مهر نوشت:

وزیر کشور با اشاره به اینکه اعتیاد علت 55 درصد طلاقها در کشور است ، گفت: یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر معتاد در ایران وجود دارد.
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران گفت: موقعیت کشورمان در کنار کشوری مانند افغانستان است، که بیش از 82 درصد مواد مخدر جهان را تأمین می‌کند، در سال 2012، 154 هزار هکتار زمین در افغانستان زیر کشت مواد مخدر بود که 3700 تن تریاک تولید کردند و در سال 2013، 210 هزار هکتار زمین زیر کشت بود که 5500 تن مواد مخدر تولید شد که یعنی 49 درصد افزایش در تولید مواد مخدر بوده است.

وزیر کشور گفت: در دنیا 5.2 جمعیت بین 15 تا 64 سال یک بار مواد مخدر مصرف کرده‌اند. یعنی حدود 240 میلیون نفر که این عدد در ایران حدود 2.6 درصد است یعنی با این عدد یک میلیون و 350 هزار نفر معتاد داریم. البته به نسبت رقم جهانی ما نصف تعداد جهانی معتاد داریم و این از نظر مقایسه خوب است اما در جمهوری اسلامی با اعتقادات دینی این مسئله قابل پذیرش نیست. اگر هر فردی دچار اعتیاد شود کل جامعه در این زمینه مسئول است.

او گفت: هم‌ اکنون معتادان یک میلیون و 350 هزار نفر از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که اگر این رقم را در تعداد خانواده‌های آنان ضرب کنیم 6 میلیون نفر به صورت مستقیم با موضوع مواد مخدر درگیر هستند.

رحمانی فضلی گفت: بر اساس نظرسنجی‌ها 92 درصد جامعه نگران موضوع مواد مخدر هستند و این موضوع نشان می‌دهد باید به آسیب‌های مقوله اعتقاد توجه لازم را کرد. 90.7 درصد معتادان را مردان و 9.3 درصد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند که رقم اعتیاد زنان در 4 سال گذشته 5.2 درصد بود اما در چند سال اخیر رشد تعداد معتادان زن نزدیک به 2 برابر شد که این موضوع یک زنگ خطر است چرا که مادر اساس یک خانواده را تشکیل می‌دهد.

او با اشاره به اینکه 52.7 درصد معتادان شاغلند که این رقم معادل حدود 700 هزار نفر است ، گفت: اگر این 700 هزار نفر از مدار کار اقتصادی خارج شوند جامعه دچار زیان‌های زیادی می‌شود. 47 درصد معتادان بیکار و 63 درصد از آنان متاهل هستند اگر هر کدام از آن‌ها به طور متوسط دارای 2 فرزند باشند حدود 700 هزار نفر فرزند دارند که در یک خانواده معتاد با شرایط فرهنگی، اخلاقی خاص زندگی می‌کنندد و این فرزندان در مسیر ناهنجاری قرار دارند که اگر به آن‌ها به خوبی توجه نشود ممکن است مسیر والدین خود را ادامه دهند.

به گفته وی، 55 درصد از طلاق‌ها در کشور به دلیل اعتیاد است. همچنین 65 درصد از همسرآزاری‌ها، 30 درصد از کودک‌آزاری‌ها، 25 درصد از قتل‌ها، 23 درصد از نزاع‌ها و خشونت‌ها و 35 تا 40 درصد از سرقت‌ها به دلیل اعتیاد است.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه بیش از 65 درصد از زندانیان به صورت مستقیم و غیرمستقیم با مقوله اعتیاد و قاچاق سروکار دارند، گفت: از این رقم 45.5 درصد از افرادی که در زندان‌‌ها حضور دارند به صورت مستقیم با اعتیاد و مقوله قاچاق مواد مخدر درگیرند. همچنین تاکنون در حوزه مبارزه با مواد مخدر 3 هزار و 750 نفر شهید تقدیم شده است و 12 هزار نفر نیز در این راه جانباز شده‌اند. با اقداماتی که بر روی این مسئله انجام شده تاکنون موفقیت داشته‌ایم اما معضل بسیار بسیار بزرگ همچنان وجود دارد.

او ادامه داد: در حوزه صیانت از خانواده معتادان که یک میلیون و 350 هزار نفر صرفاً جمعیت معتادان است باید تلاش‌هایی کرد تا خانواده آن‌ها در شرایطی زندگی کنند که محل تولید ناهنجاری و نسل جدید بزهکاری نباشند.
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: تلاش ما این است که موضوع اعتیاد را اجتماعی کنیم تا مردم را در عرصه مقابله با اعتیاد وارد صحنه کنیم. از این رو جهت متشکل کردن سازمان‌های مردم‌نهاد در سال 92 تلاش کردیم که بر این اساس سازمان‌های مردم‌نهاد 53 درصد افزایش داشتند و هم‌اکنون به دنبال تشکیل خیریه‌ها هستیم. بنده جلساتی را با استانداران گذاشته و آن‌ها را دعوت کرده‌ام تا در عرصه حمایت از خانواده‌های معتادان و مبارزه با مواد مخدر فعالیت کنند.

او در مورد درمان اعتیاد نیزگفت: مسئله بعدی درمان است. در این حوزه در سال 1392، 764 هزار نفر معتاد را در 6 هزار و 341 مرکز درمانی پذیرش کردیم و حدود 30 میلیارد تومان برای آن‌ها حق بیمه پرداخت شد اما متأسفانه بعد از درمان و‌ آزادی حدود 20 درصد از آن‌ها پاک می‌مانند. همچنین حدود 20 هزار و 500 نفر معتاد توسط نیروی انتظامی از کف خیابان‌ها جمع شدند و در 18 مرکز نگهداری درمان شدند. معتادانی که درمان می‌شوند دو دسته هستند؛ یک دسته معتادانی که توسط خانواده به مراکز آورده می‌شوند و حدود 760 هزار نفر هستند و دسته دوم معتادانی که در کف خیابان هستند و متجاهرین هستند که 20 هزار و 500 نفر بوده و توسط نیروی انتظامی جمع‌آوری شده‌اند.

او گفت: 92 درصد معتادان در مراکزی هستند که مربوط به بخش خصوصی است و بخش خصوصی به صورت رایگان یا با کمک کمی از ستاد مبارزه با مواد مخدر این اقدامات را برای آن‌ها انجام می‌دهد. باید توجه کرد حوزه درمان باید مناسب و با اثرات ماندگار باشد.

به گفته او، حدود هزار و 734 عملیات با باندها و گروه‌های مختلف مواد مخدر انجام شده که در نهایت 573 تن مواد مخدر در سال 92 کشف شد که البته به همین میزان هم در داخل مصرف می‌شود. این رقم از آن رقم 5500 تن مواد مخدر است که در افغانستان تولید می‌شود. در حال حاضر مرزها 90 درصد تحت کنترل است و مواد مخدر بیشتر از مسیر آب‌ها حمل و نقل می‌شود و ما مسیر مبارزه را به مناطق مرزی کشاندیم که 75 درصد درگیری و کشف مواد مخدر در حوزه مرزی بوده است.

رحمانی فضلی ادامه داد: 395 کارگاه تولیدی مواد مخدر صنعتی که شیشه، کراک و دیگر مواد صنعتی را توزیع می‌کردند در سال 92 منهدم شدند و حدود 276 نفر بازداشت شده‌اند.

 


23145

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 361227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    0 2
    متاسفانه از وقتی اعتیاد رو به جای جرم بیماری فرض کردن شیوعش خیلی بیشتر شد