۰ نفر
۲۲ دی ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۳

هر چند هنوز هیچ منبع رسمی، توضیحی در مورد عوامل این اقدام تروریستی منتشر نکرده است، با این حال برخی رسانه های گروهی، گمانه زنی هایی را در این خصوص منتشر کردند.

ساعت هفت و نیم امروز صبح، ساکنان قیطریه تهران شاهد انفجاری بودند که منجر به قتل دکتر مسعود علیمحمدی استاد فیزیک دانشگاه تهران شد. دادستان تهران یکی از نخستین مسوولانی بود که خبر رسمی این حادثه را در اختیار رسانه های گروهی قرار داد. او مقتول را همکار سازمان انرژی هسته ای و یکی از دانشمندان هسته ای ایران خواند. بدین ترتیب و با این اظهار نظر، این عملیات تروریستی به خبری بسیار جذاب برای رسانه های داخلی و خارجی تبدیل شد. البته دستیاران مطبوعاتی دادستان تهران پس از دسترسی به اطلاعات دقیق تر، از رسانه ها خواستند که اظهارات پیشین این مقام قضایی را تصحیح کنند.

بر این اساس، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران با تایید وقوع انفجار در منطقه قیطریه و کشته شدن این استاد دانشگاه گفت: مسعود علیمحمدی، استاد در زمینه انرژی هسته‌ای است و تاکنون عوامل این انفجار یا مظنونی در این رابطه دستگیر نشده است.

سرپرست امنیتی استانداری تهران نیز در نخستین ساعات پس از این رخداد تروریستی، تاکید کرد که تحقیقات در مورد این مساله همچنان ادامه دارد.

براتلو در ساعات اولیه انتشار این خبر نیز با تایید وقوع انفجار در ساعت 30: 7 صبح سه‌شنبه در منطقه قیطریه تهران اظهار کرد که احتمال می‌دهد این انفجار با کنترل از راه دور انجام شده باشد

قاضی فخرالدین جعفرزاده،معاون دادستان تهران، نیز تصریح کرد: زمانی که خبر انفجار منتهی به مرگ مسعود علیمحمدی استاد دانشگاه تهران به بازپرس کشیک قتل اطلاع داده شد، بلافاصله بازپرس جنایی با حضور در صحنه، تحقیقات خود را آغاز کرد.

وی افزود: در بررسی‌های ابتدایی مشخص شد که این استاد دانشگاه سوار بر خودروی خود درحال خروج از پارکینگ منزلش واقع در محله پل رومی بر اثر انفجار یک دستگاه موتورسیکلت کشته شده است.

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران خاطرنشان کرد: به احتمال زیاد بمبی که به این موتورسیکلت در مقابل خانه آقای علیمحمدی بسته شده بوده به وسیله ریموت از راه دور کنترل و منفجر شده است.

علیمحمدی کارمند انرژی اتمی نبود
هر چند دادستان تهران پس از مدت کوتاهی، سخنان خود مبنی بر رابطه شغلی مقتول و سازمان انرژی هسته ای را تصحیح کرد، با این حال سخنان وی بازتاب گسترده ای در رسانه های مختلف پیدا کرده بود و امکان حذف و تصحیح آن از همه رسانه ها وجود نداشت. بدین ترتیب سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز وارد میدان شد و شایعات مربوط به رابطه استخدامی مسعود علیمحمدی با سازمان انرژی اتمی ایران را تکذیب کرد.

علی شیرزادیان اعلام کرد: سازمان انرژی اتمی ایران در پی حادثه تاسف برانگیز ترور کور استاد دانشگاه تهران دکتر مسعود علیمحمدی ضمن عرض تسلیت به خانواده محترم ایشان و جامعه علمی کشور به نوبه خود از مقامات امنیتی و قضایی تقاضا دارد در اسرع وقت عوامل این حادثه را شناسایی نمایند.

همچنین برخی شایعات مربوط به رابطه استخدامی ایشان با سازمان انرژی اتمی ایران قویا تکذیب می گردد.

جهت گیری سیاسی جانباخته ترور
مرحوم علیمحمدی مدرک کارشناسی خود را در رشته فیزیک از دانشگاه شیراز دریافت کرده و در دوران تحصیل در دانشگاه شیراز در دفتر انجمن اسلامی این دانشگاه فعالیت داشت.

علیمحمدی با شروع جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس تا سال 82 با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همکاری داشته و پس از آن مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را در رشته فیزیک با گرایش ذرات بنیادی از دانشگاه صنعتی شریف دریافت کرد.

رئیس پردیس علوم دانشگاه تهران که از سابقه همکاری با جانباخته در دفتر تحکیم وحدت برخوردار است، در مورد او گفت: مسعود علیمحمدی استاد تمام دانشگاه و یک چهره شاخص جهانی بوده اما چهره ای سیاسی نبوده است.

دکتر علی مقاری با اشاره به شهرت جهانی این استاد افزود: دکتر علیمحمدی از اساتید بنام فیزیک ایران بود و چندین کتاب نیز از او منتشر شده بود.

وی در ادامه گفت: این استاد برجسته چهره سیاسی نبود و در زمینه سیاست فعالیتی نداشت.

رئیس پردیس علوم دانشگاه تهران به مهر گفت: انفجار بمب در مقابل منزل یک استاد دانشگاه اتفاق ساده ای نیست و این حادثه علاوه بر پیگیری نیروهای امنیتی و قضایی از سوی دانشگاه نیز پیگیری خواهد شد.

با این حال، سایت آینده ادعا کرد دکتر مسعود علیمحمدی در انتخابات اخیر از موسوی حمایت کرده است.

این سایت با انتشار امضای 240 نفر ازاعضای هیات علمی دانشگاه تهران ، نام وی را در این لیست یافت.

در عین حال برخی  از منابع خبری از غیر سیاسی بودن این استاد دانشگاه  خبر داده اند. از آخرین مواضع دکتر علیمحمدی خبری در دست نیست.

قاتل کیست؟
هر چند هنوز هیچ منبع رسمی، توضیحی در مورد عوامل این اقدام تروریستی منتشر نکرده است،  با این حال برخی رسانه های گروهی، گمانه زنی هایی را در این خصوص منتشر کردند.

ایلنا گزارش داد: با توجه به اینکه اخیرا رژیم صهیونیستی علنا افراد مرتبط با مسائل هسته‌یی ایران را تهدید به ترور کرده بود به همین دلیل این رژیم در مظان اتهام قرار دارد.

این خبرگزاری به نقل از یک منبع آگاه امنیتی نوشت‌: شنیده‌ها حاکی از آن است که گروه تکاور تندر انجمن پادشاهی ایران مسوولیت این عملیات تروریستی را برعهده گرفته اما هنوز جزییات این عملیات بطور کامل مشخص نیست.

وی همچنین از برخی رسانه‌ها که اینگونه مسائل ملی را درگیر موضوعات جناحی سیاسی می‌کنند گلایه کرد و گفت‌: نباید در چنین مسائل ملی، مسائل جناحی را دخیل کرد.

به گزارش فارس، انجمن پادشاهی ایران طی اطلاعیه‌ای با تأکید بر اینکه ما با افتخار اعلام می‌کنیم که محاربیم، آری ما محاربیم، ترور مسعود علی‌‌محمدی از اساتید دانشگاه تهران را به عهده گرفت. در اطلاعیه این گروهک آمده است که محمدی در حوادث اخیر به عنوان لباس شخصی نقش مؤثر و فعال داشته است.

تحقیقات پلیس ادامه دارد
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: تحقیقات پلیس درباره چند و چون این حادثه ادامه دارد و فعلاً کسی در این باره دستگیر نشده است.

معاون امنیت استاندار تهران نیز گفت: در اثر وقوع این انفجار شیشه های ساختمانهای اطراف محل حادثه فرو ریخته و هم اکنون مشغول بررسی نوع بمب منفجر شده و علل و عوامل آن هستیم. وی با بیان این‌که " این فرد استاد دانشگاه بود و 50 سال سن داشت، در توضیح بیشتری اظهارکرد: این فرد موقع خارج شدن از خانه ماشینش را روی پل پارک می‌کند، از ماشین پیاده می‌شود، وقتی بار دوم می‌خواسته سوار ماشین شود، بر اثر انفجار موتوری که در آن‌جا بوده، هم خودش و هم ماشینش دچار آسیب می‌شوند.

وی ادامه داد: ماشین دیگری نیز در این حادثه صدمه دیده و شیشه‌های برخی خانه‌های اطراف نیز شکسته، ولی کسی زخمی نشده است و تنها فرد کشته شده این استاد دانشگاه است.

وی با بیان این‌که  این فرد استاد دانشگاه بود و 50 سال سن داشت در توضیح بیشتری اظهارکرد: این فرد موقع خارج شدن از خانه ماشینش را روی پل پارک می‌کند، از ماشین پیاده می‌شود، وقتی بار دوم می‌خواسته سوار ماشین شود، بر اثر انفجار موتوری که در آن‌جا بوده، هم خودش و هم ماشینش دچار آسیب می‌شوند.

وی ادامه داد: ماشین دیگری نیز در این حادثه صدمه دیده و شیشه‌های برخی خانه‌های اطراف نیز شکسته، ولی کسی زخمی نشده است و تنها فرد کشته شده این استاد دانشگاه است.

براتلو افزود: هنوز در رابطه با این حادثه کسی دستگیر نشده اما بررسیهای ما درباره علل وقوع این حادثه تروریستی ادامه دارد.

وی درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر دست داشتن منافقین در این اتفاق نیز گفت: این یکی از احتمالات است، ولی فعلا چیزی قطعی نیست و درحال حاضر درحال بررسی بیشتر این موضوع هستیم.

مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت نیز تعداد مصدومین این حادثه را دو نفر اعلام کرد.

عباس زارع نژاد گفت: در اثر انفجار بمب دو نفر از شهروندان تهرانی که در محل حادثه حضور داشته اند دچار جراحت سطحی شده اند که در محل مداوا شدند.

سوابق علمی مرحوم مسعود علی‌محمدی
مرحوم مسعود علی محمدی، استاد تمام دانشکده فیزیک دانشگاه تهران بود. او در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای فیزیک دانشگاه تهران و تربیت معلم تدریس می‌کرد. مرحوم علی‌محمدی فارغ‌التحصیل مقطع دکترای فیزیک از دانشگاه شریف در سال 1371 است.

این استاد دانشگاه نویسنده تعدادی از مقالات علمی و پژوهشی است و راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه‌هایی را نیز در ارتباط با علم فیزیک برعهده داشته است. از این استاد چندین کتاب تخصصی فیزیک نیز منتشر شده است.

علی‌محمدی، یکی از برگزیدگان جشنواره بین‌المللی خوارزمی در سال 86 و حائز رتبه دوم پژوهش‌های بنیادی بود. وی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به تدریس فیزیک کوانتومی و ذرات بنیادی اشتغال داشت.

از این مرحوم مقالات متعددی در زمینه نظریه میدان‌ها و ذرات بنیادی به‌جای مانده است. تخصص اصلی این استاد فیزیک دانشگاه تهران، ذرات بنیادی بود و با مؤسسه تحقیقات ذرات بنیادی نیز طی سال‌های 76 تا 80 همکاری داشت.

ترور این استاد دانشگاه از سوی نهادهای مختلف دولتی، علمی و سیاسی محکوم شد. به عنوان نمونه، روابط عمومی دانشگاه تهران درپی وقوع انفجاری که به شهادت دکتر مسعود علی‌محمدی عضو هیات علمی منجر شد، پیام تسلیتی صادر کرد.

دراین اطلاعیه، ضمن تسلیت شهادت مظلومانه استاد فرهیخته و نخبه علمی دانشگاه تهرانبه جامعه علمی کشور آمده است:« دشمنان اسلام و انقلاب بدانند که شجره طیبه انقلاب اسلامی ایران با این خون‌ها روز به روز تنومندتر و پرثمرتر می گردد.»

تصاویر این ترور را می توانید در اینجا ببینید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 36618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • گنجشک روزی IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۲
    0 0
    1-شاید اصولا این مسئله سیاسی نبوده وفقظ یک انتقام گیری شخصی در کار بوده وقاتل بااستفاده از شرایط موجودجامعه میخواسته رد گم کنه. 2-شاید هدف ترور شخص دیگری بوده وبایک اشتباه وتاخیر در فرمان انفجار این اتفاق برای این استاد رخ داده والا یک مدرس ومحقق که دائم در گیر کارش است وسیاسی هم نبوده چه گروهی با او دشمنی میتواند ذاشته باشد
  • بدون نام IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۲
    1 0
    داغ ننگ و نفرين خدا تا ابد بر آنان که چنين جناياتی را بر انسان روا می دارند
  • بدون نام IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۲
    1 0
    روحشان شاد باد
  • مرضیه IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۲
    1 0
    ایشون از طرفداران موسوی و اطلاح طلب بودند کدوم لباس شخصی؟!!!!!
  • بدون نام IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۲
    1 0
    اصلا شايد بمبي در كار نبوده ، شايد موتو آسيب ديده يا قطعات ماشين دچار اشكال شده و بعد منفجر شده ... اصلا مدركي داله بر اينكه بمب باشه به نظر شما هست؟ راستي روحش شاد ويادش گرامي باد
  • بهزاد IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۳
    0 0
    اینگونه اعمال وحشیانه ازسوی هرفرد یاگروه محکوم است وامیدواریم دستگاه امنیتی وقضایی کشور مسبب انرا دستگیروبه سزای عملش برساند
  • مهدی IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۳
    0 0
    بهرحال بدست هر کس انجام شده محکوم است چون بمبی که دشمنان از آن می حرف می زنند در واقع همین است یعنی بمب علمی که خیلی کارآیی بیشتری از بمب اتمی دارد
  • مصدق IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۳
    0 1
    فقط جواب یه سوال ساده به من بدید: اسرائیل و آمریکااز ترور ایشون چه منفعتی کسب مب کردند...استاد فیزیک بنده در دوره تحصیل 0سال سابقه کار در نیروگاه های هسته ای رو داره چرا ترور نکردن مثل آقای علیمحمدی تو مملکت چند ده نفر داریم لازم نبوده یه استاد ساده رو اونم با این شدت انفجار ترور کنن...خیلی عجیبه خیلیه عجیبه
  • نوید IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۳
    0 1
    ترس اسرائیل از بمب اتمی نداشته ی ایران نیست بلکه ترس اسرائیل از کاهش اعتماد جامعه بین الملل به این رژیم ستمکار و کاهش مهاجرت یهودیان جهان به این منطقه اشغال شده است همون طور که بعد از جنگ 33 و 22 روزه ما شاهد مهاجرت معکوس از اسرائیل بودیم.
  • نوید IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۳
    0 1
    دشمن به من و شما نگاه نمی کند و استعمارگرانی همانند اسرائیل و آمریکا بیشتر برای ناآرام جلوه دادن فضای داخلی ایران برای کل جهان تلاش می کنند تا بدین صورت به اهداف ننگین خودشون در خاورمیانه دست پیدا کنند.
  • نوید IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۳
    0 0
    دوستان بهتره این چنین قضاوت نکنند و قضاوت رو به دست کارشناسان امنیتی کشور بگذارند. بحث انتقام و یه قتل اتفاقی یا هر چیزی شبیه به این کاملا فکری مسخره است. خطاب به نظر"گنجشک روزی" باید گفت همین که دشمنان تونستند با این کار فضای موجود در کشور رو ناآرام جلوه بدهند به خواسته خود رسیده اند.