مهر نوشت:

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به احتمال وجود یک علت اصلی و علل فرعی دیگر در سانحه سقوط هواپیما، گفت: طراحی هواپیما به گونه‌ای است که با یک موتور هم امکان پرواز یا فرود دارد.

علیرضا جهانگیریان در جمع خبرنگاران گفت: اطلاعات نشان می‌دهد که یکی از موتورهای هواپیما درحین صعود و در ارتفاع پایین اشکال پیدا کرده است، البته طراحی هواپیماها به گونه ای انجام می‌شود که از دست دادن یک موتور،‌ مانع ادامه پرواز یا بر زمین نشستن هواپیما نمی شود.

او با بیان اینکه از این رو از نظر طراحی قاعدتا این هواپیما هم باید می‌توانسته به پرواز ادامه دهد و یا فرود بیاید، گفت: باید بررسی کنیم که چه شرایط خاصی وجود داشته که هواپیما با ایجاد مشکل در یک موتور نتوانسته است روی زمین بنشیند،‌ البته ارتفاع کم هواپیما می‌تواند یکی از دلایل باشد ولی نیاز به بررسی بیشتری دارد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه خوشبختانه جعبه سیاه هواپیما مقارن ظهر دیروز پیدا شده و هم اکنون در سازمان هواپیمایی کشور کار استخراج اطلاعات در حال انجام است، گفت: براساس اطلاعات و مشخصاتی که در لحظه سقوط وجود داشته است، می شود علت سقوط را ارزیابی کرد.

جهانگیریان گفت: پیش بینی می‌شود که احتمالا یک علت اصلی و علل فرعی دیگری عامل سانحه باشند که همه آنها در کارگروه های 11 گانه ای که طبق قانون تشکیل شده است، چه از جهت ابعاد انسانی و چه ابعاد فنی بررسی خواهد شد.

او با بیان اینکه این اطمینان را به مردم می‌دهیم که با دقت و در اسرع وقت بتوانیم علت سقوط را اعلام و سعی کنیم با رعایت استانداردها در آینده شاهد چنین مصائبی نباشیم، گفت: در جلسه دیروز هیات دولت، رئیس جمهور دستور داد که وزیر بهداشت پیگیر موضوع باشد و قطعا طبق مقررات و ضوابط مسئولیت ها به عهده شرکت‌های هواپیمایی حامل بوده و هیات دولت هم با دستور رئیس جمهور روی موضوع فعال است و ما قطعا نخواهیم گذاشت که در روند پزشکی مصدومین از بابت کمبود امکانات و پشتیبانی ها هیچ وقفه ای ایجاد شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره زمان اعلام نتیجه بررسی علل سانحه، گفت: اگر جعبه سیاه هواپیما صدمه قابل توجهی ندیده باشد با امکاناتی که در داخل کشور وجود دارد، امکان بازیابی اطلاعات آن هست و ظرف چند روز آینده اطلاعات پیاده خواهد شد ولی اگر صدمه جدی دیده باشد، باید از متخصصان اوکراینی دعوت شود که این کار هم صورت گرفته است.

او گفت: از شرکت طراح هواپیما و سازنده و دارنده گواهینامه طراحی دعوت کردیم که نماینده‌هایی را اعزام کنند، هم برای بررسی سانحه طبق قوانین موجود و هم برای بررسی اسناد و مدارک از جمله جعبه سیاه هواپیما که به طور موازی به ایران خواهند آمد و اگر لازم باشد جعبه سیاه برای بررسی اطلاعات به کشور مربوطه ارسال خواهد شد.

جهانگیریان با تاکید بر ایرانی بودن خلبان، گفت: خلبان درجه استادی داشته و نزدیک به 2000 ساعت هم روی این هواپیما سابقه خلبانی داشته است. این هواپیما در سال 2008 ساخته شده و صبح امروز هم از اصفهان به تهران بدون گزارش هیچ مشکلی پرواز کرده بود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: هواپیما روزهای گذشته هم پرواز داشته و تحت نظارت بوده است، البته مدارک و شواهد را بررسی خواهیم کرد و از هیچ کوتاهی گذشت نمی‌کنیم اگر چه شواهد نشان می‌دهد که عملیاتی که روی هواپیما انجام شده، طبق ضوابط بوده و اشکال در یک موتور نباید منجر به سانحه می‌شده است.

 

23231

 

کد خبر 369434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهران . ت A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    105 2
    استاد اتفاق یکبار می افته
    • بی نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
      33 1
      بله دقیقا یک علت اصلی و یک علت فرعی علت این سانحه بوده وتمام
  • محمد A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    98 3
    باز هم داستان همیشگی : کی بود کی بود من نبودم ...........
  • رامسری IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    130 2
    یه جورایی باز همه تقصیرها داره میفته گردن خلبان خدابیامرز...
    • بی نام A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
      51 1
      بله دوباره تقصیر دارد به گردن خلبان بینوا می افتد. خلبان های ایرانی صنفی اتحادیه ای چیزی ندارند از همکارانشون دفاع کنند؟
  • گمنام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    58 1
    تقصیر مردم بوده که سوارشدن خوب پیاده میرفتن بهتر نبود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    62 0
    هر بچه اي ميدونه كه هواپيمايي كه يك موتور داشته باشه فقط در ارتفاع هاي بالاتر ميتونه خودشو حفظ كنه نه در ارتفاع پايين كه استال مي كنه و ميتونه بلافاصله به زمين يا موانع برخورد كنه، در ارتفاعات بالا هواپيما حتي ميتونه بدون موتور هم يك مسير طولاني رو گلايد كنه و اتفاقي براش نيفته، مساله اينه كه چرا موتورش اونقدر زود در همون ابتداي پرواز از كار افتاد، چنين چيزي آيا در چك زميني هواپيما ديده نشد و آيا اصلا هواپيما قبل پرواز چك شده بود؟
    • مهدی A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
      12 0
      بعضی ازبازماندگان سانحه گفتند که زمان پرواز از اشکال در سیستم هواپیما اطلاع داشتنو این خیلی عجیبهاستناد به گزارش دیروز خبرآنلاین در همین رابطه
  • بی نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    12 0
    حداقل میذاشتین یک روز کامل هواپیما سرویس بشه بعد دوباره اجازه یه پرواز دیگه بدین مردم بیچاره گناهشون چی بوده؟؟؟
  • ناصری A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    24 3
    اصلا مهم نیست آقا . هیچ خودتون رو ناراحت نکنید چون هواپیما بیمه کوثر بوده و تا قرون آخرش رو یعنی ببخشید به ازای وزن این مرده ها پول میده به بازماندگان. پس جای نگرانی نیست والا می گن اخبار 20:30 بر طبق منافع خودش و سیاسی هست باورم نمیشد ولی در اخباری که از این حادثه داد دیگه واقعا باور کردم به جای اینکه آسیب شناسی بکنه میگه اینا بیمه کوثر بودن . یعنی چی این؟ به نظر اینا مردم اینقدر سطحی نگر هستن. اینقدر که اینا در مورد جوایز و میلیونر شدن و ماشین جایزه و ... حرف می زنن خیال کردن مردم همه چیز رو معادلی پولی می بینن؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    17 0
    کی میخواین آدم شین؟
  • بی نام IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    10 0
    یک با پریدی ملخه دو بار پریدی ملخه با سوم گیر افتاد. من چندسال پیش سوار یک هواپیمای..... شدم حدود دوساعت با این هواپیما کلنجار می رفتند و به ما چیزی نمی گفتند فقط ما متوجه می شدیم هر بار هما پیما می خواست تکاف کند نمی شد دوباره برمی گشت به اول باند بالاخره بعد از چندبار عقب و جلو تکاف کرد و بلند شد ولی متاسفانه بعد از چند دقیقه شروع به تکانهای شدید کرد که در این حین خانمی غش کرد به هرحال خلبان با مهارتی که داشت توانست هواپیمارا بعد از چندبا دور زدن دور فرودگاه بنشاند و ما متوجه شدیم که یک موتور هواپیما از کار افتاده بوده. بعد از کلی حبس در هواپیمای معیوب هواپیمای دیگر به مقصد اهواز اماده شد .به مجرد اینکه ما از هواپیما پیاده شدیم عده زیاد پا به فرار گذاشتند و دیگر سوار هواپیمای جدید نشدند
  • کاظم A1 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    10 0
    پس مقصر مشخص شد و اون کسی نیست جز اون مسافرینی که متاسفانه جون خودشون رو از دست دادن از صمیم قلب به باز مانده هاشون تسلیت میگم