داستان زن و شوهر ایرانی که در امریکا می‌خواهند کودکی را به فرزندی قبول کنند

«نقب‌زدن به آمریکا» نوشته آن تایلر با ترجمه‌ «گلی امامی» از تازه‌ترین عنوان‌هایی است که «نشرچشمه» راهی کتاب‌فروشی‌ها خواهد کرد.

به گزارش خبرآنلاین، «نقب زدن به آمریکا» به زندگي سام و زيبا، يك زن و شوهر ايراني مي پردازد كه در امريكا زندگي مي كنند و قرار است کودکی را به فرزندی قبول کنند.

داستان، بيشتر حول محور مادر سام مي گذرد كه پس از ازدواج به امريكا آمده و در دنيايي متفاوت از فرهنگ خود زندگي كرده است. آن تایلر داستانش را حول محور زندگی زیبا و سام یزدانی و مادر سام -مریم- می‌سازد، در عین‌حال او به سبک زندگی مهاجران دیگری از آسیای شرق هم می‌پردازد و رمانی را می‌سازد که نیویورک تایمز آن را دری تازه به زندگی جامعه‌ مهاجر در آمریکا نامیده است، این رمان سال 2006 به مدت 3 هفته در لیست پرفروش‌ترین‌های آمازون بود.

گلی امامی درباره این اثر می‌گوید: «این رمان در میان آثار «آن تایلر» جایگاه ویژه‌ای دارد، تیلور حدود 19 کتاب دارد و جزو نویسندگان بسیار معروف ادبیات معاصر آمریکاست. او همسر یک پزشک و نویسنده‌ ایرانی به نام دکتر «تقی مدرسی» است که کتاب مشهور «یکلیا و تنهایی او» را در دهه 40 در ایران منتشر کرد. اغلب کتاب‌های آن تایلر بسیار آمریکایی است، اما کتاب «نقب زدن به آمریکا» را برخلاف رویه معمول خود نوشته و در واقع تنها کتابی است که شخصیت اصلی آن یک زن ایرانی است که به آمریکا مهاجرت کرده و در آنجا زندگی می‌کند؛ دلیل من هم برای ترجمه کتاب همین است.»

در مقدمه این رمان 300 صفحه ای می خوانیم:

«در تابستان 1997، دخترم را به فرودگاه بالتیمور بردم تا همسر آینده‌اش را که از سانفرانسیسکو پرواز کرده بود و برای سفر سالیانه، کنار دریا به ما ملحق می‌شد بردارد. وقتی به فرودگاه رسیدیم، با جمعیت عظیم و مجموعه‌ غریبی از خارجی‌های پرسروصدایی روبرو شدیم که پلاکاردهای گوناگونی را در دست داشتند و مشخص بود که منتظر ورود نوزادی هستند. ناچار گوشه‌ای ایستادیم و تماشا کردیم ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. معلوم شد کودک، پسرک کره‌ای ریزنقش و عبوسی در حدود شش، هفت ماهه است.
و تماشای پدر و مادر خوانده‌اش زمانی که دست دراز کردند که او را بگیرند یکی از تکان‌دهنده‌ترین لحظه‌هایی بود که می‌شد تصور کرد. سال‌ها این منظره در ذهن من ماند و مانند نطفه‌ هر رمانی در تاریکی رشد کرد... آنچه خود مرا هم غافلگیر کرد، تصمیم خودانگیخته‌ام برای وارد کردن شخصیت‌های ایرانی در کتاب بود (نتیجه خاطرات خوش بسیار از خانواده‌ عظیم شوهر مرحومم در تهران) که به تدریج در حین نوشتن سبب شد به نقب زدن دیگری تغییر ماهیت بدهد: کوشش مهاجران برای شکستن یخ فرهنگی بیگانه.»


نقب زدن به آمریکا هفدهیمن رمان آن تایلر است، یازدهمین رمان او درس‌های تنفس در سال 1998 برنده جایزه پالیتزر شد. او عضو آکادمی هنر و ادبیات آمریکاست و ساکن بالتیمور.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 362900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =