پراید واقعا چقدر می ارزد؟ / قیمت تمام شده پراید بدون پرداخت عوارض،مالیات،بیمه  11 میلیون تومان

پس از انتشار خبر افزایش قیمت خودرو، واکنش های اعتراضی بسیاری از سوی خریداران به شورای رقابت و خودروسازان صورت گرفته است.

احسان رضایی: رشد قیمت خودرو شرایطی را فراهم کرده تا بازهم بحث قدیمی آنالیز قیمت خودرو مطرخ شود. چندی پیش یکی از کارشناسان قیمت تمام شده پراید را تنها 3 میلیون و 700 هزار تومان برآورد کرده بود. گفته های او با واکنش جدی سایپا مواجه شد و حتی این خودروسازی اعلام کرد از نویسنده مطلب شکایت رسمی می کند. در حال حاضر تنها « آنالیزی که از قیمت خودرو وجود دارد به آمارهایی مربوط است که از سوی خودروسازان ارائه می شود. براین اساس قیمت خودروها حداقل در سال 92 به صورت مشخصی تابعی از واردات بوده است. به همین جهت خودروسازان ادعا می کنند با توجه به افزایش هزینه های واردات چاره ای به غیر از افزایش قیمت ها ندارند.

آناليز قيمتي نشان مي دهد براي توليد خودروي تيبا با فرمان هيدروليک و بدون کيسه هوا به طور متوسط 240 هزار تومان صرف مواد پليمري، 124 هزار تومان هزينه مواد فولادي، 200 هزار تومان هزينه لاستيک، 130 هزار تومان هزينه مس، 140 هزار تومان هزينه آلومينيوم، 170 هزار تومان هزينه چدن و 2 ميليون و 200 هزار تومان هزينه قطعات مي شود. در اين ناليز قيمتي 16 درصد هزينه کل توليد خودرو براي قطعه سازان صرف مي شود. نجفي منش در اين مورد هم مي گويد:« قطعه سازان هزينه تمام شده را براساس آناليز دقيق پرداخت مي کنند. يعني براي ساخت يک قطعه به انواع واردات وهزينه هاي جانبي نياز است. در نتيجه خيلي عجيب نيست که قيمت ها افزايش پيدا کند.» در صورتي که هزينه هاي عوراض به جمع نهايي قيمت خودرو افزوده نشود و همچنين سود خودروسازان نيز در اين مرحله مورد محاسبه قرار نگيرد، قيمت اين خودرو به 5 ميليون و 500 هزار تومان ( براساس آناليز سال 92) مي رسد. براين اساس قيمت واقعي توليد تيبا تنها معادل 26 درصد قيمت عرضه اين نوع خودرو است. به گفته خودروسازان در مرحله بعدي قيمت گذاري هزينه هاي جانبي مانند عوارض به قيمت ها افزوده مي شود که در نهايت بهاي خودرو را تا سقف 21 ميليون تومان افزايش مي دهد. براين اساس به قيمت تمام شده خودرو 30 درصد براي هزينه هاي ارزي و 35 درصد هم براي توزيع و فروش افزوده مي شود. ادعاي خودروسازان نشان مي دهد که آنها برروي هر خودروي توليدي تنها 2.5 درصد سود محاسبه مي کنند. در صورتي که اين محاسبات مورد تاييد قرار گيرد، هزينه تمام شده خودرو در کارخانه به عدد 21 ميليون و 500 هزار تومان مي رسد. در اين محاسبات 10 درصد قيمت خودرو به هزينه ماليات، عوارض، شماره گذاري، پست و بيمه مربوط است. در مورد عوارضي که خودروسازان پرداخت مي کنند، شايعات بسياري وجود دارد که طي تمامي سال هاي گذشته توضيحي در مورد آنها ارائه نشده است.

خودروسازان براي توليد محصول خود به اين شيوه از ارز مبادله اي استفاده مي کنند. در صورتي که آنها ارز مورد نيازشان را از بازار آزاد تامين کنند به طور متوسط 5 ميليون تومان به قيمت خودرو افزوده مي شود. برخي نمايندگان مجلس و حتي اعضاي کميته تحقيق و تفحص از خودروسازان اعتقاد دارند که ايران خودرو و سايپا طي سال هاي گذشته از دولت ارز مبادله اي گرفته اند ولي بهاي تمام شده خودرو را براساس ارز بازار آزاد محاسبه کرده اند. در اين صورت ميزان سود خودروسازان از 2.5 درصد تا 6 درصد افزايش مي يابد.

بررسي آناليز قيمتي پرايد که مربوط به سال 92 است، نيز نشان مي دهد که خودروسازان براي توليد انواع خودروها همين قواعد را رعايت مي کنند. قيمت متوسط پرايد در بازار بين 18 تا 20 ميليون تومان در نوسان است. کارخانه اعلام کرده است که 11 ميليون تومان از قيمت تمام شده پرايد مربوط به هزينه تمام شده مواد اوليه است.

270 هزار تومان مواد پلیمری، یک میلیون و 200 هزار تومان ورق و انوع فولاد، 260 هزار تومان لاستیک، 110 هزار تومان مس، 180 هزار تومان آلومینیوم، 140 هزار تومان چدن و حدود 3 میلیون و 300 هزار تومان سایر مواد اولیه به کار رفته در تولید این خودرو به اضافه هزینه‌های تولید شرکتهای قطعه‌ساز و همچنین حدود 1600 دلار ارزبری برای واردات قطعات خاص  هزينه تمام شده پرايد را تشکيل مي دهد.

در صورتي که عوارض بعدي به قيمت پرايد افزوده نشود، بهاي تمام شده اين محصول به 11 ميليون تومان مي رسد. همچنین با احتساب هزینه‌های تولید و مونتاژ در شرکت خودروساز، هزینه‌های فروش و خدمات پس از فروش، هزینه‌های مالی، مالیات، عوارض، هزینه‌های شماره‌گذاری و هزینه‌های پست و بیمه در نهایت قیمت تمام شده تولید یک دستگاه پرايد به  حدود 19 میلیون و هفتصد هزار تومان مي رسد. همين نوع خودرو هم در بازار به بهاي بالاتر از 21 ميليون و 500 هزار تومان به فروش مي رسد.

بخش مهمی از قیمت خودرو مربوط به هزینه های پرداختی از سوی خودروسازان برای عوارض های مختلف است.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 54
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    خودروسازان وطنی شرم بر شما باد .مطمئن باشید یک روز که خیلی هم دیر نیست پاسخ این رفتارها و اعمال ظالمانه تان نسبت به مردم ایران را خواهید داد .
    • نمايندگي بيمه IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      بيمه ثالث اتومبيل:10درصد سهم نيروي انتظامي10درصد بهداشت و درمان5درصد بيمه مركزي8درصد ماليات بر ارزش افزوده ميباشدجمعا33درصدبعبارتي يك سوم حق بيمه هاي پرداختي ما تو جيب دولت ميره،راجع به خودرو سازي هم همينطوره پس توقع ارزوني نداشته باشيد.
    • بی نام KR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      بر خودرو ساز شرم نفرست دوست من، سهم بزرگي از صنعت ما مستقيم يا غير مستفيم به اين‌ها وابسته است. اين سول را بپرسيد كه اختلاف قيمت و هزينه به كجا مي رود؟
    • بی نام A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      تا وقتی دولت حامی این وضع خودروسازاست همین آش و همین کاسه برادر
    • بی نام IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      شما بلدی برو بساز...
    • ایرانی DE ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      432 5
      حرفتون کاملا درست ولی باید دقت کرد پشت پرده ی حمایت از این شرکتهای مونتاژی چه اشخاصی هستند
    • بی نام IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      175 3
      تنها راه آزاد کردن واردات خودرو هست تا این شرکتها هم مجبور به رقابت بشن الان که رقابتی نیست واسه همینه خیالشون راحته که مردم مجبورن همینو بخرن
    • بی نام A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      41 7
      در این حرفی نیست که هزینه های ساخت خودرو برای این دو خودروساز گران در می آید... در این حرفی نیست تولید و روش تولید خودرو در این دو خودروساز اقتصادی نیست... در این حرفی نیست که بازار خودروهای این دو خودروساز رقابتی نیست... در این حرفی نیست که ... ... گاو نر می خواهد و مرد کهن...
  • سینا A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    شاید علت اصلی این تفاوت قیمت این باشه که تعداد زیادی کارگر درگیر تولید یک خودرو از ابتدا تا پایان آن هستند و هزینه های آنها هم باید تامین شود.
    • بی نام IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      397 6
      اها پس بقیه خودروسازا کارگر ندارن و فقط همینا دارن. کلا 30هزار نفر بطور مستقیم درگیر ساخت خودرو هستن و 75میلیون ادم باید تاوان کار این 30 هزار نفر رو بدن؟
    • بی نام A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      16 1
      مگه کارگرها چقدر حقوق میگیرند؟؟ تازه شرکتها همه پیمانکار دارن یعنی خودشون مستقیم کارگر ندارن
  • کامران A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    اگر این ادعا صحت داشته باشد به شخصه از راه قانونی وارد شده وطرح دعوی علیه شرکت مزبور مینمایم.واز شهروندان میخواهم که طوماری را امضا و به دادگستری مبنی بر طرح دعوی ارائه نمایند.
    • بی نام A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      120 5
      حتما هم به نتیجه میرسی
  • بهنام A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    به خدا لیاقت و شان ایرانی بالاتر از اینهاست.یه سر برید همین افغانستان و عراق ببینید چه خودروهایی سوار میشوند.
    • بی نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      چه خودروهایی سوار می شوند؟
    • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      253 8
      بی نام هرچی باشه خیلی بهتر از ما سوار میشند
  • سام A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    408 6
    انحصار بازار همینه دیگه... قطعات وارد میکنن بعد اینجا سرهم میکنن و دوبله ، سوبله میندازن به ملت ،اینجا ملت بیچاره مجبورن ماشین از رده خارج شده کشورهای دیگه فرغون با قیمت نجومی بخرن که یه عده خاص سود ببرن.
  • مازيار IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    344 7
    مگه مملكتهاي ديگه كارگر ندارن ؟
    • بی نام A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
      اونها بسیاری از خودروهاشون را صادر میکنند و درآمد زیادی دارن و به علاوه نحوه تولید خودروهاشون شاید اتوماتیک تر از ما باشه.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    من که شورلت کاپریس سوارمیشم که مال 35سال پیشه اتومات صندلی برقی شیشه ها برقی کروز کنترل راحتی دوام امنیت ..... بنزینم نوش جونش عمراتن به این بازار انحصار ی که اشغال میدن دس مردم نمیدم
  • احسان A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    374 7
    اگه همه دست به دست هم بدیم و مبارزه کنیم با این دو شرکت استثمارگر به نظرم بهترین راه هست و بهترین مبارزه نخریدن این لگنها هست
  • یزدانی IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    196 4
    با این همه هزینه نهایتا خودرویی تولید می کنند و به مردم تحویل می دهند که بسیار کیفیت پایین دارد . من یک خودرو صفر کیلومتر در خردادماه خریده ام و همیشه خراب است . گرفتن وقت از تعمیرگاه مجاز برای رفع خرابی نیز عملا غیر ممکن است . هیچکس هم به فکر مصرف کننده نیست
  • بی نام IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    461 6
    واقعا یه مرد پیدا نمیشه جلوی این کلاهبرداری توی یک کشور اسلامی گرفته بشه تا کی باید این ظلم وجود داشته باشه
  • بی نام IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    292 7
    فقط تحریم چند ساله خودروسازان راه حل ماجراست
  • هوشنگ A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    285 3
    وقتی کسی جرات آنالیز دقیق قیمت خودرو را ندارد . وقتی مردم حق ندارند درباره هزینه های تولید و مخصوصا این به اصطلاح عوارض ها بدانند . وقتی قیمت خودرو پشت درهای بسته و لابی های خاص انجام می شود. وقتی خط قرمز بزرگی دور این مسائل ایجاد می شود.وقتی یک خبرنگار نمی خواهد یا نمی تواند وارد ریز این مسائل شود. حتما پای افرادی خاص در این حوزه درمیان است که ما نباید بدانیم فقط و فقط باید نق بزنیم که چرا ... از خبرآنلاین هم انتظاری برای چاپ نمیشود داشت
  • بی نام IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    174 2
    خودرو ساز دولتی و انحصاری
  • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    337 8
    نکته جالب اینجاست هرچی این خودروهای لگن گرونترمیشه مردم بیشترازخریدخوردواستقبال میکنن
  • بی نام A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    115 0
    آفرين بر شوراي رقابت واقعا عند رقابتي با اين قيمتهات
  • بی نام IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    132 0
    یک بار اعلام کنید قضییه اون عوارض چی هست تا مردم یه زره روشن شن.
  • بی نام IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    110 8
    مچکریم
  • omid IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    247 4
    تنها راه ارزون شدن این خودرو های بی کیفیت ، برداشتن گمرکی از ماشین های وارداتی..
  • بی نام A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    185 2
    باور کنید قیمت 11میلیون هم برای پراید خییییلی زیاده
  • علی IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    186 2
    من ریاضیم خوب نیست ولی مگه میشه قیمت ساخت یک محصول و قطعاتش با عوارض و این مسخره بازی های من درآوردی یکی بشه؟ کل قیمت 11 میلیون و عوراض و اینا حدود 9 میلیون جالبه به خدا
  • بی نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    267 5
    خدا شاهد این پراید خارج از ایران دوهزار دلارهم نمی خرند
  • . A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    94 2
    تنها امیدم این بود تا یکی دو ماه دیگه بتونم لااقل یه پراید بخرم ... با این وضع ممکنه دیگه نتونم .
  • فرهاد IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    116 3
    هرچه بگندد نمکش میزنند ؛ وای به روزی که بگندد نمک
    • بی نام IR ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
      7 2
      چه ربطي داشت ؟
  • رضا IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    42 2
    دوستان عزیز تا زمانی که بین خودرو سازان کشور ما رقابت نباشه از نظر کیفیت و قیمت همیشه همینطور میماند
  • مسعود IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    31 1
    باشه...
  • بی نام A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    54 2
    واسه ماشین پراید که چه عرض کنم چهارچرخ پراید 6 میلیونم زیاده
  • بی نام IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    54 3
    اقا جان بنده کارشناس دادگستری در زمینه تصادفات و ارزیابی خسارت هستم . برای جمع کردن یک دستگاه پراید 131 با ایربک راننده، فرمان هیدرولیک و ترمز ای بی اس کامل مبلغ 11 میلیون تومان باید هزینه کرد . توجه کنید ما باید این وسایل را از سایپا بخریم یعنی براخودشون خیلی خیلی کمتر هزینه داره که با هزینه شماره گذاری و بیمه و ... فکر نکنم برا سایپا بیشتر از 8 یا 9 تومن هزینه داشته باشه . این را هم در نظر بگیریم که در تولید انبوه هزینه ها بسیار بسیار کمتره
  • ابیل ناز IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    11 0
    لطفا" اطلاع رسانی کنید همین پراید با چه قیمتی میدادن سوریه؟
  • بی نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    10 0
    ماشین فقط میتسوبیشی اگه وارادات آزاد بود الان 1015 میلیون بیشتر نبود دیگه کی میرفت پراید درپیتی بخره
  • آدم A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    8 0
    آدم کشی ینی همین پرایدی که ایمنی نداره. آیا مسولان دولتی خودتانم پراید سوار میشید؟؟؟؟
  • بی نام IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    4 0
    جان مردم برای ما مهم نیست، شرایط را جوری فراهم کرده ایم که پراید و یا هر ماشین با کیفیت پایین تر ولی با قیمت بالاتر را هم مجبور می شوید خریداری کنید. بچه ها و نوه های شما هم مجبور به همین کار می شوند. چون آنها ماشین می خواهند. قوانین گمرکی سخت تری در پیش است تا به راحتی خودروی خارجی وارد کشور نشود. اونا با ما هماهنگ هستند. هوای ما را خیلی ها دارند. قربون اون جیب شما برم. فدای اوی اسکن شما می شم. کی به کیه امضا: جمعی از خودرو سازان و هوادارانشان
  • ارشیدا IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    6 1
    پراید به مفت هم نمی ارزه.
    • بی نام A1 ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      2 3
      اگر نمی ارزه سوار نشو
  • بی نام A1 ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    3 1
    سلام اگه مفت هم نیارزه که واقعا هم نمی ارزه ولی در عین حال برای بدست آوردن اون باید چه وام یا پول هنگفتی داد.در صورتی که با ۱۵ یا ۱۶ هزا. دلار میشود ماشین روز اروپا را خرید
  • بی نام IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    7 2
    من فقط یه سوال دارم. قیمت پراید تو عراق و سوریه چقره؟
  • سينا A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    3 1
    جالبه كه اين حاكمان وقدرتمندان كه همه ازمال حلال حاصل از اين عوارضات و...ارتزاق مي كنندمرم را به حلال خوري دعوت مي كنند وراه بهشت را مي نمايانندآيا هيچ گاه از خودشون پرسيده اند كه نارضايتي هاي مردم چه عواقبي خواهد داشت؟؟؟؟؟؟؟؟آه سحرزگنبدگردون گذركند/امروزاگرنكرددوروزدگركند
  • نیما222 A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    2 0
    یکی نیست جلوی این کلاهبردارها رو بگیره...پژوه 405 که 7500000 براشوم تموم میشه رو میدن دست مردم 30 میلیون....تا کی باید مردم توسط این خودرو سازها استثمار بشن تا کی
  • 2030 A1 ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    1 0
    زیاد حرص نزنید آقای ..... سهام دار بزرگ یکی از خودروسازهای کشور و شرکت بزرگ قطعه سازی داره. ماشاءالله قطعات مگه میشه معیوب باشند مگه داریم به استناد دارندگان خودروهای صفرکیلومتر ایران خودرو به درد لایجرز می خورند و همه مینالند یک ماه نگذشته باید ببری نمایندگی طوافش بدی آقای مدیرعامل اگه دیدی خودروهای مدل 90 به قبل بهتر خرید و فروش میشه ببین که خودروهای تولیدی صفر مدل 91 به بعد معیوب اند پس یک جای کار می لنگه و برو ایرادات رو برطرف کن تا خورو های به ظاهر صفر فروش بره چرا موقع تعمیر خودرو در تعمیرگاههای مجاز خودروسازهای انحصاری، صاحب خودرو اجازه دیدن خودرویش را ندارد، آقای مدیرعامل شفاف سازی رو از کجا باید شروع کرد؟ شورای رقابت هم ازهمون اولش پیدابود که شورای رفاقت هست
  • همشهری A1 ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 1
    دوست عزیز من دهه 80 در شرکت جلو امپر سازی کار میکردم اگه بدونید پشت ظاهر شیک این ماشین های ایانی چه قطعات استوک و درجه دومی شرکتهای قطعه سازی خودرو وارد میکنن و بعد از مونتاز به ساپکو و ایساکو میدن سوال من اینه ایا اونها هم با این ارز و دلار گرون خریداری میشن یا جواب مسولین ما به مردم اینه؟اگه مس و اهن و.... و نیروی کار هم که از خارج کشور میاوردن که پراید قیمتش با کیا اپتیما یکی میشد پس باید بریم خدا رو شکر کنیم
  • مممم A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    0 0
    مفت خوری و دزدی تو روز روشن ملت...