ایسنا نوشت:

بر اساس دستورالعمل شورای رقابت قیمت‌های محاسبه شده خودرو در سال 1393 اعلام شد، بنابراین مشخص شد که چند درصد قیمت خودروها افزایش یافته است.

رضا شیوا - ریاست شورا و مرکز ملی رقابت - در جمع خبرنگاران در مورد قیمت گذاری خودرو به اطلاع رسانی شفاف پرداخت و در رابطه با چگونگی قیمت گذاری‌ها گفت: شورای رقابت هم طرفدار مصرف کننده است و هم تولید کننده. شورای رقابت با سرکوب قیمتی مخالف است. یعنی اگر هزینه های واقعی بالاتر از قیمت نهایی باشد، به این معنا است که تولید کننده بعد از مدت کوتاهی ورشکست خواهد شد. بنابراین قیمت گذاری در شورا بر اساس کار علمی، کارشناسی و منطقی صورت می گیرد.

شیوا گفت: از 21 خرداد ماه 93 که قیمت خودرو نهایی شد، شورا دیگر وارد بحث قیمت گذاری نشده است و در طی این مدت کارشناسان مرکز ملی رقابت با خودروسازان در مورد 5 شرط الحاقی و قیمت آپشن ها به مذاکره پرداختند. 5 شرط اجرایی می شود و قیمت ها نیز مورد قبول خودروسازان است. 5 شرط به شرح زیر است:

1. میزان تولید خودرو در سطح قابل قبول ( مورد تأیید شورای رقابت) قرار گیرد.

2. آپشن های نصب شده بر روی خودروها به هیچ وجه اجباری نباشد. ( به غیر از الزامات قانونی )

3. طرح های فروش به نحوی که دریافت کننده خودرو، مصرف کننده نهایی آن باشد، اجرا گردد.

4. بازار حاشیه از میان برداشته شود.

5. فرمت قراردادها طبق نظر شورای رقابت (به نحوی منصفانه) اصلاح گردد.

رضا شیوا درباره اصلاح قراردادها در شورای رقابت گفت: اصلاح قراردادها به شیوه ای صورت گرفت که منصفانه باشد و می توان گفت تابحال چنین اصلاحی در قراردادها صورت نگرفته بود. اصلاحات قراردادها بعد از تعامل بخش حقوقی مرکز ملی رقابت با بخش حقوقی خودروسازان، بر اساس 15 شرط صورت گرفته است.

رییس شورا و مرکز ملی رقابت گفت: قیمت ها تا یک سال ثابت خواهد بود. اجرا شدن 5 شرط نیز الزامی است اما چگونگی اجرای آن می تواند تغییر کند. به این شکل که اگر احیاناً در طی زمان شرایط بهتری برای فروش پیش آید اجباری در 5 شرط به این شیوه نخواهد بود.

شیوا در نشست خبری نهایی شدن قیمت خودرو گفت: بازار ممکن است چند روز ملتهب باشد اما با افزایش تولید بازار آرام خواهد شد و بحث واسطه گری از بین رفته و خریدار خودرو، مصرف کننده واقعی خواهد بود.

ریاست شورا و مرکز ملی رقابت در خصوص روش فروش خودروها گفت: روش فروش بسیار مهم است. به منظور حصول اطمینان از فروش خودروها به مصرف کننده نهایی نکاتی مورد توجه قرار گرفته است. از جمله اینکه :

1- 20 ٪ از کل فروش، فروش نقدی باشد.

2- نقش نمایندگی ها در فرآیند فروش حداقل باشد.

3- امکان ثبت نام شخصیت های حقوقی و نمایندگی ها مجاز در فروش مقدور نباشد.

4- واگذاری یک دستگاه خودرو به ازای هر کد ملی در فروش نقدی.

5- عدم امکان ثبت نام مشتری ثبت نامی فروش فوری از شش ماه قبل در فروش نقدی

6- امکان ثبت نام فقط در محدوده جغرافیایی استان برابر آدرس متقاضی

7- شفاف شدن انواع طرح های فروش با ذکر ارقام دقیق، سود مشارکت، سود انصرف، جریمه دیرکرد و زمان تحویل

8- حصول اطمینان از عملکرد صحیح سایت فروش اینترنتی در زمان فروش

شیوا در ادامه در مورد ابزار نظارتی برای فروش خودروها گفت: اولاً شورای رقابت قرار بر تعامل با همه کسانی دارد که با آنها به نوعی سر و کار دارد اما خوشبختانه شورا تشکیلاتی اقتصادی و قضایی است. به این معنی که هرگاه مصوبه ای را به تصویب رساند و اجرایی نشد، خود شورا می تواند جرایم را پیشنهاد، تصویب و اعمال کند. وی خاطر نشان کرد: در شورا پیش بینی بازرسانی نیز شده است که می توانند با حکم خود قاضی شورا بر کارها بازرسی داشته باشند و خوشبختانه از این لحاظ شورا قدرت خوبی دارد.

شیوا در مورد چگونگی از بین رفتن حاشیه بازار چنین گفت: حاشیه بازار وقتی از بین می رود که عرضه به قدر کافی باشد. حاشیه بازار به خاطر عواملی بود که خودرو ساز نمی توانست به قدر کافی تولید داشته باشد. اکنون خودروساز ها بالای 100 درصد نسبت به سال پیش افزایش تولید داشتند. و ما مطمئن هستیم حاشیه بازار با افزایش تولید از بین خواهد رفت.

رییس شورای رقابت در ادامه در مورد چرایی نبود قیمت خودروی تندر 90 در لیست قیمت های اعلامی گفت: خودروی تندر 90 خودرویی است که به صورت CKD، رنوپارس آن را به ایران خودرو و سایپا ارائه می دهد. متأسفانه اطلاعاتی که شورا از رنوپارس درخواست کرد، دریافت نشد. در نهایت این موضوع به شورا گزارش شده است تا در مورد آن تصمیم گیری شود.

رضا شیوا در مورد قیمت خودروی تندر 90 افزود: تا زمانی که تصمیم جدید در مورد قیمت این خودرو گرفته نشود، قیمت باید به قیمت خرداد سال 92 فروخته شود.

رییس شورای رقابت در مورد تعیین قیمت خودروهای وارداتی گفت: بازار خودروهای وارداتی در ایران رقابتی است و شورای رقابت در بازاری که رقابتی است ورود پیدا نمی کند.

شیوا در پایان افزود شورای رقابت وظایف بسیار سنگینی بر عهده دارد و در این وظیفه سنگین به کمک اصحاب رسانه و مردم نیاز دارد. تا هرجا هر نوع بی عدالتی اقتصادی، رانت خواری و ... مشاهده کردند. هرجا بازاری انحصاری بود (اعم از خرید، فروش، مزایده، مناقصه و...) شورای رقابت می تواند دخالت کند تا آن بازار حالت رقابتی یابد. وی افزود: گروه های کارشناسی در مرکز ملی رقابت به طور مداوم مشغول مطالعه هستند تا بازارهایی را که رقابتی نیستند کشف کنند. با پایان یافتن بحث خودرو، عمده بحث شورا حوزه ICT و مخابرات خواهد بود. اتفاقا در حوزه ICT واگذاری های خوبی صورت گرفته است و پتانسیل زیادی برای توسعه وجود دارد و یکی از کارهای عمده مان این است که موانعی موجود در این حوزه را از بین ببریم.

 

محاسبه قیمت انواع خودروی سواری در سال 93

منظور از قیمت مصرف کننده ، قیمت کارخانه به علاوه پرداخت های قانونی به شرح ذیل است: مقادیر ثابت فاکتور + بیمه شخص ثالث + عوارض شماره گذاری +مالیات بر ارزش افزوده + قیمت کارخانه= قیمت مصرف کننده

 

نام خودرو

درصد افزایش مجاز

قیمت کارخانه سال 1393

قیمت مصرف‌کننده در سال 1393

یورو3

دو ایربگ

قیمت مصرف‌کننده در سال 93با احتساب الزامات قانونی با لحاظ عوارض و مالیات الزامات قانونی

سایپا SL131

4.82

132517135.8

155808.329

23060400

13102500

195950000

سایپاSX131

4.82

137258077.1

161.070.774

23060400

13102500

201.220.000

سایپاSL132

4.57

133323525.6

156.702.421

23060400

13102500

196850000

سایپاSX132

4.57

138033972.4

161932.017

23060400

13102500

202.080.000

سایپاSL111

4.82

135421322.9

159.031.976

23060400

13102500

199.180.000

سایپاSX111

4.82

140152647.7

164.283.747

23060400

13102500

204.430.000

سایپا SL141

4.82

125266284.4

147.759.884

23060400

13102500

187.910.000

سایپاSX141

4.82

129997609.2

153.011.654

2306400

13102500

193.160.000

تیباSX

5.97

174896131.3

204.186.965

33910400

0

241.830.000

 

 

 

نام خودرو

درصد افزایش مجاز

قیمت کارخانه سال 1393

قیمت مصرف‌کننده در سال1393

استاندارد‌ آلایندگی یورو 4

الزامات قانونی داشبورد جدید دارای کیسه هوا

کیسه هوای سرنشین

قیمت مصرف‌کننده سال 93 با احتساب الزامات قانونی با لحاظ عوارض و مالیات الزامات قانونی

پیکان وانت دوگانه‌سوز

2.8

111.007.720

131.007.720

15.000.000

0

0

147.207.720

پژو405 اس ال ایکس TU5

6.29

215.938.316

249.737.282

30.000.000

18.000.000

0

303.017.282

پژو 405 دوگانه‌سوز

6.59

216.272.757

250.119.611

30.000.000

16.000.000

0

301.179.611

پژو 206 (تیپ5)

5.76

245.230.792

283.251.930

23.058.000

20.000.000

0

341.146.310

پژو206 صندوق‌دار V08

3.7

248.133.048

285.484.534

34.965.000

20.000.000

0

346.4953684

رانا

6.9

279.513.139

320.316.435

0

0

0

320.316.435

پژو پارس جدید فاز یک با کیسه هوا

6.19

253.182.065

291.088.943

30.000.000

22.000.000

0

348.808.943

پارس دوگانه‌سوز

6.59

265.051.690

304.264.227

30.000.000

24.000.000

0

364.204.227

پارس ای ال ایکس

5.89

297.261.437

340.017.046

30.000.000

24.000.000

0

399.957.046

پژوپارس ری استایل فاز دو با موتور تیو5

5.09

265.897.881

305.203.499

30.000.000

30.000.000

0

360.703.499

سمند ال ایکس EF7 دوگانه‌سوز

5.8

240.166.402

276.641.557

30.000.000

0

7.000.000

317.711.557

سمند ال ایکس EF7بنزین مالتی

5.3

226.837.603

261.935.490

30.000.000

0

0

295.135.490

سمند سورن فاز دوای ال ایکس/ تریم مشکی

6.3

259.375.410

297.963.556

30.000.000

0

0

331.263.556

سمند بهینه ای ام اس بوش

6.1

197.717.573

229.523.356

30.000.000

0

7.000.000

270.593.356

 

 

 

نام خودرو

درصد مجاز افزایش

قیمت کارخانه سال 1393

قیمت مصرف‌کننده در سال 1393

الزامات قانونی یورو2 به یورو 3

قیمت نهایی مصرف‌کننده در سال93

بی‌ام و چهار سیلندر

3.49

191.228.362

218.661.697

0

218.661.697

بی‌ام و 530

4.57

385.868.200

433.826.876

0

433.826.876

بی‌ام و ایکس33

3.88

565.022.668

631.707.290

0

631.707.290

بی‌ام و 315

4.13

312.832.289

354.037.327

29.000.000

383.037.327

 

 

 

 

23231

 

کد خبر 363871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =