مهر نوشت:

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهرتهران گفت: اعداد دقیقی از میزان درختکاری در بوستان ولایت ندارم ولی تصور می کنم حدود 30 درصد از اراضی این مکان، تبدیل به فضای سبز شده بود.

محمد حقانی، هنگام بازدید از بوستان ولایت گفت: همه اراضی این بوستان تبدیل به فضای سبز عمومی نشده و باید با تهیه طرح موضعی، زمین های وسط این پارک را جنگل کاری و درختکاری کرد.

او درباره بایر بودن قسمت عمده ای از این پارک گفت: "در گذشته از بوستان ولایت که به عنوان یکی از بزرگترین پارکهای کشور و خاورمیانه نام برده می شود، بازدید کرده ام. این پارک به دلیل حضور مبارک رهبر معظم انقلاب، برایم مهم بود. ولی آن چیزی که تصور می کردم با چیزی که از نزدیک می بینم، تفاوت زیادی دارد. تصور می کردم کل این پارک تبدیل به سطوح عمومی و قابل استفاده مردم شده، در حالی که تنها یک کمربند سبزی با عرض مشخص و معلوم در اطراف پارک درختکاری شده و وسط پارک خالی است و اثری از کار اجرایی دیده نمی شود. در حقیقت زمین وسط این پارک، بایر و بدون استفاده از درختکاری و چمن کاری رها شده است."

حقانی با انتقاد از نحوه تامین روشنایی این بوستان گفت: قابل توجه است که این حلقه سبز با فواصل کمی با پایه های چراغ برق روشن شده و در واقع می توان گفت از لحاظ کثرت این پایه های چراغ برق، افراط صورت گرفته، یعنی فواصل بین این پایه ها استاندارد نیست. همچنین بسیاری از سوله ها، آشیانه های هواپیما و انبارهای پادگان قلعه مرغی سابق به همان صورت رها شده و بدون استفاده باقی مانده است."

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر گفت: این موضوع را از معاونت محترم شهرداری پیگیری کرده ام و پاسخ شنیدم که طبق طرحهای جامع و تفصیلی، دنبال تهیه طرح های موضعی هستیم تا بر اساس آن طرح اقدام کنیم. ولی تا این لحظه اقدامی نشده و شهروندان تغییری در این منطقه مشاهده نکرده اند.

او درباره تهیه طرح درباره اراضی این بوستان توضیح داد: بوستان ولایت (پادگان قلعه مرغی سابق) و برخی عرصه های دیگر شهری از جمله دریاچه خلیج فارس در پارک چیتگر، از معدود عرصه هایی هستند که در طرح تفصیلی، باید دارای طرح های موضعی و موضوعی باشند تا کاربری هایی مانند فضاهای سبز و سایر سرانه های عمومی باید در آن دیده شود، ولی تاکنون این مسئله درباره بوستان ولایت، انجام نشده است. هر چند می شود به این مکان "بوستان" گفت، چون کمربند سبزی که در اطراف این زمین به وجود آمده، به اندازه کافی عریض است که بشود به عنوان بوستان از آن نام برد، ولی مهم است در زمینی که وسط این بوستان بایر و خالی مانده، چه چیزی اجرا شود.

این عضو شورای شهر درباره نسبت زمین بایر و منطقه درختکاری شده، گفت: "اعداد دقیقی از میزان درختکاری در این بوستان ندارم ولی تصور می کنم حدود 30 درصد از اراضی این مکان، تبدیل به فضای سبز شده بود."

او درباره هزینه های ساخت این پارک که گفته می شود بالغ بر 100 میلیارد تومان بوده نیز گفت: این مسئله طبیعی است که اگر می خواهند در زمان غیراستاندارد و سریعتر از معمول، یک پروژه ای مانندپارک ولایت، اجرا شود، هزینه مجری بیشتر می شود. لذا با توجه به تشریف فرمایی مقام معظم رهبری و قول شهردار برای اتمام پروژه، این مبلغ، خارج از روال نیست.


پارک نسازید، جنگل کاری کنید
رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر همچنین به مسئولان شهرداری توصیه کرد اراضی باقیمانده در بوستان ولایت را جنگل کاری کنند تا هم هزینه شهروندان کمتر صرف شود و هم این اراضی کارکرد زیست محیطی بیشتری پیدا کند.

او گفت: فضای سبز، درختکاری و جنگل کاری، مفاهیم متفاوتی دارند، پارک، جدای از داشتن فضای سبز، دارای کارکرد اجتماعی است، یعنی شهروندان می آیند با همدیگر تعامل می کنند و از امکانات پارک مانند شهربازی استفاده می کنند. ولی باغاتی مانند باغات کن، این کارکرد اجتماعی را ندارد، بلکه کارکرد زیست محیطی دارد. تصور می کنم این محل با آن کاری که صورت گرفته به عنوان پارک، برای استفاده مردم محلی کافی است. لذا به عنوان نماینده مردم تهران، نظرم این است که 70 درصد اراضی باقیمانده در بوستان ولایت، تبدیل به اراضی جنگل کاری و درختکاری با کارکرد زیست محیطی منطقه شود."

حقانی در توضیح این پیشنهاد خود گفت:با توجه به جنوبی بودن منطقه و تراکم جمعیتی آن حوالی، مانند جنگل کاری های حاشیه تهران، باید تبدیل به فضای سبز جنگلی شود. نیازی نیست که هزینه را بالا ببریم تا همه عرصه باقی مانده در بوستان ولایت را با کارکرد اجتماعی تعریف کنیم، کافی است اینجا تبدیل به فضای سبز جنگل کاری شود. در این مکان شرایط آب هم برای اجرای جنگل کاری مهیاست و می توان با حفر چند حلقه چاه و با روشهای نوین آبیاری، فضای سبز مناسبی در منطقه به وجود آورد.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    2 0
    ميگم چه طوره شهرداري اين پارك را هم واگذار كنه به بساز بفروش ها
  • کیوان IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    4 0
    این هم یک نموته از مدیریت جهادی اقای قالیباف است.
  • بی نام A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    2 0
    با سلام . زماني كه شروع كردند به تجهيز پارك با توجه به تبليغات گسترده انجام شده در خصوص گسترش فضاي سبز جنوب تهران من فكر ميكردم ما صاحب پاركي مشابه پارك ملت ، لاله و يا مشابه آنها ميشويم . ولي عملا موضوع چيزي جر تبليغات نبود