دنیای اقتصاد نوشت:

با گذشت بيش از يكماه از اعلام رسمي قيمت خودرو از سوي شوراي رقابت بر اساس فرمول تعيين قيمت خودرو، اين اقدام شوراي رقابت هرروز ابعاد تازه‌تري پيدا مي‌كند.
بر همين اساس سخنگوي دولت در تازه‌ترين اظهارنظر خود در رابطه با قيمت‌هاي جديد خودرو، در يك برنامه تلويزيوني اعلام كرد: «انتظار داشتیم شورای رقابت واقعیت‌های اقتصادی را در نظر بگیرد و نسبت به افزایش قيمت اقدام نکند، ما نظرمان را در این رابطه گفتیم.»   باقر نوبخت كه سه‌شنبه شب گذشته در برنامه پايش حضور داشت، در حالي به «واقعيت‌هاي اقتصادي» و «اقدام شوراي رقابت براي افزايش قيمت» اشاره كرد كه بر اساس گفته او به‌نظر مي‌رسد رشد 5/5 درصدي قيمت خودرو از واقعيت اقتصاد ايران به دور بوده است. 
اما آيا اقدام اخير شوراي رقابت در تعيين قيمت خودرو واقعا به دور از واقعيت‌هاي اقتصادي ايران بوده است؟  اگرچه نوبخت توضيح بيشتري در این زمینه ارائه نکرد، اما از نظر كارشناسان مسائل اقتصادي، افزایش قيمت خودرو، اقدامي ‌نامتناسب با واقعیت‌های اقتصاد نبوده است. به عقيده كارشناسان اقتصادي بر اساس نرخ تورم 25.3 که يكي از بارزترين واقعيت‌هاي اقتصادي كشور است، افزايش قيمت خودرو اتفاقي غيرطبيعي نبوده است. بر همين اساس مقايسه نرخ تورم تيرماه امسال با همين بازه زماني در سال گذشته نيز نشان مي‌دهد كه قيمت كالا و خدمات طي اين مدت با 14.6 درصد رشد همراه بوده است. از ديگر واقعيت‌هاي اقتصاد كشور كه كارشناسان به آن اشاره مي‌كنند، فاصله قيمت خودرو در بازار و كارخانه است. به عقيده كارشناسان اقتصادي قيمت خودرو در بازار نشان‌دهنده واقعيت قيمت خودرو است، زيرا بر اساس عرضه و تقاضا تعيين مي‌شود؛ در‌حالي‌كه قيمت خودرو در كارخانه كه كمتر از قيمت بازار است نشان‌گر قيمتي سركوب شده است كه بدون توجه به واقعيت‌هاي اقتصادي تعیین شده است.  بنابراين كارشناسان عقيده دارند چنانچه سخنگوي دولت به جاي عبارت «واقعيت‌هاي اقتصادي» عبارتي شبيه «سياست‌هاي دولت» را به كار مي‌برد نتيجه بهتري دريافت مي‌كرد.

 

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    9 0
    همین روزنامه ها و برخی خبرگزاری ها هستند که واقعیت اقتصاد دنیا را درک نکرده اند، ما هم نمی گوئیم خودرو را با توجه به واقعیت اقتصاد ایران گران نکنید، ما می گوئیم اجازه دهید خودروهای خارجی با همان دلار 3200 وارد شود و تعرفه واردات خودرو را همانند سایر محصولات کاهش دهید و بعد هر جقدر خواستید خودرو ساخت ایران را گران کنید تا قیمت آن نزدیک واقعیت اقتصاد ایران گردد
  • بی نام DE ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    8 0
    هیچ فرقی نمی کنه واقعیت اقتصادی یا سیاست دولت به هرحال فقط کمر مردم زیر این فشار قیمتها خم میشه
  • بی نام A1 ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    52 7
    افزایش قیمت توسط خودروسازان کاملا غیر منطقی است.
  • بی نام IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    54 5
    دنیای اقتصاد که دم از واقعیت تورم میزنه ، چرا به این واقعیت که قیمت تمام شده خودرو برای این کمپانی ها چقدره، توجهی نداره؟ اینمه پول واسه ماشینهایی میدیم که سوار شدن رو الاغ امنیت جانیش بشتر از سوار شدن توی این ماشیناست
  • بی نام A1 ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    9 0
    اگر دستمزد هم همینقدر افزایش داشت حرف شما درست بود هرجا به نفع خودشونه زود افزایشش میدن هروقت نوبت مردم میرسه دستمزد با کلی منت و کسورات خیلی کمتر از نرخ تورم افزایش میدن بله این واقعیت اقتصاد ایرانه هرسال به این شکل قدرت خرید پایین میاد
  • بی نام IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    1 0
    اره والا
  • بی نام A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    4 0
    چرا ذره ذره یکدفعه پرایدو 50 میلیون اعلام کنید خیال همه راحت
  • عربلو A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    6 0
    شايد نرخ افزايش 5/5 درصد درست باشد ، ولي چرا اشاره اي به قيمت واقعي و پايه محصولات نكردي ؟ پايه مثلا ً 7 ميليون يا 18 ميليون كه به آن درصد 5/5 بخوره ، چرا اشاره اي به هزينه هاي سربار و بيخودي كه اينان در كنار كار توليد براي خودشان درست كرده اند و هزينه و ضرر آن را دارند از جيب مردم خارج ميكنند نكردي ؟ تاسيس بانك با پول مردم و توليد و خريد ملك و دارايي هاي جانبي آيا از وظايف اينان است كه مردم بايد تاوان آن را بدهند ؟ آيا يك شركت توليد خودرو كه در فضاي كاملا ً انحصاري و بدون رقابت ماشين ميفروشد و كلي سود دارد ، نياز به دريافت وام با بهره 28 درصد دارد كه ميخواه د پول بهره آن را از جيب مردم و به اسم حمايت از توليد بيرون بكشد ؟ دنياي اقتصاد : اينها را نميداني و يا مثل اينان خودت را به ندانستن زدي
  • بی نام IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    5 0
    اونوقت درخواست برای افزایش کیفیت منطقی نیست؟
  • بی نام A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    0 0
    براي تعيين قيمت يک شيء هر چيزي که باشه هزينه تمام شده به علاوه ميزاني سود منطقي را در نظر مي گيرند. آيا واقعا خودروسازان دارند اين کار را مي کنند؟ اگر مي کنند شفاف توضيح بدهند. شايد هم مسائل پشت پرده اي است که ما نمي دانيم. شايعاتي هميشه در ميان مردم بوده است
  • بی نام A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    4 0
    حرف شما درست افزایش قیمت منطقی و مطابق با واقعیات اقتصادی هست اما این واقعیات اقتصادی چرا دربارهحقوق اجرا نمیشه چرا همه چی رو براساس زقیمت جهانی تعیین میکن بغیر از حقوق قیمت طلا محصولات پتروشیمی و.. نمونه هاش حداقل حقوق یه کارگر در دنیا ماهیانه 2000 دلار هست که میشه 6ملیون اما در ایران 600هزار قیمت مصوب هست خواهشا یکی جواب بده اگر حقوق جهانی بشه ماد هم با افزایش قیمت فعلی خودرو مشکلی نداریم
  • مهندس A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    4 0
    میزان عرضه وتقاضا ذست خودروسازانه خوب معلومه عرضه رو بشدت کاهش میدن تادر بازار آزاد قیمت خودرو طبق معمول چند برابر بشه وهمه پولارو هاپولی کن
  • محسن IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    3 0
    مشكل اين است كه برخي به اصطلاح اقتصاد دان ها مردم را فاقد درك لازم براي فهم واقعيت هاي اقتصادي تصور مي كنند ، بله اگر قيمت خودرو واقعي بود افزايش قيمت متناسب با نرخ تورم توجيه داشت ولي چه كسي است كه خبر نداشته باشد كه از اساس قيمت خودرو در ايران چند برابر نرم جهاني است بنابر اين استناد به نرخ تورم براي افزايش بيشتر قيمت تمسخر مردم است . جناب اقتصاد داني كه در روزنامه دنياي اقتصاد چنين افاضاتي فرمده اند براي من عامي و بيسواد توضيح دهند كه اگر نرخ خودروهاي داخلي واقعي است چرا مافياي خودروسازي اجازه نمي دهد تعرفه بالاي واردات خودرو برداشته شود و خودروهاي وارداتي هم با شرايط مساوي با توليدات داخل به مردم عرضه شود ؟ اصولا اين چه توليد ملي است كه بايد جان و مال مردم فداي آن شود ؟
  • کشاورز ES ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    2 0
    اگر تورم را توی قیمت ماشین حساب می کنید اون را توی حقوق ماهیانه کارمندان و یارنه ها هم حساب کنبد. چرا فقط تورم تو چیزهایی که به نفعتون حساب می کنید؟