود دارد این است که با توجه به سخت شدن نظارت در این شرایط ، بازار فروش بلیت چگونه خواهد بود؟

 

17231

 

کد خبر 360867

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =