از همان راهی که آمدی برگرد/ داستان یک دختر پرورشگاهی

تمرکز داستان اصلی حول محور «شیوا»ست؛ دختری که در پرورشگاه بزرگ شده و حالا آمده تا برای خودش زندگی کند، اما آشنایی او با یکی از شخصیت‌های دیگر رمان سبب می‌شود که مسیر زندگیش تغییر کند...

به گزارش خبرآنلاین، «از همان راهی که آمدی برگرد» دومین رمان و چهارمین کتاب «فرشته نوبخت» است که در مجموعه قفسه آبی نشر چشمه منتشر شده است. پیش از این رمان «سیب ترش» او در همین مجموعه منتشر شده بود که با استقبال روبرو شد.

«نوبخت» درباره‌ تازه‌ترین رمانش می‌گوید: «رمان «از همان راهی که آمدی برگرد» تمی اجتماعی دارد، داستانی با چهار راوی که حول محور یک داستان که هسته‌ اصلی رمان است هر کدام داستان خودشان را راویت می‌کنند و در نهایت داستان‌های تودرتویی در دل داستان اصلی روایت می‌شود. در واقع تمرکز داستان اصلی حول محور شخصیتی به نام «شیوا»ست. دختری که در پرورشگاه بزرگ شده است و حالا آمده تا برای خودش زندگی کند، شغلی به دست بیاورد و برای خودش جایگاهی پیدا کند. اما آشنایی او با یکی از شخصیت‌های دیگر رمان سبب می‌شود که مسیر زندگیش تغییر کند و در قهقهرایی بی‌پایان فرو برود. با این حال اتفاق‌های بعدی متمرکز بر این داستان نیست، چهار راوی، دو مرد و دو زن، هر کدام حرف‌های خودشان را دارند، آنها زندگی‌های متفاوتی دارند، هر کدام از طبقه‌ی اقتصادی و اجتماعی متفاوتی هستند و براثر یک اتفاق جایی در مسیر زندگی هم قرار می‌گیرند.»

آنطور که سایت ناشر گزارش داده، نوبخت درباره چگونگی شکل گیری این رمان نیز گفته است: «سال‌ها پیش با دختری آشنا شدم که زندگی شبیه «شیوا» داشت و همان آشنایی سبب شد که ایده‌ نوشتن این رمان به ذهنم برسد، اما در بازنویسی دوباره وجه دراماتیک به قصه‌گویی غلبه کرد، از واقعیت‌ها فاصله گرفتم و داستان خودم را نوشتم و داستان در مسیر دیگری پیش رفت.»

این ناشر همچنین از مجموعه کتاب های قفسه آبی، رمان «ترکیب‌بندی در سرخ» عنوان جدیدترین رمان «مهام میقانی» است که باز هم با آدم‌هایی از گوشه‌وکنار یک شهر خواننده‌اش را به دنیایی ناآشنا می‌برد.

«مهام میقانی» نویسنده‌ رمان‌هایی همچون «گرمازده» و «پیوندزدن انگشت‌اشاره» درباره‌ طرح داستانی تازه‌ترین رمانش می‌گوید: «ترکیب بندی در سرخ» داستان یک داور 29 ساله لیگ دست دوم فوتبال است که در جریان ناکامی ها و بی پولی‌های طولانی اش به همراه هم خانه‌اش تصمیم به سرقت از سوپر مارکت صاحب خانه‌ سابق خود می گیرد. اما سرقت مسلحانه آنها آنطور که پیش بینی کرده‌اند پیش نمی رود و ناگزیر مجبور به ترک تهران می‌شوند. دو سارق تازه کار به شهرهای کوچک شمال کشور پناه می‌برند و در آنجا سرنوشت‌شان با زوجی جوان و مجرمی فراری که با هویتی تازه در یک ماست بندی سنتی کار می کند پیوند می خورد.»

«ترکیب‌بندی در سرخ» در فضایی شبیه به «پیوندزدن انگشت اشاره» می‌گذرد، داستانی مهیج و معمایی که آدم‌هایش به یک‌باره چشم باز می‌کنند و در هزارتویی از ماجراهای غیرقابل پیش‌بینی غرق می‌شوند. او می گوید: «من همیشه به این مسئله فکر کرده ام که تمام رمان‌هایی که تا به حال خوانده ‌یم علاوه بر اینکه هر کدام ماجرا و موضوعی داشته اند، رمان هایی بوده‌اند درباره‌ رمان‌های پیشین تاریخ ادبیات. درباره اینکه یک رمان چگونه می تواند به وجود بیاید، راه خود را در تاریخ ادبیات پیش بگیرد و به حیاتش ادامه دهد.»

میقانی با انتخاب آدم های روشنفکری که در پیش بردن زندگی روزمره‌ خود و برطرف کردن نیازهای ابتدایی شان با مشکل مواجه شده اند و هدایت آنها به طرف انتقام و سرقت خشونت بار در واقع نسبت به روند فروپاشی اخلاقی آنها و از دست دادن کنترل زندگی شان حساسیت نشان داده است. از آنجایی که یکی از راویان اصلی این رمان یک داور خرده پای فوتبال است در جای جای داستان با مسئله‌ قضاوت خیر و شر مواجه می‌شویم. در کنار این دو سارق تازه کار، زوجی که زندگی مشترکشان دستخوش سردی و بی تفاوتی شده و کارگر جوانی که بار گناه سنگینی را به دوش می‌کشد و تلاش می‌کند در زندگی جدیدش تبدیل به آدمی سراسر متفاوت شود هر کدام متناسب با جایگاه و طبقه‌ خود قضاوت متفاوتی از مسئله‌ خیر و شر دارند، قضاوتی که هرگز نمی‌توان درباره‌ آن با قطعیت صحبت کرد.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =