۰ نفر
۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۴:۴۴

چاپ ششم رمان «دختری با گوشواره‌ مروارید» نوشته تریسی شوالیه با ترجمه گلی امامی بعد از 8 سال از سوی نشر چشمه روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، نویسنده در «دختری با گوشواره‌ مروارید» حوادثى را از زندگى یان ورمیر، نقاش دوره‌ باروك بهانه قرار داده و با ظرافت توانسته دنیایى خاص را براى مخاطب عینى و حسى نماید.

پدر گریت بر اثر حادثه‌اى بینایى خود را از دست مى‌دهد. در نتیجه نمى‌تواند مخارج خانواده را تأمین كند. به همین دلیل گریت ۱۶ساله براى كمك به تأمین معاش خود و نزدیكانش، در خانه‌ ورمیر نقاش، به كلفتى مى‌پردازد.

دختر وارد یك خانواده‌ ثروتمند شده، اما به كلفتى و نه به‌دلخواه. «احساس موشى را داشتم كه وارد خانه‌ مرد پول‌دارى مى‌شود.»

نویسنده با بهره‌گیرى از بن‌مایه‌ رئالیستى منبعث از شرایط عینى محور داستان به نوعى درگیر اختلاف طبقاتى و رنج‌هاى ناشى از آن شده است. «هر روز باید رخت‌شویى مى‌كردم، دست‌هایم از شدت ماندن در آب و صابون ترك خورده، صورتم از بخار آب‌جوش سرخ مى‌شد، پشتم از حمل‌ونقل رخت‌هاى سنگین و خیس درد مى‌گرفت و بازوانم، دائم از حركت اتو كوفته مى‌شد.»

 

این دختر در عین‌حال خانواده‌اى پشت سر دارد كه از شدت فقر ماه‌ها در آرزوى خوردن گوشت به سر مى‌برند، اما خواننده با ژرف شدن در مضامین درون‌متنى درمى‌یابد كه خالق اثر با بیان این رنج‌ها و چالش‌ها، بسترى ساخته است براى پروردن یك عشق، عشقى كه دختر بهاى سنگینى بابت آن مى‌پردازد، و به نوعى نقاش هم.

ایده اصلی داستان مربوط به خلق یکی از معروف‌ترین نقاشی‌های ورمیر، یعنی نقاشی دختری با گوشواره مروارید. شوالیه که تخصص‌اش در نوشتن داستان‌های تاریخی‌ست، ماجرا را از جایی شروع می‌کند که سوژه این اثر معروف ـ که به آن مونالیزای شمالی هم می‌گویند ـ به‌عنوان خدمتکار پا به خانه نقاش می‌گذارد. راوی داستان خود دخترک است و مواجهه‌ش با فضا و آدم‌های جدید که هم از نظر طبقه اجتماعی و هم از نظر مذهب با او تفاوت دارند، جذاب‌ترین بخش نیمه اول کتاب است. اما بعد از مدتی که این تفاوت عادی می‌شود، نویسنده قلاب اصلی داستانش را رو می‌کند. ماجرا از جایی جذاب می‌شود که گری‌یت (همان دختر خدمتکار) آرام‌آرام اعتماد ورمیر را جلب می‌کند و به‌عنوان دستیار پا به کارگاه نقاشی او می‌گذارد و اینجاست که تریسی شوالیه شروع می‌کند به روایت دقیق نقاشی‌های ورمیر...

این کتاب در 230 صفحه و با قیمت 12هزار تومان منتشر شده است.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =