۰ نفر
۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۰

برنامه نود، یکی از پربیننده ترین برنامه های تلویزیون است اما متأسفانه کارکردِ قدرت رسانه ای اش به ده درصد هم نمی رسد.

در این که برنامه نود، یکی از پربیننده ترین برنامه های تلویزیون است، تردیدی نیست! و البته فقط دلیل آن، این نیست که ما، یک کشور جوان هستیم و برنامه ی نود هم به فوتبال می پردازد که بیشترینه ی مخاطبان آن، جوانان و نوجوانان اند اما به هر دلیل - که پرداختن به این مهم، مستلزم کار مطالعاتی و تجزیه و تحلیل رسانه ای است - متأسفانه کارکردِ قدرت رسانه ای برنامه نود، به ده درصد هم نمی رسد.

 

دیشب، شانزدهمین دوره برنامه ی نود، کلید خورد. و پانزدهمین سال حضورِ این برنامه ی تأثیرگذار تلویزیونی، در خانه ها و همراه مردم خوب ایران زمین، تمام شد.

عادل فردوسی پور مجری ثابت برنامه ی نود، در آغار نیمه دوم از دهه ی دوم این برنامه که اغلب، دوشنبه شب ها، از شبکه سوم تلویزیون، پخش می شود، برنامه اش را در سال جدید فوتبالی، بی برنامه شروع کرد. این در حالی است که انتظار می رفت مخاطب سی و هفت میلیونی اش را احترام می کرد و در نخستین برنامه اش، از برنامه های کلان و سیاستِ پیشِ روی این برنامه ی ارزنده برای جامعه ی فوتبالی، به تفصیل، سخن می گفت؛ ولی متأسفانه! عادل، دیشب، فقط به ارائه آمار بسنده کرد و انگار همان رویه ی پیشینِ خود را در دوره ی شانزدهم پیش گرفته است.

 شاید تنها تفاوت برنامه ی دیشب نود، این بود که بیشتر، مخاطبان را ترغیب و تشویق کرد که به پایگاه اینترنتی نود هم سری بزنند.

مثلاً عادل گفت که 65درصد مخاطبان نود دوست داشتند که تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2014 برزیل، صعود کند و 35 درصد نظر منفی دادند اما نگفت که نیست حتی یک ایرانی که دوست داشته باشد که ایران صعود نکند. و تحلیل نکرد که چرا 35 درصد بیننده های فوتبالی تلویزیون، اعتقادی (فنی) به صعود چنین تیمی نداشتند؛ نه این که دوست نداشتند ایران صعود کند!

 

در نخستین برنامه نود از شانزدهمین دوره، از زبان امیر قلعه نوعی، از سی درصد توانایی‌های تیم استقلال در مقابل راه آهن گفته شد اما هیچ کارشناسی نبود که از پانزده سال توانایی رسانه ایِ نود در جهت تلاش به منظورِ رسیدن به فوتبال پاک، حرف کارشناسی بزند.

از یکصدمین پیروزی امیر قلعه نوعی با استقلال هم صحبت به میان آمد اما یکی هم حتی اشاره ای به 2 هزار ساعت عمر گذشته ی برنامه نود نکرد.

در این که این برنامه، قدرت رسانه ای بالایی دارد، تردیدی نیست. چرا که؛

فردوسی پور، به راحتی! و بسیار رک و صریح و البته شفاف تر از سایر ابزار رسانه ای فعال در کشور، از ناهمراهی تلفن همراه از نگاه ارتباطی و میزان آنتن دهی موبایل و دسترسی اینترنت می گوید.

بخش عمده‌ای از برنامه ی نخست سال شانزدهم نود، به موضوع روزِ جامعه ی فوتبال یعنی جعل کارت معافیت از خدمت نظام وظیفه ی برخی فوتبالیست ها، اختصاص یافت و قرار شد بازهم به این مهم بپردازد و حق رسانه ای مطلب را ادا کند.

عادل، از ماندگاری نفت تهران در تهران گفت و متواضعانه! نگفت که برنامه ی نود اگرچه شاید عامل اصلی نبود برای منعِ انتقال نفت تهران به اراک! ولیکن بدون شک، یکی از عوامل تأثیرگذار در تصمیم سیاستگذاران این مهم بود.

او از وضعیت اسفبار چمن زمین غدیر اهواز خوزستان، به خوبی و به صراحت، با تصویرهایی گویا، سخن گفت اما به اعتقاد نگارنده، این، نه همه ی ظرفیت و توانمندی و توانایی رسانه ای نود؛ که ده درصد هم نیست.

به نظر می رسد خالی از نتیجه نباشد اگر نود به والیبال بپردازد و در پی یک مطالعه ی عمیق حرفه ای و واکاوی ورزشی، چرایی این موضوع را که والیبال، از کجا به کجا رسید! - در حالی که برنامه ای پربیننده و به ارزشمندی نود را هم نداشته است - پاسخی کارشناسی دهد.

نود، برنامه ای است که بایستی بابرنامه باشد و بتواند دست کم، با ظرفیت نود درصدی خود، در سریع ترین زمان ممکن، به نحو اصولی، حساب شده و قاعده مند، فوتبالِ ما را قانونمند سازد. زیرا؛

چه بسا که مسیر قانون گرایی ما، با عبورِ آگاهانه از همین زمین سبز فوتبال، کوتاه تر شود و فرهنگ قانون مداری و ضرورتِ توجه عملی به رعایت قانون، با سوت داور، پیاده شود.

 

.........................................

یادآوری:

از طریق نشانی رایانامه tajgar.reza@gmail.com  در حد امکان و توان، پذیرای حرف حق شما بزرگوارانم!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    13 6
    شما در مقاله پیشین خودتون فرمودین دیگه برنامه فردوسی پور رو نگاه نخواهید کرد. حداقل به عقیده خودتون احترام میگذاشتید یا اینکه حرفی نمیزدید که نتونید بهش عمل کنید.
    • نگارنده A1 ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
      0 9
      ببخشید حق با شما بزرگوار است متاسفانه به نوعی مجبور بودم و چاره جز دیدن نود نداشتم
  • بی نام A1 ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    10 6
    جناب تاجگر متاسفانه با هیچ‌کدوم از نوشته‌هاتون ارتباط برقرار نمی‌کنم
  • hadi IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    7 8
    عزيز تو هم از بیرون میخوای لنگش کنی. خب امثال منتقدینى مثل تو یه برنامه بسازید تا ظرفیت بیشتری داشته باشه. چرا از دور فقط گیر میدین. عادل فردوسی پور تو کارش نابغه هست. تو کشور ما اگه همه توان شون تو انتقاد و تحلیل مثل فردوسی پور بود الان ما ژاپن بودیم.
  • فرهاد A1 ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    10 6
    فردوسی پور استاد فیلم بازی ژانر عامه پسندانه ست و عوام الناس هم دربست فقط براش هوراکشی میکنن. طوری که اصلا انتقاد به نود یه تابو شده تا یه انتقاد کوچولو به این برنامه سر تا پا ایراد میکنی ملت قیافه "خفه شو بابا" بخودشون میگیرن. یکی از دهها اشکال نود اینکه 16 تیم داریم ولی 90 و شخص فردوسی پور شدیدا از یک تیم طرفداری میکنن فقط. اونم نه رو راست بلکه به شیوه مرموزانه و ...
  • علوي A1 ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    5 4
    دوست عزيز نويسنده و منتقد چه جنابعالي دوست داشته باشي و چه نداشته باشي فعلاً برنامه نود تنها برنامه قابل ديدن از صدا و سيما هستش پس بنظرم شما هم مثل ما نگاه كن حالشو ببر
  • بی نام IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    4 6
    شما هم یک برنامه بساز از صد در صد ظرفیت استفاده کن. نود به زعم هر یک از ما کاستی هایی دارد اما اینکه هر کسی نسخه ای برای این برنامه تجویز می کند که باید چه بگوید و چه نگوید مسئله دیگریست
  • بی نام A1 ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    8 4
    کاملا درسته.جای حرفی نیست
  • بی نام A1 ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    6 7
    ما که نفهمیدیم منظورت چی بود
  • بی نام A1 ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    21 6
    چون دنبال جنجال است نه به فکر انجام شدن زیر ساخت ها۰۰۰۰
    • سایه A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
      2 1
      اونایی که متوجه نشدن دوباره بخوننبخونن تا متوجه شن نود دنبال جنجاله و نمی خواد کاری کنه که به پیشرفت فوتبال کمک کنه وگرنه هم ابزارشو داره هم میدونه چه کار کنه فقط نمی خواد، نه اینکه نتونه یا نزارن، نمی خواد... اگه می خواست و نمیزاشتن باید تا حالا جمع میکرد میرفت...
  • محمد A1 ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    8 1
    بله،والیبال ازکجابه کجارسید..دقیقاچون90 نداشت.توضیحش طولانیه اماخلاصه اینکه:90وامثالهم به حاشیه بیشترتوجه دارندتابه اصل.کل مدیران فوتبال رازیرسئوال میبرند مگریابه هربهایی پیروزوبرنده باشندیادرحاشیه امنیتی که برای تیمهای متوسطومایل به ضعیف وجوددارد،باشند.یعنی به کاراصولی کاری ندارد به فوتبال خوب کاری ندارد.به بالا کشیدن استعدادها کاری نداردنمونه اش جنجال وپافشاری جهت لغو ممنوعیت بکارگیری دروازه بان خارجی درلیگ،بدتان نیاید،این کاری بود که نتیجه اش دردراز مدت مشخص میشدهمچنین حمایت بی حدومرزوبی چون وچرا ازمربیان خارجی.وقتی میبیندکه این مربی درطول چندین سال نه تنهابه لحاظ تاکتیکی تیم راارتقاءنداده بلکه پسرفت هم داشته اما مغرضانه چشمانش رامیبندد.خودباختهگی،اگرمربی ایرانی باشدترورشخصیت.اگرخارجی..
  • بی نام A1 ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    4 6
    مگه این یارو همونی نبود که گفته بود نود نمیبینه دیگه؟؟؟؟؟؟ تو مقاله "متاسفم برات عادل" لطفن سکوت اختیار کن شما قرار بود نبینی حالا که دیدی سکوتتتتتتتتتتتتتتتت
  • بی نام EU ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    3 7
    ما که نفهمدیدم منظور و مقصود نگارنده رو
  • علی A1 ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
    1 0
    باسلام من بانظرشما موافقم مهم نیست که شمامیبینیدیانه مهم اینکه نظرشما درست است پاسخ شمارابایدبرنامه نودبدهدکه متآسفانه تابه حال جوابی ازبرنامه نودداده نشده است