لاریجانی:کسانی که در سوریه ماجراهای تروریستی ایجاد کردند نیم‌نگاهی هم به ایران داشتند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ایران همواره با طوایف مختلف عراق روابط خوبی داشته باشد و از حقوق همه آنها حمایت کرده است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز در همایش ملی "خصوصی‌سازی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای؛ کلید اشتغال پایدار" که در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، با اشاره به مذاکرات هسته ای، گفت:از یک طرف کشور ما از وضعیت بین‌المللی که در زمینه هسته‌ای به وجود آوردند، مشکلاتی پیدا کرده؛ گرچه این رفتاری که کشورهای قدرتمند برای کشور ما در موضوع هسته‌ای به وجود آوردند، ظالمانه است و این رفتارها نوعی ماجراجویی و سنگ‌اندازی است، چرا که ما در زمینه هسته‌ای مسیر روشنی را ایجاد کردیم، اما آنها بهانه‌گیری کرده و مشکلاتی ایجاد کردند و دامنه این کار را به تحریم‌ها کشاندند.

رئیس مجلس با بیان اینکه ما اکنون در حال مذاکره هستیم، خاطرنشان کرد: ما از قبل هم گفته بودیم که ما می‌توانیم این موضوع را از طریق مذاکره حل کنیم، اما این موجودات بین‌المللی که به دنبال ماجراجویی هستند، آرام ننشسته‌اند و حالا امیدواریم که در این مذاکرات گامی به پیش برویم.

به گزارش تسنیم،لاریجانی ادامه داد: بخش دیگر این مسائل منطقه‌ای است که به وجود آوردند که شاهدیم در این سال‌های اخیر یک مقدار به این اقدامات شدت داده‌اند؛ اقدامات تروریستی که در سوریه به وجود آوردند، یک نیم‌نگاهی هم برای ما داشتند تا ما را به یک مسائل دیگری مشغول کنند. از طرفی هم به بنیان‌های مقاومت در منطقه لطمه بزنند که الحمدالله با توجه به حرکت داهیانه‌ای که نیروهای خبیر در منطقه داشتند جلوی این ماجراجویی‌ها گرفته شد، اما هنوز این اقدامات در جریان است و می‌بینیم که حتی با انتخابات سوریه هم مخالفت می‌کنند.

وی تاکید کرد: اینها نمی‌گویند که چه راه‌حلی دارند، اما با هر روش اصلاحی برای حل مسائل منطقه‌ای مخالفت می‌کنند و معلوم است که یک هدف دیگری را دنبال می‌کنند که این حوادثی که در عراق به وجود آمد یک پرده‌هایی از این مسائل را روشن‌تر می‌کند.

رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان یادآور شد: اینها قبلا می‌گفتند مسائلی که در سوریه است، به دلیل ساختار حکومتی این کشور است؛ گاهی کشورهای منطقه که به ایران می‌آمدند و با ما مذاکره می‌کردند این موضوع را مطرح می‌کردند و وقتی به آنها می‌گفتیم که به این جریان‌های تروریستی به این میزان کمک نکنید، آنها می‌گفتند که ساختار حکومت سوریه دموکراتیک نیست و این واکنشی به این موضوع است. اینها خلاف می‌گفتند، اما زیر این پوشش مخفی شده بودند؛ حالا در عراق چه می‌گویید؟ در عراق که ساختار دموکراتیک بود. در این سال‌ها کشور عراق ساختار دموکراتیک پیدا کرد و مجلس آن واقعا دموکراتیک است و از درون این مجلس رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر انتخاب می‌شود و براساس رای مردم است، پس چرا با این حکومت درگیر شدید؟

لاریجانی با تاکید بر اینکه پس این موضوعات کاملا بهانه بود و در عراق صحنه کاملا شفاف شد، گفت: این گروهک‌های تروریستی که در عراق این همه کشتار انجام دادند، پس برای ساختار نبود، آنها با ساختار دموکراتیک مخالف بودند و به همین دلیل اکنون با عراق ستیز می‌کنند. مسئله آنها هم شیعه و سنی نیست. اصولا نمی‌خواهند اجازه دهند طوایف مختلف در عراق راحت زندگی کنند.

وی ادامه داد: آنها می‌خواهند بین کرد، شیعه و سنی درگیری ایجاد کنند. به دنبال یک هدفی هستند تا این منطقه به همین درگیری‌های داخلی مشغول شود و اگر امروز عراق یک تنفسی دموکراتیک کرده و توانسته از امکانات خود استفاده کرده و توسعه در عراق ایجاد کند، آنها می‌خواهند مردم عراق را به درگیری‌های داخلی مشغول کنند. ما از گذشته هم گفتیم مسئله عراق و امنیت آن برای ما بسیار مهم است، چرا که این کشور همسایه ماست.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: سال‌هاست صدام از طریق عراق با ایران درگیر بود و مشکلات زیادی را برای کشور ما ایجاد کرد، بنابراین این حقی است برای ایران که یک همسایه آرام داشته باشیم. لذا با توجه به خسارت‌های انسانی و مادی در دوره صدام به ایران وارد شد، این حق ایران است که خواستار همسایه‌ای باشد که زندگی آرامی را با ما داشته باشد، چرا که ایران همیشه با همه طوایف و قومیت‌های عراق ارتباط دوستانه داشته و از حقوق آنها حمایت کرده و امروز هم تضییع حقوق هیچ یک از طوایف عراق از سوی هرکسی مورد قبول ما نیست و شیعیان، اهل سنت و کردهای این کشور همگی از دوستان ما هستند و روابط بسیار صمیمانه‌ای با رهبران آنها داریم و همواره تاکید کرده‌ایم که در حکومت عراق همه طوایف و قومیت‌ها باید مشارکت فعال و سازنده داشته باشند.

لاریجانی با بیان اینکه ما همیشه با اشغال عراق مخالف بودیم، تاکید کرد: ما این حرف را همواره زده‌ایم که مردم عراق این بلوغ را دارند که یک ساختار دموکراتیک در عراق ایجاد کنند. به همین دلیل تمام طوایف عراق، اعم از کردها، اهل سنت و شیعیان یک ارتباط نزدیکی با ما دارند و ما مرتب این موضوع را گفتیم که یک ساختار ملی در عراق که یک وفاق ملی است در درون آن معنا پیدا کند و همه گروه‌ها اعم از کرد، اهل سنت و شیعیان در آن حضور داشته باشند، مورد حمایت ماست لذا این جریان‌هایی که امروز در آنجا به وجود آمد برای به هم ریختن این ساختار است و البته موفق نخواهند شد، اما مسئله‌سازی می‌کنند.

وی اضافه کرد: در جاهای دیگر منطقه هم وضع تقریبا نیمه مستقری دیدیم؛ در افغانستان هم همین‌طور بود و ماجراهایی نیز در آنجا به وجود آمد.

رئیس مجلس با اشاره به وضع اقتصادی کشور خاطرنشان کرد: از نظر اقتصادی در درون کشور به دلیل مختلفی اعم از مشکلات مدیریتی و مسائل گوناگون دیگر، ما دچار مشکل بیکاری، تورم و رکود هستیم. البته دولت فعلی در حال تلاش است تا از وضعیت رکود خارج شویم، اما به قدری مشکلات پیچیده برای کارگاه‌های مختلف صنعتی و تولیدی به وجود آمده که آنها نیازمند کمک بسیاری هستند تا از رکود خارج شوند و اکثر این واحدهای تولیدی و کارآفرینان نیازمند حمایت‌های بانکی هستند، اما در اینجا متاسفانه سستی می‌بینیم.

لاریجانی افزود: اگر در این شرایط که یک تکان جدی به قیمت ارز خورده، دست واحدهای تولیدی را نگیریم و به آنها کمک نکنیم نمی‌توان آنها را از رکود خارج کرد. البته بحث خروج از رکود یک بحث است و نکته مهم این است که باید سازوکارهای اقتصادی برای آن دیده شود که یکی از بخش‌های پیش‌رو در این زمینه همین آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است و تا وقتی که ما افراد صاحب حرفه پیدا نکنیم که بتوانند زمینه‌های توسعه کشور را ایجاد کنند، مشکل کاملا حل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای حل این مشکلات را  بدون اینکه هزینه‌ای به دولت وارد کند، متقبل شده‌اند، گفت: در این زمینه نکته دیگری که مطرح است این است که دوستان ما در وزارت تعاون، کار و رفاه و اجتماعی و سازمان فنی و حرفه‌ای و بخش‌های دیگر در آموزش عالی باید توجه کنند که هرم نیروی انسانی ما به لحاظ تخصی وضع متعادلی ندارد؛ پایه این حرم باید تکنسین‌ها  باشند و در رأس آنها آموزش‌های تخصصی دانشگاهی باشد، اما ظاهرا این هرم واژگون است چرا که بخش متورم حرم آموزش‌های دانشگاهی ماست که آنها صاحب حرفه‌ای کافی نیستند تا بتوانند به راحتی در بنگاه‌های اقتصادی ما کار کنند لذا باید سرمایه‌گذاری وسیع‌تری در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای انجام دهیم.

وی با ابراز خوشحالی از واگذاری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به بخش خصوصی، گفت: این یک اقدام درست است و باید آموزش‌های فنی و حرفه‌ای خصوصی شوند چرا که به سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی که هزینه‌های زیادی دارد، کمک می‌کند. البته سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و وزارت کار باید حمایت مالی جدی به وی انجام دهند تا این آموزشگاه‌ها بتوانند کارگاهای خود را به روز کنند، چرا که بخش زیادی از تجهیزات این کارگاه‌ها منوط به سال‌های گذشته است.

لاریجانی افزود: در حال حاضر سرمایه زیادی برای توسعه کشور هزینه می‌شود. در حالی که باید یک بخش از آن صرف نیروی کارآمد شود که در این زمینه اگر نیاز به قانون باشد، مجلس آمادگی دارد در تصویب برنامه توسعه ششم و قوانین دیگر چنین حمایت‌هایی را انجام دهد.

وی با اشاره به معافیت مالیاتی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، گفت: ما در مجلس برای معافیت مالیاتی اقداماتی انجام دادیم که این موضوع در لایحه مالیات‌ها نیز اضافه شد و امیدواریم مراحل آخر نیز در شورای نگهبان طی شود. در زمینه بیمه موسسات آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تلاش‌های زیادی در مجلس شده که امیدواریم این موضوع نیز به نحو منطقی حل شود.

رئیس مجلس ادامه داد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای یکی از دغدغه‌های مهم است و ما آن را سمت‌دهی درستی می‌دانیم تا این‌گونه آموزش صورت بگیرد و امیدواریم در لایحه برنامه توسعه ششم بحث آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مورد توجه جدی‌تری باشد و بتوان یک گام اساسی در این زمینه برداشت.

/212  212

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 361464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =