ایسنا نوشت:

"بعد از آموزش پرسنل، فروند اول با مشارکت کارشناسان اوکراینی مونتاژ گردید و از فروند دوم ، کارشناسان هسا (تحت نظارت دفتر طراحی آنتونوف) به تنهایی موفق به ساخت و مونتاژ شدند."

شرکت هسا در سایت خود این جمله را در توضیح چگونگی ساخت هواپیماهای ایران 140 به کار برده است؛ توضیحی که با توجه به سقوط دیروز، مسئولان چندان علاقه‌ای به رسمیت شناختن آن ندارند.

صبح روز گذشته - یکشنبه - یکی دیگر از هواپیماهای ایران 140 نیز سقوط کرد تا با توجه نبود قطعات لازم برای دیگر هواپیماهای موجود از این مدل عمر این هواپیما در آسمان ایران به پایان برسد؛ هواپیمایی که با اظهارات متناقض روز گذشته هنوز مشخص نیست ساخت ایران بوده یا اوکراین؟!

سازمان هواپیمایی کشوری در نخستین خبری که روی سایت خود قرار داد اعلام کرد " هواپیمای سقوط کرده از نوع ایران 140 بوده است؛ خبری که در ساعات بعدی با تردید مواجه شد زیرا بسیاری از مسئولان نام آن را آنتونوف 140 اعلام کردند تا به این ترتیب محصولی که تا چندی پیش از افتخارات مهندسی کشور بود حالا به کلی تکذیب شود.

اما شرکت هسا در سایت خود شناسنامه‌ای از روند تولید این هواپیما در ایران ارائه کرده است
طبق اعلام این شرکت، قرارداد ساخت مدل ایرانی و مونتاژ هواپیمای آنتونوف 140 در سال 1374 منعقد شده و پس از آن با مشارکت کارشناسان اوکراینی مدل اول این هواپیما به بهره برداری رسیده و پس از آن فروند دوم از سوی ایرانی‌ها ساخته شده است.

در طول این سال‌ها تعداد کل این هواپیماها در ایران به شش فروند رسیده است که پس از سقوط یکی از آنها در سال 2009 و البته سقوط روز گذشته این تعداد به چهار فروند رسیده است؛ چهار فروندی که به دلیل نبود قطعات لازم زمین‌گیرند و حتی با رسیدن آنها نیز به دلیل دستور رییس جمهور نمی‌توانند پرواز کنند.

معاون وزیر راه رسما اعلام کرده کار طراحی و ساخت این هواپیما بر عهده اوکراینی‌ها بوده است و حتی از آنها برای بررسی جعبه سیاه نیز دعوت به عمل آمده است.

این اظهارات نشان از تناقضی دارد که منبع دقیق آن مشخص نیست. از یک سو سازمان هواپیمایی روز گذشته مدل این هواپیما را ایران 140 معرفی کرد؛ هواپیمایی که ساخت داخل است و از سوی دیگر گفته می‌شود این هواپیما همان آنتونوفی است که از سوی اوکراینی‌ها ساخته شده است.

هرچند نتیجه این بحث‌ها به زنده شدن 39 نفری که روز گذشته جان خود را از دست دادند منجر نمی‌شود اما شاید مشخص کند آلت مرگ از سوی ایرانی‌ها ساخته شده یا اوکراینی‌ها مسئول اتفاق روز گذشته به حساب می‌آیند.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    293 1
    تا موقعی که پرواز می کرد اسم هواپیما بخصوص در صدا و سیما ایران ۱۴۰ بود و افتخار ملی از دیروز که سقوط کرده آنتونف ۱۴۰ شده و اکراینی
    • بی نام A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
      131 2
      دقیقا : صدا و سیماس دیگه گاهی که چه عرض کنم. همیشه تو اخبار دست میبره
    • بی نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
      94 1
      اگر روزی کسی پیدا شود و استاندارد بودن سمند را زیر سوال برد حتم دارم آنوقت اسم خودروی ملی میشود bmw ایکس منفی 10
  • سعید IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    80 6
    هر دم از این باغ بری میرسد
  • بی نام A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    127 4
    ما هم نیاز و هم توانایی اینو داریم در برخی صنایع به ظاهر کوچک ولی بسیار پرکاربرد در کشور خودکفا بشیم و پیشرفت کنیم درحالیکه مسئولین به صنایع بزرگ و پیچیده ای مثه هواپیما و خودرو علاقه دارن که هزینه ش رو باید جان و مال و آسایش مردم بده. باور کنید صنایع کوچک ولی کاربردی اهمیتشون و اشتغالزاییشون کمتر از هواپیما و ماشین نیس
  • بی نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    72 1
    بوئینگ های ام دی دسته دوم و سوم بشدت دچار فرسودگی هستند مسئولین لطفا رسیدگی کنند و توبیخ و تذکر را برای بعد از حوادث نگذارند .
  • حامد A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    59 0
    موقع ساخت و افتتاح توي تلويزيون ايران اسمش "ايران 140" هست ولي وقتي سقوط مي كنه اسمش ميشه "انتونوف". جالب نيست؟
  • بی نام A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    0 34
    این رو همه می دونن ولی با وجو تحریم ها تنگنای کشور در صنایع بزرگ و پیچیده بیشتر می شه در نتیجه مسئولین هم بیشتر به اونها گرایش پیدا می کنن
  • صدرا A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    9 103
    مگه بویینگ وایرباس سقوط نمیکنند چرا همیشه مهندسای ایرانی رو انسانهای درجه دوفرض میکنید بالاخره باید ازیک جایی شروع کرد بویینگ و ایرباس هم از اول سراغ ساخت ای 350 و747 و... نرفتند انقدر خودمونو دستکم نگیریم اتفاق همه جا میوفته
    • بی نام IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
      84 2
      چطوره تو پرواز بعدي هواپيماهاي ساخت ايران و مهندسان ايراني شما و خانوادتون مسافر باشين؟ بالاخره يه سري آدم هم بايد فداي آزمون و خطا باشند...
    • سیاوش A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
      60 2
      اگه از خانواده خودت مثل پدر مادر خواهر فرزند و برادر تو این هواپیما بودن بازم این حرف رو میزدی؟
    • بی نام IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
      35 0
      از هر ۴تای این هواپیما ۳تاش سقوط کرده ایرباس و بویینگم این طوری بودن؟
  • بی نام A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    44 0
    رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفته هواپیما در سال ۲۰۰۸ ساخته شده، یعنی سال ۱۳۸۷ یعنی تولید داخله و ایران۱۴۰ است. این گزارش ایسنا هم برای پاک کردن صورت مساله است
  • بی نام IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    55 0
    این چه ساخت داخلیه که قطعات براش نداریم. واقعا خنده داره. آیندگان درباره ما قضاوت خواهند کرد آقا...
  • سینا A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    2 0
    خود کم بینی نیست ولی واقعا کشور ماتوانایی تولید صفرتاصد حتی یک موتورسیکلت رو نداره چه برسه به هوابیما